Avto
5244 ogledov

Obeta se nora pocenitev malih avtomobilov in privilegiji glede parkiranja

Subvencija za električni avto, denar, nakup avta Andrej Leban
Evropska komisija naj bi v torek, 16. 12. uradno sporočila evropski načrt o malih električnih avtomobilih in morebitno odpravo prepovedi prodaje zgolj električnih vozil po letu 2035. Nekateri vplivni mediji so prišli do neuradnih informacij. Očitno bomo v Evropi vozili majhne in veliko cenejše avtomobile in zato imeli privilegije.

Predsednica Evropske komisije Ursula von der Leyen je v tradicionalnem letnem govoru v evropskem parlamentu septembra letos posebej omenila avtomobilsko industrijo.

"Je steber našega gospodarstva in industrije. Evropski ponos. Od tega so odvisni milijoni delovnih mest. Na začetku letošnjega leta smo sektorju dali večjo prožnost za doseganje ciljev za leto 2025. Deluje. Ob spoštovanju tehnološke nevtralnosti zdaj pripravljamo pregled odločitev, pripravljenih za leto 2035," je septembra dejala Ursula von der Leyen.

Preobrat v evropski politiki

To je bilo mogoče razumeti kot resen začetek razprave o tem, ali bo odločitev o prepovedi prodaje vseh novih avtomobilov z motorji na notranje zgorevanje leta 2035 ostala v veljavi. Evropska avtomobilska industrija je močno lobirala za omilitev tega ukrepa in za dovoljenje prodaje hibridov in modelov z nizkimi emisijami CO2. Čeprav še ni uradno, pa so številni tuji mediji poročali o preobratu. Po poročanju nemškega časopisa Bild naj bi se Bruselj strinjal, da bo opustil prepoved vozil z motorji z notranjim zgorevanjem. Jasno bo v torek.

predstavitev proizvodnje Renault Twingo E-Tech electric, jože bele | Avtor: Saša Despot Saša Despot

16. 12. bi morala Evropska komisija objaviti še eno veliko novost za evropske voznike. Predsednica evropske komisije je že septembra poudarila, da Evropa potrebuje majhne in poceni električne avtomobile. Ideja o evropskih mini-avtomobilih je naletela na plodna tla in je namenjena boju proti naraščajoči konkurenci kitajskih proizvajalcev in oživitvi evropske avtomobilske industrije, ki se sooča z upadajočimi prodajami električnih vozil (EV).

EU načrtuje posebne pravice za male avtomobile 'Made in Europe'. Financial Times je poročal, da je Evropska unija pripravila ambiciozen načrt za uvedbo nove kategorije majhnih električnih vozil, proizvedenih v Evropi, ki bodo uživala posebne ugodnosti, vključno z rezerviranimi parkirnimi mesti in polnilnimi točkami v središčih mest. 

Proizvajalci, kot sta Stellantis in Renault, se že dolgo zavzemajo za uvedbo nove, cenovno dostopnejše kategorije za manjša vozila z manj strogimi predpisi, ki bi omogočila dobičkonosno proizvodnjo kompaktnih električnih avtomobilov.

Parkirišče za EV vozila | Avtor: Profimedia Profimedia

Omenja se tudi 30-odstotna pocenitev vozil

Ključna podrobnost načrta še niso znane, vendar pa naj bi bile ugodnosti vezane na majhna, lahka EV-vozila (dolžina do približno 4,2 metra), ki bodo izpolnjevala blažja pravila glede varnostnih standardov, teže (govori se o vozilih z maso do tone in pol) in emisij. Ta kategorija naj bi bila namenjena izključno evropskim proizvajalcem, z minimalnimi zahtevami po lokalni dobavi komponent (npr. baterije in jeklo iz EU).

Evropa naj bi uvedla tudi posebne parkirne pravice. Vozila bodo upravičena do rezerviranih parkirnih mest v urbanih območjih, podobno kot japonski "Kei" avtomobili, ki uživajo davčne in parkirne olajšave. To bo olajšalo dostop do središč evropskih mest, kjer je parkiranje pogosto omejeno.

Zgornja meja teže vozil je še vedno v fazi pogajanj, a po navedbah dobro obveščenih virov verjetno ne bo presegla 1,5 tone. V Evropski komisiji je ta kategorija vozil dobila neuradni vzdevek "Sejournette" po francoskem komisarju za industrijo Stéphanu Séjournéju, ki nadzoruje predlog. Prav tako bi bili mali električni avtomobili deset let izvzeti iz prihajajočih predpisov, kot so varnostni predpisi in emisijski standardi Euro 7, ki začnejo veljati leta 2026. Komisija upa, da bo na ta način ohranila nižje cene, saj pogoste spremembe standardov povečujejo proizvodne stroške.

Ford Puma Gen-E | Avtor: Saša Despot Ford Puma Gen-E Saša Despot

Obetajo se tudi subvencije in olajšave za proizvajalce in kupce, kar naj bi znižalo cene majhnih električnih vozil za vsaj 20 do 30 odstotkov. Cilj je doseči dodatnih 1,5 milijona prodanih enot letno v EU, s čimer bi se približali prodaji vozil pred krizo Covid-19.
Evropski trg EV se je v zadnjem letu skrčil. Delež čistih električnih avtomobilov je padel z 22,5 % leta 2023 na 20,9 % leta 2024, in to kljub uvoznim carinam na kitajske avtomobile. Še več, kitajski proizvajalci vozil so oktobra dosegli 8 % tržnega deleža v Evropi, kar je nov rekord.

Kritiki svarijo pred poslabšanjem varnosti

Evropsko združenje avtomobilskih proizvajalcev (ACEA) je večkrat pozvalo k bolj pragmatični, tehnološko nevtralni politiki, ki bi okrepila konkurenčnost evropskih proizvajalcev, vključno s podporo industriji in izboljšanjem pogojev za električna vozila. To vključuje opozarjanje na odvisnost EU od Azije pri dobavi baterij in surovin in potrebo po izboljšani evropski dobavni verigi, pa tudi pozive k bolj prilagodljivi CO₂ strategiji.

Oglasili pa so se tudi kritiki. Evropski Transport Safety Council (ETSC) je kritično odgovoril na predlog Evropske komisije o novi kategoriji “Made in Europe” malih avtomobilov, ki bi bili izvzeti iz določenih varnostnih zahtev, in opozarja predvsem na tveganja za varnost v cestnem prometu. ETSC posebej kritizira idejo, da bi nova kategorija vozil 10 let odlašala z uvedbo novih osnovnih varnostnih pravil — predvsem naprednih varnostnih tehnologij. Po njihovem mnenju bi ta zamrznitev pravil pomenila resno tveganje za ranljive udeležence v prometu, kot so pešci, kolesarji in motoristi. 

dezurni@sytria-media.si

Komentarjev 4
  • Idioti 16:09 13.december 2025.

    Tole žlabudranje te prasice lahko pozabite . EU z 20% dražjim vhodom surovin - plin , nafta- in 5x večjo plačo delavcem , ne more več konkurirati nobenemu na tem svetu v segmentu normalnih proizvodov , kot avti danes so ...prikaži večo . Lahko samo zaprejo tržišče EU , nabijejo carine in po kakšnih 20 letih proglasijo bankrot iz istih razlogov, kot ga je razglasila SFRJ ,da vam več ne trafnam časa !

  • Grunf 15:36 13.december 2025.

    Kaže, da je Leynova le uspela prebrati moj komentar izpred kakšnih treh let, ko sem pisal o tem, da bi morali v EU podpreti predvsem proizvodnjo majhnih e- avtomobilov ne pa tritonske mastodonte. Ampak majhnih, ne mini, kot spet nekaj ...prikaži več tupijo. In kdo je ta varnostni svet, ki bi očitno še naprej rad nedostopne cene za rajo. Ko jih jebe. Ukinite ga, bomo prihranili dvakrat.