Avto
7 ogledov

Spol ne igra vloge pri delu

Ana Zadnik meni, da je za ženske zdaj primeren čas za vstop v avtomobilsko indus Žurnal24 main
Osemindvajsetletna Rečanka Ana Zadnik po študiju na Royal College of Art in delu pri Toyoti kariero nadaljuje pri Renaultu. V intervjuju nam je zaupala, da spol pri njenem delu ne igra nobene vloge.
Kaj vas je spodbudilo, da ste se začeli ukvarjati z oblikovanjem avtomobilov?
Že med časom študija kiparstva na ljubljanski ALU sem vedno bila nagnjena k izdelovanju objektov in projektov, namenjenih množici, vedno je bila to mešanica oblikovanja in umetnosti. Ko sem leta 2003 prvič obiskala londonski Royal College of Art, si nisem upala niti pomisliti na možnost študija na tej fakulteti, saj se mi je zdelo, da je ta "rezerviran" le za izjemno nadarjene študente z globokim žepom. Tri leta pred vpisom sem sledila vsem RCA-razstavam ter ves prosti čas posvečala risanju in oblikovanju kar doma.

Kakšni so bili vaši začetki?
Študij na Royal College of Art je bil programiran popolnoma drugače kot podiplomski študij v Ljubljani. Morala sem se prilagajati angleškemu stilu izobraževanja, ki zahteva ogromno komunikacije in razumevanja – kot osnovo za kakovosten projekt. Zagotovo sem bila študentka z najmanj izkušnjami; večina študentov je imela vsaj nekaj let prakse iz oblikovanja v avtoindustriji. To je bil razlog, da si prvo leto študija sploh nisem utegnila ogledati Londona, saj je vsak konec tedna deloven. Po magisteriju sem dobila nekaj ponudb za delo. Izbrala sem Renault, ker se mi je zdel najbolj kreativen in mi je ponujal veliko svobode.

Ana Zadnik si v prihodnosti na cestah želi bolj čistih, po možnosti električnih avtombilov. © Osebni Arhiv

 

Kako težko je ženski uspeti v poklicu oblikovalca?

V primeru avtomobilskega oblikovalca prednosti glede na spol ni; edina stvar, ki jo je treba obvladati, je risanje. To ne zahteva fizične moči. Število voznic se iz tedna v teden viša, zato verjamem, da je ženska roka v avtomobilskem oblikovanju trenutno zelo dobrodošla.

Koliko možnosti ima nekdo iz Slovenije, da si pribori mesto oblikovalca pri nekem avtomobilskem podjetju, v primerjavi z nekom iz Zahodne Evrope? Se njuna pot zelo razlikuje?
Ni pomembno, iz katere države oblikovalec prihaja. Nujno je, da konča dobro fakulteto. Konkurenca je ogromna, veliko oblikovalcev še vedno čaka na službo v tem poklicu. Zelo redko se zgodi, da bi nekdo brez specializacije dobil službo avtomobilskega oblikovalca. Za tak preskok moraš biti izjemno nadarjen.

Kaj svetujete mladim, še posebej ženskam, ki si želijo po vaši poti?
Avtomobilsko oblikovanje je sanjska služba. Čudovit občutek je ustvariti nekaj tako kompleksnega in biti del celotnega procesa, od prve skice do končnega izdelka. Večje število ženskih oblikovalk bi bilo nujno potrebno. V avtomobilski industriji je še veliko neizkoriščenega potenciala, šele zdaj pa ima tudi ženska roka priložnost pokazati svoj čar.

Kateri so vaši najpomembnejši projekti do zdaj? Katere izdelke lahko že vidimo na cesti in katere v obliki prototipov?
Imam manj kot 18 mesecev delovnih izkušenj (za produkcijo avtomobila jih je treba imeti vsaj tri leta). Do zdaj je moj projekt le notranjost dacie duster, koncepta prikazanega na letošnjem avtosalonu v Ženevi.

Kaj trenutno ustvarjate? Kateri je vaš glavni projekt?
Če vam povem, izgubim službo (smeh).

S katerimi oblikovalci/proizvajalci ste do zdaj že sodelovali?
S Toyoto in Renaultom. Nekaj časa sem delala na glavnem sedežu Toyote v Tokiu. To je bila nepozabna izkušnja. Japonski stil življenja in dela me je popolnoma šokiral in navdušil. Zlasti s tehnološkega vidika.

Za katerega delodajalca želite delati dolgoročno in na katerih projektih?
Ni določenega delodajalca, za katerega bi rada dolgoročno ustvarjala. Moje sanje so, da bi ustvarjala izključno električne avtomobile. Osebno menim, da bo v avtomobilski industriji kmalu nastopil preobrat. Do zdaj smo že tako uničili svoj planet, dosegli višine, hitrosti, moči, da se moramo obrniti k naravi, če hočemo obstati še nekaj stoletij.

Plače oblikovalcev se zelo razlikujejo, od tisoč pa tudi do 12 tisoč evrov in več na mesec. © Osebni arhiv

 

Kakšni so trendi oblikovanja v avtomobilski industriji? Katere materiale in tehnogije lahko pričakujemo v bližnji prihodnosti?

Trendi se zelo razlikujejo. Trenutno stanje je kar kaotično. Finančna kriza, propadanja podjetij, odkup podjetij, slabša prodaja, vprašanje prihodnosti ... Vseeno menim, da je trend za nizko ceno izdelati privlačen avtomobil. Glede prihodnosti pa menim, da bodo električni avtomobili ali vsaj hibridi nujni in neizogibni. Naftna industrija še vedno obrača svet, vendar upam, da se ji odštevajo zadnje ure. Glede materialov in pristopov bi dejala, da bo veliko več recikliranja in biorazgradljivih materialov ter personalizacije vozil skozi serijsko izdelavo. Dimenzije avtomobilov še naprej rastejo skladno z njihovo močjo, kar spet pelje do teženja k hitrejšemu, večjemu in močnejšemu. Po mojem mnenju pri tem pretiravamo. Upam da bodo v prihodnosti avtomobili popolnoma ekološki, cenejši in počasnejši, saj v času katrc in fičkov ni nihče zamujal v službo! Danes smo priča nervozi in hitrosti na cestah, ki pelje k nesrečam. Tega res ne potrebujemo.

Kolikšen je zaslužek zunanjega oblikovalca oziroma oblikovalca, ki je del dizajnerske ekipe?
Plače se zelo razlikujejo. Nekdo je plačan tisoč evrov, drugi 12 tisoč evrov na mesec. Odvisno od podjetja.

Kateri avto vozite?
Redkokdaj uporabljam avtomobil, lastnega nisem nikoli imela, ker prepogosto spreminjam življenjsko okolje. Pogosto se peljem na kolesu. Želim si, da bo moj prvi avtomobil električen. Za nakup takega pa bo treba še nekaj mesecev potrpeti.
Komentarjev 0
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.