V javnost prihajajo pretresljiva pričevanja o spolnih in duhovnih zlorabah, ki jih je nad redovnicami vršil pater Marko Rupnik. V knjigi Sveta posilstva odvetnica Laure Sgrò razkriva mrežo molka, prikrivanja in ponižanj, v kateri so žrtve dolga leta trpele v tišini.
''Posiljeval me je in mi govoril: Upiraš se bogu!''
Gloria Branciani, ena od žrtev, opisuje, da se je leta 1987 pridružila skupnosti Loyola v Mengšu pri Ljubljani. Za duhovnega voditelja so ji dodelili Rupnika. Postal je njen spovednik in je poznal vse njene slabosti. Počasi jo je začel nadzorovati, manipulirati in nazadnje tudi spolno zlorabljati.
Začel je, pripoveduje Branciani, postopoma: objemal jo je, poljubljal na usta, nato pa jo je posilil. Če bi se uprla, bi pomenilo, da se upira volji Boga, ji je govoril. Zahteval je popolno razpoložljivost in poslušnost.
"Silil me je v orgije z drugo sestro," pove. "V spovedi mi je govoril, da vse to zavračam, ker sem ljubosumna, zavistna in egocentrična," je dejala.
"Rupnik je trdil, da moram biti dominantna tudi spolno. Dvakrat me je peljal v kino gledat pornografijo. Odločila sem se, da je bolje umreti, kot živeti," razlaga, kako je v enem najtemnejših trenutkov pobegnila v gozd in tam preživela noč. Tam je prvič začutila, da je njeno življenje vendarle še vredno: "Ravno v tej bolečini sem našla rešitev – ta občutek je pomenil, da sem še živa." Zlorabe je prijavila cerkvenim oblastem – a zaman. Niso ji verjeli, pravi. Leta 1994 je zapustila skupnost.
Odvetnica Laura Sgrò, ki žrtve zastopa, v knjigi Sveta posilstva razkriva, kako sistem zlorab ni bil omejen le na posamezne dogodke, temveč je obstajala celotna mreža molka in prikrivanja, ki je žrtve silila v tišino, cerkvene oblasti pa v neukrepanje.
"Ubili so mi sina"
Pretresljiva so tudi pričevanja redovnice, ki se je predstavila pod lažnim imenom Maria in za italijanski časnik Corriere della Sera spregovorila v pisarni odvetnice Sgrò. Rupnik jo je večkrat posilil, in kot pravi, jo je prisilil tudi v splav. "Ubili so mi sina," je povedala v solzah.
Duševno nasilje in izolacija
Nekdanja redovnica Mirjam Kovač opisuje, kako ji je Rupnik prepovedal stike z Glorio, s prijateljico iz skupnosti. Ni smela videti niti svojih staršev.
Šele po treh desetletjih je dojela, da je bila žrtev. Po odhodu iz skupnosti leta 1996 je počasi začela dojemati, kaj se ji je zgodilo: "Sprva sem iskala drugo skupnost, a sem dojela, da cerkev ni več kraj, ki sem ga iskala. Potrebno je očiščenje institucije." Vsaj 20 drugih sester ji je kasneje zaupalo, da so bile spolno zlorabljene – a odgovorni so njihove zgodbe ignorirali.
"Samopoškodovanje je bil tihi krik"
Zgodba sestre Samuelle je še ena boleča zgodba postopne razgradnje identitete. Redovnica, umetnica in pozneje sodelavka Rupnika v Centru Aletti, se spominja, da so zlorabe prihajale "po kapljicah": "Govoril mi je, da brez njega ne morem ničesar. Stalno me je nadziral in uvedel večerni turnus, v katerem pa sem bila deležna telesnega in spolnega nadlegovanja."
Izkušnja z Rupnikom ni bila njena edina slaba izkušnja s cerkvijo. Po študiju se je pridružila Jeruzalemski samostanski bratovščini. Tam jo je predstojnica obtoževala istospolnih nagnjenj, čeprav to ni bilo res. Njeno duševno stisko so pojasnjevali kot zaljubljenost.
Začela se je samopoškodovati, celo razmišljala o samomoru: "Samopoškodovanje je bil tihi krik." Pojasnjuje: "Nisem več zdržala. Mislila sem, da me je obsedlo. Poklicali so celo eksorcista." Danes živi kot puščavnica in ustvarja mozaike: "Bila sem mrtva. Zdaj pa živim, kot da bi vstala od mrtvih."
Kje je Marko Rupnik zdaj?
Nekdanji slovenski jezuit Marko Rupnik, ki so ga zaradi več obtožb o spolnih in psihičnih zlorabah redovnic izključili iz reda jezuitov, zdaj živi v nunskem samostanu Montefiolo v osrednji Italiji, približno 70 kilometrov od Rima, smo poročali. Rupnik je v tem samostanu benediktinskih sester Priscille skupaj z majhno skupino nekdanjih jezuitov iz Centra Aletti, ki ga je ustanovil in vodil do izbruha škandala. Samostan naj bi postal sedež teh nekdanjih jezuitov iz Centra Aletti.
V samostanu naj bi bilo le še nekaj redovnic, ki naj bi se pripravljale na selitev drugam, Rupnik in njegovi somišljeniki pa medtem z njimi skupaj prebivajo in narekujejo pravila v samostanu. Nune v vas niso prišle že nekaj časa.