Avto > Mehanik leta
162 ogledov

Zima prihaja, na AMZS pričakujejo še dve tretjini vozil za menjavo pnevmatik

menjava gum
1/14
Saša Despot
Vremenoslovci za naslednjih 24 ur obljubljajo obilno sneženje. Čeprav še ni 15. november, ko je treba vozila zakonsko opremiti z zimsko opremo, bo ta v primeru sneženja obvezna. V AMZS pravijo, da je pnevmatike preobula šele tretjina voznikov, ostali dve tretjini v svojih delavnicah še čakajo. Kaj vse je treba vedeti pri menjavi pnevmatik?

"V AMZS smo mnenja, da v skrajnih vremenskih in voznih pogojih, voznik pričakuje in zahteva najoptimalnejše delovanje pnevmatike, za svojo varnost in varnost drugih," pravi mehanik AMZS Jurij Kočar.

AMZS je skupaj z nekaterimi drugimi evropskimi avto klubi izvedel teste celoletnih pnevmatik, ki so pokazali, da te pnevmatike teh pričakovanj ne izpolnjujejo. "Seveda je naš nasvet za zimske razmere uporaba zimske pnevmatike," dodaja Kočar.

Menjavo zaupajte strokovnjakom

Glavna napaka, ki jo opažajo izkušeni vulkanizerji pri voznikih je, da menjavo pnevmatik zaupajo nestrokovnemu izvajalcu brez primernega znanja in orodja. Strošek nestrokovne menjave je lahko zelo visok in lahko preseže vrednost pnevmatik. Lahko pride do poškodbe pnevmatike, tipal tlak, platišč ….  "Sama poškodba pa lahko vodi v nepredvidljive posledice, predvsem z vidika varnosti …," dodaja Kočar.


Pri premontaži koles je pomembno tudi, da so kolesa uravnotežena. To se še posebej izkaže pri višjih hitrostih. Pri teh hitrostih (80 km/h in več) neuravnoteženje povzroča vibracije, ki učinkujejo na celo vozilo, najbolj pa se odražajo na volanu. Tresenje je moteče za voznika, prav zato negativno vpliva na določene sklope vozila (uležajenje, vzmetenje …)

Po vsaki menjavi je treba preveriti tudi ustreznost tlaka v pnevmatikah. "Ta je bistvenega pomena za udobno, varčno in predvsem varno vožnjo. Tlak naj nikakor ne odstopa od tistega, ki ga predpisuje proizvajalec. Enako velja za zimske razmere," pravijo pri AMZS.

Jeklena ali aluminijasta platišča?

Kaj pa platišča, naj bodo ta za zimske pnevmatike jeklena ali aluminijasta? "Posplošiti nasvet za uporabo dodatnih platišč za zimske pnevmatike ni mogoče," pravi Kočar in razloži, da je v nekaterih primerih (uporaba nizkoprofilnih dimenzij, estetske predelave …) uporaba dodatnih platišč praktično in ekonomsko upravičena, v drugih zopet ne - če upoštevamo ceno platišč in menjave koles, kot tudi uravnoteženje in premontažo).

menjava gum | Avtor: Saša Despot Saša Despot


V AMZS opažajo, da se ljudje preudarno lotijo nakupa pnevmatik. Pozanimajo se pri več ponudnikih, primerjajo cene in kakovost. "Višja cena ne odraža nujno tudi večje kakovosti. V večini primerov sicer res velja, da višja cena pnevmatik pomeni tudi večjo kakovost, vsekakor pa je mogoče že za zelo zmerno ceno kupiti povsem ustrezne pnevmatike. Na AMZS testih se dobro izkažejo tudi cenovno ugodne pnevmatike," pojasnjuje Kočar.

Globino profila naj določi strokovnjak, ne kovanec

Zadnja leta v medijih pogosto zaznamo, da je kovanec za dva evra tisti, ki razkriva, ali je profila na pnevmatiki še dovolj, ali ne. Brane Legan, izkušeni inštruktor varne vožnje iz AMZS Centra varne vožnje na Vranskem pravi, da je najbolj učinkovito merjenje globine profila z ustrezno merilno napravo.

"Vsak vulkanizer, ki ima te naprave, bo z veseljem pristopil in vsakemu zainteresiranemu pomagal. Sredstvo, kot je kovanec za dva evra, lahko še vedno pomeni lažno prepoznavo. "S takšnim merjenjem ni mogoče zagotovo ugotoviti, da ima pnevmatika še dovolj profila," pravi Legan, ki kot zelo nevarno vidi varčevanje pri nakupu zimskih pnevmatik. Topla jesen, kot je bila letošnja, je lahko zelo nevarna. Legan pravi, da  marsikateri voznik in voznica kombinira uporabo zimskih in letnih pnevmatik do skrajne meje. Šele, ko so izrabljene do skrajne meje dovoljenega, se vozniki odločijo za nakup novih.

Pnevmatika | Avtor: Andrej Leban Andrej Leban


"Govorimo o minimalni zakonski globini tri milimetre. Že pnevmatika s takšnim profilom bo v poslabšanih pogojih vožnje, če je že samo mokra cesta, povzročila veliko daljšo zavorno pot kot nova pnevmatika," pravi Legan in našteva, da lahko zaradi tega avto v ovinku zdrsne veliko prej, kot še pred nekaj meseci, ko je bila globina za kakšen milimeter večja.

"Voznike preseneti, ko dežuje. Pnevmatika s tako majhno globino profila ne more opraviti dobrega oprijema in voznik zaide v težave. Razlike med pnevmatiko z večjim in manjšim profilom se opazi že pri hitrostih med 5 in 10 km/h," dodaja inštruktor.

Zelo nevarno je tudi to, da v zimsko sezono zapeljemo s pnevmatikami, katerih globina ustrezajo spodnji meji zakonskih predpisov. Trije milimetri so skrajni minimum, ko pnevmatika sploh še uspe opraviti oprijem. Če ima pnevmatika v novembru za tri milimetre profila, bo čez mesec, dva ali več, še bolj obrabljena. Vsakih 1000 kilometrov pomeni večjo obrabo." Lahko se zgodi, da bo februarja globina profila samo še dva milimetra, ali pa še celo nekaj manj, kar pa pomeni veliko tveganje za vožnjo," zaključuje Legan.

Komentarjev 2
  • Dare Dado 18:38 11.november 2016.

    kaj vas briga če sem zamenjal gume, to je moja stvar

  • nergač 18:01 11.november 2016.

    Zakaj ne napišete, da gre za reklamo za zasebno podjetje (AMZS) in Braneta Legana, ki živi od tega modrovanja o "gumah"in "voznih lastnostih"....