Popotnik
5417 ogledov

"Ta šport postaja med Slovenci novo smučanje"

Zakaj se nad tem športom navdušuje vse več Slovencev, se lahko v Ljubljani, edini evropski prestolnici z uradnimi gorsko-kolesarskimi potmi, to nedeljo prepričate tudi sami.

Gorsko kolesarjenje postaja novo smučanje in bo kmalu preraslo v mainstream, je prepričan predsednik Športnega društva (ŠD) Golovec trails Tadej Tekavčič. Samo na ljubljanskem Golovcu, ki je le ena od mnogih slovenskih destinacij z urejenimi progami, na sončno popoldan naštejejo več kot 300 kolesarjev. 

"Ob vse milejših zimah, cenejši opremi, razvoju električnih koles, tečajev in vse več namenskih poteh, se povečuje in se bo še povečevalo tudi število gorskih kolesarjev. To je eden od športov, ki hitro postane življenjski slog," pojasnjuje Tekavčič, predvsem, ker gre, kot dodaja, za veliko druženja, rekreacijo, stalno premagovanje izzivov, zabavo, raziskovanje skritih kotičkov narave in potovanja. 

Je gorsko kolesarjenje le za adrenalinske navdušence?
Gorsko kolesarstvo že nekaj časa ni šport le za adrenalinske navdušence. Poznamo različne zvrsti, kot so vse gorsko kolesarjenje (all mountain), spust (donwhill), endure ali le vzpon na nam najbližji vrh po stranskih poteh. Nekatere od teh zvrsti niti ne zahtevajo posebnega znanja ali poguma pri spustih. Dozo adrenalina si lahko tako prilagodimo glede na tip gorskega kolesarjenja, izbiro poti in seveda način vožnje.

Vse bolj so priljubljene namensko grajene gorsko kolesarske poti (enoslednice, singletrails) različnih težavnosti in gorsko kolesarski parki. Vsekakor je za spuste po teh poteh potrebno določeno predznanje.

Kam bi torej napotili nekoga, ki bi se rad začel ukvarjati z gorskim kolesarjenjem ali poglobil svoje znanje?
Vse, ki jih zanima gorsko kolesarstvo, in živijo v Ljubljani ali okolici, bi povabili na Golovec na naše tečaje in vodene ture, ki jih izvajamo s podporo Mestne občine Ljubljana in Športne zveze Ljubljana. Potekajo v treh sklopih, in sicer v spomladanskem, poletnem ter jesenskem času.

V vsakem sklopu tečajev obdelamo vse od osnov gorskega kolesarjenja do naprednih tehnik vožnje s kolesom po zahtevnejših poteh. Tečaji vsem začetnikom omogočijo, da hitro osvojijo pravilne tehnike vožnje, kar jim omogoča lažje in hitrejše napredovanje v vožnji, večji užitek in varnost.

Ker v gozdu nikoli nismo sami, veliko energije posvečamo tudi izobraževanju o pravilih vožnje, gorsko kolesarskem bontonu in podobnih zadevah.

Tudi drugod po Sloveniji so društva, klubi in posamezniki zelo aktivni v izobraževanju gorsko kolesarskih tehnik. Zato priporočamo vsem, da poiščete najbližjega, podprte lokalno ‘sceno’ in od tega tudi nekaj odnesete.

Koliko urejenih poti je na Golovcu, kakšne zahtevnosti so in kako izbrati tisto, ki je najbolj primerna glede na naše znanje oziroma sposobnosti?
Na Golovcu najdemo številne poti, ki so primerne za gorsko kolesarjenje. Spodbujamo uporabo uradnih gorsko kolesarskih spustov in vzponov, ki je je na Golovcu več kot 6 kilometrov. Te poti društvo ŠD Golovec trails namensko ureja za gorsko kolesarjenje, so redno vzdrževane in bodo v bližnji prihodnosti tudi vse označene po evropski težavnostni lestvici. Gorski kolesarji, ki iščejo uradne poti lahko izbirajo med zelenimi, modrimi, rdečimi in črnimi potmi. Barvna lestvica namreč opisuje težavnost spustov. Priporočamo začetek z najlažjim (zelenim) in postopno dodajanje težavnosti.Poti in njihove opise ter GPS sledi se lahko najde tudi na spletnih straneh Singlca.si in Trailforks.com. Spodbujamo tudi najem vodnikov ali pridružitev kakšni od uradnih tur, kjer vam lahko vodnik pokaže vse poti in jih tudi priporoči glede na znanje posameznika ter zahtevnost spusta.

Kakšna je glavna razlika v izkušnji med kolesarjenjem po makadamu in spuščanjem po urejenih progah Golovca?
Glavna razlika je zagotovo v ravni znanja obvladovanja kolesa, ki je za to potrebno. Vse več ljudi spoznava prednosti vožnje po namensko zgrajenih gorsko kolesarskih poteh, ki ponujajo mnogo več zabave in izziva kot le vožnja po makadamu. Seveda pa so primerne tudi za nabiranje fizične kondicije.

Vse evropske raziskave kažejo na to, da vse več kolesarjev išče namensko zgrajene gorsko kolesarske poti. Deloma se uporablja tudi planinske poti, kar pa mora biti dogovorjeno z lokalnim planinskim društvom.

Osebno na spustih po namensko zgrajenih spustih veliko bolj uživam in se sprostim, saj so poti primerno urejene in vem, da s tem ne motim drugih obiskovalcev gozda. Makadame pa v večini primerov uporabljamo za vzpone do namensko grajenih enoslednic. Spuste bi priporočal vsem, ki v tem vidijo izziv in si želijo preizkusiti morda tehnično bolj zahteven teren.

Približno koliko je kolesarskih obiskovalcev Golovca? Koga vse lahko srečamo?
Namensko grajene poti na Golovcu uporablja ogromno število ljudi. Na poteh uživajo tako začetniki kot tudi zelo izkušeni kolesarji. Točnega števila obiskovalcev nimamo, smo pa že večkrat na sončno popoldne našteli več kot 300 različnih kolesarjev. Gotovo pa se številka različnih obiskovalcev skozi sezono šteje v več tisoč. Večina obiskovalcev je domačinov, ki poti uporabljajo za krajšo sprostitev in zabavo. Na poteh lahko srečamo kolesarje vseh starosti (od 8 let pa vse do 70 ali več) in obeh spolov.

Z veseljem ugotavljamo, da se na poteh pojavlja vse več novih obrazov in mnogokrat nam navedejo razlog, da so si kupili kolo prav zaradi naših poti, ki jim omogočajo hiter in zabaven pobeg v naravo. Veseli me, da s potmi širimo športno kulturo in vse več ljudi spravimo v gibanje. 

Na Golovcu pa ne manjkajo tudi tuji obiskovalci (gostili smo že Američane, Novozelandce, Avstralce, Izraelce, Filipince ...), ki pa so vsi po vrsti navdušeni nad urejenostjo poti in bližino mestnega jedra.

 | Avtor:
Kako pogosto vzdržujete proge?  
Poti za spust so bile na Golovcu najprej zgrajene s strani lokalnih kolesarjev, ki so si želeli svojevrstne zabave v naravi. Ker pa dober glas seže v deveto vas, so poti našli še drugi kolesarji in jih z veseljem uporabljali. Skozi leta se je tako organizirala velika skupnost, ki se je leta 2017 tudi uradno združila pod okriljem ŠD Golovec trails. Poti sedaj vzdržujejo prostovoljci društva. Največ dela se opravi v dveh delovnih vikendih (trail builidingih), ko nam na pomoč priskoči do 80 prostovoljcev. Gradnjo poti nadzorujejo izkušeni graditelji poti, dela potekajo ročno in pod pogoji, ki so postavljeni s strani Zavoda za gozdove Slovenije in lastnikov zemljišč.

Zaradi vse večjega števila uporabnikov poti, pa bo v naslednjih sezonah potrebno zaposliti vzdrževalca poti. Tu računamo na pomoč sponzorjev, občine in tudi kakšne druge zainteresirane organizacije.

Kakšno kolo je minimalen standard in katera je tista najbolj osnovna zaščitna oprema? So po vašem mnenju gorski kolesarji primerno opremljeni, kaj pri (zaščitni) opremi največkrat manjka?
Če večkrat zavijete z makadama na gorsko kolesarske poti, vam seveda priporočamo nakup nekoliko boljšega kolesa, predvsem z dobro delujočimi zavorami in bolj trpežnimi komponentami. Nikakor pa ne velja prepričanje, da že za začetek potrebujete kolo za več tisoč evrov. Za učenje pravilne tehnike vožnje je najbolje začeti na kolesu, ki ima samo sprednje vzmetenje in potem nadgrajevati.

Osnovna in obvezna zaščita na vseh gorsko kolesarskih poteh je čelada (priporočamo kakovostno čelado z opravljenimi zaščitnimi testi), priporočljivo pa je tudi nošenje rokavic in kolenčnikov. Pri težjih spustih ne bodo odveč komolčniki in zaščita za hrbet.

Prireditev Enduro4Fun Golovec trails (gorsko kolesarska tekmovalna disciplina v sklopu serije SloEnduro) organizirate drugič v Ljubljani, med drugim sta poudarka na promociji gorskega kolesarstva kot Ljubljane kot gorsko-kolesarske destinacije. Kdo se lahko prijavi na tekmo in kaj lahko pričakujejo obiskovalci?

S tovrstnimi aktivnostmi si želimo pridobiti nove člane, s katerimi bomo skupno razvijali kolesarske poti in si prizadevali za množičnost in popularizacijo športnih ter rekreativnih dejavnosti.

Namen prireditve, ki bo v nedeljo, 22. septembra je popularizirati gorsko kolesarstvo, kolesarski turizem in promovirati Ljubljano kot gorsko-kolesarsko destinacijo, t.i. edina evropska prestolnica z uradnimi gorsko-kolesarskimi potmi.

Več kot 150 tekmovalcev iz najmanj 5 držav lahko pričakuje zabavno tekmovanje na štirih trasah, ki so skupaj dolge 4 kilometre in višinsko razliko približno 500 metrov. Trase hitrostnih preizkušenj so večinoma speljane po obstoječih poteh na Golovcu. Vsako etapo se na tekmovanju vozi enkrat. Trase potekajo po gozdu, pretežno po gozdni podlagi z nekaj odseki korenin, skoki in deloma po grajenih objektih. Trase etap so deloma tehnične, deloma hitre, na težjih delih pa bo zagotovljen obvoz.

Glavno prizorišče bo pri PŠ OŠ Oskarja Kovačiča, trase tekmovanja pa bodo na dveh lokacijah na ljubljanskem Golovcu nad Rudnikom.

Gledalce vabimo na atraktivno tekmo, kjer si lahko v nekaj urah ogledajo kako se tekmovalci spopadajo s koreninami, skoki in drugimi ovirami na gorsko kolesarskih poteh. Prednost naše tekme je gotovo lahka dostopnost za gledalce in poti, ki so primerne tako za začetnike, kot tudi profesionalne tekmovalce.
Na delu boste lahko videli tudi Jureta Žabjeka, našega najboljšega tekmovalca v spustu na svetovnih pokalih in večkratnega državnega prvaka.

Več o tekmi si lahko preberete na Facebook dogodku https://www.facebook.com/events/2466694013397192/ 

 | Avtor:

Ob vsej večji popularnosti pa prihajajo tudi izzivi …
Potrebovali bomo več namensko grajenih gorsko kolesarskih poti (enoslednic), urejenih gorsko kolesarskih parkov in centrov ter predvsem milejšo in urejeno zakonodajo, ki bo dejavnost smiselno umestila v prostor in čas. Država se bo morala začeti zavedati pomena tega športa in pozitivnega vpliva, ki ga prinaša na zdravje, ekonomijo in socialno življenje prebivalstva.

Gorsko kolesarstvo Kaj dogaja Ljubljana, kot je še niste doživeli