Slovenija
462 ogledov

“Finančno smo stisnjeni v kot”

Kneške Ravne A. Š.
Družina se je morala začasno odseliti, odškodnine prebivalci niso prejeli.

Kneške Ravne so ljubka vasica, ki je že od lanskega junija zaradi popolne zapore javne ceste težko dostopna. Soške elektrarne Nova Gorica (SENG) so za potrebe izgradnje male hidroelektrarne Kneža in zaradi vklopa cevovoda v telo javne poti že lanskega junija začele z deli na cesti.

Zaradi nevarnega gradbišča se je morala družina z otroki iz vasi celo začasno odseliti, prebivalci vasi pa ob tem niso prejeli nobene odškodnine. Dela bodo po ocenah tamkajšnjih prebivalcev trajala še več mesecev. 

"Družina se je morala izseliti" 

Eden od prebivalcev Slavko Šorli ima v Kneških Ravnah ekološko kmetijo. Med drugim imajo večje število krav in telic, ukvarjajo se s prodajo mleka in lesa, ki je po njegovih besedah zanj in za njegovo družino edini vir dohodka. 

“Ker je prehod čez gradbišče preveč nevaren, se je morala družina z otrokoma iz vasi celo začasno odseliti,” nam je povedal Šorli. V času trajanja del od sedmih zjutraj do šestih popoldan se morajo prebivalci od doma do gradbišča peljati s terenskim vozilom, ki jim ga je priskrbel SENG, nato pešačijo okoli 300 metrov čez gradbišče in se naprej zapeljejo s svojim terenskim vozilom. 

Šorli nam je še pred obiskom gradbišča pojasnil, da je zaradi del cesta neprevozna za navadna osebna vozila. Sam s cisterno mleka ne more čez nevarno in razrito cestišče, zato je prevoz mleka po njegovih besedah onemogočen tudi ponoči in ob vikendih, ko je zapora odpravljena.  

“Ko se zapora po 18. uri ali čez vikende sprosti, noče nihče od delavcev za prevoz lesa prečkati cestišča,” nam je povedal Šorli. Če se že najde kdo, ki je pripravljen peljati les, pa je cena njegovega dela višja. “Les, ki je bil pripravljen za odvoz decembra, smo zaradi zapore in slabega stanja ceste lahko prepeljali čez gradbišče šele februarja,” opisuje. Dodaja, da je zaradi nevarne in slabe ceste “prvi kamion kmalu padel v grapo, drugemu kamionu je zaradi slabega stanja ceste počil amortizator.” 

Obljubljali so december

Zaradi opisanih težav smo se v Kneške Ravne podali tudi sami, da bi preverili in fotografirali stanje cestišča in gradbišča. Zaradi slabega stanja ceste smo se do gradbišča odpeljali s terenskim vozilom Slavka Šorlija, nato smo se peš čez gradbišče sprehodili do vozila SENG na drugi strani gradbišča. 

Ob pešačenju čez gradbišče je postalo jasno, zakaj se je morala družina z otrokoma začasno izseliti, saj otroci po takšnem nevarnem gradbišču ne bi smeli hoditi. Za polaganje cevi delavci med drugim kopljejo luknjo, ki jo je bilo treba obhoditi po ozkem blatnem in udirajočem pasu. Vožnja po začasno zakrpanem gradbišču pa je bila kljub terenskemu vozilu težka, saj je polna globokih lukenj.

“Najhuje pri vsem je to, da bi morala biti dela končana že decembra 2016. Tako je bilo na začetku obljubljeno s strani SENG. Glede na opravljeno delo pa do poletja zagotovo ne bodo končali,” pojasnjuje Šorli. Ob tem dodaja, da imajo zaradi zapore ceste visoke izpade dohodka in da ni nikomur važno, kako bodo preživeli. “Nekaj rezerve že imaš, tako pa ne moreš živeti v nedogled. Smo finančno stisneni v kot,” pravi. 

Ne morejo prodajati mleka

Pojasnjuje, da niso od zapore ceste prodali niti litra mleka, čeprav imajo s kmetijsko zadrugo Tolmin sklenjeno pogodbo za petletno poslovanje do leta 2019. Poleg tega Šorli našteva številne druge nevšečnosti, poštar zaradi zapore ne hodi na kmetijo, zaradi zapore ceste so znova odložili tudi rušenje hiše skladno s projektom popotresne obnove Posočja. Pred rušenjem hiše morajo zgraditi podporni zid, kasneje pa zgraditi tudi novo hišo.

Kneške Ravne | Avtor: A. Š. A. Š.
“Po projektu je bilo rušenje načrtovano v jeseni 2016, pa še zdaj s tem sploh nismo začeli, pred rušenjem moramo narediti še podporni zid,” pravi Šorli. Zdaj pa je po njegovih besedah zaradi nadaljevanja gradnje ogrožen celoten projekt, ki ga sofinancira država in za katerega je pridobil že vso dokumentacijo in dovoljenja.

“Do nas se obnašajo kot do drugorazrednih državljanov. Do nas ne morejo ne gasilci, ne rešilci, zaradi zapore in uničene ceste ne pridejo k nam niti obiski in sorodniki,” pravi Šorli. Opisal je, da je pred dvema tednoma iz strehe v vasi padel gospod in se pri tem poškodoval: “Še sreča, da je bila sobota in da je lahko prišel rešilec po cesti.  Če tu malce zapiha burja, tudi helikopter ne more do nas in reševanje sploh ne bi bilo možno, oziroma bi prišlo zelo pozno.”

Brez odškodnine

Dodaja, da so na SENG poslali konkreten zahtevek o primerni odškodnini zaradi izgubljenega prihodka. S Strani SENG so jih zaradi tega klicali, nimajo pa namena ugoditi njihovi prošnji, pravi. Pojasnjuje, da od SENG niso prejeli nobenega pisnega odgovora in da so jim dali tamkajšnji delavci vedeti, da bi jih morali za odškodnino tožiti.

“Gradnja male HE Kneža poteka skladno s pridobljenim gradbenim dovoljenjem in z vsemi pripadajočimi soglasji,” so nam odgovorili na SENG. Pojasnili so, da jim je občina Tolmin za potrebe vkopa cevovoda v javno pot oziroma cesto izdala dovoljenje za zaporo ceste, ki omejuje prevoznost ceste od 7.00  do 18.00 ure v delovnih dneh.

“V preostalem času je cesta normalna prevozna, ravno tako med vikendom in prazniki,” pravijo. “Ker je zaradi gradbišča prevoznost ceste prekinjena, je družba Soške elektrarne Nova Gorica na zgornjem delu ceste lokalnim prebivalcem zagotovila brezplačna nadomestna vozila. Uporabljajo jih od gradbišča do svojih domov, medtem ko lastna prevozna sredstva uporabljajo na spodnjem delu gradbišča. Preko gradbišča je med izvajanjem del omogočen peš prehod. V primeru intervencijskih voženj je izvajalec dolžan poskrbeti za takojšnjo prevoznost ceste,” so opisali.

Kneške Ravne | Avtor: A. Š. A. Š.
Dodali so, da bo po končani gradnji SENG obstoječe makadamsko cestišče asfaltiral na celotni dolžini vkopa cevovoda, “kar je za prebivalce pomembna pridobitev.” Ob tem pa nam je Šorli pojasnil, da je občina z asfaltiranjem cestišča na tem delu več let odlašala prav zaradi te gradnje. “Če ne bi zdaj gradili elektrarne, bi imeli asfalt na tem delu že več let nazaj,” je povedal.

Na SENG so pojasnili, da je bilo prvo dovoljenje za zaporo ceste, ki ga je pridobil izvajalec del, izdano do 23. 12. 2016. “Urejanje zapore ceste je pogodbena obveza izvajalca, ki mora pogodbena dela opraviti do 26. 4. 2017. Glede na navedeno je izvajalec del zaprosil za podaljšanje zapore ceste do navedenega roka. V kolikor izvajalec ne bo zaključil del v pogodbeno dogovorjenem roku, bo moral zaprositi za podaljšanje roka, poleg tega naročniku odgovarja za zamudo,” opisujejo.

Pri tem dodajajo, da lahko glede na zahtevnost gradnje v utemeljenih primerih pride tudi do podaljšanja pogodbenega roka, saj vseh okoliščin ni mogoče vnaprej predvideti. Za več podatkov pa so nas naslovili na Kolektor CPG.

Poudarjajo tudi, da je pogodbena zaveza izvajalca ta, da zagotavlja peš prehod skozi gradbišče ves čas gradnje. “Če je to nujno, morajo zaradi tega tudi zaustaviti izvajanje del in omogočiti varen prehod. Seveda so možnosti prehoda odvisne tudi od objektivnih okoliščin,” pravijo.

Ko smo jih povprašali o odškodnini, so pojasnili, da lahko družba SENG kot upravljavec javnega premoženja izplača le odškodnino, ki je ustrezno utemeljena: “Ugodimo lahko samo zahtevkom, ki so utemeljeni po vsebini in višini ter temeljijo na dejansko nastali škodi. Zahtevki, ki smo jih doslej prejeli ne izpolnjujejo teh kriterijev, saj so zasnovani na nastanku hipotetične škode, ki ni dejansko izkazana.” 

Dodajajo, da so v komunikaciji s prebivalci vedno pojasnili, da so odprti za pogovore in dogovore, “kar dokazuje tudi dosedanja praksa na podobnih projektih.”

“Odškodninskih zahtevkov, ki niso utemeljeni na dejansko nastali škodi in odmerjeni v ustrezni višini, pa žal ne moremo akceptirati,” pravijo. Ob tem nam je Šorli pokazal tudi dopis odvetnice, kjer so podali izračune o izpadu dohodkov. Pojasnil nam je, da niso nikoli prejeli nobenega odgovora o možnosti odškodnine, razen enega telefonskega klica, kjer niso dorekli ničesar.

Odškodnina je stvar investitorja

Kot so nam pojasnili v strokovni službi občinskega oddelka za okolje in prostor, je Občina Tolmin izvajalcu, v tem primeru je to Cestno podjetje Nova Gorica (CPG), 6. 12. 2016 izdala odločbo o zapori omenjene ceste, in sicer za obdobje 24. 12. 2016–26. 4. 2017. “Pogoje zapore je občina prilagodila večini krajanov Kneških Raven, saj je pred izdajo odločbe organizirala dva usklajevalna sestanka z investitorjem SENG, izvajalcem CPG ter Krajevno skupnostjo Kneža in krajani Kneških Raven, na obeh sestankih je bil prisoten tudi g. Slavko Šorli,” so povedali. Kolikor nam je znano, dela potekajo v skladu z dogovorom z domačini, tako kot je bilo dogovorjeno na predhodnih usklajevalnih sestankih,” dodajajo.

Kneške Ravne | Avtor: A. Š. A. Š.
Odškodnina za nastalo gospodarsko škodo pa je po njihovih besedah vprašanje dogovora med občani in investitorjem, v tem primeru torej SENG. “Pogajanja so bila, vendar občina z njihovim izidom ni seznanjena,” pravijo. Menijo, da mora morebitno škodo poravnati tisti, ki jo je povzročil, “kar v primeru, da je promet po cesti oviran zaradi investicij, ki jih ne izvaja občina, pomeni, da morebitno škodo poravnajo tisti investitorji oziroma izvajalci, ki ta dela izvajajo.”

Ko smo se z vprašanji obrnili tudi na lastnika SENG, HSE. Odgovorili so nam, da jih SENG o vseh aktivnostih v zvezi z gradnjo male HE Kneža redno obvešča. “Gradnja te elektrarne poteka skladno s pridobljenim gradbenim dovoljenjem  in pripadajočimi soglasji. Podrobnosti glede gradnje in zapore ceste bodo komentirali investitorji,” so zapisali. Na vprašanje o odškodnini nam niso odgovorili.

anja.scuka@zurnal24.si

Komentarjev 1
  • Avatar Džoser
    Džoser 15:51 19.april 2017.

    Mali bogovi delajo kar se jim zahoče,saj tako opevane pravne države ni!