Slovenija
10615 ogledov

Vas mora skrbeti, kje boste tankali po volitvah ...

slovenija 08.04.10 guzva na avtocesti, gneca zaradi prometne nesrece, kolona voz Nik Rovan
Ena od prvih odločitev, ki bo pričakala novo vlado, bo zelo verjetno določitev nove uredbe o oblikovanju cen določenih naftnih derivatov, saj se bo obstoječa iztekla 30. septembra 2018.

Če vlada ne bo storila ničesar, bodo lahko trgovci cene vseh goriv odločali povsem sami. Pri strankah, ki jih v zadnjih javnomnenjskih anketah kaže najbolje, smo preverjali, ali se bo deregulacija prav zares zgodila ali soglašajo s podaljševanjem trenutne ureditve?

Kdo ni slišal, ko je AVK svaril?

Poleg SMC, ki je v zdajšnjem mandatu preko gospodarskega ministra Zdravka Počivalška večkrat predlagala deregulacijo, se za popolno liberalizacijo zavzema tudi NSi in LMŠ. Stranka Marjana Šarca pri tem sicer poudarja, da bi vlada vseeno morala imeti vzvode, da bi v primerih ekstremnih razmer lahko regulirala ceno.

Odločitve strank o popolni liberalizaciji očitno ni omajala niti lanska raziskava Javne agencije Republike Slovenije za varstvo konkurence (AVK), ki izraža pomisleke, da bi zaradi trenutnega stanja na trgu in težavnega vstopa na trg za nove ponudnike lahko prišlo do učinka "raket in perja". Trgovci v primeru podražitve surovin hitro podražijo maloprodajne cene, med tem ko se v primeru nižanja cen surovin maloprodajne cene za potrošnike ne znižajo v celoti. Agencija ob tem izpostavlja tudi možnost tveganja, da bi prihajalo do omejevalnih sporazumov oziroma tihih dogovorov.

Maloprodajni trg praktično obvladujeta le dva igralca Petrol, ki ima po oceni AVK med 50 in 60 odstotni tržni delež, in OMV z 20 do 30 odstotki.

SDS bi najprej razrešili težavo nekonkurenčnosti

V SDS prav zaradi pomislekov, da se v Sloveniji soočamo z oligopolom, menijo, da je zato pred vprašanjem glede deregulacije cen goriv potrebno rešiti vprašanje glede konkurence na trgu goriv. Sicer podpirajo deregulacijo cen, vendar se zavedajo, da je ta učinkovita oziroma prinese korist potrošnikom le na trgu, kjer vlada popolna konkurenca.

Kdo bi uvedel dodatne omejitve?

Od 9. novembra 2016 cene lahko trgovci na avtocestnem križu že spreminjajo cene poljubno, drugje pa cene 95-oktanskega bencina in dizelskega goriva določa še država. A del strank meni, da bi morala država ponovno omejevati vse cene ...

Stranka Levica je to v tem mandatu že predlagala novelo, s katero bi določili najvišje cene vseh derivatov. Trgovci pa imajo - tako Levica - že v reguliranem sistemu pravico, da zaračunajo manj. Z njimi se strinjajo tudi v Stranki Alenke Bratušek

SMC, SD in Desus nam na vprašanja niso odgovorili, a razen prve, preostali dve nekdanji koalicijski partnerici doslej nista bili naklonjeni popolni liberalizaciji.

Od 9. novembra 2016 cene lahko trgovci na avtocestnem križu že spreminjajo cene poljubno, drugje pa cene 95-oktanskega bencina in dizelskega goriva določa še država.

Cena neosvinčenega 95-oktanskega bencina in dizelskega goriva pa se izračunava na podlagi metodologije, ki temelji na gibanju cen naftnih derivatov na svetovnem trgu in gibanju tečaja dolarja in evra. Tako dobljeni modelski ceni mineralnega naftnega derivata se nato doda še dodatek za bio-komponento v evrih/liter (Δt (Bio-)), ki se izračuna posebej za mineralne bencine in posebej za mineralni dizel. Modelske cene se izračunavajo na podlagi 14-dnevnih povprečij cen mineralnih naftnih derivatov in 14-dnevnega povprečja cen biogoriv.

Komentarjev 1
  • Avatar križar
    križar 16:03 26.maj 2018.

    MORA skrbeti in ne MORE?A za SSKJ še noben od vas pisunčkov ni slišal ali ga od daleč videl?