Avto
4553 ogledov

Zaradi vožnje po odstavnem pri nas umirajo tudi policisti

Vožnja po odstavnem pasu na avtocesti Bralka Irena
Kje po Sloveniji vozniki najraje prehitevajo po odstavnem pasu?

Vožnja po odstavnem pasu je skorajda v vseh primerih prepovedana, hkrati je zelo nevarna. Vseeno smo še posebej v času zgoščenega prometa v konicah ali pred delovnimi zaporami priča številnim voznikom, ki se mimo kolone vozijo po odstavnem pasu. Številni to počnejo iz objestnosti, ker nočejo delite usode drugih in čakati, drugi pa v želji, da bi se hitreje prebili do bližnjega izvoza z avtoceste. 

A sledijo zelo nevarne situacije, ko je na primer tista, ko tovorna vozila samovoljno preprečujejo takšno početje na način, da zapeljejo prek desne črte. Izredno nevarna je tudi situacija, ko na odstavnem pasu dejansko stoji vozilo v okvari in ga vozila zaradi prekratke varnostne razdalje ne opazijo pravočasno.

Zastoji na avtocestah | Avtor: PIC PIC
Čeprav imajo po odstavnem pasu dovoljenje voziti le interventne službe, tam pa lahko stojijo le vozila v okvari, pa se vsako leto na odstavnih pasovih avtocest zgodi povprečno okoli 35 naletov. Od tega je polovica naletov na vzdrževalce in njihovo delovno opremo (pred nekaj leti tudi s smrtno žrtvijo), ostali pa na vozila oziroma potnike, ki so se v sili ustavili na odstavnih pasovih.

V takšnih nesrečah prihaja do poškodb ljudi, pogoste so tudi prometne nesreče s smrtnim izidom. Sam zase govori podatek, da 50 odstotkov vseh naletov na odstavnem pasu povzročijo vozniki tovornih vozil, 40 odstotkov osebna vozila, preostala desetina povzročiteljev pa so kombiji.

Najbolj nevarna je situacija, ko po odstavnem pasu vozi tovorno vozilo, za njim pa drugi. Takrat je nalet na delovno vozilo vzdrževalcev, ki dnevno pregledujejo avtoceste, ali na delovno zaporo, skorajda neizbežen, saj vozila za tovornjakom zaradi prekratke varnostne razdalje ne vidijo, da so pred njim ustavljena druga vozila. 

Na odstavnem pasu ali odstavni niši je prepovedana vožnja, parkiranje ali ustavitev, razen ustavitev v sili in ustavitev zaradi nudenja potrebne pomoči. Voznik vozila, ki je ustavil v sili, mora poskrbeti, da se vozilo takoj odstrani. Če tega ne stori, odstrani vozilo na njegove stroške izvajalec rednega vzdrževanja cest, skladno z določbami zakona, ki ureja ceste.

Na odstavnem pasu ali odstavni niši po ZPrCP lahko vozijo in ustavijo vozila:

1.     nujne medicinske pomoči, gasilska vozila in vozila zaščite in reševanja pri izvajanju intervencijskih nalog,
2.     izvajalca rednega vzdrževanja avtoceste pri pregledu in vzdrževanju ceste ter pri izločanju vozil,
3.     upravljavca cestninskih cest, ki jih pri izvajanju nadzora uporabljajo cestninski nadzorniki,
4.     policije in vojaške policije pri nadzoru in urejanju cestnega prometa in
5.     inšpektorjev pri opravljanju inšpekcijskega nadzora.

Pri tem morajo biti vsa navedena vozila označena s predpisanimi svetlobnimi znaki oziroma s pomičnimi signalnimi ali zapornimi tablami.

V primeru ustavljanja ali zastoja prometa na avtocesti in hitri cesti z dvema ali več prometnimi pasovi za vožnjo v eno smer morajo vozniki med kolonama vozil takoj vzpostaviti reševalni pas, ki je dovolj širok za varno vožnjo intervencijskih vozil. Vozila, ki se ustavljajo ali stojijo na skrajnem levem prometnem pasu, se morajo razvrstiti čim bolj levo, tudi čez robno črto smernega vozišča. Vozila, ki se ustavljajo ali stojijo na ostalih prometnih pasovih, pa se morajo razvrstiti čim bolj desno, tudi čez robno črto smernega vozišča, kar vključuje tudi odstavni pas.

Ob izstopu iz vozila na avtocesti (zaradi okvare) morajo voznik in potniki nujno obleči odsevni telovnik in se umakniti na varno za ograjo.

Nekaj bolj in manj znanih dejstev o kršitvah na odstavnem pasu

Proti mišljenju "izza šanka", da so za nalete za odstavnem pasu največkrat krivi državljani vzhodnih držav, govori dejstvo, da ima 70 odstotkov povzročiteljev slovenske registrske oznake. 

Po opažanjih upravitelja avtocest Darsa se največ nedovoljenih prehitevanj dogaja na območju ljubljanskega avtocestnega obroča in na območjih vpadnih krakov nanj.

Podatki policije sicer razkrivajo, da je ugotovljenih kršitev relativno malo, saj so lani zaradi vožnje po odstavnem pasu oglobili 201 voznika oziroma okoli enega vsaka dva dneva. Zagrožena kazen je 250 evrov in 3 kazenske točke.

Na Darsu opozarjajo, da sami nimajo pristojnosti kaznovanja kršiteljev, čeprav jih vidijo prek kamer. 

Ena najhujših nesreč zaradi nepravilne vožnje na odstavnem pasu se je zgodila junija leta 2014 na štajerski avtocesti pri Slovenski Bistrici, ko je policijski kombi ustavil, da bi nekdo od potnikov zaprl slabo zaprta prtljažna vrata. V tistem trenutku je vanje treščil tovornjak, ki je pripeljal deloma po odstavnem pasu. Umrli so trije policisti. 

Dars in osvetljeni smerniki Naša AC Avto Dars uvedel novost, vozniki zelo zadovoljni Kolona na štajerski avrocesti 10 kilometrov Slovenija "Nora kolona. Ne vem, kaj Dars dela!"

dezurni@zurnal24.si

Komentarjev 4
  • Ožbe Kolenc 21:04 27.februar 2019.

    Bi pa lahko policisti vsakič ko je zastoj opravljali svoje delo in čakali pri izvozih na te debile in jih obglobili. Zato tudi so plačani...

  • Ožbe Kolenc 21:03 27.februar 2019.

    Če bi novinar g.Andrej Leben poznal predpise oz. če bi samo povzel kar je kasneje sam opazil, ne bi napisal da je tako početje nevarno, ker če bi se vzpostavil reševalni pas - kateri na sliki recimo ni, bi vožnja ...prikaži več po desni bila onemogočena, ker bi vozniki na voznem pasu vozili preko črte tudi po odstavnem. Tak da če bi vsi vozili kot je treba, potem ne bi bilo teh težav. Tudi tovornjaki, ki kao namensko blokirajo odstavni pas, v resnici vozijo tako kot je treba.

  • matz 18:39 27.februar 2019.

    slovenska klasika... po odstavnem pasu do izvoza za bencinsko potem pa cez bencinsko in nazaj na ac, da se pridobi tistih 300 metrov. drugi naj pa stojijo, da se ti fegeti spet vkljucijo.