Vodstvo Agencije za varnost prometa (AVP) z njeno direktorico Simono Felser na čelu je stopilo pred novinarje in pojasnilo svoj vidik akutnih razmer na področju pridobivanja vozniških izpitov, ki so v zadnjih mesecih eskalirale v dolge čakalne dobe, preobremenjenost zaposlenih ocenjevalcev, nezadovoljstvo šol voženj in predvsem obup kandidatov.
Ti morajo na izpitno vožnjo v najbolj obremenjenih in najgosteje naseljenih delih države (območje 2: Ljubljana, Vrhnika, Domžale, celotna Gorenjska; območje 5: Maribor, Murska Sobota, Ptuj, Slovenska Bistrica) čakati celo po tri mesece in pol, čeprav je predpisani normativ do 30 dni.
Dolge čakalne dobe pa so povezane ne le s slabšo uspešnostjo in uničenimi načrti mladostnikov, temveč tudi z dodatnimi stroški že tako nič kaj poceni pridobivanja dovoljenja za vožnjo po cesti z avtom ali motorjem. Škoda je tudi v gospodarstvu, saj kronično primanjkuje voznikov C in D kategorije.
Upokojenci rešujejo državo pred kolapsom
Srž problema je v premajhnem številu izpitnih ocenjevalcev, pravijo na AVP. Robert Gril, vodja sektorja za izpitne centre na Agenciji za varnost prometa, pojasnjuje, da del težav izvira še izpred več kot desetih let, ko so zaposleni v izpitnih centrih s prehodom pod okrilje AVP ostali na stari formulaciji delovnih mest, ki so ga nato skušali s popravki ustrezno, a nikoli v celoti nasloviti.
Nato se je zgodila korona, ko je AVP v treh letih skupaj za sedem mesecev prekinil z izvajanjem dela, kar je pomenilo zamude, ki so se štele s petmestnim številom opravljenih izpitov. Tu je še faktor številčno močnih letnikov mladih kandidatov, ta trend pa se bo nadaljeval še vsaj do leta 2028.
Medtem ko so se lahko na vse te stvarnosti v šolah vožnje, ki delujejo kot tržna dejavnost, hitro odzvali z zaposlovanjem dodatnih inštruktorjev in nadurnim delom, je AVP ostal del javne uprave in s tem povezano zacementirano sistematizacijo delovnih mest.
Odhode in upokojitve so na AVP skušali nadomestiti z razpisi, ki pa so obrodili le malo sadov, pravijo na agenciji. Ker so se inštruktorjem zaradi konkurence plače v zadnjih letih močno povečale, zdaj med njimi skorajda ni več želje po prehodu med po novem slabše plačane ocenjevalce, pa čeprav so mnogi med njimi opravili potrebna izobraževanja.
Realnost je takšna, da je povprečna starost med 57 rednimi ocenjevalci trenutno nad 50 let, nekateri so na dolgotrajni bolniški. Že dlje časa si pomagajo z upokojenimi ocenjevalci, ki pa po zakonu lahko opravijo največ 60 ur dela na mesec in so bili mišljeni kot rezerva za dopuste in bolniške, trenutno pa pomagajo preprečevati popoln kolaps sistema.
"V preteklih letih smo še uspeli prek zime, ko ni izpitov za A kategorijo, izravnati povečano število kandidatov med letom, letošnjo zimo pa smo videli, da nam to ne bo več uspelo," je povedal Gril, ki dodaja, da bi poleg možnosti takojšnje zaposlitve vsaj 10 dodatnih ocenjevalcev potrebovali tudi več fleksibilnosti s strani države, na primer glede začasnega vpoklica med ocenjevalce iz vrst primernih učiteljev vožnje.
Država je sicer z zadnjim popravkom plačnega sistema dvignila plače ocenjevalcem za štiri razrede, a bodo tega popravka v celoti deležni šele leta 2028.

V zraku stavka
Napovedana stavka sindikata zaposlenih pri AVP stanja s čakalnimi dobami ne bo izboljšala, pravijo v vodstvu. Sindikat je namreč glede na zadnji nabor stavkovnih zahtev stavko napovedal za 20. maj, čeprav so do takrat predvideni še pogovori z vsemi vpletenimi.
Na pristojnem ministrstvu za infrastrukturo pod vodstvom Alenke Bratušek trdijo, da je pristojnost glede večine stavkovnih zahtev v rokah vodstva AVP. A tam pravijo, da so veliko tistega, kar je bilo v njihovi moči glede razporeditve človeških virov, že naredili.
Stavkovna zahtevna, da naj bi ocenjevalci poleg že štirih po zadnji plačni reformi pridobili še dodatnih pet razredov, pa se jim zdi stvar, o kateri mora svoje povedati ministrstvo oziroma vlada.
Tablica L postala breme, ne rešitev
Celotna situacija pušča posledice na celotnem sistemu izobraževanja voznikov. Na AVP opažajo, da kandidati na izpitne vožnje prihajajo slabše pripravljeni, za kar posredno krivijo tudi šole vožnje, da jim to dopuščajo. Skrbi jih tudi podatek, da se je vožnja s spremljevalcem (tablica L) v zadnjih letih iz zgodbe o uspehu, ko so imeli takšni mladoletni vozniki statisično za skoraj desetino boljšo uspešnost na glavni vožnji, izrodila.
Danes so kandidati, ki vozijo s spremljevalcem, na izpitnih vožnjah že manj uspešni, za kar na AVP krivijo preohlapne zahteve glede tega, kdo je lahko spremljevalec in kakšne so njegove naloge.
Možnost sprostitve dodatnih človeških virov vidijo tudi v digitalizaciji postopkov, kar pa je v veliki meri odvisno od ministrstva. K bolj transparentnemu opravljanju izpitov bi morda po zgledu iz nekaterih drugih držav morda pripomoglo snemanje izpitne vožnje, vendar so že ideje glede olajšanja dela z lokacijskim snemanjem izpitne vožnje slabo naletele pri informacijski pooblaščenki.
Direktorica AVP Simona Felser pa se ne strinja s predlogi šol voženj, da bi morali izvajanje izpitov za določene kategorije poenostaviti in skrajšati, ter tako pridobiti dodatne ure za izpitne vožnje B in A kategorije. Skupni cilj vseh bi morala biti prometna varnost. Iskanje bližnjic na tako pomembnem področju, kot so izpiti, bi gotovo negativno vplivale nanjo, je prepričana direktorica.
Na AVP dodajajo, da so delovne in materialne razmere na agenciji danes neprimerno boljše kot pred leti.
Danes pozno popoldan je sicer direktorica Agencije za varnost prometa Simona Felser odstopila.
Morda bi bila rešitev ukiniti AVP in postaviti vse na stanje, ko je to delovalo.....
ah dejte no, gledal so film zdravniki v boj za boljše plače , gledal so gasilci gremo v boj za boljše plače, gledal so policaji in operaterji na 112 gremo v štrajk in sedaj grejo še oni. ma takole bom… ...prikaži večm reku, če lahko šoferje avtobusov uvažamo iz filipinov, pa dejmo še tele preglednike. saj je čist vseeno al naš kleni francelj zajebava mladinca in mu razen da mu izpuli dnar, da nobenga znanja, pa naj neki činJan za pest riža naredi isto. tele naše pa brcnit v rit pa naj grejo pir prodajat.
Med drugim pa: instruktor kandidatu lepo pove, da z 24urami kot je po zakonu nebo nardil glavne voznje saj ce jih nima vsaj 30ur ga avtomatsko vrzejo! In drug primer: kandidat vozi glavno voznjo s sabo pa ima dva ovenjevalca…en… ...prikaži več ze s sluzbo, drugi pa kandidat da ocenjevalca…in ker bi ta prvi izgubil kaksno stranko je zajebaval kandidata za ocenjevalca in posledicno zajebal kandidata za vozniski izpit….hja tko mamo ko je nekatere strah za dobro placano sluzbo!!