Svet
39096 ogledov

Zdaj gre zares: Hrvaška uvaja povsem nov način cestninjenja

cestninska postaja Lučko
1/2
Facebook Cestninska postaja Lučko.
Cestninskim postajam na Hrvaškem je odklenkalo – južni sosedi uvajajo digitalen sistema cestninjenja.

Projekt, vreden skoraj 80 milijonov evrov, se uradno začne v torek na avtocesti A3, do novembra 2026 pa bo zajel celotno mrežo avtocest. Z uvajanjem sistema Crolibertas postajajo gneče in zapornice na cestninskih postajah stvar preteklosti.

V torek, 4. novembra, bo na avtocesti A3 med Popovačo in Novsko začelo delovati prvih sedem portalov novega sistema. Tri portale bodo namestili na samem avtocestnem odseku med Popovačo–Kutino, Kutino–Lipovljani in Lipovljani–Novsko, preostale štiri pa na vstopih na avtocesto, na mestih obstoječih plačilnih postaj Popovača, Kutina, Lipovljani in Novska.

Pristojni opozarjajo voznike, da bodo dela potekala v več fazah in da jih na navedenih odsekih čaka začasna prometna ureditev. Odvisno od dinamike del bo promet začasno delno omejen.

Kako bo deloval Crolibertas?

Novi sistem cestninjenja temelji na konceptu prostega pretoka vozil, kar pomeni, da fizično plačevanje z gotovino ali kartico ne bo več obstajalo. Kamere in senzorji na portalih bodo avtomatsko identificirali vsako vozilo. Vozniki bodo lahko izbirali med dvema modeloma:

  • Elektronska ENC-naprava: obstoječe ENC naprave ostajajo v uporabi tudi po uvedbi novega sistema, ob prilagoditvi novim pravilom. Za tovorna vozila z maso nad 3,5 tonami bo ENC obvezen, za osebna vozila ostaja možnost. Sistem bo kompatibilen tudi z evropskimi EENC napravami, kar bo olajšalo potovanje tujim voznikom.
  • Samodejno prepoznavanje registrskih tablic (ANPR): za voznike, ki ne želijo uporabljati ENC-naprave, sistem omogoča model z avtomatskim prepoznavanjem registrskih tablic. Kamere bodo posnele tablico, cestnina pa bo zaračunana kasneje.

Hrvaška avtocesta cestninska postaja | Avtor: Profimedia Profimedia

Projekt financiran z EU sredstvi

Uvedba sistema Crolibertas vključuje postavitev skupno 212 portalov po omrežju avtocest, namestitev napredne IT-opreme ter vzpostavitev centrov za obdelavo podatkov. Izvajalec del, slovensko podjetje SkyToll, bo vzporedno s postavitvijo portalov izvajal tudi testiranja, da zagotovi popolno funkcionalnost vsakega dela sistema.

Da bi se preprečilo izogibanje plačilu, uvajajo tudi nov nadzorni sistem. Hrvaške avtoceste bodo nadzorovala promet s posebnimi nadzornimi vozili, opremljena bodo z napravami za branje tablic in neposredno povezavo z bazo podatkov v realnem času.

Voznik, ki uporablja avtocesto brez veljavne registracije v sistemu, bo obravnavan kot prekrškar. Kazen je določena v novem Zakonu o cestninjenju in obsega znesek cestnine za prevoženo razdaljo ter zakonski penal 120 evrov. Nadzorniki bodo imeli pooblastila za ustavitev vozila, ponudbo za registracijo na kraju dogodka, izterjavo kazni ali odredbo, da vozilo zapusti avtocesto ob prvem izvozu.

Komentarjev 8
  • Avatar Jurič Zvonko
    juric 09:51 04.november 2025.

    Kdaj bo tudi pri nas plačilo dejansko prevoženih razdalj po AC in ne pavšalno, da podpiramo tiste, ki lepo sližijo s potnimi stroški.

  • Avatar Old Boss
    StarMačk 19:09 03.november 2025.

    "Samodejno prepoznavanje registrskih tablic (ANPR): za voznike, ki ne želijo uporabljati ENC-naprave, sistem omogoča model z avtomatskim prepoznavanjem registrskih tablic. Kamere bodo posnele tablico, cestnina pa bo zaračunana kasneje". Ne bi bilo napačno, če bi avtor bralce opozoril(!), da v ...prikaži več kolikor se bodo za vožnjo po hrvaških avtocestah odločili za plačilo cestnine preko ANPR sistema, bo nujna predhodna registracija vozila v ta sistem, ker brez tega jih bo sistem uvrstil med "šmuglerje"...

  • bi_ba 16:37 03.november 2025.

    Mi smo pa še v srednjem veku.