Avto
189 ogledov

"Napredne" tovornjakarje lovijo s po enim laptopom

Nadzor tovornjakov
1/5
Boštjan Paušer/Kamion&Bus
Pritisne na daljinec ali pa celo sproži prek bluetooth povezave s pomočjo telefona. Tovornjakarji se zadnje čase poslužujejo tehnik goljufanja, ki jih policisti ob sedanji opremljenosti s komajda kakšnim prenosnikom pod pazduho praktično ne dohajajo.

Manipulacije tahografov niso le slovenski problem, EU ocenjuje, da je vsak hip na evropskih cestah kar 45.000 tovornjakov, ki tako ali drugače zlorabljajo pravila, ki veljajo glede časa prevoza in zapovedanih obdobij počitkov. To pomeni, da so tveganja za nastanek nesreč toliko večja, hkrati kršitelji med tovornjakarji pomenijo nelojalno konkurenco veliki večini tistih, ki se pravil držijo.

V preteklosti so se manipulatorji med tovornjakarji posluževali predvsem dokaj enostavne tehnike nastavljanja magnetov na ohišje menjalnika. Zaradi tega senzorji, ki beležijo vrtenje menjalnika, tahografu pošiljajo napačne podatke, da se prikaže, kot da je voznik vozil manj časa. Policisti takšno manipulacijo denimo odkrijejo, če posumijo, da se podatki na voznikovi kartici ne skladajo s podatki o poti, ki naj bi jo prevozil po dnevniku. Da odkrijejo magnet, morajo seveda pozorno preveriti ohišje menjalnika. 

Prek telefona ali stikala sproži goljufanje

Takšnega pristopa z magneti pa najmodernejši tovornjaki praktično ne dovoljujejo več, saj so ohišja menjalnikov iz keramike, zato je magnet brez vpliva. A nepridipravi med vozniki in prevozniki so že iznašli druge načine. "Najbolj sofisticiran je predelan impulzator, v katerega je že vgrajen magnet. Voznik tega aktivira med vožnjo, kar s pomočjo mobilnega telefona preko bluetooth povezave ali pa s pomočjo stikala v kabini. Ker je magnet vgrajen v sam impulzator, imajo pri tovrstni manipulaciji pogosto težave tudi nadzorni organi, saj je zadeva težko dokazljiva," pojasnjuje Boštjan Paušer, urednik revije Kamion&Bus.

Nove tehnike potrjujejo tudi pri Policiji. Kot pojasnjuje predstavnica Vesna Drole, je velika večina odkritih zlorab  še vedno klasične narave z magnetom ali uporabo večih kartic za istega voznika, so pa že opazili "sofisticirane oblike, pri katerih gre za vgradnjo opreme, ki omogoča ponarejanje, zatajitev ali uničenje podatkov na tahografu, voznikovi kartici ali tahografskem vložku" s pomočjo skritih stikal ali na daljavo.

Trenutno policistom pomaga le sedmi čut in kakšen prenosnik

In kako policisti danes lahko sploh odkrivajo lumpe? Pozorni so "predvsem na pravilnost izpisov, ki jih lahko primerjajo z vožnjo vozila pred ustavitvijo, z dokumentacijo o tovoru, poznanimi lokacijami nakladanj in razkladanj tovora, podatkih o prevoženi poti po tahografu, ki jih lahko primerjajo z dejanskimi relacijami, ki naj bi jih prevozil voznik ..."

A policisti so zelo slabo opremljeni za tovrstno odkrivanje. "Več kot zgovoren je podatek, da imajo nekatere prometne postaje na voljo zgolj po en ali dva prenosna računalnika," opozarja Paušer na pomanjkanje najbolj osnovne opreme, s katero bi lahko primerjali podatke in odkrivali nepravilnosti, po drugi strani pa policisti veliko časa izgubljajo s pisanjem poročil in zapisnikov. Paušer je sicer prepričan, da je z ustrezno programsko opremo in koneketorji, s katerimi se računalnik priklopi na tovornjak, tudi napredne manipulacije dokaj enostavno odkriti, moderni programi tako s primerjanjem podatkov v nekaj trenutkih policista opozorijo na sumljiva razhajanja. 

Policija je potrdila, da so njeni pripadniki pri nadzoru novembra lani testirali eno izmed teh programskih oprem za analizo tahografov. Omenjena oprema poleg klasičnega prikaza dejavnosti in kršitev voznika opozarja na možnost manipulacij v določenih kontroliranih obdobjih, program celo ponuja tako imenovane "warning" zavihke, ki nadzornika opozarjajo, da določene aktivnosti voznika podrobneje preveri, ker naj bi obstajala možnost manipulacij, pojasnjuje Droletova.

Za zdaj pa se pri policiji za to opremo še niso odločili, verjetno tudi zaradi vsesplošnega pomanjkanja sredstev.

Vozniki zaradi sistema plačila želijo voziti več in dlje

Paušer je prepričan, da je nadzora nad tovornjaki premalo. Po njegovem je morda sicer manipulacij res manj kot nekoč, saj se prevozniki bojijo astronomskih kazni, a po drugi strani je sam sistem plačevanja voznikov tisti, ki jih sili v zlorabe. "Vozniki so namreč plačani po številu prevoženih kilometrov ali po odstotkih opravljenega prometa, zato seveda vsak stremi k temu, da bi prevozil čim več, čas ko stoji na mestu, je namreč zanj dobesedno izgubljen in pogosto neplačan. Takšno razmišljanje je po godu tudi lastnikom, saj to za njih pomeni več prepeljanega blaga z istim številom vozil in zaposlenih. Če bi žeelli manipulacije zmanjšati na zanemarljiv nivo, bi morala EU najprej nekaj storiti na urejanju sistema plačila voznikov in ne le iskati tehničnih rešitev, ki jih je mogoče vedno zaobiti."

Napovedana nova generacija tahografov, ki bodo pridobivali še dodaten impulz prek GPS signala, za lažje primerjanje dejansko opravljene poti, bodo vsekakor otežili manipulacije, a pričakovati, da jih ne bo več, je zaradi uporabljene elektronike utopično, sklene Paušer.

Komentarjev 4
  • sorry 23:38 20.januar 2015.

    Kdo je v naši Deželi še plačan po arbajt cajtu. Vse je v KM ali v tonah.Zalo dobro kamufliranih v celofan. Šoferjem poglejte plačilno listo, ves čas na dopustu, komaj kaj dela.Pa skoraj vsak, ...prikaži več, ne vsi, frišno nekaj postavlja/zida.Pustmo tisto na morju.

  • sorry 23:33 20.januar 2015.

    UREDBA (ES) št. 561/2006 EVROPSKEGA PARLAMENTA IN SVETAz dne 15. marca 2006o usklajevanju določene socialne zakonodaje v zvezi s cestnim prometom in spremembi uredb Sveta (EGS) št. 3821/85 in (ES) št. 2135/98 ter razveljavitvi Uredbe Sveta (EGS) št. ...prikaži več 3820/85POGLAVJE IIIODGOVORNOST PREVOZNIH PODJETIJČlen 101. Prevozno podjetje voznikom, ki so v njem zaposleni ali mu dani na voljo, ne sme izplačevati nikakršnih plačil, niti v obliki bonusov ali dodatkov k plači, ki so povezana s prevoženimi razdaljami in/ali količino prevoženega blaga, če so ta plačila take vrste, da ogrožajo varnost v cestnem prometu in/ali spodbujajo kršitve te uredbe.2. Prevozno podjetje organizira delo voznikov iz odstavka 1 tako, da lahko vozniki upoštevajo Uredbo (EGS) št. 3821/85 in poglavje II te uredbe. Prevozno podjetje da vozniku ustrezna navodila in izvaja redne kontrole za zagotovitev upoštevanja Uredbe (EGS) št. 3821/85

  • Skippy 22:29 14.januar 2015.

    Očitno nimaš pojma o trenutnih kaznih. Predlagati takšne skrajne kazni zaradi nekaj prekoračenih minut vožnje ali uro vožnje? Sedaj, ko so tovornjaki umaknjeni od šibkejših udeležencev in večinoma vozijo po avtocestah, kjer komaj da pride do kakšne nesreče?