Avto
6582 ogledov

Prihajajo delavci, ki ne bodo več stavkali

Humanoidni robot v proizvodnji vozil Mercedes-Benz
Roboti so že dolga leta pomemben dejavnik v proizvodnji avtomobilov. Industrija napreduje v smeri, da postane "temna tovarna". Obstajajo nasprotujoča si mnenja o prihodnosti človeške delovne sile, ki bi jo lahko nadomestili humanoidni roboti.

Da bi zmanjšali odvisnost od človeške delovne sile, se proizvajalci avtomobilov in druga industrijska podjetja že desetletja zanašajo na avtomatizacijo delovnih procesov v svojih tovarnah. Nov korak predstavlja nova generacija robotov, ki je postala bistveno naprednejša, poroča spletni portal Automobilwoche, tesno povezan z avtomobilsko industrijo.

Proizvajalcem pomagajo približati se doslej nedosegljivemu cilju tako imenovanih "temnih tovarn". To so proizvodni obrati, ki v proizvodnem procesu zahtevajo malo ali nič ljudi in v katerih teoretično ni potrebna niti svetloba.

"Precejšnji izzivi ostajajo, vendar se tekma nadaljuje," Automobilwoche navaja Cyrusa Sigarija, soustanovitelja podjetja tveganega kapitala UP.Partners. Za razliko od prejšnjih, trajno nameščenih robotov v ločenih prostorih, se današnji avtonomni mobilni roboti (AMR) prosto gibljejo po tovarniških halah. Podpirajo jih kolaborativni roboti – tako imenovani koboti –, ki so bili razviti za sodelovanje z ljudmi.

Proizvodnja Volkswagen, tovarna | Avtor: Profimedia Profimedia

Eksperimentiranje že poteka

Nekega dne, morda kmalu, bi humanoidni roboti lahko še povečali proizvodno moč. Proizvajalci avtomobilov, kot so Tesla, Hyundai, BMW in Mercedes-Benz, že eksperimentirajo z roboti, podobnimi človeku, ki lahko razvrščajo komponente, dvigujejo škatle, prevažajo dele in opravljajo druga opravila, ki jih trenutno opravljajo ljudje.

Ti roboti bi lahko tvorili delovno silo prihodnjih "temnih tovarn" – rešitev za obstoječe pomanjkanje usposobljenih delavcev v industriji, pa tudi za stavke zaposlenih, ki lastnikom povzročajo sive lase.

Hyundai je aprila napovedal, da bo v svojo ameriško proizvodnjo investiral 21 milijard dolarjev. Med drugim bodo s strani hčerinske družbe Boston Dynamics v prihodnjih letih prejeli "deset tisoč" robotov. V prihodnosti tudi humanoidni robot Atlas podjetja Boston Dynamics, piše v pisni izjavi podjetja Hyundai.

Robot, robotika, prihodnost, tehnologija | Avtor: Unsplash Unsplash

Po mnenju strokovnjakov bi lahko humanoidni roboti avtomobilskim tovarnam prihranili veliko denarja – dovolj, da bi upravičili začetne visoke naložbe v proizvodne obrate. "Temna tovarna prihodnosti bo verjetno ena največjih konkurenčnih prednosti za proizvajalce avtomobilov," pravi Sigari. Zanimanje vlagateljev za humanoidne robote v proizvodnji narašča. Po podatkih CB Insights so vlagatelji leta 2024 v podjetja, specializirana za humanoidne robote, vložili okoli 1,2 milijarde dolarjev. Analitično podjetje pričakuje povečanje na več kot 2,3 milijarde dolarjev do leta 2025.

Vlagatelji ciljajo na trg, za katerega Morgan Stanley ocenjuje, da bo v naslednjih 25 letih vreden približno dvakrat več od skupne prodaje 20 največjih svetovnih proizvajalcev avtomobilov v istem obdobju. Čeprav so raziskovalci dosegli velik napredek pri vedenjskih modelih, ki se uporabljajo za usposabljanje robotov, "temne tovarne" še niso izvedljive, pravi Marie Szymanski, vodja oddelka za industrijske montažne sisteme za Severno Ameriko pri podjetju Atlas Copco.

"Še vedno smo daleč od popolnoma avtomatizirane proizvodnje," pravi Szymanskijeva. "Realno gledano, še nismo tam. Toda z napredkom tehnologije, računalniške moči in velikih podatkov bomo prišli do tja."

Na sejmu Automate v Detroitu so bili med 850 razstavljavci še posebej izpostavljeni kolaborativni roboti in avtonomni mobilni roboti (AMR).

Velik del te rasti prihaja iz avtomobilske industrije. Po podatkih Združenja za napredek avtomatizacije so proizvajalci avtomobilov v prvem četrtletju leta 2025 naročili skupno 3.668 enot v vrednosti 263 milijonov dolarjev, kar je 42-odstotno povečanje prodanih enot v primerjavi z enakim obdobjem lani.

Robot v Fordovi proizvodnji | Avtor: Ford Ford

Umetna inteligenca vgrajena v robote

Naslednja faza je integracija generativne umetne inteligence v robote. Ta razvoj naj bi robotom omogočil ne le opravljanje posameznih nalog, temveč tudi delovanje v sistemih in v nekaterih primerih celo nadzor nad samimi proizvodnimi procesi.
"To je trenutno največje področje rasti," pravi John Bubnikovich, ameriški predsednik in vodja robotike pri podjetju ABB Inc., švedskem proizvajalcu robotov.

A v dogledni prihodnosti brez ljudi ne bo mogoče, pravi Jeff Burnstein, predsednik Združenja za napredek avtomatizacije. "Ne vidimo sveta, v katerem bi ljudje popolnoma izginili iz proizvodnega procesa," pravi. "Teh tehnologij ni mogoče učinkovito uporabljati brez vključevanja ljudi."

dezurni@styria-media.si