Slovenija
210 ogledov

Donirali so v sklad dedka Mraza, ki bo imel decembra veliko dela

Sava
1/6
Anže Petkovšek
"Dedka Mraza smo prav mi na Zvezi prijateljev mladine Slovenije (ZPMS) uspeli vpisati v register nesnovne kulturne dediščine," je med drugim pojasnila generalna sekretarka ZPMS Breda Krašna.

Dedka Mraza so kot prinašalca daril k nam uvedli leta 1948, ZPMS pa je kmalu po uvedbi postala glavni organizator prihodov dedka Mraza. Pri ZPMS so prepričani, da je potrebno v decembru razveseliti vse otroke, tudi tiste iz manj vzpodbudnega okolja, zato že desetletja organizirajo obiske Dedka Mraza in obdarujejo na tisoče otrok.

Letošnji december bo še barvitejši, saj sta sklad dedka Mraza podprla tudi Zavarovalnica Sava in Jolly. Podjetji sta v sklopu kampanje za nezgodno zavarovanje otrok in šolske mladine Zavarovalnice Sava Zvezi prijateljev mladine Slovenije (ZPMS) podarili donacijo, ki bo otrokom iz manj vzpodbudnih okolij lepšala novoletne praznike.

Številne otroke so že osrečili

Otroci so naše največje bogastvo, zato so se Nezgodnega zavarovanja otrok in šolske mladine v Zavarovalnici Sava letos lotili malce drugače – tako, da najmlajšim skupaj s podjetjem Jolly otroštvo naredijo še bolj pisano. Skozi kampanjo so z Jolly izdelki nagradili 536 otrok in v sodelovanju z Zvezo prijateljev mladine osrečili tudi otroke v stiski, katerih otroštvo ni vedno pisano in veselo. Od vsakega sklenjenega zavarovanja v sklopu kampanje je del sredstev Zavarovalnica Sava namreč donirala v sklad Dedka Mraza, kamor je za prav tako vrednost v obliki svojih izdelkov doniral tudi Jolly.

Direktorica Službe za marketing in odnose z javnostmi v Zavarovalnici Sava Špela Kregar pravi, da je "v Zavarovalnici Sava področje trajnostnega razvoja in družbene odgovornosti eden od ključnih strateških stebrov delovanja. Zavedamo se, da je vračanje v okolje naš privilegij, ki ga udejanjamo vedno, ko prepoznamo potrebe. Vlagamo v šport, razvoj talentov, kulturo, preventivo in še mnoge druge dejavnosti, a skrb za depriviligirane ima v naših srcih prav posebno mesto."

Sava | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek
Pravljično doživetje za vse otroke

"Praznični december je že skoraj pred vrati, zato bomo donacijo namenili socialno-humanitarnemu skladu Dedek Mraz," sporoča Anja Vogrič iz ZPMS.

"Sredstva bodo namenjena za izvedbo prireditev Obisk dedka Mraza, ki jih organizirajo naše članice, barvice Jolly pa bo dobri mož razdelil otrokom iz manj vzpodbudnih okolij. Barvice Jolly vedno razveselijo, če jih podari dedek Mraz pa je nasmeh na otroških obrazih še toliko večji. Na Zvezi prijateljev mladine Slovenije smo prepričani, da moramo v decembrskem času vsem otrokom zagotoviti pravljično doživljanje prazničnih novoletnih daril," dodaja Breda Krašna. Ob prejemu donacije je pojasnila, da so dedka Mraza prav na Zvezi prijateljev mladine Slovenije uspeli vpisati v register nesnovne kulturne dediščine.

Kot mitološko bitje je dedek Mraz povezan s tradicionalnimi predstavami o mrazu v obrednih praksah slovanskih narodov. V Sloveniji se je prvič pojavil konec leta 1948 v okviru leta 1947 uvedenega otroškega praznovanja novoletne jelke. Praznovanje novoletne jelke in sprva v belo oblečenega dedka Mraza je povojna oblast v Sloveniji in Jugoslaviji uvedla po zgledu novoletnih otroških praznovanj v Sovjetski zvezi. Podobo slovenskega dedka Mraza je leta 1952 oblikoval slikar Maksim Gaspari, pri čemer je izhajal iz izbranih elementov slovenske kmečke kulture: iz moškega zimskega oblačila z rokavi iz ovčje kožuhovine z navznoter obrnjeno dlako, okrašenega z vezenino ali z usnjenim našitki, polhovke in gorjuške pipe. Od 3. aprila 2020 je na pobudo ZPMS vpisan v register nesnovne kulturne dediščine. 

Z risbicami so sodelovali številni otroci

Širšo javnost sta Zavarovalnica Sava in Jolly nagovarjali tudi z aktivacijo Vse barve odraščanja in tako spodbujali otroško kreativnost in domišljijo. V njej so s svojimi risbicami lahko sodelovali vsi otroci. Izmed najboljših 10 po številu glasov je strokovna žirija, v kateri so sodelovali znana ilustratorka Hana Stupica, predstavnik podjetja Jolly Nejc Slokan in predstavnica Zavarovalnice Sava Petra Rostohar, izbrala najboljše 3. Vsem kreativnim nagrajencem, še posebej petletnemu Davidu, ki se je podelitve tudi udeležil, iskreno čestitajo!

Sava | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Direktor marketinga in komunikacij v podjetju Aero-Jolly Nejc Slokan pravi, da se "otroci z barvicami izražajo, raziskujejo svet okoli sebe in razvijajo svoje talente. Zato se zavedamo, kako pomembno je, da imajo vsi otroci enake možnosti za razvoj teh spretnosti, ne glede na okolje, iz katerega izhajajo. Naša zaveza je, da barvic, ki ne izpolnjujejo naših visokih standardov, ne zavržemo, temveč jih podarimo otrokom iz socialno šibkejših okolij. S tem želimo širiti veselje do risanja in omogočiti vsem otrokom enak dostop do orodij, ki spodbujajo njihov ustvarjalni izraz."

Hana Stupica, ki jo poznamo po mnogih čudovitih ilustracijah, je dodala: "Barve so izjemno pomemben del otroškega spoznavanja sveta, risanje in barvanje pa otrokom prinašata številne koristne prednosti vse od motoričnih do razvoja boljših mentalnih sposobnosti. Težko se je bilo odločiti le med desetimi najboljšimi, saj je prispelo veliko kakovostnih del." 

In kako stroga je bila? Kreativnost otroka je bila ključno merilo, pravi, in dodaja, da ji je bilo pomembno tudi, da ne gre za "šablonsko risbo" ali preslikavanje. Bila je pozorna na to, da starš ni pomagal, saj je, kot pravi, »otroška črta ekspresivna, odrasla pa bolj ravna«. In prav to unikatnost je bilo videti pri Davidovi risbi, neobremenjenost, kot ji pravi Hana. Kot otrok je tudi ona sodelovala v likovnem nagradnem natečaju, ki se ga spominja še danes: "Dobila sem glavno nagrado, ki sem jo podelila s sošolci, saj sem mislila, da jo bodo naslednji dan dobili tudi oni."

dezurni@styria-media.si