Avto > Avto nasveti
341630 ogledov

Krepko znižali starost za podaljšanje vozniškega dovoljenja

avto, upokojenec, starostnik, izpit Profimedia
Po novem bo po vsej Evropi obvezno že pri starosti 70 let.

Starejši posamezniki se tekom let soočajo s številnimi izzivi, kot sta ohranjanje mobilnosti in samostojnosti. Omenjena privilegija sta povezana tudi s pravico do vožnje. 

O tem, koliko morajo upokojenci odšteti za opravljanje vseh zahtevanih pregledov, kakšne so globe, če vozijo brez veljavnega vozniškega dovoljenja in koliko starejših občanov ima podaljšano dovoljenje, smo spregovorili s pristojnimi iz slovenske policije, in Ministrstva za infrastrukturo, zdravnico Sabino Dietner iz Kliničnega centra za medicino dela, prometa in športa ter psihologinjo Mojco Majerle.

Toliko denarja boste odšteli za podaljšanje vozniškega dovoljenja

Podaljšanje vozniškega dovoljenja ob dopolnjenem 80. letu starosti je obvezno in zakonsko določeno. "Na prvo podaljšanje zaradi starosti trenutno prihajajo osebe rojene v letu 1943. Po novi zakonodaji pa se bo začelo podaljševati že ob dopolnjenem 70. letu starosti," sporoča Dietnerjeva. 

Po podatkih Ministrstva za infrastrukturo je sicer v Sloveniji 32.221 imetnikov veljavnih vozniških dovoljenj, ki so starejši od 80 let. 

Predlog posodobljene direktive o vozniških dovoljenjih predvideva, da bodo morale po uveljavitvi nove zakonodaje vse članice EU postaviti starostno mejo 70 let, ko imetniku preneha veljavnost vozniškega dovoljenja. Za podaljšanje bo potreben zdravniški pregled s poudarkom na vidu. Pri posamezniku bodo upoštevali tudi druge za vožnjo nevarne hibe in bolezni. Predlog Evropske komisije omenja tudi osvežitvene delavnice vozniškega znanja. Vozniško bi po 70. letu starosti podaljševali po največ pet let. 

Slovenija sicer za imetnike "novih" vozniških - plastičnih dovoljenj, že predvideva, da je treba vozniško po dopolnjenem 70. letu podaljševati po pet let. A večina nekoliko starejših voznikov pri nas ima še dovoljenje na roza tridelnem obrazcu, pri katerem pa je "rok trajanja" dopolnjenih 80 let.  Roza vozniške naj bi bile sicer po zadnjem načrtu v veljavi do leta 2033. 

avto, starostnik, upokojenec, izpit | Avtor: Profimedia Profimedia

Pregled na medicini dela je samoplačniški, kar pomeni, da se cene pri različnih ponudnikih razlikujejo. Pregled voznika za podaljšanje v Zdravstvenem domu Ljubljana stane 47,50 evra, pregled pri psihologu pa 54,90 evra. 

"Ker zahtevamo tudi zdravstveni karton osebe, ki podaljšuje vozniško dovoljenje, je za nas pomembno, da najdemo svež laboratorijski izvid," pojasnjuje dr. med., spec. iz Kliničnega centra za medicino dela, prometa in športa Sabina Dietner. 

"V nasprotnem primeru, če seveda obstajajo indikacije, oseba pri nas opravi EKG preiskavo (11,60 evra), napotimo jo lahko tudi v laboratorij (19,52 evra). Dobrodošli so tudi zadnji izvidi specialistov, pri katerih se oseba zdravi in zato prejema zdravila." Cene zdravniških pregledov za podaljšanje vozniškega dovoljenja se torej gibljejo od 100 evrov naprej.

Po veljavni zakonodaji se spričevalo lahko prvič podaljša za največ pet let. "A to so res redke izjeme. V večini primerov dovoljenje podaljšamo za dve do tri leta," pojasnjujeta Dietnerjeva in Majerleva. "V roku desetih let od prvega podaljšanja vozniškega dovoljenja bo pri večini kandidatov prišlo do pregleda, ki ga ne bodo opravili," odgovarjata zdravstveni delavki.

Vožnja brez veljavnega izpita? Lahko ste ob avto ...

Če se vozniki na cesto odpravijo brez podaljšanega vozniškega izpita, se dejanje kaznuje z globo. "Globa za vožnjo brez veljavnega vozniškega dovoljenja znaša 500 evrov, če pa je pogoj za podaljšanje dovoljenja predložitev veljavnega zdravniškega spričevala pa se izvrši še zaseg vozila," sporočajo iz Policije.

policija, luči | Avtor: Profimedia Policijske luči. Profimedia

Vožnja brez dovoljenja je lahko smrtno nevarna, ne samo za voznika, pač pa tudi za druge udeležence v prometu. Drži, da so starejši vozniki bistveno bolj previdni in da imajo več izkušenj v prometu, a to še ne pomeni, da so bolj varni. "Zaradi starosti se lahko zmanjšajo voznikove psihofizične lastnosti, kar vpliva na upravljanje vozila in zmožnost spremljanja prometnih situacij," pojasnjujejo pristojni iz Policije. "Posledično vozijo počasneje, počasneje reagirajo na prometne situacije, so okorni pri upravljanju vozila in podobno."

Najpogostejše zdravstvene težave, zaradi katerih so starostniki ob vozniški izpit so demenca, močan upad reakcijskih časov, sposobnosti vzdrževanja pozornosti, oslabljena vidno-motorična koordinacija ter upad vidnih sposobnosti. Da bi ugotovili, kakšne težave ima posamezen voznik, je treba upoštevati zakone, redno spremljati svoje zdravje in ob težavah obiskati zdravnika.

"Populacija se stara, življenjska doba se daljša, ritem življenja je vse hitrejši in že mlajše osebe lahko doletijo bolezni, ki jih onesposobijo," opozarjata Dietnerjeva in Majerleva. V Zakonu o voznikih, 54. člen govori o odgovornosti za vožnjo – voznik je sam odgovoren in v določenih zdravstvenih stanjih ne sme voziti.

V 86. členu istega zakona je zapisano, da če zdravnik specialist oziroma osebni izbrani zdravnik ob pregledu ugotovi, da obstaja zdravstveno stanje in da oseba ni sposobna varno voziti, jo mora napotiti na kontrolni zdravstveni pregled k pooblaščenemu izvajalcu medicine dela. 

avto, invalid, upokojenec | Avtor: Profimedia Profimedia

Okulist potrdil, v kartoteki pa okvara vida

V sklopu podaljševanja izpita se kandidat sooči s številnimi preizkusi. Pregledi se opravljajo pri specialistih medicine dela, prometa in športa, sledi pregled vida in nočnega vida ter pregled pri psihologu. Slednji vsebuje reševanje testnih pol in preizkus vidno-motorične koordinacije na aparatu. "V primeru, da zdravnik ob pregledu posumi na bolezen srca, le-te pa ni zabeležene v zdravstveni kartoteki, osebo napotimo še na EKG. Če ni svežega laboratorijskega izvida, ga napotimo še v laboratorij," pojasnjujeta delujoči v Kliničnem centru za medicino dela, prometa in športa. 

"Imela sem primer, ko je okulist podal mnenje, da je oseba zmožna vožnje. Ko sem prejela zdravstveno kartoteko, pa je bilo v njej priloženo mnenje invalidske komisije o podaji telesne okvare zaradi izgube vida."

Zdravnica Sabina Dietner

Če kandidat ne vidi dobro, ga specialisti napotijo k okulistu. Včasih je obstajalo celo posebno spričevalo, ki so ga okulisti morali izpolniti, za podajo mnenja o vožnji. "Apeliram na specialiste oftalmologe (okuliste), da ni potreben samo vizus – ostrina vida, temveč tudi nočni vid. Opažamo namreč, da okulisti kar hitro podajo mnenje, da je oseba zmožna vožnje, nočni vid pa ni ohranjen. V takšnih primerih smo v precepu: ali dati omejitev nočne vožnje ali upoštevati mnenje specialista, ki je napisal, da je oseba zmožna za voznika," meni dr. med., spec. Sabina Dietner. Če bi se v tem primeru kaj zgodilo, bi morali okulisti prevzeti soodgovornost, koga so spustili na cesto v neugodnih vremenskih razmerah (v tem primeru noč). 

"Imela sem primer, ko je okulist podal mnenje, da je oseba zmožna vožnje," pripoveduje Dietnerjeva. "Ko sem prejela zdravstveno kartoteko, je bilo v njej priloženo mnenje invalidske komisije o podaji telesne okvare zaradi izgube vida." Strokovnjakinja opozarja in poudarja, da tisti, ki izvajajo pregled za podaljšanje vozniškega dovoljenja ob določenih boleznih potrebujejo tudi zadnje izvide specialistov, pri katerih se osebe zdravijo (nevrolog, diabetolog, psihiater, kardiolog).

noč, vožnja, starostnik | Avtor: Profimedia Profimedia

Če pride kandidat na pregled pripravljen – torej z zdravniško kartoteko, v kateri so aktualni izvidi, če oseba dobro vidi in če psiholog meni, da bo dober voznik še naprej – podaljšanje vozniškega dovoljenja pristojni odobrijo takoj. 

"Spričevalo, s katerim se voznik odpravi na upravno enoto, se dobi naslednji dan, saj mora psiholog napisati izvid, na podlagi katerega zdravnik specialist medicine dela, prometa in športa napiše spričevalo," sporočajo iz Kliničnega centra za medicino dela, prometa in športa. Cel postopek je potrebno ponoviti čez dobri dve leti.

dezurni@styria-media.si

Komentarjev 123
  • Avatar Uroš Fric
    uros8 21:43 05.november 2023.

    Večja težavo so nekateri mlajši vozniki, pa tisti, ki se prepozno odpravljajo v službo in potem divjajo po cestah, pa večina taksistov meni, da zanje cestno prometni predpisi ne veljajo. Policisti so pa premalokrat prisotni pri kontrolah prometa. Ampak v ...prikaži več Butalah se bo vse to reševalo pri starejših ljudeh. Evropa je pa tako in tako valilnica slabih stvari in neumnosti, ki se jih vsiljuje ljudem.

  • bobubob 17:07 20.april 2023.

    S psihotropnimi učinkovinami natrpani nestrpneži in napihnjeni doktorji v nezasluženih terencih pa si bodo postavo pisali kar sami? Izgleda, da Hitlerjeva mentaliteta spet postaja moderna. Janša si je kloniral Mengeleje, tile novoobrazniki pa bi nad starejše kar s 'pravno' državo, ...prikaži več namesto da bi Policija opravljala še kaj drugega kot prevažala zakonito nezakonite migrante. Recimo, lovila nestrpne psihotike, ki ob konicah vozijo kjerkoli in kakorkoli je možno, ne oziraje se na pravila in bonton.

  • Avatar Jurič Zvonko
    juric 19:27 05.april 2023.

    Kdaj je bila novela zakona sprejeta in kje? Nikjer nisem zasledil tega, ne v Uradnem listu ne kje drugje. Zakaj pisuni Žurnala strašite ljudi, preden je zakon oz. dopolnilo zakona sploh v obravnavi ali sprejeto?