Slovenija
5518 ogledov

Zasebni vrtci: ministrstvo obljublja prihranke, izračunati jih ne znajo

Jernej Pikalo Saša Despot
Na ministrstvu za izobraževanje nimajo veliko odgovorov na vprašanja v zvezi s spremembami zakona o vrtcih, ki so jih predlagali.

Občinam želijo s spremembo zakona po skrajšanem postopku omogočiti, da bi znižale plačevanje varstva za otroke, ki so v zasebnih vrtcih. Zdaj ti vrtci za vsakega otroka dobijo 15 odstotkov manj občinskega denarja kot javni, prostore pa morajo zagotoviti sami.

Glavni argument predlagane spremembe je prihranek javnih sredstev, a izračuna, kakšen prihranek naj bi spremembe prinesle, nimajo, nimajo niti ocen.

"Osnutek predvideva to možnost (znižanje financiranja, op. a.) šele v primeru, ko je v vrtcih, ki izvajajo javno službo, dovolj prostih mest. Šele v tem primeru bi lahko občina odločala o tem, ali višino sredstev za financiranje zasebnih vrtcev zniža," pravijo na ministrstvu, ki ga vodi Jernej Pikalo. V koliko zasebnih vrtcih bi občine lahko znižale ali celo ukinile financiranje javnih vrtcev, ne vedo. To bi se sicer dalo oceniti iz števila prostih mest v javnih vrtcih v občinah, kjer so tudi zasebni vrtci.

Kako prihraniš, ko daš 15 odstotkov več

Glede na to, da za otroka v zasebnem vrtcu občina nameni 15-odstotkov manj denarja kot v javnem (to je pri polnih ceni ljubljanskih vrtcev 57 oziroma 73 evrov) in da ji za otroke v zasebnih vrtcih ni treba zgraditi, ogrevati in vzdrževati prostorov, je prihranek vprašljiv. V Združenju zasebnih vrtcev Slovenije so ocenili, da otrok v javnem vrtcu občino stane vsaj dvakrat več kot v zasebnem vrtcu.

Vrtec Slovenija Država z macolo nad zasebne vrtce

"Prihranek nastane v primeru, ko občina, ki sedaj hkrati plačuje prosta mesta v javnih vrtcih in financira zasebni vrtec, odloči, da bo zmanjšala obseg financiranja zasebnega vrtca," pojasnjujejo na ministrstvu. Če je oddelek v javnem vrtcu na pol prazen, občina plačuje tudi za otroke, ki jih ni, zasebnemu vrtcu pa ne.

Vrtec | Avtor: Profimedia Profimedia

Na ministrstvu pojasnjujejo, da se stroške v vrtcih, ki opravljajo javno službo, preračuna na normativno število otrok in tako določi ceno programa na otroka. "Če je dejansko število otrok v javnem vrtcu nižje od normativnega, občina krije tudi prosta mesta, saj bi v nasprotnem primeru vrtec imel izpad sredstev," pravijo. Zasebni vrtci niso vezani na ta izračun in lahko določijo višjo ceno, ki bi pokrila tudi prazna mesta, potrebo, da občine plačujejo tudi za prazna mesta v občinski vrtcih, pojasnjujejo na ministrstvu.

Odpušanj niso upoštevali, saj sploh niso računali, pa tudi če bi, nimajo podatkov

Zanimalo nas je tudi, ali so pri izračunih finančnih učinkov upoštevali zelo verjetna odpuščanja v zasebnih vrtcih, če bodo občine občutno znižale ali ukinile plačevanje za otroke v njih, a se je izkazalo, da podatka o številu zaposlenih v zasebnih vrtcih na ministrstvu sploh nimajo. Po nekaterih ocenah naj bi bilo v zasebnih vrtcih zaposlenih več kot 600 ljudi. Iz Združenja montessori Slovenije so opozorili, da bi delo zaradi sprememb zakona lahko izgubilo več kot 250 pedagogov montessori.

Otrok v vrtcu pet let, financiranje pa le za eno leto?

Zanimalo nas je tudi, kako so pri predlogu upoštevali dobrobit otrok, ki so v vrtcu pet let, v predlogu pa so predvidene enoletne pogodbe o financiranju zasebnih vrtcev? To namreč v skrajni posledici pomeni, da bo moral otrok zamenjati vrtec, kar mnogim otrokom pomeni velik stres.

"Predlagano gradivo je osnutek novele zakona, ki je v javni razpravi, in se bo na podlagi pripomb in predlogov še dopolnilo," odgovarjajo na ministrstvu za izobraževanje.

Prav to je včeraj izpostavilo tudi Združenje montessori Slovenije: "Otrok je v vrtec vpisan 5 šolskih let, zato bi morali imeti starši jasno informacijo o višini sofinanciranja v tem času. Drugače bi bili starši prisiljeni otroka iztrgati iz njemu znanega in varnega okolja, kar bi prinašalo dolgoročne posledice na otrokov celostni razvoj," so zapisali v pismu ministru Pikalu.

Kako to, da za zakonsko ureditev, ki lahko povsem uniči zasebne vrtce, ocenjujte, da gre za manj zahtevno spremembo zakonodaje, za katero je primeren skrajšani zakonodajni postopek?

Gre za osnutek predloga zakona, katerega javna razprava še ni končana in je odprta do 12. junija. Kakšen bo postopek sprejemanja v DZ RS v tem trenutku še ni znano.

Kot eden od razlogov za spremembo financiranja zasebnih vrtcev so omenjene naložbe občin v javne vrtce in odpiranje novih oddelkov javnih vrtcev. Število zasebnih vrtcev se v zadnjem času ni bistveno spreminjalo, v njih pa je manj kot dva odstotka otrok, zato nas je zanimalo, ali ne bodo zdaj zasebni vrtci kaznovani za preobsežne naložbe občin, čeprav zanje niso odgovorni niti nanje niso mogli vplivati? Na ministrstvu odgovarjajo, da so v skladu z 10. členom zakona o vrtcih "občine dolžne zagotavljati zadosten obseg javne službe na področju predšolske vzgoje. Občine so ustanoviteljice javnih vrtcev in pretežne financerke. Dolžne so zagotavljati ustrezno krajevno mrežo dostopnost javnih vrtcev, skrbeti za ustreznost objektov in prostorov itd.," pojasnjujejo.

Vseh stroškov za vrtce v Republiki Sloveniji na letni ravni je približno 320 milijonov evrov javnih sredstev. Podatkov posebej za zasebne vrtce na ministrstvu ne vodimo. Delež stroškov dela v ceni je 80 odstotkov, stroškov materiala 10 odstotkov in stroškov prehrane 10 odstotkov.

janez.zalaznik@zurnal24.si

Komentarjev 14
  • nina 13:54 06.junij 2019.

    Zasebno naj plačujejo zasebniki ,če ne morejo naj ukinejo.

  • maresem 09:41 05.junij 2019.

    Tako je to, ko državi vladajo BUTALCI.

  • Ehnaton 09:10 05.junij 2019.

    Stranke kontinuitete, katere član je tudi Pikalo, očitajo t.i. desnim strankam, da živijo v preteklosti, same pa nikoli niso opustile ideologije iz časov oktobrske revolucije, ki je preganjala vsako zasebno iniciativo. Seveda, razen takrat, kadar služijo izključno njihovim osebnim koristim.