Slovenija
5583 ogledov

Milijonske izgube: Čeprav ni pravne podlage, jih bo krila država

Avtobusna postaja Ljubljana Profimedia
Javni holding Ljubljana, lastnik LPP, je podjetje letos že dvakrat dokapitaliziral. Izgube v mestnem prevozu potnikov so ogromne, a kljub temu, da na ministrstvu pravijo, da je mestni prevoz v pristojnosti občin, so zdaj pripravljeni kriti dobršen del izpada prihodka.

Pričakovano velik upad 

Podatki sistema Integriranega javnega prevoza potnikov v Republiki Sloveniji kažejo velik upad števila potnikov, ki uporabljajo enotno vozovnico, zapisano na kartici IJPP, pravijo na ministrstvu za infrastrukturo (MzI). V sistemu IJPP spremljajo uporabo enotnih vozovnic v mestnem prevozu potnikov v Ljubljani, Mariboru in Murski Soboti ter uporabo enotnih vozovnic v medkrajevnem avtobusnem linijskem prevozu potnikov.

"Po podatkih od 1. januarja 2020 do 30. novembra 2020 se je število potnikov zaradi dveh začasnih ustavitev izvajanja javnega linijskega prevoza potnikov (od 16. 3. do 11. 5. in od 16. 11. do 15. 12. 2020) in izvajanja pouka na daljavo, bistveno zmanjšalo," pravijo na ministrstvu. Če je bilo v mestnem potniškem prevozu lani prepeljanih več kot 12 milijonov potnikov z enotno vozovnico (subvencionirane vozovnice dijakov in študentov), je bilo v letu 2020 od 1. januarja do 30. novembra prepeljanih samo 5.252.145 potnikov.

Na MzI tako pričakujejo, da bo končno število v letošnjem letu prepeljanih potnikov doseglo 5.302.145, kar je samo 41,9 odstotka potnikov glede na prejšnje leto.

Manj kot polovica prepeljanih potnikov v primerjavi s prejšnjim letom

Podobno zmanjšanje števila potnikov so zabeležili tudi v medkrajevnem linijskem avtobusnem prevozu potnikov. "V letu 2019 je bilo prepeljanih 14.127.667 potnikov z enotno vozovnico, v letu 2020 pa se na podlagi podatkov za obdobje od 1. januarja 2020 do 30. novembra 2020 ocenjuje 6.055.946 potnikov, kar je le 42,9 odstotkov glede na leto 2019," razložijo na ministrstvu.

Obenem opozorijo še, da je pri medkrajevnih linijskih avtobusnih prevozih treba upoštevati tudi, da je bila 1. julija uveljavljena pravica do brezplačnih prevozov za upokojence, osebe starejše od 65 let, invalide in vojne veterane, zato je bilo posledično v juliju, avgustu in septembru več potnikov med upravičenci do te vozovnice. Dejanski padec števila potnikov po njihovih besedah prikazuje podatek o potniških kilometrih, ki so v letu 2020 padli na 35,8 odstotka, glede na leto 2019.

Padec prometa ogromen, fiksni stroški pa ostajajo

Vse to pa močno vpliva na poslovanje družb, ki izvajajo mestni prevoz potnikov, saj jih je epidemija pahnila v novo in nepredvidljivo situacijo. Podjetje Marprom, ki opravlja mestni potniški promet na skupno enaindvajsetih avtobusnih linijah, speljanih znotraj Mestne občine (MO) Maribor, v običajnih razmerah na mestnih avtobusih letno prepelje okoli 4 milijone potnikov, letos pa se je to število zaradi razmer in ukrepov, povezanih s koronavirusom, skoraj prepolovilo. Organiziranost mestnega avtobusnega prometa je sicer v pristojnosti MO Maribor, ki ga tako tudi sofinancira iz svojega vsakoletnega proračuna.

"Letos smo morali v Marpromu kar dvakrat zaustaviti svoje dejavnosti – najprej sredi marca in nato še sredi novembra. Pri tem smo ob spomladanski zaustavitvi delovanja na vseh področjih (od mestnega avtobusnega prometa, glavne avtobusne postaje, javnih parkirišč do Pohorja) zabeležili izpad prihodkov v višini okoli 2,3 milijona evrov, zadnja prekinitev pa bo po ocenah prinesla še dodaten milijon evrov izpada," pravijo in dodajajo, da je bilo kljub temu podjetje ves čas soočeno z dokaj visokimi fiksnimi stroški. "Deloma bomo finančni primanjkljaj nadomestili s pomočjo državnih ukrepov," pravijo.

Kljub vsemu verjamejo, da se bodo ob normalizaciji sedanjih razmer potniki vrnili na avtobuse v običajnem številu. Ne izključujejo pa morebitnega preoblikovanja dosedanjih linij.

Tudi september ni prinesel večjega izboljšanja

V družbi LPP pa pravijo, da je njihov rezultat poslovanja v obdobju od januarja do septembra 2020 negativen v višini 4.554.171 evrov. Čeprav so po prvem valu 11. maja lahko ponovno začeli izvajati javni prevoz pod posebnimi pogoji in z omejitvami, so letos v poletnih mesecih, ko že sicer beležijo manj potnikov, imeli teh še manj. Pravijo, da so bile vse kategorije vozovnic prodane v manjšem obsegu, uporaba javnega prevoza se je zelo zmanjšala, saj so občani v večji meri uporabljali alternativne oblike prevoza ali pa sploh niso potovali.

"Na izpad prihodka je vplivala tudi zmanjšana prodaja terminskih vozovnic, saj smo veljavnost terminskih vozovnic kupljenih za mesec marec podaljšali tudi v mesec maj, večino šolskih mesečnih vozovnic pa tudi v junij, julij in avgust," dodajajo. Tudi september ni prinesel večjega izboljšanja, obseg prodaje je bil manjši, na kar je najbolj vplivalo predvsem delo od doma in šolanje na daljavo. Potem pa je sledil še en 'lockdown', ki je trajal od 16. novembra do 15. decembra.

LPP so letos že dvakrat dokapitalizirali

V LPP opozarjajo, da se je družba zaradi velikega izpada prihodkov in izgube preteklih let znašla v težkem finančnem položaju, saj je bilo ogroženo zagotavljanje likvidnosti in kapitalska ustreznost družbe, zato so poleg zagotavljanja varnosti in zdravja sodelavcev in uporabnikov storitev velik del pozornosti usmerjali tudi k zagotavljanju sredstev za nemoteno poslovanje družbe. "Do zdaj smo zaradi zaustavitve javnega potniškega prometa utrpeli izpad prihodka v višini cca 8,5 milijonov evrov. Javni holding Ljubljana, ki je lastnik LPP, je podjetje letos že dvakrat dokapitaliziral v skupnem znesku 2,7 milijona evrov," poudarjajo.

Kot pravijo, pa država do zdaj še ni zagotovila pokrivanja izpada prihodka za čas nezmožnosti izvajanja dejavnosti mestnega prometa. "Po sprejetem šestem protikoronskem zakonu naj bi podjetje s strani države prejelo še približno 2,5 milijona evrov, skupaj z nadomestilom za čakanje na delo doma, saj je bilo na začasnem čakanju 750 zaposlenih," pojasnjujejo.

Ocenjujejo, da bodo poslovno leto zaključili z okvirno dvemi milijoni evrov izgube. "Menimo pa, da bi bila pravšnja rešitev, da se finančna pomoč mestnemu linijskemu prevozu dodeli na podlagi enakih kriterijev, kot se dodeljuje pomoč medkrajevnemu avtobusnemu linijskemu prevozu in železniškemu potniškemu prevozu s ciljem ohranitve javnega potniškega prometa v Sloveniji. Nedopustno je, da se javni potniški promet sploh stigmatizira kot dejavnost z največjo nevarnostjo prenosa okužb. V ostalih evropskih državah je javni promet kljub epidemiji deloval nemoteno," poudarijo.

Vlak Slovenskih železnic Načrt MZI Slovenija Bi kupili obveznice za posodobitev železnic?

Predlagali so, da pokrijejo 70 odstotkov izpada prihodka

A na MzI pravijo, da za sofinanciranja mestnega prevoza potnikov s strani države ni nobene pravne podlage, saj da je mestni prevoz potnikov v pristojnosti občin, ki dobijo za to sredstva v okviru primerne porabe. "Zavedamo pa se, da je v letošnjem letu, ko se soočamo s pandemijo, finančno stanje v mestnih prometih izredno težko. Zato smo že v t. i. protikoronskem zakonu 5 in 6 za njih predlagali pomoč, najprej za spomladansko obdobje, ko je bil javni potniški promet zaustavljen, kasneje še dodatno za obdobje od oktobra do decembra 2020. V zadnjem protikoronskem zakonu pa predlagamo, da se za obdobje od 16. marca do 11. maja 2020, prevoznikom povrne del fiksnih stroškov v višini 79 evrov na avtobus na dan (kot je bilo že sprejeto v PKP 5)," razložijo.

Dodatno so predlagali še, da se mestnim prevoznikom od 1. junija 2020 do 31. marca 2021 pokrije 70 odstotkov izpada prihodka, ki bi se ga izračunalo glede na primerljive prihodke v istem obdobju leta 2019. "Seveda pa je sprejetje tega zadnjega predloga še stvar Vlade RS in Državnega zbora RS," dodajajo.

*Opomba: Fotografija je bila posneta 15. maja 2020.

dezurni@zurnal24.si

avtobus negotova prihodnost Popotnik "Deležni smo bili enakih ukrepov kot tisti, ki jim je promet upadel za 20 odstotkov"
 
Komentarjev 8
  • corlaydrug 05:29 20.december 2020.

    www︎.︎tweom︆.︆com - oddličen prrojekt za odrrasle, ki želikko najti parrtnerja za sseks

  • vera23 11:28 19.december 2020.

    Kaj pa ostali avtobusni prevozniki, še posebno tisti v turizmu, ki že od začetka leta nimajo koga voziti? V čem je LPP tako poseben?

  • Avatar ovca
    ovca 10:38 19.december 2020.

    Lahko je d tujim k..... po koprivah,kajne puklasti? V zivljenju nisi naredil nic,razen ogromne skode! In seveda,kradel! GN*OJ! Seveda si vse zaprl,da bos lahko zopet kradel. Spelji se ze v norisnico,zaprti oddelek,samica! Logicno,sem za pomoc vsem prevoznikom,daj pa jo iz ...prikaži več svojega zepa! Saj si jih TI unicil in NE virus!

Sorodne novice