Zdravje
3202 ogledov

Razkrivamo, katere diete delujejo in katere ne

plaža
Dandanes imamo na voljo tako pestro izbiro vadb na eni in diet na drugi strani, da se je težko odločiti, kaj v poplavi vseh trendov oziroma ponudbe sploh izbrati zase. Sploh ker si lahko z nekaterimi dietami naredimo več škode kot koristi.

Ketonska dieta, dieta glede na krvno skupino, ločevalna dieta in še mnoge druge so zadnja leta postale zelo priljubljene pri ljudeh, ki  želijo izgubiti odvečne kilograme in si lepo oblikovati telo. Tudi na področju vadb je možno izbirati med skorajda vsem – visoko intenzivnimi telovadbami, ki so namenjene pospešenemu kurjenju maščob, takšnimi in drugačnimi treningi za krepitev mišic, vadbami, ki so namenjene krepitvi telesa in duha.

Vodena vadba fitnes | Avtor: Pixabay Pixabay
Pa ne le diete in vadbe, za katere mesečno plačujemo nemalo denarja, tudi malo morje telovadnih pripomočkov je na voljo. In ker smo v zadnjem letu in pol zaradi pandemije novega koronavirusa telovadnice in fitnes centre zamenjali za vadbo doma, ste verjetno mnogi v tem času kupili vsaj kakšno novo stvar za izvajanje treningov v udobju lastnega doma.

A kaj je pravi recept za uspeh? Katero dieto izbrati in katere vadbe se lotili, da bomo shujšali, lepo oblikovali telo in na novo pridobljeno težo ter postavo tudi obdržali? O vsem tem smo povprašali osebnega trenerja Mitjo Doljaka.

Nekaj, kar deluje za prijateljico, morda pri vas ne bo delovalo

Prvo pravilo je, da je treba najti način prehranjevanja, ki ustreza vašemu metabolizmu. Vsak organizem je namreč unikaten in nekaj, kar odlično deluje za vašo prijateljico, morda za vas sploh ne bo delovalo.

Primer: Prijateljica se prehranjuje normalno, le zvečer, pri večerji, se odpove ogljikovim hidratom. Vsak drugi dan se za pol ure odpravi na tek. Je vitka, ima lepo oblikovane mišice celotnega telesa. VI pa na tak način v treh mesecih niste dosegli očitnih rezultatov.

Več kot sto Kranjčanov se je udeležilo Teka za Kranj v prilagojeni izvedbi. | Avtor: pixabay pixabay
Mogoče vaše telo potrebuje daljši tek, torej 45 minut ali več, saj začne kasneje kuriti kalorije in maščobe kot pri prijateljici. Poleg tega verjetno za dodatno porabo kalorij potrebujete več mišic, ki so glavni porabnik kalorij, le-te pa boste natrenirali z vajami za moč (ki jih očitno vaša prijateljica ne potrebuje, saj njenemu organizmu zadoščajo polurni teki vsak drugi dan).

"Poiskati si moramo aktivnost, ki nam ne predstavlja bremena, že preden se tega lotimo. Poleg tega je seveda izjemnega pomena konstantnost. Rezultat se ne bo pokazal čez noč, pa tudi s trdim delom pridobljena postava ne bo ostala za vedno. Rednost in načrtovanje nam bosta na dolgi rok prinesla želene rezultate," pove trener.

Postava, hujšanje, dieta, vadba | Avtor: Profimedia Profimedia

Ekstremi ne prinesejo dolgoročnih rezultatov

Skrajnosti se običajno na nobenem področju v življenju ne pokažejo za dobre in tudi pri hujšanju torej to velja. Vsaj če bi radi naredili spremembo, ki bo trajala, in bi se radi izognili tako imenovanemu 'bumerang' efektu.

Če se torej za čas poletja popolnoma odpoveste ogljikovim hidratom, boste v tem času resda že izgubili nekaj maščobe in tehtnica bo kazala nekoliko manj, a prej ali slej boste verjetno začeli ogljikove hidrate spet vključevati v jedilnik in takrat se zna zgoditi, da se bodo izgubljeni kilogrami začeli vračati, prav tako se bodo postopoma znova pojavila tiste nadležne maščobne obloke na stegnih, zadnjici, okrog trebuha.

"Zato je bolje, da ogljikovih hidratov, ki veljajo za glavnega krivca, ko gre za pridobivanje odvečnih kilogramov, ne črtate povsem z jedilnika, temveč se odpovejte samo enostavnim hidratom (predvsem sladkorjem), kompleksne ogljikove hidrate pa v zmerni količini vključujte v svojo prehrano, tudi ko hujšate," svetuje sogovornik.

Postava, hujšanje, dieta, vadba | Avtor: Profimedia Profimedia

Najboljša je konstanta, ko se je držite na dolgi rok

Torej je dolgoročno gledano najbolje, da najdete neko konstantno, tako pri načinu prehranjevanja kot pri vadbi, in se je držite.

Pri hrani se izogibajte sladkim in mastnim jedem – če imate zelo radi cvrto hrano, si jo na primer privoščite enkrat na dva tedna in ne vsak teden trikrat. Odpovejte se sladkim sokovom in raje posezite po vodi, nesladkanem čaju, nesladkani limonadi. Omejite tudi uživanje sladkarij ali drugih redilnih prigrizkov (podobno kot cvrto hrano si sladke pregrehe privoščite v zmerni količini recimo enkrat tedensko). Na vašem krožniku naj se pogosteje kot testenine, svinjsko meso in suhe salame znajdejo raje piščančja prsa, jajca, puranji ali piščančji zrezek, ribe, riž, leča, ajda.

"Pri telovadbi pa bo najbolj idealno, če boste kombinirali aerobno vadbo z vajami za moč. Pri čemer morate zahtevnost vaj iz tedna v teden stopnjevati. Ko se namreč mišica navadi nekega giba in teže, jo je treba drugače in dodatno obremeniti. Povedano drugače: ko vam bo izvedba neke vaje postala prelahka, si jo otežite tako, da v roke vzamete težje uteži, ali pa to isto mišice trenirajte z malce drugačno vajo," še pojasni Mitja Doljak.

Postava, hujšanje, dieta, vadba | Avtor: Profimedia Profimedia