Kot je v pogovoru za spletni portal Zurnal24.si pojasnil Marjan Koler z Darsa, zmanjkovanja vinjet ni. Informacije, ki so se pojavile v nekaterih medijih tako ne držijo. Kot je pojasnil Koler je v Sloveniji tudi že nov kontingent 500.000 vinjet, iz prvega kontingenta pa so v minulih dneh prodali že okoli 450.000 vinjet. Na nekaterih prodajnih mestih, predvsem na Gorenjskem v Radovljici in okolici Kranja je na bencinskih servisih Petrola sicer prišlo do kratkotrajnih motenj z oskrbo, vendar je bilo na novo pošiljko vinjet treba čakati le okoli deset do petnajst minut.
VIDEO: ŽURNALOVA EKIPA ZJUTRAJ NA CP VRHNIKA IN CP LOG:
Nekaj deset že seglo v žep
Inšpektorji Darsa, na terenu jih je v treh izmenah približno 100 v 20
avtomobilih, so ob pomoči policije danes že kaznovali nekaj deset voznikov, ki vinjet niso
imeli nalepljenih. Ob tem ugotavljajo, da je šlo za domače voznike. Po Darsovih navedbah pri
kaznovanju inšpektorji razlik med domačini in tujci ne bodo delali. Na mejnih prehodih, kjer oskrba
z vinjetami ni bila optimalno orzanizirana (omenjena sta
Obrežje in
Šentilj), so v sodelovanju s Petrolom na delu t. i. mobilne prodajalne, kjer je
vinjete mogoče kupiti tudi s karticami. Sicer pa je nakup vinjet za tujce mogoč že v njihovih
državah, predvsem v avtoklubih in na bencinskih servisih, na Karavankah pa jo denimo lahko kupite
že na avstrijski strani ob plačilu predornine.
Vsaj v začetnem obdobju so inšpektorji tolerantni in tiste, ki jih brez vinjet zasačijo na počivališčih, napotijo v trgovino ponje. Kazni jim ne napišejo, če vinjete kupijo in pritrdijo na vetrobranska stekla. Tak primer smo našli na ljubljanskem počivališču Barje. Kljub temu so inšpektorji opremljeni z lisicami. Avtomobile lastnikov, ki vinjet ne bodo hoteli kupiti, bodo vklenili, kar jih bo poleg kazni stalo dodatnih 50 evrov za "odlisičenje".
Zagrožena zakonska kazen za vožnjo brez vinjete je od 300 do 800 evrov, v Darsu pa pojasnjujejo, da bodo vozniki plačevali 300 evrov kazni, višjo pa le v izjemnih primerih.
Evropa brez meja |
Žurnalova ekipa se je pogovarjala s švedskim turistom, ki je k nam pripeljal brez vinjete. Za njihovo uvedbo sploh ni vedel - res pa je, da tudi ni vedel, da je že v Sloveniji in nič več v Avstriji. |
Policija opozarja, da neprilepljena vinjeta ne velja - tudi samolepilni trak ne pomaga. Edina veljavna vinjeta je polletna, s preluknjanim datumom nakupa in nalepljena na vetrobransko steklo z originalno lepilno plastjo. Čeprav je na vinjetah označeno, da jih je treba prilepiti v zgornji kot voznikove strani vetrobranskega stekla, pa bo vinjeta vsaj letos veljavna, če bo nalepljena na vidnem mestu kjerkoli na vetrobranskem steklu, so nam zatrdili v Darsu. Pogoj je le, da je ne nalepite na zatemnjen del stekla, kjer od zunaj ne bi bila vidna. Skrbi uporabnikov, ki je niso nalepili na predpisano mesto, je tako odveč. Preverjanje vinjet bo potekalo 24 ur na dan vse dni v tednu tako na avtocestah kot tudi na počivališčih in mestih, kjer je varno ustavljanje mogoče.
Policisti vinjet ne prodajajo - kaj sedaj?
V pogovoru za Žurnal24 so tako predstavniki policije kot Darsa priznali težavo,
ki jo vinjete prinašajo: če vas bo ustavila policija in boste brez vinjete, vožnje ne boste smeli
nadaljevati. Ker pa policisti vinjet ne prodajajo, se boste morali, vsaj po črki
zakona, znajti sami in oditi do najbližje prodajalne po vinjeto peš ali pa poklicati
prijatelje, naj vam jo pripeljejo. To zna biti za tujce, na primer sredi noči na oddaljenem
počivališču, velika težava. Po neuradnih informacijah bodo inšpektorji v tovrstnih primerih
razumevajoči.
Težav z uvedbo vinjet ni bilo
Promet čez cestninske postaje poteka tekoče. Po besedah predstavnikov Darsa
so bili uporabniki avtocest na uvedbo vinjet pripravljeni, zato težav ni bilo. Kljub temu za konec
tedna pričakujejo zgostitve na stranskih cestah, ki naj bi jih zasedli tujci, ki se nakupu vinjete
želijo izogniti. Najbolj prometno obremenjeni naj bi bili Ljubljana, Maribor in Koper. Policija že
napoveduje, da bo dogajanje budno spremljala. Policija in Dars sta uporabo vinjet sicer začela
nadzirati takoj in dosledno, so na naše vprašanje pojasnili odgovorni.
Slabo vidne označbe v prehodnem obdobju
Dars odgovarja na očitke o zmešnjavah s tablami.
Aleš Hojs z Darsa očitke, da so predčasno odkrite table ta konec tedna pripomogle
k zmešnjavi in številnim nesrečam na avtocestah, zavrača, priznava pa, da bi lahko bile prečrtane
označbe na tablah nad cestninskimi postajami bolj vidne. Pri Darsu še svetujejo, naj se vozniki pri
prehodu cestninskih postaj držijo levo in spoštujejo omejitev 40 kilometrov na uro, saj bodo to v
prvih dneh še podrobneje preverjali.
Za mejo ne bo lovljenja čarovnic. Neimenovani predstavnik o kontroli vinjet na slovenskih mejnih prehodih |
|
Negodovanje tujcev
Tujci uvedbo zgolj polletnih in letnih vinjet ostro kritizirajo.
Matthias Knobloch z Zveze evropskih avtomobilskih klubov je dejal, da bo zaradi
slovenskega modela vinjet
"oviran promet v Evropi, najbolj pa bodo prizadeti vozniki na poti proti počitniškim
destinacijam in dnevni izletniki". Evropska komisija proti Sloveniji za zdaj še ni
posredovala, je pa na oblasti v Ljubljano naslovila prošnjo za dodatne informacije in pojasnila o
ustreznosti uvedbe vinjet z evropskim pravnim redom. To naj bi bil po mnenju nekaterih mehkejši
pristop, kjer Unija v prvem koraku članici daje priložnost, da sama razreši nastalo situacijo,
preden poseže po kakršnih koli ukrepih.
Številni tuji mediji navajajo, da kontrole slovenske policije in Darsa že takoj na mejnih prehodih ne bodo preostre in naj bi tujcem dopuščali vožnjo do prvega prodajnega mesta v Sloveniji, kjer bi si vinjeto lahko kupili. Na mariborski enoti AMZS pa predvidevajo, da se bo večina tujih potnikov zaradi gneče na stranskih cestah vseeno vdala in kupila vinjete. Medtem pa v avstrijskih medijih lahko preberemo ogorčene odzive bralcev, ki med drugim pravijo: "Včasih sem dostikrat potoval v Slovenijo, da sem se dobro najedel. Od zdaj ne bom šel več!" (Krone.at).
Gradbena dela po koncu sezone
Proti koncu poletja bo Dars začel z rušenjem cestninskih postaj oz. preureditvijo platojev. Do takrat je pri prečkanju nekdanjih cestninskih postaj potrebna izjemna previdnost, saj so v tem trenutku prehodi le drugače prometno urejeni s spremenjeno signalizacijo in opremo, hitrost pa je omejena na 40 kilometrov na uro. V praksi se torej zdaj čez prehod peljete tako kot včasih uporabniki sistema ABC: brez ustavljanja, vendar z zmanjšano hitrostjo in povečano previdnostjo.
Polnoč |
30. junija zvečer so nekateri vozniki, ki so se odpravljali na pot, čakali na polnoč, da jim ni bilo treba več plačati cestnine, je ugotovil Žurnal24. |
Tovorna vozila za zdaj ostajajo na obstoječem sistemu cestninjenja, tečejo pa že pogovori o uvedbi sistema ABC za plačevanje cestnine za tovornjake. Prav tovornjaki so edini, ki občasno povzročijo težave na nekdanjih cestninskih platojih, saj nevede včasih zapeljejo na napačen pas, nato pa z vzvratno vožnjo ovirajo promet.
Šaljivec prodaja 10-dnevne vinjete
Pojavila se je prva spletna vinjetna potegavščina. Neznani prodajalec na spletnem portalu
Bolha ponuja desetdnevne vinjete. To smo opazili v ponedeljek, dan pred začetkom uporabe vinjet za
vožnjo po slovenskih avtocestah. Ponudnik se na našo e-poštno sporočilo ni odzval, bralce pa kljub
temu opozarjamo, da takšne vinjete ne obstajajo, zato naj ne nasedajo potegavščini.
PREBERITE VEČ: Tujce vinjete jezijo | Intervju: Minister zadovoljen | Priprave na uvedbo