Avto
45547 ogledov

Živ komaj ušel iz gorečega avta, ki ga zdaj noče nihče reciklirati

Zgorela tesla
1/11
Freiwillige feurwehr Kössen
Lastnik je komaj preživel. Razbitine mu zaradi nevarnosti ni želelo prevzeti nobeno avstrijsko podjetje za predelavo. Kaj bo, ko se bo nekaj podobnega zgodilo v Sloveniji?

Primer avstrijskega lastnika uničene tesle je opozoril, kako slabo je Evropa in z njo vred tudi Slovenija pripravljena na manj ugodne plati uporabe električnih avtov. 

Dominik Freymuth je bil velik zanesenjak in podpornik prehoda na električne avtomobile. Bavarski podjetnik, ki živi tik ob meji z Avstrijo, je zato prodal dizelskega mercedesa in se zavestno odločil za teslo model S 85D. Z njim je po lastnih besedah "užival od prve minute dalje," vse dokler se ni na začetku oktobra odpravil v službo in kot ponavadi pri tem sekal pot prek avstrijske meje. Med uporabo "autopilota" je avto na podeželski cesti v nekem hipu zapeljal na nasprotni pas. Freymuth je panično odreagiral, zato je avto pri okoli 60 km/h zdrsnil s ceste in se zaletel v drevo. 

Tesla po blagem trku zagorela kot vžigalica

Čeprav nesreča na prvi pogled ni bila huda, je bila zanj skoraj usodna, saj se je varnostni pas zagozdil. "V le desetih sekundah je bilo vse naokoli mene že v plamenih. Lahko sem zelo srečen, da me je naključni mimovozeči potegnil iz avta in me rešil zanesljive smrti," je razočaran nad avtom in vnetljivostjo njegovih baterij povedal Freymuth, ki so ga s prizorišča z resnimi opeklinami helikoptersko prepeljali v bolnišnici. 

Zgorela tesla | Avtor: Freiwillige feurwehr Kössen Freiwillige feurwehr Kössen
Zgorela tesla | Avtor: Freiwillige feurwehr Kössen Freiwillige feurwehr Kössen

Zgorela tesla | Avtor: Freiwillige feurwehr Kössen Freiwillige feurwehr Kössen

Kot se ob požarih električnih avtov z litij-ionskimi baterijami pogosto dogaja, je bilo gašenje zelo naporno, saj za gorenje baterijske celice praktično ne potrebujejo kisika in se je zato ogenj vedno znova pojavljal. 

Gasilci so morali avto za kar tri dni potopiti v poseben zabojnik, napolnjen z 11 tisoč litri vode, zato je samo ob čiščenju kontaminirane vode nastal odpadek, stroškovno ocenjen na okoli 2.500 evrov.

Pri pregledu zgorelega avta je mehanik našel pretrgan kabel, do česar je verjetno prišlo ob trku. Neuradno bi bil lahko pretrgan kabel razlog za nastanek kratkega stika, ki je povzročil požar vozila. 

Nihče noče prevzeti tako nevarne baterije

Od sto tisoč evrov  vredne tesle je po nesreči ostalo bore malo, a takrat je nastala nova težava - kam z odsluženim avtom? Čeprav ima Tesla v Avstriji za razliko od Slovenije trgovsko in servisno podporo, pa sploh ni razčiščeno, kdo naj v državi prevzame avto s takšno usodo. Lastnik je tako več kot mesec dni po Avstriji iskal podjejte, ki bi bilo pripravljeno prevzeti "ekološki" avto kot odsluženo vozilo, a brez uspeha, je poročal RT Deutschland.

600 kilogramov težka napol zgorjena in poškodovana baterija predstavlja veliko nevarnost, da lahko spet zagori, zato je njena razgradnja izredno zahtevna, če ne celo nemogoča. Avto je zato ostal parkiran na varnem na parkirišču vlečne službe.

Zgorela tesla | Avtor: Freiwillige feurwehr Kössen Freiwillige feurwehr Kössen
Pogorela tesla | Avtor: FF Schwaz FF Schwaz
Pogorela tesla | Avtor: FF Schwaz FF Schwaz

Vmes so se pri podjetju Tesla končno javili in privolili, da bodo oni prevzeli baterijo avta. Teslini tehniki so prišli iz Nizozemske, a ker niso imeli ustreznega dovoljena za demontažo oziroma razgradnjo, se niso smeli dotakniti avta.

Konec novembra se je nato le javilo neko za reciklažo specializirano tirolsko podjetje in napovedalo, da bo baterijo prevzelo v "raziskovalne namene", je poročal Salzburger Nachrichten. Podjetje bo s Teslo sodelovalo tudi v prihodnjih primerih odstranjevanja baterij iz električnih avtov.

Freymuth pa se zaklinja, da po izkušnji s svojo teslo ne bo več kupil električnega avta.

Če (ko) se bo zgodilo v Sloveniji ... 

Po Sloveniji vozi okoli sto tesel s slovenskimi registracijami in še vsaj 1.500 drugih baterijskih avtov. Trend prodaje električnih avtov je v skokovitem porastu, saj bo v naslednjih nekaj mesecih pri nas več proizvajalcev začelo prodajati nove modele baterijskih avtov v nižjih in srednjih razredih (Volkswagen, Opel, Peugeot ...).

Na ministrstvu za okolje so v odgovorih na naša vprašanja, kako smo pri nas pripravljeni na takšne primere, opozorili, da gre pri nesrečah, ko pogori baterija z električnim avtom vred, za "izredne dogodke". Pri njih je treba z analizo najprej ugotoviti, "kaj oziroma kakšni odpadki so kot produkt gorenja nastali in za takšne odpadke zagotoviti ustrezno ravnanje."

Tesla | Avtor: Freiwillige Feuerwehr Koessen Freiwillige Feuerwehr Koessen

"Subjekti, ki razgrajujejo izrabljena vozila, v skladu z zahtevami predpisov izrabljeno vozilo razstavijo in iz
njega odstranijo nevarne snovi in dele. Nato za vse odvzete materiale in snovi zagotovijo oddajo ustreznim predelovalcem in kadar predelava ni možna odstranjevalcem odpadkov. Predelavo odpadnih snovi in materialov iz izrabljnih vozil, ki se na izvaja v Sloveniji morajo zagotoviti v drugih državah EU,"
opozarjajo na ministrstvu. 

"Zaradi specifike proizvoda ni mogoče pričakovati, da bi sam izvajalec razgradnje lahko ustrezno poskrbel za recikliranje takšne baterije, še manj za v požaru poškodovano ali uničeno baterijo. Tudi za to verjetno v primeru ki ga navajate, kot edino možno rešitev, omenjajo prevzem pogorele baterije s strani proizvajalca," so zapisali na ministrstvu v dneh, ko se še ni vedelo, da Teslini tehniki sploh ne bodo mogli prevzeti baterije. 

Na okolijskem ministrstvu, ki ga vodi minister Simon Zajc, se sicer zavedajo, da električna vozila zaradi svoje specifičnosti odpirajo veliko novih vprašanj glede trenutno uveljavljene zakonodajo EU o ravnanju z nevarnimi odpadki. Kot navajajo, se postavljajo vprašanja glede zagotovitve ustrezne reciklaže, vplivu baterijh na cilj o cilju po 95-odstotni reciklaži avta, glede razširjene odgovornosti proizvajalca in tudi glede t. i. druge življenjske dobe odsluženih baterij, ki bi sicer lahko kasneje po izgradnji iz avta služile kot vir energije za druge namene, a česa takšnega trenutna EU zakonodaja sploh še ne dovoljuje. Ena od zelo perečih težav, s katerimi se mora soočiti Evropa, pa je po mnenju našega ministrstva prav varnostni vidik glede samovžiga in zahtevnega gašenja. 

"Zaradi navedenega je Evropska komisija začela s postopkom za ustrezne spremembe Direktive 2006/66/EU o baterijah in akumulatorjih ter odpadnih baterijah in akumulatorjih."

andrej.leban@zurnal24.si

Komentarjev 14
  • stromar 13:09 23.december 2019.

    še dobro, da je zagorela baterija ki gori več ur, bencinu gori v milisekundah, hlapi eksplodirajo, nafta tudi lepo gori. Po raziskavah je glede na število vozil, bistveno manj požarov na BEV. Reciklaža baterij že 97%, kmalu 100%, še posebej ...prikaži več po zaslugi našega inštituta, kar je pomembno zaradi kitajskega monopola nad redkimi kovinami in ponovne uporabe vseh snovi (večina tako aluminij in litij). Sicer v zadnjih baterijah nič strupenih snovi in redkih kovin, mala poraba energije

  • Avatar praufo
    praufo 20:09 17.december 2019.

    nafta je še vedno zakon in tile v dolgih belih haljah s kapco na glavi in veliko brado kar dobro obvladajo biznis, malo se pozanimajte kdo stoji zadaj v lastništvu velikih nemških avto firm, pa bo vse jasno ... arabci ...prikaži več imajo nafte preko glave oni nočejo elektrike, kdo bo pa nafto kupil razen petrokemija, ki je še večjji porabnik ... tablete, plastika, pohištvo, igrače, itd, itd ... plastih fantastik, smeti pa neomejeno

  • Avatar TruthWillPrevail
    TruthWillPrevail 19:34 17.december 2019.

    Ne zastopim, zakaj se ne uredi masovna proizvodnja baterij iz ogljikovih vlaken. To so že pred časom izumili. Razen če je patent tako drag, kar je pa potem razumljivo... vse kar je patentirano, pa čeprav fantastično super, ne bo prišlo ...prikaži več prej na trg kot po 50-ih letih od izumitve, če nekdo ne bo podaljšal patenta. Idiotizem kapitalizem.