Zdravje > Aktualno
53010 ogledov

"Zaprite žaluzije, zagrnite zavese in ugasnite vse luči..."

Profimedia
Slaba svetloba je vstopila pod veke in motila spanec, čeprav udeleženci spali z zaprtimi očmi. Tudi majhna količina svetlobe je povzročila pomanjkanje faze spanja, kjer se celice najbolj obnavljajo.

Samo ena noč spanja ob šibki svetlobi, na primer pri utišani televiziji, zviša krvni sladkor in srčni utrip zdravih mladih ljudi, je pokazala nova študija, o kateri poroča CNN.

Ljudje v mestu Vabilo Zdravje Od 40 do 80 tisoč Slovencev sploh ne ve, da ima to bolezen

Slaba svetloba je vstopila pod veke in motila spanec kljub dejstvu, da so udeleženci spali z zaprtimi očmi, je povedala avtorica študije dr. Phyllis Zee, direktorica Centra za cirkadiano medicino in medicino spanja na Medicinski fakulteti Univerze Northwestern.

Srčni utrip običajno ponoči pade in se upočasni, ker so možgani zaposleni regeneracijo in pomlajevanjem telesa. Številne študije so pokazale, da je povišan srčni utrip ponoči dejavnik tveganja za prihodnje bolezni srca in zgodnjo smrt. Visoka raven sladkorja v krvi je znak inzulinske rezistence. V tem primeru telo preneha pravilno uporabljati glukozo in trebušna slinavka postane prekomerno aktivna in telo preplavi z dodatnim insulinom, dokler sčasoma ne izgubi sposobnosti za to. Sčasoma lahko odpornost proti insulinu povzroči sladkorno bolezen tipa 2.

Prejšnje raziskave so pokazale povezavo med umetno svetlobo ponoči in pridobivanjem telesne teže ter debelostjo, presnovnimi motnjami, izločanjem inzulina in razvojem sladkorne bolezni ter srčno-žilnimi dejavniki tveganja.

"Zakaj bi spanje s prižganimi lučmi vplivalo na vaš metabolizem? Ali bi to lahko pojasnilo, zakaj obstaja večja razširjenost sladkorne bolezni ali debelosti (v družbi)?" so se spraševali raziskovalci. Ti so obravnavali 20 zdravih ljudi, starejših od 20 let, ki so dve noči preživeli v laboratoriju za spanje. Prvo noč so preživeli v zatemnjeni sobi, kjer se pri odprtih očeh ni videlo skoraj ničesar, je pojasnila znanstvenica. 

Covid-19, Slovenija, Ljubljana Slabi podatki! Zdravje Ta epidemija ne pojenja, nasprotno, vse slabše je

Vsi udeleženci študije so bili povezani z napravami za merjenje kakovosti spanja. Da bi lahko zbrali podatke z minimalnimi motnjami spanja, so spali z intravenskimi cevkami, ki so potekale skozi sobo in skozi luknjo do raziskovalne strani laboratorija. Kri jim je bila tako odvzeta ne da bi se dotaknili spečih udeležencev. "Posneli smo možganske valove, da bi lahko ugotovili, v kateri fazi je človekov spanec," je raziskovalka pojasnila za CNN.

Snemali so njihovo dihanje, srčni utrip, EKG, vzeli so še vzorce krvi za merjenje ravni melatonina med spanjem. " Melatonin je hormon, ki uravnava cirkadiani ritem telesa, za spanje in prebujanje," je pojasnila. 

Cirkadiani ritem

Cirkadiani ali dnevno-nočni ritem je eden od bioloških ritmov, ki so značilni za živa bitja in predstavljajo način prilagajanja organizmov na okolje. Izraz izhaja iz latinščine – circa diem namreč pomeni približno en dan. Temu 24-urnemu ciklu se podrejajo biokemijski, fiziološki in vedenjski procesi. Ker so številni procesi (na primer uravnavanje telesne temperature, prebava, izločanje hormonov) uravnavani v 24-urnem ciklu, pravimo, da imajo organizmi notranjo oziroma cirkadiano uro.

Naključno izbrani del skupine je drugo noč v laboratoriju ponovil spanje pri isti svetlobi, medtem ko je druga skupina spala s šibko svetlobo nad glavo s sijem, ki je bil enak "zelo, zelo temnemu, oblačnemu dnevu ali ulični svetlobi, ki je prihajala skozi okno," je pojasnila Zee. "Zdaj so ti ljudje spali z zaprtimi vekami," je pojasnila. "V literaturi ocenjujejo, da bi približno 5 do 10 odstotkov svetlobe v okolju dejansko segalo skozi zaprto veko do očesa, kar ni veliko."

Tudi spanje z malo svetlobe lahko škodi zdravju

Toda tudi ta majhna količina svetlobe je povzročila pomanjkanje spanja s počasnimi valovi in ​​hitrimi gibi oči, fazami spanja, kjer se zgodi največ obnove celic, je dejal Zee. Poleg tega je bil srčni utrip višji, inzulinska rezistenca se je povečala, simpatični (sistem boj ali beg) in parasimpatični (sistem počitek in sprostitev) živčni sistem sta bila neuravnotežena, kar je pri zdravih ljudeh povezano z višjim krvnim tlakom. Vendar pa svetloba ni bila dovolj močna, da bi znižala raven melatonina v telesu, je dodala znanstvenica. Študija je bila objavljena v Proceedings of the National Academy of Sciences.

Zaprite žaluzije in zavese, ugasnite vse luči in razmislite o uporabi spalne maske, predlaga vodja raziskave. 

"Zdaj je dokazano, da morate biti zelo pozorni na svetlobo v svoji spalnici. Sobo zatemnite luči vsaj uro ali dve pred spanjem, da pripravite pravo okolje za spanje," je dejala in dodala. "Če potrebujete nočno svetlobo, naj bo zatemnjena in v višini tal," e predlagala.

Prav tako bodite pozorni na vrste luči, ki jih imate v spalnici, je dodala, in odstranite vse luči v modrem spektru, to so tiste, ki jih oddajajo elektronske naprave, kot so televizorji, pametni telefoni, tablice in prenosniki. "Modra svetloba je najbolj stimulativna vrsta svetlobe," je dodala Zee. "

Če morate luč prižgati iz varnostnih razlogov, spremenite barvo. Izberite luči, ki imajo več rdečkastih ali rjavkastih tonov. "LED luči lahko kupite v kateri koli barvi, vključno z rdečimi in rjavkastimi toni,  je zaključila ameriška znanstvenica. 

 

 

 
Komentarjev 1
  • Avatar Mehičanka76
    Mehičanka76 15:41 28.marec 2022.

    Kaj ni to že od nekdaj veljalo, da je potrebno spati v popolni temi, ker se le tako telo in um spočijeta tako kot je treba?