Slovenija
1492 ogledov

Projekt, ki ga ne želi nadaljevati nobena od političnih strank

državni zbor
1/3
Anže Petkovšek
Projekt drugega tira se zna ne glede na rezultat ponovljenega glasovanja znajti v preobrazbi. Vsi bi, a vsak malo drugače ...

"Dejstvo je, da se bomo o realizaciji drugega tira odločali na volitvah 3. junija in ne na referendumu," so nam pojasnili v SLS, ki letos zopet lovi mesto v parlamentu, in s tem stališčem se domala strinjajo vsi. Debata, na kateri gradijo stranke predreferendumsko kampanjo oziroma predvolilno, zadeva vprašanja, kako projekt zgraditi ceneje, brez Madžarske, po ugodnejši trasi in predvsem bolj transparentno. Projekta, ki ga je iz mrtve točke premaknila vlada Mira Cerarja , pa v trenutni izvedbi ne podpira praktično nihče drug z izjemo njegove stranke.

Po volitvah - ankete SMC zaenkrat ne nakazujejo možnosti zmage - projekt drugega tira verjetno čaka preobrazba.

V SDS, ki jim v zadnjem času ankete nakazujejo najboljši rezultat, pravijo, da je zakon o družbi 2TDK trenutno največja ovira projektu drugi tir, ker uzakonja slabo in negospodarno rešitev. "Če bo zakon zavrnjen, bodo s tem izpolnjeni pogoji za gospodarnejšo, cenejšo in hitrejšo ureditev proge na odseku Divača-Koper," so odgovorili na naše vprašanje, pri čemer so se izognili vprašanju, kaj bi storili, če bo zakon obveljal. V stranki sicer naklonjeni Madžarski in politiki Viktorja Orbana, ki jo vodi Janez Janša, niso polemizirali sodelovanja Madžarske. Danes bo Orban tudi na obisku stranke SDS.

Madžarska, Madžarska, Madžarska ...

Več težav imata s sodelovanjem Madžarske Lista Marijana Šarca (LMŠ) ter nekdanji koalicijski partnerici Desus in SD. V stranki Dejana Židana, ki je imela pomisleke že pri sprejemanju zakona, pravijo, da si bodo prizadevali drugi tir v kar največji meri financirati iz lastnih sredstev in virov, pri tem pa bodo še posebej pozorni na transparentnost in nadzor stroškov. V stranki Desus pa bi zakon po volitvah novelirali po volitvah, "saj Slovenija lahko 27 kilometrov zgradi sama."

Tudi pri Marjanu Šarcu bi madžarski vložek 200 milijonov evrov povsem odpisali in sredstva pridobili z izdajo infrastrukturnih obveznic ali z zagotovitvijo sredstev neposredno iz proračuna. "V stranki Lista Marjana Šarca zagovarjamo, da se takoj po volitvah izvede finančna revizija projekta, pripravi se nova finančna konstrukcija in začne se delati," pravijo pri LMŠ, ki bi takoj po volitvah izvedli finančno revizijo projekta, pripravili novo finančno konstrukcijo in začeli z deli.

Podobno bi tudi pri Stranki Alenke Bratušek opravili temeljito finančno revizijo projekta, ki bi predvidela ceno in ali Madžarsko sploh potrebujemo kot soinvestitorko ali pa smo drugi tir sposobni zgraditi brez tujega partnerja. V vsakem primeru pa bi projekt nadaljevali, saj poudarjajo, da je "nujno, da se drugi tir zgradi – z zakonom ali brez zakona".

Finančno revizijo projekta bi sicer zahtevali tudi pri Dobri Državi Bojana Dobovška, listi Bojana Požarja.

Madžarski najostreje sicer nasprotujejo pri Levici, ne glede na rezultat nedeljskega glasovanja predlagajo plan B - izgradnjo 2. tira brez madžarskega kapitala. Zakon namreč udeležbo tujega kapitala dopušča, je pa ne predpisuje: "Glede na to, da je pobudo za sklenitev pogodbe z Madžarsko na odboru za zunanjo politiko februarja podprla le SMC, pričakujemo, da nova vlada pogovorov z Madžarsko tako ali tako ne bo nadaljevala."

Strinja se tudi Janko Veber, predsednik stranke SLOGA: "Prepričani smo tudi, da tujega partnerja pri projektu ne potrebujemo, ostati moramo gospodarji na svoji zemlji in takšni upravljalci infrastrukture, ki sami določajo pogoje njene uporabe."

Če se Mažarski odpovemo, bi se Slovenija lahko znašla v težavah pri evropskih sredstvih, saj je 109 milijonov evrov evropskih sredstev iz blending mehanizma, ki so zaradi referenduma še zamrznjena, pogojenih s sodelovanjem z Madžarsko. Evropska komisija bi najverjetneje dovolila njeno zamenjavo s katero drugo članico Evropske unije.

Se bodo pogajanja še začela?

V teh dneh naj bi Madžarska po aprilskih parlamentarnih volitvah sporočila ministrstvu za infrastrukturo svojega glavnega pogajalca oziroma sogovornika. Ali se je to že zgodilo, nam na ministrstvu za infrastrukturo še niso pojasnili, prav tako ne, ali bodo glede na bližajoče se volitve sploh vztrajali s pogovori z Madžarsko.

Madžarska bi v zameno za svoj 200-milijonski vložek sicer zagotovo prejela delež v državnem podjetju 2TDK, ki gradi drugi tir. Poleg tega najverjetneje - na ministrstvu tega nikoli niso zanikali - v najem tudi zemljišča v bližini koncesijskega območja Luke Koper. Za začetek pogajanja je mandat ministrstvo sicer dobilo, a končno besedo o izpogajanem bi na koncu v vsakem primeru moral nositi naslednji sklic državnega zbora.

Nas čaka ukinitev državnega podjetja?

Poleg finančne konstrukcije bo projekt - vsaj, če gre verjeti predvolilnim napovedim - preobrazbo verjetno doživel tudi glede osrednjega koordinatorja gradnje. Vlada Mira Cerarja je namreč to mesto namenila posebej ustanovljeni družbi 2TDK, o kateri pa ostale stranke dvomijo. Celo stranka nekdanjega koalicijskega zaveznika Karla Erjavca meni, da je podjetje nepotrebno, projekt pa bi po njihovih pojasnilih morale prevzeti Slovenske železnice, podobno kot je praksa v tujini.

Tudi SDS napoveduje njeno ukinitev, v NSi bodo o njeni prihodnosti resno premislili: "Kot dober gospodar si bomo prizadevali za racionalizacijo stroškov gradnje, kar je po našem mnenju ključen in edini argument dokončanja te investicije. V okviru tega bomo prvenstveno preverili upravičenost ustanovitve in delovanja podjetja 2TDK in njegovo nadaljnjo vlogo pri graditvi investicije."

Ukinitev 2TDK projektu drugega tira verjetno ne bi prizadela usodnega udarca. Evropska komisija je namreč z aneksom k pogodbi o subvenciji v povezavi s 44,3 milijona evrov za pripravljalna dela za projekt drugi tir ministrstvu že pristala, da sredstva prenese iz 2TDK na Republiko Slovenijo oziroma ministrstvo za infrastrukturo, ki bo tudi odgovorno za izvajanje pripravljalnih del.

Pravico do črpanja teh sredstev je imelo namreč projektno podjetje 2TDK, ki pa zaradi neuveljavitve zakona o drugem tiru še nima potrebne koncesije, s tem so omogočili, da se lahko začne s pripravljalnimi deli ne glede na ponovljeno glasovanje o zakonu o drugem tiru.

Komentarjev 9
  • ode 18:16 11.maj 2018.

    Pojdimo vsi na referendum in obkrožimo PROTI, da zavrnemo ta roparski zakon.

  • deželan 15:43 11.maj 2018.

    Nihče od nasprotnikov, ki se boji korupcije ne predlaga boljšega nadzora , vsak bi vodil projekt po svoje brez odgovornosti in mi njemu moramo zaupati Naj sestavijo komisijo za nadzor projektov iz vseh strank , jih hudičevo dobro plačajo, člani ...prikaži večni komisije pa naj odgovarjajo s svojim premoženjem. Zakaj bi vsak po svoje ? Ker dela z tujem našem denarjem z zgolj moralno odgovornostjo.

  • Avatar Leon
    Leon 14:44 11.maj 2018.

    Koruptanija je dežela ,kjer skupina političnih podlubnikov nekaznovano uničuje vse kar je še ostalo od prvega roparskega pohoda leta 1990 ! Pamet v roke na volitvah.