Slovenija
335 ogledov

Delovni zvezki v prvem razredu: nekateri brez, drugi za 80 evrov

Koliko stanejo delovni zvezki in šolske potrebščine? Odgovor najdete v jutrišnje Žurnal24 main
Za prihodnjo generacijo prvošolcev morajo šole same zagotoviti delovne zvezke, za to pa imajo marsikje manj denarja, kot so ga morali v prejšnjih letih odšteti starši. Strokovnjaki medtem ugotavljajo, da delovni zvezki, ki jih založniki množično ponujajo, ne nadgrajujejo znanja in spodbujajo ustvarjalnosti, celo nasprotno, zavirajo širjenje besedišča in veščine pisanja.

Sredstva, ki jih za prenovo učbeniških skladov šolam nakazuje Ministrstvo za znanost, izobraževanje in šport, bodo letos razdeljena po novem ključu. Šole bodo prejele sredstva glede na število učencev, za prvošolce 30 evrov, za učence drugih razredov pa 16 evrov.

Delovni zvezki za prvošolce brezplačni

Z nabora teh sredstev morajo šole, glede na novi pravilnik, zagotoviti učna gradiva za prvošolce. Staršem prvošolcev torej delovnih zvezkov letos ne bo treba kupiti, nabavile jih bodo šole.

Na OŠ Žalec bodo tako kupili delovne zvezke za natančno 30 evrov, kolikor bo ministrstvo namenilo za učenca 1. razreda, je sporočila ravnateljica Tatjana Žgank Meža. Na OŠ Gorje bodo kupili komplete v vrednosti 43,60. Več kot 30 evrov bodo za delovne zvezke plačali tudi na OŠ Miška Kranjca v Ljubljani, kjer bo komplet delovnega zvezka in delovnih učbenikov za posameznega otroka bo stal 37,16 evrov.

Za dražje delovne zvezke prerazporeditev sredstev iz učbeniškega sklada

Šole, ki bodo za prvošolce nabavile učbenike v vrednosti več kot 30 evrov, torej ne bodo dobile nobenih dodatnih sredstev, pač pa bodo morale krmariti med sredstvi, ki so na voljo.

"Ker nakup delovnih učbenikov in delovnega zvezka za otroke prvega razreda presega namenska sredstva (30 eur/otroka), bomo šole primorane zagotoviti manjkajoči del iz sredstev namenjenih učbeniškemu skladu, za otroke od 2. do 9. razreda," razlaga ravnatelj Jožef Kavtičnik.

Za delovne zvezke od nič do 82 evrov

Razlike med številom delovnih zvezkov za prvi razred in cenami, ki so jih doslej plačevali starši, so velike. Medtem ko po podatkih Zveze aktivov svetov staršev Slovenije (ZASSS) za letošnje šolsko leto, na nekaterih šolah v prvem razredu delovnih zvezkov sploh ne potrebujejo, so na nekaterih drugih šolah starši za prvošolce kupovali komplete delovnih zvezkov v vrednosti 82 evrov.

cene delovnih tvezkov | Avtor: Vir: ZASSS Vir: ZASSS

"Zavedamo se, da so učitelji pri poučevanju avtonomni in da je tudi prav, da učna gradiva, ki jih uporabljajo pri poučevanju, izberejo skladno s svojim pedagoškim pristopom, ki omogoča doseganje najboljših učno-vzgojnih izidov. Ob podatkih, ki so na voljo (razpredelnica zgoraj op. a.), pa se upravičeno zastavlja vprašanje, kakšne so strokovne utemeljitve za tako velike razlike," pravi Tone Meden, predsednik zveze aktivov svetov staršev.

Več delovnih zvezkov ne pomeni boljšega znanja

Delovni zvezek naj bi bil tisti pripomoček, ki učitelju pomaga pri dopolnitvi pouka, podatki iz prakse, ki jih navajajo na zavodu za šolstvo pa kažejo, da delovni zvezki predstavljajo pomemben del pouka. "Po vseh informacijah, ki jih imamo, med učnim uspehom učencev in številom delovnih zvezkov, ki jih uporabljajo, ni povezave. Glede na vse, kar vemo, nikakor ni mogoče reči, da več delovnih zvezkov (ali dražji delovni zvezki) pomenijo boljše znanje učencev," pravi Meden.

Učenci v osnovni šoli | Avtor: Profimedias Profimedias

Analiza delovnih zvezkov za 3. in 5. razred, ki jo je letos opravila področna skupina za razredni pouk na Zavodu za šolstvo, je pokazala na številne pomanjkljivosti delovnih zvezkov predvsem pa na to, da le v manjši meri izpolnjujejo svoje poslanstvo - prenos znanja v nove situacije, pridobivanje raznolikih izkušenj, razvoj predstav in pojmov.

Delovni zvezki naj bi bili za učitelja "sekundarni vir", torej podatki iz prakse pa kažejo, da se velik del pouka nanaša na delo z delovnimi zvezki. Namenjeni naj bi bili za poglabljanje in nadgradnjo pridobljenega znanja v novih primerih in situacijah ter vzpodbujali učence k razmišljanju, lastnemu mišljenju in ustvarjalnosti. Analiza pa je pokazala, da delovni zvezki predvsem skrbijo za urjenje osnovnih znanj ter urjenje postopkov.

"Gre za gole račune"

"Glede zahtevnosti nalog smo ugotovili, da te pokrijejo predvsem osnovna znanja oziroma urijo postopke. Če poenostavim, pri matematiki gre za gole račune," razlaga Leonida Novak, ena od avtoric analize. Delovni zvezki torej podpirajo predvsem urjenje osnovnih znanj, učenca pa ne izzovejo, da bi se problema reševal z različnimi strategijami in ga ne usmerjajo v to, kako lahko pridobljeno znanje uporabi v realnem življenju.

Delovni zvezki ne omogočajo prenosa znanja v nove situacije, pridobivanja raznolikih izkušenj, razvoja predstav in pojmov. "Delovni zvezki učencev ne pripeljejo na višjo taksonomsko raven, ki pomeni ustvarjalnost, samoiniciativnost, kreiranje nečesa novega na podlagi osvojenega znanja, reševanje problemov na podlagi pridobljenega znanja, besedna ustvarjalnost," razlaga Novakova.

Analiza je ugotovila tudi, da naloge v delovnih zvezkih ne upoštevajo različnosti med učenci, tega, da je za nekoga nekaj prelahko, za drugega nekaj pretežko. Tudi to je eden od razlogov, da številne naloge v delovnih zvezkih ostanejo nerešene.

Obkroževanje in podčrtavanje ne krepi veščin pisanja

Delovni zvezki niso sistematični glede skrbi za razvoj besedišča, ki je, kot kaže več raziskav, slaba točka slovenskih učencev. Poleg tega, predvsem v prvih razredih OŠ reševanje nalog v delovnih zvezkih pobere čas za razvijanje osnovnih veščin pisanja. "V delovnih zvezkih gre predvsem za podčrtavanje in obkroževanje, kar je drugače kot pri delu z navadnimi zvezki, v katere učenci pišejo in rišejo," poudarja Novakova.

Učiteljem angleščine gradiva založnikov odsvetovana

Učitelji so pri izbiri delovnih zvezkov avtonomni, hkrati pa prepuuščeni tržišču. "Trg ponuja marsikaj, analiza, ki smo jo opravili, pa naj bi bil opomnik za učitelje, na kaj naj bodo pozorni," pravi Novakova.

Skupina, ki je pripravila analizo, je vnovič predlagala, da bi morali biti delovni zvezki, ki naj jih predpišejo učitelji, strokovno potrjeni, ker bi to bi izboljšalo kakovost poučevanja. Že drugo leto zapored pa Zavod za šolstvo učiteljem angleščine pri pripravi na pouk odsvetuje gradiva, ki jih pripravijo posamezne založbe, ker "onemogočajo razmislek o notranji diferenciaciji in individualizaciji glede na konkretno skupino učencev". 

Sprememba financiranja bo šole prisilila v razmislek

Bodo torej zdaj šole, ki so starše prej prepričevale, da otroci potrebujejo številne delovne zvezke, zaradi finančnega vidika, prepričevale nasprotno? "Sprememba glede financiranja delovnih zvezkov bo učitelje in ravnatelje prisilila, da razmišljajo in razpravljajo o tem, kdaj je delovni zvezek res potreben. To ne pomeni, da bi delovne zvezke kar ukinili, je pa potrebno najti veliko bolj strokovne utemeljitve za uporabo," pravi Novakova, ki je tako prepričana, da gre za korak k večji kakovosti pouka.

"Upamo, da bodo tej analizi sledile še druge in da bodo te analize učitelji prebrali ter jih upoštevali pri izbiri delovnih zvezkov," pravi predsednik zveze aktivov staršev.

Komentarjev 4
  • Jožef Koprivnikar 20:50 12.junij 2017.

    Zakaj različni učbeniki ? Smo res tako zahojeni da delamo razlike že pri prvošolčkih ? Zakaj ne enotnih učbenikov, zaradi kapric, denarja.? Za večstrankarsko pripadnost bodo imeli po opravljeni šoli !

  • smejka 15:15 12.junij 2017.

    Na račun otrok se 'igrajo' z denarjem...sramota.In temu naj bi rekli strokovnost.

  • novispenjac 12:06 12.junij 2017.

    Upam samo, da delovnih zvezkov ne ponuja Založba Grahovac, ker so popolnoma nepismeni.