Slovenija
17 ogledov

Sprostitev cen bencina: "Tvegana poteza, ki jo lahko na koncu drago plačamo potrošniki"

Ljubljana 23.02.10 bencinska crpalka, bencin, tocenje bencina, tankanje, avto,  Ljubljana 23.02.10 bencinska crpalka, bencin, tocenje bencina, tankanje, avto,
V sredo se je zaključilo medresorsko usklajevanje predloga, naj država neha nadzorovati cene naftnih derivatov.

Nekdanji šef urada za varstvo konkurence Jani Soršak meni, da je liberalizacija cen bencina "zelo tvegana poteza, ki jo lahko na koncu drago plačamo potrošniki. Bo pa mogoče potem več električnih avtov," se je pošalil Soršak. 

"Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo ostaja naklonjeno liberalizaciji trga naftnih derivatov," so nam odgovorili pred dnevi, več pa bodo povedali, ko bo o predlogu odločila vlada. 

Jani Soršak | Avtor: Saša Despot Saša Despot
"Ko želi nekdo liberalizirati cene, je moje stališče enako zdaj kot je bilo takrat, ko sem še vodil urad: ključno vprašanje je, ali so tržni pritiski zadostni, da bi ceno držali pod nadzorom. V tem primeru, ko imamo izrazit duopol na trgu, najbrž niso. Zakonski nadzor cen je namenjen ravno zaščiti potrošnikov, kadar konkurenčen trg ne deluje. EU na primer regulira cene mobilnega gostovanja v EU, pa je tam trg bistveno bolj razdrobljen, pri nas pa vstopa konkurence na trg z naftnimi derivati ne pričakujem," pravi Soršak. Kot smo že poročali, Petrol pri nas obvladuje 70 odstotkov trga, skupaj z OMV-jem pa neverjetnih 87 odstotkov. 

Regulirana cena je višja kot pri sosedih

Država zdaj določa najvišjo dovoljeno ceno, na podlagi formule, v kateri sta ključni spremenljivki cene na mediteranski borzi in tečaj med evrom in dolarjem, cena pa se spreminja vsaka dva tedna. 

"Saj že zdaj cene niso določene, določena je le najvišja dovoljena cena, praktično vsi pa nam računajo to maksimalno ceno, ki je višja kot v sosednjih državah. Argument, da konkurenca ne vstopi na trg zaradi reguliranih cen, torej ne zdrži," ugotavlja Soršak. 

Dušan Mramor | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek
Po naših neuradnih informacijah je zelo verjetno, da bo na zavoro stopil minister za finance Dušan Mramor, ki mu je vlada naložila, naj preuči ekonomske vidike morebitne sprostitve cen. Na ministrstvu sicer na novinarska vprašanja vsebinsko ne odgovarjajo, pravijo le, da bodo svoje mnenje podali v okviru medresorskih posvetovanj in pri tem upoštevali javnofinančne in makroekonomske vidike. 

Res smo majhni, a kdo bo hodil na črpalko čez mejo

Ministrstvo za gospodarstvo, ki ga vodi Zdravko Počivalšek, je v predlogu zapisalo, da prekomernega dviga cen "zaradi majhnosti in izrazite tranzitne narave Slovenije ne gre pričakovati". 

"Morda to drži za tovornjakarje, ampak večina ljudi se pač ne bo vozila tankat v Avstrijo ali na Hrvaško," pa pravi Soršak. Tudi drug poznavalec je namignil, da bi Petrol in OMV najbrž ponudila ugodnosti avtoprevoznikom, ki so veliki porabniki in ki lahko rezervoar napolnijo v katerikoli državi, skozi katero se peljejo, medtem ko bi se cene za vse druge zvišale. 

"Pa saj jih niti ni potrebno zvišati, zdaj, ko cene nafte padajo, je dovolj, da jih ne bi znižali," je opozoril Soršak, ki je zdaj odvetnik in ne zastopa nobenega od akterjev v tej zgodbi. 

Se je treba dogovarjati, če imaš isti interes?

Bencinska črpalka | Avtor: Saša Despot Saša Despot
V predlogu o sprostitvi cen so zapisali še, da bo v primeru morebitnega dogovarjanja med Petrolom in OMV ukrepala Agencija za varstvo konkurence (AVK). "Ta argument je slab. To je primerljivo s tem, ko do uradu za varstvo konkurence v primerih koncentracij v zaveze zapisali, da bodo spoštovali zakon. To se razume samo po sebi, zakaj to sploh posebej omenjati, če kršitve ne pričakuješ? Pa tudi, zakaj bi se sploh dogovarjala, saj je obema v interesu čim višja cena," komentira Soršak. 

Uredbo, ki je potekla 8. oktobra, so podaljšali za štiri mesece, v tem času pa mora vlada sprejeti odločitev, ali bo cene naftnih derivatov nadzorovala še naprej. 

Če se bodo cene sprostile, bo potrebno vzpostaviti nov sistem zbiranja podatkov o cenah naftnih derivatov za poročanje Evropski komisiji. 

janez.zalaznik@zurnal24.si 

Komentarjev 21
  • Ludvik Miholic 16:52 03.november 2016.

    PA NIKAR TANKATI NA AVTOCESTA NA PETROLOVIH CRPALKAH ZAKAJ KER IMAJO NA CRPALKAH NAREJENO TAKO CE STE NAPRIMER TANKALI 40 LITROV STE ZAPRAV DOBILI 5-6+ LITROV MANJ TAKO VECINOMA VARAJO NA PETROVIH CRPALKAH ALI STE ZE OPAZILI DA VAM AVTO ...prikaži več TESKO VLECE IN VAS TAKO REKOC CUKA IMAJO POMESANO VODO A KDO STAVLJA V BENCIN TO VEDO SAMO NA PETROLU KATERI O TEH ZADEVAH ZELO MOLCIJO PA TUDI PRIJAVO OTISAJO

  • Matej Bukovec 13:38 07.april 2016.

    Ne verjamem, da ni možno spustiti cen, če se bo cena odločala "po svoje". Ok, v začetku bo naš vrli benc. servisi Petrol res skušal postaviti najvišjo možno še prodajano ceno, OMW mu bo seveda sledil, kot počne sedaj. A ...prikaži več to se bo dogajalo le tako dolgo, dokler ne bo nekdo navohal tržne prilike in prišel na trg s smešno nižjo ceno, nakar se mu bosta tudi dva oligopolista morala prilagoditi. Zakaj tako mislim - zato ker se spomnim, da je pred leti Mercator, ki je bil takrat tudi skorajda monopolist (razen par privatnikov in nekaj sparov), tudi trdil, da cene nižje pač ne morejo biti, če hočejo poslovati z dobičkom. Nakar so prišli hoferji, Lidli itd, ki imajo isto ali boljšo kvaliteto pa tudi trikrat nižje cene, nenadoma se je dalo poslovati z dobičkom tudi ob ugodnih cenah. Enako bo z gorivom.

  • sintesi 08:12 26.december 2015.

    res je, pa v italiji, si tam kaj pogledal?