Avto
335 ogledov

Slovenski simulator uči voziti tujino

nervteh
1/8
Anže Petkovšek
Mlada ljubljanska ekipa podjetja NERVteh je razvila realističen simulator vožnje, ki mu je v tem cenovnem rangu težko najti par.

Fantje, združeni v startup podjetju NERVteh so razvili simulator vožnje, ki je že požel navdušenje pri strokovni javnosti in tudi različnih podjetjih s področja avtomobilizma ter nasploh.

Simulator je sposoben marsičesa. Lahko posnema resnično vozilo in realistično cestno okolje z raznovrstnimi situacijami v prometu, s čimer je odlično orodje za učenje prvih korakov kandidatov za izpit. Lahko služi kot orodje pri zbiranju biometričnih podatkov o posameznem vozniku (odzivnost mišic, premikanje oči, srčni utrip ...), kar so podatki, ki zelo zanimajo tako zavarovalnice kot podjetja s področja avtomatizirane vožnje.

Simulator je sestavljen iz treh televizijskih zaslonov, od katerih sta dva ukrivljena in tako simulirati periferni vid. Voznik pa sedi na premični platformi, ki simulira premikanje podvozja avtomobila med vožnjo ter tako vozniku omogoča, da čuti dogajanje na ekranu. V rokah ima pravi volan, prek gumbov voznik lahko prižiga in ugaša različna pomagala kot v pravem avtu, tudi ročica ročnega menjalnika in tri stopalke so povsem realistične.

Z njim v nakup avta, na trening dirke ali v šolo vožnje

Simulator ima vse potrebno za izvrstno marketinško orodje, da bi kupec lahko virtualno "odpeljal" en krog z različnimi motorji pod pokrovom ter na ta način primerjal, kateri bi bil zanj pravšnji glede na razliko v pospeševanju, prožnosti ... Lahko pa je simulator tudi eden najboljših (a precej bolj varnih) približkov podoživljanja adrenalina z dirkališč, saj hkratno premikanje voznikovega delovnega mesta v vse smeri nudi zelo realistično doživetje, sploh v primeru uporabe VR očal. 

V redu, a vse to je načeloma sposobnih že veliko drugih simulatorjev na trgu, zakaj je slovenski, v katerega je bilo v minulih letih skupno vloženih že za 700 tisoč evrov, obeta tako dobro izkušnjo? 

"K nam so prišli Francozi iz družbe OKTAL, ki so specializirani za razvoj softverja za simulatorje realne vožnje in smo tudi stopili z njimi v partnerski odnos. Ko so ga preizkusili, so dejali, da jim v 15 letih ni uspelo izdelati tako dobrega simulatorja. Med drugim so ga preizkusili tudi slovenski inštruktorji varne vožnje. 'To je to,' so dejali, posebej jih je presenetilo, kako dobro zna naš simulator simulirati zdrs zadka avta," je razlagal Matej Vengust v ličnih prostorih, ki so del osrednjega ljubljanskega nakupovalnega središča. Njegov uradni naziv na vizitki je CEO oziroma generalni direktor. V resnici deluje bolj kot prvi med enakimi v skupini zdaj že 11 zagnancev, kolikor jih danes aktivno sodeluje pri projektu.

"Kvaliteta našega simulatorja je vidna v patentiranih rešitvah glede gibanja platforme oziroma celotnega voznikovega prostora, za kar skrbi naš lasten software, ki se je sposoben odzivati na dogajanje na zaslonih ter sliko kombinirati z realističnim premikanjem sedeža," pojasnjuje Vengust. Prav že omenjeni lateralni zdrs je ena izmed prvin, ki terjajo zelo premišljeno gradnjo in zmogljive "možgane" a hkrati lahko navdušujejo tudi prave dirkače. "Gostili smo že tudi profesionalnega tekmovalca v driftanju in glede na njegov odziv in na to, kako je lahko odriftal z našim simulatorjem, smo vedeli, da smo na pravi poti."

Potem pa je tu še realistično tresenje voznika, ko zavije s ceste, pa nos "avta", ki pri zaviranju potone ali pa se dvigne med divjim pospeševanjem, močno nagibanje v hitrih ovinkih ...

Podoživljanje Akrapovičevega zvoka

Čeprav so trenutno še pri prototipih, so z njimi že uspeli prepričati nekaj velikih imen. Za Akrapovič so denimo izdelali simulacijo izpušnega sistema za BMW M4. Stranka lahko digitaliziran avto zažene po eni izmed dirkaških prog, ob čemer uživa v posebnostih zvoka iz Akrapovičevih titanovih izpuhov. Zvok so seveda posneli na pravem M4 z Akrapovičevim izpuhom, na pisti in v vseh režimih vrtljajev.

Povabili so jih že tudi na pogovor v razvojni BMW center, bili so že v konkretnih stikih z Googlom, ki je med pionirji avtonomne vožnje. Zavarovalnica Triglav pa je v NERVteh tudi vložila sredstva, saj namerava simulatorje v prihodnosti uporabljati pri svojih akcijah za promocijo varnih voznikov. Da je serijska proizvodnja večjih razsežnosti praktično pred vrati, dokazuje pogodba z velikim ruskim državnim podjetjem, ki bo kot zastopnik na ogromnem ruskem trgu zalagala državne in privatne družbe s slovenskimi simulatorji. Navdušili so tudi goste iz zalivskih držav. Na teh bogatih in ekstravagantnih trgih, kjer šele čisto na koncu vprašajo po ceni, se očitno obeta še veliko poslovnih možnosti. Prodajo pa načrtujejo tudi v Nemčiji, Veliki Britaniji in ZDA.

Simulator odvisno od dodatne opreme stane od 50 tisoč evrov naprej, pojasnjuje Vengust, kar je še vedno nekajkrat manj kot podobno zmogljivi simulatorji, ki jih denimo uporabljajo avtomobilske tovarne, a so namenjeni le zelo ozki skupini uporabnikov. NERVtehov simulator nasprotno stremi k masovni proizvodnji in tudi nadaljnjemu razvoju večih različic, kar bo lahko prineslo tudi nižje cene. Prvenstveno ciljajo tako na avtošole kot različne programe za učenje varne vožnje. Ena izmed njegovih prednosti je kompaktnost, saj ga je mogoče naokoli prevažati na avtomobilski prikolici. V največji meri sestavne dele izdelujejejo slovenska podjetja. "Ker so zelo sposobna in prilagodljiva," dodaja David Možina, odgovoren za dizajn simulatorja.

Trk ob ograjo boleče zabavno, lovljenje scenica realistično nezabavno

In sem ga preizkusil. Najprej na bolj zabaven način, v dirkalnikih toyota GT 86 in BMW M4 v okviru videoigre Assetto Corsa, kjer pride do izraza realističen prikaz ne le dirkalnega avta skozi oči dirkača, temveč še bolj prenos moči na zadnji par koles in vzporedno drsenje sedeža v ovinkih. Oziroma sledeči vse prej kot nežni gibi ob trkanju z ograjo. "A lahko samo malce bolj nežno?," me je prosil Vengust. Šele takrat sem se zavedal, kako me je potegnilo v realistično okolje in kako sem pretiraval z grobimi gibi na prestavni ročici.

Še bolj pa me je zanimalo, kaj naprava lahko nudi pri simulaciji varne vožnje, ki je, kot že omenjeno, plod sodelovanja NERVteha in francoskega OKTAL. Slednji je poskrbel za grafično podlago, v kateri skozi pasti podeželske ceste in mesta vozimo renault scenica prve generacije. Slovenci so vidno podobo spojili z vsemi ostalimi čuti, ki voznika spremljajo med vožnjo. In tako trese, vibrira, zanaša, drsi ... Scenic se v skladu s takratnimi standardi zelo guga, odzivnost volana ter bencinskega motorja pa sta tudi zelo verodostojna. Občutki so zelo realistični, še posebej, ko prične močno deževati in ti na spolzki cesti vzame volan, avto pa prične drseti na nasprotni pas. Pa skok otroka na cesto, izsiljevanje drugega voznika na parkirišču, vožnja skozi rdečo ... "Simulator nudi prikaz in učenje varnega odzivanja v situacijah, s katerimi se kandidat v času avtošole skoraj gotovo ne bo nikoli srečal," opozarja Vengust. 

Znanje in zagon mladih Slovencev sta ustvarila tehnološki biser z veliko dodane vrednosti, ki nudi številne možnosti uporabe in tudi nove poti razvoja. Podjetje NERVteh ima danosti, da se bo v prihodnjih letih o njem še veliko govorilo. Pa ne le pri nas, temveč po vsem svetu.

andrej.leban@zurnal24.si

 
Komentarjev 1
  • h3o 13:46 07.september 2016.

    kapo dol !