Avto
1974 ogledov

Pred potjo na dopust obvezno preverite nivo olja v motorju

Motorno olje
1/8
Actinia
Motorno olje je bistvenega pomena za pravilno in dobro delovanje pogonskega motorja. Naloga voznika je, da redno preverja nivo motornega olja v motorju. To je treba narediti tudi pred odhodom na dopust, s seboj pa je treba vzeti liter kakovostnega motornega olja.

Pred leti, ko so vozniki znali sami marsikaj popraviti pod motornim pokrovom, so pogosteje preverjali nivo motornega olja. Pri novejših avtomobilih, ki imajo daljši servisni interval, pa se pogosto zgodi, da ljudje pozabljajo na kontrolo olja. 

"Narobe je, da danes ljudje ne odprejo pogosteje motornega pokrova in preverijo nivo motornega olja v motorju. To je naloga vsakega voznika," pravi mehanik Blaž Podlesnik iz avtoservisa Podlesnik.

Nekateri avtomobili sicer imajo lučko ali indikator za nivo olja, spet drugi je nimajo. Lahko se zgodi, da lučka ne deluje. Zato je lahko v motorju premalo olja, voznik pa tega ne ve. Ker je servisni interval dolg, avto pa zapelje v delavnico le enkrat na leto, obstaja možnost, da dolgo časa vozimo s premalo olja v motorju.

Kontrola na nekaj tisoč kilometrov

Prav zato je po mnenju mehanika potrebno stalno preverjati nivo motornega olja, še posebej zdaj, ko se začenja sezona dopustov in migracij v oddaljene kraje. "Nivo preverimo na nekaj tisoč prevoženih kilometrov. Če avto stoji, potem olja ne porablja. Pred daljšo potjo seveda ne gre preveriti samo olja, ampak tudi vse druge tekočine, od tekočine za pranje stekel, hladilne tekočine, in tudi stanje tlaka v pnevmatikah," pojasnjuje strokovnjak.



Podlesnik svojim strankam velikokrat priporoči, da so pozorne na motorni prostor. Vizualno lahko vsak laik hitro opazi, da je spustila hladilna tekočina ali da so določeni deli mastni. Če sumimo, da je nekaj narobe, lahko mehanik na servisu to preveri in prepreči hujšo okvaro.

Podlesnik meni, da so danes redki tisti, ki sploh znajo preveriti nivo motornega olja, ali pa si ne želijo mazati rok. Nekateri že težko najdejo šipko, s katero se preverja nivo motornega olja. Ta je sicer pri nekaterih motorjih precej skrita. Spet drugi motorji imajo elektronsko merjenje nivoja olja, kar pomeni, da se nivo motornega olja nadzoruje iz potovalne kabine.

"Velika težava je, ker ljudje ne preberejo navodil za uporabo, kjer jasno piše kje je šipka, kako se pravilno uporablja, na koliko časa je treba preverjati nivo olja. Ko ljudje kupujejo nov telefon preberejo navodila, ko kupijo nov avtomobil, pa tega ne storijo," pravi strokovnjak za servis in popravilo vozil.

Kako se pravilno preveri nivo motornega olja v motorju?

Praviloma to naredimo, ko je motor topel, na delavni temperaturi. Ne sme biti najbolj vroč. Najbolje je to storiti po poti dolgi pet do 10 kilometrov. Avto mora biti parkiran na ravnem. Po vožnji je treba počakati kakšno minuto, da se olje usede, nato pa se preveri nivo olja. Najprej šipko potegnemo ven, jo obrišemo in potisnemo še enkrat v cev. Na šipki mora biti olje v območju med oznako minimum in maksimum. Dobro je, da naredimo dve do tri meritve.

Kako vemo, koliko motornega olja doliti v motor?

Podlesnik pravi, da je med minimumom in maksimumom, vsaj pri BMW, približno en liter olja. Če ugotovimo, da ga je premalo, priporoča, da ga dolivamo približno dva decilitra naenkrat in sproti preverjamo nivo. Če na poti ugotovimo, da je olja v motorju premalo, ga lahko dolivamo tudi v vroč motor.

Motorno olje del "obvezne" opreme

Zelo priporočljivo je, da imate liter motornega olja vseskozi v vozilu. "Da je olja premalo, velikokrat ugotovimo šele na poti, ko imamo že tako dovolj drugih skrbi. Vozniki se nato ustavijo na bencinski črpalki, kjer se soočijo z novim težavami, ker ne vedo katero olje kupiti. Zato priporočam, da ob servisu vozila kupijo še liter motornega olja in se izognejo naštetim težavam, na poti na dopust pa so povsem mirni," pojasnjuje mehanik, ki pravi, da lahko mešamo zgolj olja istih gradacij in formulacij. Na primer olje gradacije 5W-30 samo s 5W-30. "Morajo pa to biti kakovostna motorna olja priznanih proizvajalcev. Priporočljivo je, da dotočimo enako olje, kot je bilo uporabljeno ob servisu," še pravi Podlesnik.

Kaj gre lahko narobe, če je olja premalo, in kaj, če ga je preveč?

"Če je olja premalo, motorna črpalka ne mora dobavljati olja v motor. To pomeni, da črpalka olja potegne zrak, posledično pade pritisk olja. Mazani deli motorja tako nimajo dovolj olja in niso dovolj mazani, prekine se oljni film," pojasnjuje mehanik, ki pravi, da so takrat na udaru razni ležaji, enako velja za turbopolnilnik. Pride do prekomerne obrabe, na daljši rok pa tudi do odpovedi motorja.



Če je olja preveč, še posebej pri dizelskih motorjih, lahko pride do okvare filtra trdih delcev. To je najbolj pogosta težava, lahko pa voznik zazna le nemiren tek motorja. "Simptomov je več. Odvisni so tudi od tega, koliko je preveč olja v motorju. Če ga je preveč le 10 odstotkov, ni velika težava, če ga je preveč 50 odstotkov, pa lahko pride tudi do odpovedi turbopolnilnika, tesnil, sistema odzračevanja motorja …"

Kako vemo, da je z oljem nekaj narobe?

Če bi bilo olja veliko preveč, bi na izpuhu videli svetlo bel-moder dim, spuščanje olja na tesnilih, ceveh …  Če ga je premalo, nas na to opozori kontrolna lučka za nivo oz. tlak olja. Če jo ignoriramo, bo prišlo do okvare, verjetno odpovedi motorja.

Mehanik opaža, da se zelo redko zgodi, da bi se vozniki peljali naprej, tudi ko se prižge rdeča opozorilna lučka za motorno olje. Preden se prižge rdeča lučka, se ponavadi že prej prižge opozorilna lučka, ali pa se pokažejo drugi znaki, kot je ropotanje motorja. To je dovolj veliko opozorilo za veliko večino voznikov.

 
Komentarjev 0
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.