Slovenija
2848 ogledov

Temne skrivnosti Facebooka: Pozorno spremljajo, kdaj najstnice brišejo selfije

Profimedia
Nekdanja uslužbenka Facebooka razgalja, kako je podjetje sistematično spremljalo psihološke vzorce svojih najmlajših uporabnic.

Družbena omrežja, kot so Google, YouTube, Facebook in TikTok, med drugim služijo denar tako, da jim oglaševalci zelo dobro plačujejo za osebne podatke uporabnikov. Tako se naši osebni podatki nenehno zbirajo, ko brskamo po internetu. Vsako naše čustvo – bodisi pozitivno ali negativno – se na spletu spremeni v surovino za dobiček.

Oglaševalci analizirajo štiri dejavnike:

  • osnovni osebni podatki (starost, spol),
  • interesi (glasba, ki jo poslušate, komiki, ki jim sledite),
  • vedenje zunaj aplikacije (npr. strani, ki jih obiščete po ogledu videoposnetka na YouTubu) in
  • psihografski profil (vrednote, življenjski slog, čustvene nagnjenosti).

Ti podatki oglaševalcem omogočajo, da "razumejo svoje občinstvo" in "ponujajo ustrezne vsebine". Zaradi tega lahko ponujajo ciljno usmerjene oglase na družbenih omrežjih, ki so namenjeni določenim skupinam uporabnikov.

Spremljajo, kdaj najstnice brišejo selfije

V novi, razkrivajoči knjigi Neprevidni ljudje (Careless People: A Cautionary Tale of Power, Greed, and Lost Idealism) nekdanja zaposlena pri Facebooku Sarah Wynn-Williams razkriva temačne podrobnosti o načinu, kako na družbenem omrežju ciljajo občinstvo z oglasi. Od leta 2011 do 2017 je delala pri Facebooku (zdaj Meta), kjer je imela položaj direktorice za javno politiko.

Že leta 2017, piše, je Facebook razmišljal o načinih za razširitev oglasov na najstnike, stare od 13 do 17 let – skupino, ki je še posebej ranljiva za težave z identiteto in samozavestjo. Po besedah ​​Wynn-Williams je Facebook spremljal, kdaj najstnice izbrišejo selfije, da bi jim v tistem trenutku lahko prikazoval oglase za kozmetiko."To spremljanje in monetizacija najstniške negotovosti je bil zame konkreten korak k distopični prihodnosti, ki jo kritiki Facebooka napovedujejo že leta," v knjigi piše avtorica.

 | Avtor: Profimedia Profimedia

Podobni primeri so vključevali čustveno ciljanje mladih mater in ustvarjanje čustvenih profilov glede na rasne skupine. Podjetje je takrat pripravilo promocijsko predstavitev, v kateri se je hvalilo s svojo sposobnostjo izkoriščanja "trenutkov psihološke ranljivosti" uporabnikov, pri čemer je uporabljalo izraze, kot so "ničvreden", "negotov", "poražen", "tesnoben", "nekoristen" in "kot zguba", je poročal The Australian.

"Na to smo ponosni, tako zaslužimo denar"

Ko so informacije o tej praksi prvič pricurljale v javnost, so se pri Facebooku odzvali s šablonsko izjavo: "To jemljemo zelo resno in počnemo vse, kar je v naši moči, da bi situacijo popravili." Meta se je na trditve iz knjige v javnosti odzvala s trditvami, da "ne ponujajo orodij za ciljno oglaševanje na podlagi čustvenega stanja" in da je analiza "anonimna in namenjena izključno razumevanju vedenja uporabnikov".

Toda po besedah ​​Wynn-Williams je bila resnična reakcija znotraj podjetja ravnodušnost, poroča Futurism"To je naše delo, Sarah. Ponosni smo na to," ji je takrat povedal eden od vodilnih oglaševalskih direktorjev. "Zahvaljujoč temu zaslužimo denar," je dodal.

Wynn-Williams pravi, da so se njeni šefi, medtem ko si je prizadevala razumeti umazani model prihodkov podjetja in oblikovati učinkovite izjave za odnose z javnostmi, razjezili ob misli, da bi lahko prišlo do težav s ciljanjem na ranljive mlade. Meta je proti knjigi sprožila pravni postopek in Wynn-Williams prisilila k ustavitvi promocije, vendar jim ni preprečilo, da bi knjiga postala uspešnica in da bi javnost vseeno izvedela za temne skrivnosti Facebooka.

dezurni@styria-media.si

Komentarjev 2
  • Chrisaa1166 16:59 18.junij 2025.

    🍓 Vroča dekleta čakajo na vas na 👉 𝗦𝗲𝘅𝘁𝗼.𝗹𝗶𝗳𝗲

  • linlina 12:09 12.maj 2025.

    Knjiga je mogoče res postala uspešnica, ampak Facebook svoje politike na bo spremenil in ljudje jim bodo še naprej nasedali.