Šport > Moto športi
8042 ogledov

Hamiltonu bodo naredili isto kot Schumacherju

schumacher hamilton Epa
Nova pravila naj bi v sezoni 2022 premešala razmerje moči v paddocku formule 1. Nečemu podobnemu smo bili priča tudi leta 2005, ko so s kontroverznim pravilom o prepovedi menjave gum onemogočili Michaela Schumacherja.

O aktualnih razmerah v formuli 1, napovedanih spremembah pravil, razlogih za upad zanimanja ter poskusom veljakov, da prekinejo prevlado Lewisa Hamiltona, kot so to storili že v primeru Michaela Schumacherja, smo se pogovarjali s strastnim ljubiteljem dirkanja, poznavalcem motošporta in komentatorjem dirk F1 na SportKlubu Klemnom Grilcem.

Obožujete dirkanje, hrumenje motorjev, bencinske hlape. Od kje ta ljubezen do motošporta?
Motošport je zame velika strast. V mladosti sicer nisem imel veliko priložnost na tem področju, ko pa sem enkrat naredil izpit za avto, sem se začel v tej smeri udejstvovati v lastni režiji. Začel sem z raznimi 'track-dayi' in podobnimi rečmi. Želja je, da bi nekoč dirkal tudi na mednarodni ravni, ampak sem šele začetku amaterske kariere, tako da sem v motošportu bolj aktiven v drugih oblikah. Bil sem tudi soorganizator mednarodne drift serije. Izkoristil sem vsako priložnost za sodelovanje in na ta način sem tudi prišel do komentatorske vloge, sprva na TV3, zdaj pa na Sportklubu.

Ste se že od nekdaj navduševali nad formulo 1?
V mladosti sva jo gledala skupaj z očetom. Vmes je prišlo obdobje, ko sem tudi jaz izgubil zanimanje za ta šport, ker je šla zadeva v neko svojo smer. Na neki točki sem spet začel spremljati in se tudi podrobneje poglobil, ko sem začel s komentiranjem nižjih serij. Lani sem se prvič preizkusil v komentiranju F1, ko sem najprej nadomeščal enega in nato še drugega komentatorja, letos pa sem v nekoliko bolj samostojni vlogi.

klemen grilc | Avtor: Osebni arhiv Osebni arhiv

V teku je bržkone najzanimivejša sezona F1 v zadnjih nekaj letih. Bomo letos končno priča porazu Mercedesa? Kakšne možnosti pripisujete Red Bullu?
Mnogi menijo da ime Red Bulla celo hitrejši in zmogljivejši dirkalnik od Mercedesa. Mislim, da temu ni nujno tako, obenem pa ima Mercedes tudi določeno psihološko prednost na podlagi predhodnih rezultatov. Psihologija igra veliko vlogo v vsakem športu. Mercedes je vseeno precej večja in uspešnejša ekipa, res pa je Red Bull bistveno nevarnejši kot prej, zato bomo boj za dirkaški in kontruktorski naslov spremljali do konca sezone ali pa vsaj bistveno dlje kot v zadnjih nekaj sezonah. Verjamem, da bo letos bolj izenačeno, ker je vsekakor dobro za vse ljubitelje F1, ki nimajo izrazitega favorita.

Torej je po vašem mnenju Mercedes še vedno favorit?
Tudi točkovanje potrjuje, da Red Bull lovi zaostanek, medtem ko je Mercedes še vedno v vodstvu. Menim pa, da izrazitega favorita ni. Mercedes ima manjšo prednost, vendar razlika ni velika.

Veliko je primerjav med Lewisom Hamiltonom in Maxom Verstappnom. Nekateri poznavalci trdijo, da je Verstappen po surovi hitrosti celo boljši od sedemkratnega svetovnega prvaka. Kdo je po vaše "boljši" dirkač?
Dokler ne bosta dirkala z enakim dirkalnikom, je zelo težko delati primerjave. Oba sta vrhunska voznika. Če pogledamo izključno statistiko, se zdi, da je Hamilton bistveno boljši od vseh, vendar menim, da ni povsem tako. Vsekakor sta oba vrhunska voznika, ki bi dosegala dobre rezultate tudi s slabšimi dirkalniki. Primerjavo je težko delati. V nekaterih pogledih je boljši eden, v nekaterih drugi. Kako točno bi se to pokazalo, če bi imela povsem enakovredne pogoje, pa je težko reči.

Max Verstappen | Avtor: Epa Epa

Pred desetimi leti je kazalo, da bo Sebastian Vettel podrl vse rekorde v formuli 1, zdaj pa že nekaj let ne najde izhoda iz krize. Če je nekoč zlahka premagoval Marka Webbra in Kimija Raikkonena, mu je zadnji dve sezoni pri Ferrariju lekcijo odčital precej manj izkušeni Charles Leclerc. Nemec deluje malodušno in se veliko pritožuje. Težko je verjeti, da se bodo z Aston Martinom stvari obrnile na bolje?
Kakšnih vidnejših rezultatov verjetno ni za pričakovati. V času njegove prevlade je formula 1 tudi nekoliko izgubljala na priljubljenosti, ker mu nihče ni prišel blizu. Videli smo, kako hitro se lahko stvari obrnejo. Tako kot je pred dominiral Vettel, zadnja leta dominira Hamilton. Vettel je dober voznik, da je lahko dosegel vse, kar je uspel doseči. Nenazadnje je vedno premagoval svoje moštvene kolega. Se je pa težko vrniti. Z leti vozniki izgubljajo ostrino in postajajo nekoliko počasnejši, kar ni nujno samo posledica staranja, ampak tudi izkušenj in nesreč, ki so jih doživeli. Doma imajo družino, otroke... to je nekakšno sidro nekje daleč v podzavesti. Po slabših sezonah si je težko povrniti miselnost šampiona.

Menite, da se je Vettel po letih neuspešnega lova za Hamiltonom sprijaznil z vlogo "poraženca?"
Tudi Verstappen se je na nek način v prejšnjih sezonah sprijaznil, da je vrh praktično nedosegljiv. Je pa velika razlika med sprijaznjenostjo in predajo. Vettel je še vedno dober voznik, vendar je stanje verjetno takšno, da niti z Red Bullom niti z Mercedesom ne bi bil vseskozi v vrhu.

vettel | Avtor: Epa Epa

Zanimiv je tudi primer Valtterija Bottasa. Po eni strani je zelo kompatibilen s Hamiltonom, ker ne ogroža njegove prevlade, kot je to počel Nico Rosberg, po drugi strani pa so njegovi rezultati skromni za tako dominanten paket. Ali menite, da se njegov čas izteka?
Mercedes bo na neki točki zagotovo Valtterija Bottasa zamenjal z Georgeom Russellom. Tako Hamilton kot Bottas sta v zatonu kariere. Ali je Bottas z dirkalnikom naredil dovolj, bi verjetno znal bolje odgovoriti Toto Wolff. Zaenkrat očitno je, če je zadržal svoj stolček, ker vsi vemo, da ga v F1 hitro izgubiš. Mercedesu verjetno ustreza, da jim Bottas prinaša dodatne točke, hkrati pa ne prihaja do trčenj s Hamiltonom, kar bi škodovalo ekipi. Bottas je hiter voznik, ampak je Hamilton dokazano višja klasa.

V formulo 1 se je letos vrnil najslavnejši priimek v zgodovini elitnega dirkaškega športa. Kaj pričakujete od malega Micka Schumacherja?
V letošnji sezoni se bodo navijači Schumacherja lahko veselili le kakšnega njegovega prehitevanja. Točke bo zelo težko osvajal. Zagotovo bo to dobra šola zanj. Nihče ne pričakuje, da bo s Haasom dosegal vrhunske rezultate. Veliko bo odvisno od nadaljnjega razvoja. Po prvi sezoni ga še ne bi sodil. V F2 je dokazal, da ima potencial in talent. Je odličen dirkač, vendar je njegovo prihodnost nemogoče napovedati. Večkrat smo bili priča obetavnim dirkačem, ki potem niso upravičili visokih pričakovanj. Veliko bo odvisno od tega, kje si bo uspel izboriti sedež. Vsekakor pa si zasluži mesto v F1.

mick schumacher | Avtor: Epa Epa

Ferrari na naslov svetovnega prvaka čaka že od leta 2007. Kako je mogoče, da moštvo s takšnim številom strokovnjakov, neskončnim proračunom in nadvse bogato zgodovino ne uspe poseči po vrhu?
To je posledica dveh zelo dominantnih er, najprej Red Bulla in nato še Mercedesa. Ferrari je v obeh primerih izostal. Če omenjeni eri seštejemo, se to vleče že več kot desetletje. Ko so pri Ferrariju menjali vodstvo, je bila morda storjena kakšna napačna poteza. Tudi majhen spodrsljaj se lahko zelo hitro odraža na rezultatu. Ostala moštva se bil uspešnejša pri prilagajanju na nova pravila, nov način dirkanja. Ferrari je v tem pogledu izvisel. Je pa po mojem mnenju zelo pozitivno, da so pokazali ogromen napredek v primerjavi z lani. Zelo zanimivo bo videti, kako bo po spremembi pravil, ki nas čaka v letu 2022.

Nova pravila bi morala v praksi zaživeti že letos, a se je zaradi pandemije vse skupaj prestavilo na naslednjo sezono. Katere so tiste ključne spremembe, ki prihajajo? Kakšen bo njihov učinek?
Najbolj opazna sprememba za gledalce pred televizijskimi zasloni bo velikost koles. Gre za preizkušeno zadevo iz formule 2, ki bi lahko naredila tekmovanje še zanimivejše. Laiku se takšna sprememba morda ne zdi tako velika, toda v formuli 1 se dirkalniki konstruirajo od koles naprej. Na osnovi tega se gradi podvozje, tako da gre za spremembo v temelju dirkalnika. Obetajo se spremembe na področju aerodinamike, ki naj bi pripomogle k večjemu številu prehitevanj. Učinek 'dirty aira', kot temu pravijo dirkači, ko enkrat pridejo v zavetrje, bo bistveno manjši. Posledično bo dirkačem lažje slediti in tudi prehiteti. S tem bo še potencirana vloga sistema DRS. Nekaj sprememb bo na tudi področju omejevanja proračuna. 

 | Avtor: F1/Twitter F1/Twitter

Ali menite, da so spremembe pravil povezane tudi s prevlado Mercedesa? Ko so leta 2005 sprejeli odločitev o prepovedi menjave gum, je bil to velik hendikep za Michaela Schumacherja, ki je pred tem osvojil pet zaporednih naslovov prvaka. Ker se Bridgestone ni uspel prilagoditi, je bila to voda na mlin Fernandu Alonsu, ki je dirkal z Michelinovimi pnevmatikami. Ali se tudi danes v ozadju skrivajo podobne težnje?
Zagotovo. Formula 1 primarno gledano ni šport, ampak posel. Brez rivalstev in ob nezanimivih dirkah posel ne more cveteti. Absolutno je v interesu formule 1, pa tudi vseh dirkačev, da bi dirke postale tesnejše in bolj zanimive. Prepričan sem, da je tudi želja Liberty Media, da dirke postanejo bolj nepredvidljive.

Formula 1 se kljub neprestanim prilagodvitvam sooča z upadom zanimanja. Kateri so po vašem mnenju poglavitni razlogi, da se predvsem mladi ne navdušujejo nad motošportom?
En razlog je zagotovo ta, da se mladi manj zanimajo za strojništvo in inženirska področja, ampak so bolj osredotočeni na informacijsko tehnologijo, računalništvo, programiranje. Drugi razlog je, da so mladi danes okoljsko zelo ozaveščeni, zato F1 vidijo kot nekaj, kjer se ljudje po nepotrebnem vozijo v krogu in onesnažujejo okolje. Tudi vodilni možje so zaznali nekaj podobnega, glede na to, da so šli v smer trajnostnega razvoja in se močno trudijo, da bi formula 1 postala bolj okolju prijazna. Mislim, da imajo mlajše generacije danes manj interesa za motošport kot nekoč. Vsaj v Sloveniji je tako.

Se strinjate s tezo, da je F1 postala nepriljubljena zato, ker je preveč predvidljiva, korektna in premalo nevarna?
Zagotovo je pri pravih ljubiteljih motošporta formula 1 na ta način tudi nekaj izgubila. Postala je bolj omejena, prepredena s pravili, bistveno več se dogaja v zaodrju. Tudi osebno poznam ljudi, ki so formulo 1 prenehali spremljati, ker je postala preveč politično korektna. Vse skupaj je postalo preveč "čisto".

Mineva že več kot deset let od prepovedi dolivanja goriva med dirko. Poigravanje s praznimi in polnimi rezervoarji je bilo s taktičnega vidika nadvse zanimivo. Ali obstaja kanček upanja, da bi se gorivo vrnilo?
Ne verjamem. Bi se pa na tem mestu strinjal, da so s tem F1 odvzeli eno zelo zanimivo dimenzijo dirkanja.

Komisarji pregledujejo vsak dirkaški manever, dotik, vožnjo čez robnike, izrekajo kazni in podobno. Kako gledate na toga pravila, ki resda pripomorejo v večji varnosti, a obenem onemogočajo dirkanje?
Pravila so pravila in morajo biti enaka za vse. Problem je, kot smo tudi v letošnji sezoni že videli, kadar so pravila nejasna in prihaja do nesoglasij, kar gre v škodo dirkanju. Pereča zadeva so trenutno omejitve steze. Stvari so zelo dvoumne. Po eni starni imamo dirkaške serije, kjer so omejitve zelo ohlapne ali pa sploh ne obstajajo, zaradi česar lahko dirkači vozijo takšne linije, da je steza skorajda neprepoznavna. Zdrava meja mora biti, a vseeno menim, da bi ponekod lahko dirkačem F1 dopustili nekaj več manevrskega prostora. Sicer naj nasujejo pesek in bomo gledali dirke z več odstopi. Kar pa je lahko dvorezen meč.

V primerjavi s preteklostjo je danes občutno manj odstopov na dirkah. Ali je to posledica tehnološkega napredka ali vzvodov omejevanja, o katerih sva govorila?
Tehnologija je zagotovo zelo napredovala. Inženirji znajo stvari zasnovati tako, da zdržijo dlje. Obenem je to tudi posledica pravil za trajnostni razvoj formule 1, ki omejujejo število pogonskih agregatov in podobno. Posledično so dirkalniki verjetno nekoliko počasnejši, kot bi bili sicer. Tehnologija je tako napredna, da znajo praktično odmeriti življenjsko dobo posameznim delom. Seveda lahko še vedno kaj odpove, ampak primarno je to skupek tehnologije, znanja in izkušenj.

Večina nas je prenose dirk spremljala ob komentiranju Mirana Ališiča in Nika Miheliča. Ali sta tudi onadva pripomogla k vašemu zanimanju za motošport? Se pri svojem delu zgledujete po njima?
Zanimanje za motošport se je v meni vzbudilo že prej, še preden sem začel spremljati F1. Oba sta komentatorski legendi tako v Sloveniji kot širše. Nisem pa nikoli razmišljal, da se bom nekoč znašel v tej vlogi. Seveda pa se poskušam zgledovati po predhodnikih in se učiti iz njihovih napak.

Zakaj gledati dirko formule 1 na SportKlubu?
Trudimo se, da bi bil vsak prenos dirke boljši. V imenu celotne ekipe lahko rečem, da se poskušamo dokopati do čim bolj zanimivih informacij, ki pomenijo neko dodano vrednost. Zagotovo so v manjši prednosti tisti ljudje, ki živijo s karavano formule 1, ki potujejo po svetu. Takšno prednost je imel nenazadnje tudi Miran Ališič, ker je bil praktično "insajder" v tem svetu. Poudaril bi še, da se naša ekipa zelo lepo dopolnjuje z različnimi znanji, povemo lahko tudi marsikatero anekdoto z dirk, ki smo se jih udeležili. Marsikaj imamo za povedati in ponuditi. Prepričan sem, da se bodo lahko gledalci tudi sami prepričali o tem.

klemen grilc | Avtor: Osebni arhiv Osebni arhiv

Komentarjev 1
  • david193 17:47 19.maj 2021.

    Moto GP je vsaj zanimivo gledat, ker ni že na štartu odločeno kdo bo zmagal in to do zadnjega ovinka ne veš 👍. Pri F1 gledaš 1h samo vožnjo v krogu z istim vrstnim redim. Če pa že kdo koga ...prikaži več prehiti se to zgodi v boksih. Dolgčas😒

Sorodne novice