Slovenija
21996 ogledov

"Zaradi pametne kartice me je hotel šofer vreči z avtobusa"

CeKR kartica
1/5
Mestna občina Kranj
V Kranju vlada zmeda zaradi pametne kartice.

V Kranju je zadnje tedne prava zmešnjava na javnih prevozih. Uvedli so namreč novo "pametno mestno kartico" CeKR, ki med drugim omogoča tudi plačilo mestnega prevoza. V teoriji. V praksi pa se marsikdaj zalomi.

CeKR kartica | Avtor: Mestna občina Kranj Mestna občina Kranj

Potnico zaradi kartice ponižujejo

Pisala nam je potnica iz Drulovke, ki je po navodilih Arrive, ki je izvajalec avtobusnega prometa v Kranju, opustila svojo staro mesečno vozovnico – zdaj pa se vsakodnevno bori za sedež na avtobusu. Namreč, čeprav Drulovka uradno sodi pod Kranj, tamkajšnje avtobuse vodi medkrajevni sistem IJPP, ki CeKR-ja ne prepozna. Tako potnico zaradi kartice, ki bi morala poenostaviti življenje, skoraj vsakodnevno ponižujejo.

Tako je opisala situacijo: "Letos sem si po navodilih Arrive uredila CeKR kartico in vrnila mesečno vozovnico, ki sem jo imela vse svoje življenje. Namen CeKR kartice je, da naj bi nadomestilo plačevanje z gotovino, a kaj, ko so ravno pred kratkim ukinili mestno linijo 8, in se odločili, da je kraj Drulovka del medkrajevnega prometa, zaradi česar naši avtobusi nimajo pravilnega odčitevalca za kartico CeKR – čeprav Drulovka spada pod Kranj. Nekateri prebivalci Drulovke še vedno uporabljajo mesečne vozovnice, spet drugi smo si uredili CeKR kartico – kot rečeno, po navodilih iz Arrive. Nekateri šoferji poznajo CeKR kartico in nas spustijo mimo, nekateri rečejo, da ne vedo, kaj CeKR kartica sploh je; da moram plačati z gotovino; da je to Visa kartica ipd. Prvič v življenju se mi je zgodilo, da me je šofer hotel vreči iz avtobusa, dokler ne bi plačala ... Včasih poskušam razložiti namen CeKR kartice, a zaman, saj poslušam žaljivke; en šofer mi je rekel: "Kako vas ni sram?!", ko sem pokazala CeKR kartico, popolnoma neveden, kaj to sploh je, namigujoč, da se poskušam peljati zastonj ... In to pred drugimi potniki. Sem raje plačala in se hitro usedla. Tako včasih plačam 1 evro s CeKR kartico z mestnim avtobusom št. 2 in nato še gotovinsko 1 evro na drugem avtobusu do Drulovke, saj se peljem z dvema avtobusoma do službe. V enem dnevu sem zatorej včasih primorana plačati dvakrat po 1 evro za pot v mestnem prometu."

CeKR kartica

CeKR je mestna kartica Mestne občine Kranj. Omogoča identifikacijo uporabnika – in tako tudi vsa članstva in druge mestne storitve na eni sami kartici (izposoja knjig in/ali mestnih koles, uporaba mestnega prometa …), obenem pa plačevanje storitev in blaga kjer koli po svetu ali spletu. "Razvijamo tudi bonitetni program, kar pomeni, da bo CeKR uporabnikom prinašal tudi ugodnosti," pravijo na Mestni občini Kranj in pojasnjujejo, da "CeKR že omogoča tudi sistem pravičnega plačevanja vozovnic za mestni promet". Tako se deset plačanih dnevnih voženj upošteva kot sedanja mesečna vozovnica in so vožnje do konca tekočega meseca brezplačne, deset plačanih 'mesečnih' pa sistem spremeni v 'letno' vozovnico, torej je vožnja z avtobusom zadnja dva meseca brezplačna.

CeKR kartica | Avtor: Mestna občina Kranj Mestna občina Kranj

"Relacija Kranj–Drulovka ni vključena v sistem mestnega prometa"

S težavo bralke smo se obrnili na Mestno občino Kranj in Arrivo. Na Mestni občini Kranj so za Žurnal24 potrdili, da "linija, na kateri je tudi postaja Drulovka, od leta 2024 ni več linija mestnega potniškega prometa in se prevozi izvajajo v okviru medkrajevne linije potniškega prometa". Torej relacija Kranj–Drulovka dejansko ni vključena v sistem mestnega prometa. Na tej relaciji vozijo medkrajevni avtobusi, ki so opremljeni s kartičnim sistemom upravitelja integriranega javnega potniškega prometa (IJPP) in ne vključujejo tehnologije za validacijo kartice CeKR.

Medkrajevne avtobuse v Kranju lahko namreč potniki plačajo le z gotovino, medtem ko lahko z mestno kartico CeKR validirajo vožnje le na linijah mestnega prometa. Tako so tudi le avtobusi mestnega prometa opremljeni s terminali, ki omogočajo plačevanje z mestno kartico CeKR in tudi drugimi plačilnimi karticami (Mastercard, Visa), pojasnjujejo na občini.

CeKR kartica | Avtor: Mestna občina Kranj Mestna občina Kranj

Za lažje razumevanje sistema in razlikovanje med vrstami prevoza so avtobusi jasno označeni. Avtobusi v okviru Mestnega prometa Kranj so označeni s številko proge (1, 2, 3, …), regionalni (medkrajevni) avtobusi pa so označeni z relacijo proge (npr. Ljubljana – Kranj – Rateče Planica).

Kaj lahko bralka naredi?

V izogib težavam, s katerimi se sooča bralka, na Mestni občini Kranj svetujejo: 

  • če potnik ob vstopu na regionalni/medkrajevni avtobus, ki del vožnje opravi tudi po mestni liniji, vozniku pokaže kartico CeKR, mu ta izda evidenčno vozovnico – torej, ne plača nič. Ko potnik v nadaljevanju vstopi na avtobus mestnega prometa, pa plača s CeKRom.
  • Če potnik plača s CeKRom na mestnem avtobusu, vrača pa se z medkrajevnim avtobusom, mu takrat voznik na podlagi kartice CeKR (na vpogled) izda evidenčno vozovnico.

"Če vseeno pride do dvojnega zaračunavanja, se lahko potniki obrnejo na Arrivo, ki jim povrne stroške na njihov TRR," pravijo na občini.

Zakaj ni nihče poučil voznikov o kartici CeKR?

"S tem sistemom so po zagotovilih Arrive, ki je izvajalec avtobusnega prometa v Kranju, seznanjeni vozniki avtobusov na teh linijah," zagotavljajo na občini. Trdijo, da so ob uvajanju novosti ustrezno poskrbeli za izobraževanja voznikov v Arrivi. Z novostmi jih je ustno seznanil župan Matjaž Rakovec, dobili pa so tudi pisne povzetke, pravijo na občini. 

Matjaž Rakovec s kartico CeKR | Avtor: Mestna občina Kranj Matjaž Rakovec s kartico CeKR Mestna občina Kranj

Na Arrivi pa pravijo, da vozniki ob uvedbi sistema vendarle niso bili primerno izobraženi. Pojasnili so, da so ob uvedbi sistema CeKR "zaznali nekaj pritožb uporabnikov, zlasti zaradi nepoznavanja sistema s strani posameznih voznikov". Zato so v sodelovanju z naročnikom izvedli dodatna usposabljanja ter informiranja za vse voznike. V zadnjem obdobju takšnih pritožb ne prejemajo več, kar kaže, kakor so navedli v Arrivi, na izboljšano informiranost in ustrezno odzivanje v praksi.

"Zavedamo se, da prihaja do posameznih neskladij v uporabi sistema. Uporabnikom se zahvaljujemo za razumevanje in potrpežljivost. Vsako povratno informacijo skrbno obravnavamo in jo uporabljamo kot osnovo za nadaljnje izboljšave v delovanju storitve," pravijo na Arrivi.

"Sistem kartice CeKR je še v razvoju"

Na občini se ob številnih pritožbah zagovarjajo, da je sistem kartice CeKR še v razvoju, in obljubljajo, da bodo kartice nekoč povezane. A kdaj točno nihče ne ve. "Gre za nov produkt, ki se še razvija in ima ob tem tudi veliko manevrskega prostora za spremembe, prilagoditve ali izboljšave. Razvijamo dodatne integracije glede na identificirane težave, celotni sistem je živ in se vseskozi razvija s ciljem, da se še izboljša in poenostavi predvsem z vidika uporabniške izkušnje," pravijo.

CeKR kartica | Avtor: Mestna občina Kranj Mestna občina Kranj

"Pritožb je sicer čedalje manj, bolj se pojavljajo vprašanja praktične narave (polnjenje, aktivacija, dodatne kartice …). Vsako mnenje, kritika, predlog, izkušnja, so za nas in partnerje v projektu dragocene, saj nam dajejo uvid, kako zadeva funkcionira med uporabniki. Zato jih sprejemamo z odprtimi rokami, obenem pa uporabnice in uporabnike CeKRa prosimo za razumevanje," so povedali.

Kmalu prihaja sprememba sistema

Do težav na posameznih linijah pri posameznih potnikih in voznikih torej še vedno prihaja. "Te težave po integraciji sistema IJPP in sistema Mestne občine Kranj ne bo več," obljubljajo na občini. 

Mestna občina Kranj in DUJPP (Družba za upravljanje javnega potniškega prometa) sta se namreč dogovorili za proces integracije med sistemoma, tako da bo validacije na mestnem in na medkrajevnem prometu beležil en sam sistem, kar bo omogočalo nemoteno prehajanje med linijami. "Gre pa za kompleksno zadevo, saj sta sistema precej različna, zato utegne proces še nekoliko trajati," pa odgovarjajo glede datuma vzpostavitve sistema.

nika.vajnhandl@styria-media.si  

Komentarjev 13
  • atamama 17:12 07.julij 2025.

    Hahaha, ne razumete. Kartica pomeni provizijo. Cent na cent in provizije se nabere. Lepo piše na kartici, da je v ozadju Visa. Torej to pomeni toliko in toliko prihodka za njih, posredno povečanje članstva. In če se prav spomnim da ...prikaži več politiki se ne praskajo zastonj to pomeni za nekatere kar dobro provizijo. Ta gospa je samo postranska škoda. Kar se pa tiče avtobusarjev, politika je ustvarila oligopol njih, kako izgleda pa vprašajte šolarje, ''zabačena sela'' in ostale brez povezav, fej in fuj.

  • dare326 14:02 06.julij 2025.

    Včasih je veljalo, semafor v vsako vas. Sedaj so jih zamenjala krožišča in vsaka vas mora imeti svojo kreditno, predplačniško kartico. Zakaj v dobi računalništva in informatike ni enotne slovenske kartice za prevoz, tako kot je kartica za penziče, bi ...prikaži več bila lahko tudi enotna kartica za šolarje, zaposlene, migrante...

  • Kmodri_ 20:14 05.julij 2025.

    Arriva in DUJPP sta zlizane in skorumpirani družbi. Za potnike jim je malo mar!

Sorodne novice