Slovenija
10821 ogledov

Prihaja Uber, tako novačijo ljubljanske taksiste

Profimedia
Na skrivaj novačijo slovenske taksiste. "Delujejo hinavsko," nam je povedal taksi voznik, ki je bil na sestanku z njimi.

Zadnje dni več slovenskih taksistov poroča, da so jih kontaktirali z globalno znanega podjetja Uber, ki očitno načrtuje prihod v Slovenijo. Čeprav uradnih napovedi o njihovem prihodu ni, so taksisti za Žurnal24 potrdili, da jih Uber že nekaj časa aktivno novači in vabi na sestanke.

"Delujejo hinavsko. Vsakemu vozniku drugače povejo, kakšni bodo pogoji dela. Pravzaprav vsakemu govorijo točno to, kar želi slišati," nam je povedal eden od taksistov, ki je že bil na sestanku s predstavniki Uberja.

Drugi taksist nam je po sestanku z njimi dejal, da ima občutek, da imajo pri Uberju predvsem namen preveriti, ali bi v Sloveniji lahko pridobili dovolj voznikov. "Mislim, da bolj tipajo trg. Če bodo dobili določeno število voznikov, bodo začeli z delovanjem," nam je povedal.

Taksisti pravijo, da Uber intenzivno lobira že približno dva meseca. Čeprav točnega datuma prihoda v Slovenijo ne razkrivajo, saj naj ga še sami ne bi vedeli, so na sestankih omenjali okvirni datum okoli 1. maja letos.

Na Uberju so potrdili, da "evalvirajo stanje v Sloveniji"

Na Uberju so za naš portal potrdili, da dejansko razmišljajo o prihodu v Slovenijo in da trenutno "evalvirajo stanje v Sloveniji": "Načrtujemo širitev prisotnosti Uberja v države srednje in vzhodne Evrope (CEE), pri čemer je Slovenija ena od možnih destinacij. Trenutno smo v fazi evalvacije in bomo kmalu sporočili, kje bodo naše storitve na voljo. Zagotavljamo, da bomo v primeru vstopa na slovenski trg delovali popolnoma v skladu z lokalno zakonodajo, kot to velja v vseh državah, kjer naša aplikacija že deluje."

Uber | Avtor: Profimedia Profimedia

Tudi na ministrstvu so potrdili: Uber prihaja v Slovenijo

Na ministrstvu za okolje, podnebje in energijo so nam potrdili, da jih je Uber povabil na sestanek, da jih je seznanil s tem, "da ima podjetje namen v bližnji prihodnosti vstopiti na slovenski trg, in sicer v okviru obstoječih zakonskih podlag v Sloveniji".

"Predstavniki podjetja so na sestanku pojasnili, da nameravajo delovati na širšem območju Ljubljane, in sicer kot klicna platforma, ki povezuje uporabnike z izvajalci prevozov, podobno kot delujejo ostala avtotaksi podjetja," so nam razkrili.

Na ministrstvu so ob tem poudarili, da "ministrstvo za okolje, podnebje in energijo ne more vplivati na vstop posameznih podjetij na slovenski trg, če ta delujejo v okviru obstoječe zakonodaje. Njihovo delovanje bo po vstopu na trg lahko preverjal pristojni inšpektorat".

Poslovni model Uberja v Sloveniji

Eden od taksistov nam je natančno opisal sestanek s predstavniki Uberja. Po njegovih besedah so na sestanku predstavniki Uberja pojasnili, kako si predstavljajo prihod na slovenski trg in kakšen poslovni model nameravajo uvesti.

V Sloveniji je namreč področje taksi prevozov zakonsko urejeno tako, da je dovoljen zgolj avtotaksi prevoz, kjer je obvezna uporaba taksimetra. Poslovanja prek digitalne aplikacije, kot je Uber, naša zakonodaja še vedno ne dopušča. Pred leti je vlada Janeza Janše sicer pripravila zakon, ki bi omogočil vstop Uberja na slovenski trg, vendar je Inštitut 8. marec  poleti 2022 vložil predlog zakona proti škodljivim ukrepom pretekle oblasti, kar je dejansko preprečilo prihod Uberja v Slovenijo. A čeprav slovenska zakonodaja na področju taksi prevozov predpisuje uporabo taksimetrov in ne dopušča poslovnega modela, ki ga Uber sicer izvaja v številnih državah (kjer ceno vožnje določa aplikacija), so pri Uberju očitno našli način, kako se prilagoditi veljavnim pravilom.

Njihov model dela bo še vedno obsegal realizacijo dobička na količino prevoženih strank. Uber si želi, da bi vozniki delovali kot njihovi podizvajalci, ki storitev obračunavajo prek taksimetra, kot to zahteva zakonodaja.

Račun bo izdan skladno s taksimetrsko tarifo, a v praksi bi sicer bila cena za potnika nižja od zneska na taksimetru – razliko pa naj bi v začetni fazi pokril Uber sam. "Primer: če bo vožnja po taksimetru 9,50 evra, bo račun izdan za 9,50 evra, stranki pa se bo z bančnega računa trgalo 6,80 evra. Razliko v začetku bi financiral Uber," opisuje taksist.

Na Uberju trdijo, da bi na ta način bilo "opravljanje storitev oziroma zaračunavanja skladno z zakonodajo", saj v tem primeru ni potrebno niti davčno potrjevanje računov, saj gre za transakcijo prek TRR med stranko in Uberjem, nato pa med Uberjem in voznikom. "Uber bo račun izstavil neposredno stranki, voznik pa Uberju – kar pomeni, da stranki ni treba skrbeti za znesek, ki ga kaže taksimeter, saj gre v tem primeru za odnos med izvajalcem prevoza (voznikom) in naročnikom (Uberjem). V tem primeru naročnik ni stranka, temveč Uber, saj je prav Uber tisti, ki angažira voznika. Uber je filter posrednik v tem primeru – stranka z voznikom nima nikakršnega odnosa," so na Uberju taksistom pojasnili davčno zakonitost poslovanja. V tem primeru torej voznik ne bo neposredno zaračunaval storitve potniku, temveč Uberju kot naročniku prevoza.

Zanimivo je tudi, da taksisti klice Uberjevih predstavnikov prejemajo s telefonske številke +38680688632, kjer deluje Uberjev odzivnik v slovenskem jeziku. Osebe, ki kliče, ni mogoče priklicati nazaj, saj se vedno oglasi samo odzivnik.

Taksisti nad ponudbo Uberja niso navdušeni

Mnogi taksisti naj sicer nad ponudbo Uberja ne bi bili navdušeni, saj menijo, da bi prihod globalnega podjetja "taksi dejavnost povsem pokopal". Razlagajo, da imajo že tako male plače. Plačilo je zdaj, ko delajo za taksi podjetja, odvisno od same dolžine vožnje. Pri vožnji, ki stane do štiri evre, taksistu ne ostane prav veliko. "Kdaj se zgodi, da delam ves dan, 12 ur, domov pa prinesem le 20–30 evrov," je iskren taksist, s katerim smo govorili.

Uber | Avtor: Profimedias Profimedias

Prepričan je, da bi se s prihodom Uberja zaradi dampinških cen razmere na dolgi rok še poslabšale. To pomeni, da bi zdaj podjetje prodajalo storitev pod dejansko tržno ceno, torej ponujalo izjemno nizke cene voženj, jih subvencioniralo s svojim kapitalom, celo ustvarjalo izgubo, z namenom, da kratkoročno privabi čim več kupcev, izrine konkurenco in osvoji trg. Ko Uber enkrat osvoji velik tržni delež in izrine manjše konkurente, običajno postopoma zviša cene in začne ustvarjati dobiček.

V taksi družbah naj bi zavrnili njihovo ponudbo

Preden je Uber začel z individualnim novačenjem, naj bi najprej pristopil k večjim taksi podjetjem v Ljubljani in jim ponudil visoke provizije, če bi predali celotno floto svojih voznikov. Ker naj bi vse družbe te ponudbe zavrnile, so se zdaj osredotočili na posameznike.

Pri preverjanju teh informacij smo se med drugim obrnili tudi na podjetje Metro taksi, kjer so nam povedali: "Do nas ni nihče pristopil, z nami niso stopili v kontakt. Nam je pa prišlo na uho, da to počnejo pri drugih taksi podjetjih." Odzive drugih taksi družb še čakamo.

Uber | Avtor: Profimedias Profimedias

nika.vajnhandl@styria-media.si

Komentarjev 17
  • AnzeSmolej 16:32 25.april 2025.

    Definitvno sem ZA uber! Mogoče bom lahko potem vsaj izbral da me v sloveniji prevaža nekdo ki dejansko govori slovensko

  • Avatar Leon
    Leon 16:10 25.april 2025.

    To je maslo vlade JJ in ministra Vrtovca ! Dajte ga na kol in pred parlament skupaj z ostalimi podrepniki .

  • Ender3 15:46 25.april 2025.

    Evo sedaj je priložnost, da Jerneja Vatovca iz Nsi zaposlijo kot taksista. V naslednjem mandatu, ko jih ne bo v parlamentu bo lahko Janšev osebni šofer. Omenjeni je namreč verjetno iz osebnih razlogov navdušen nad Uber taksi službo..