Zdravje
16214 ogledov

Da se je naročil k zdravniku, je trajalo en teden

Zdravnik Boštjan Tacol
Za razvoj in ureditev eZdravja smo doslej namenili 25 milijonov evrov, a v sistemu eNaročanja po treh letih še vedno ne moremo dobiti pravih podatkov o čakalnih dobah.

Da se bolniki tudi tri leta po vzpostavitvi sistema eNaročanja ne morejo zanesti na sistem, dokazuje naslednji primer: bralec, ki je dobil napotnico za dermatološki pregled, se je prek eNaročanja naročil v Železniškem zdravstvenem domu v Ljubljani, saj bi bil glede na dostopne podatke sprejet veliko prej, kot pri drugih ponudnikih na območju Ljubljane. Na vrsto naj bi prišel v drugi polovici decembra letos.

Šok po prejetju pošte

Nekaj dni kasneje je na dom dobil pošto z informacijo, da ima termin maja prihodnje leto, torej pol leta kasneje. Priložena pa je bila še izjava, da se strinja s čakanjem nad najdaljšo dopustno čakalno dobo. "Ko sem poklical v zdravstveni dom, mi je sestra povedala, da sistem ne deluje in da imajo vsak dan več klicev pacientov zaradi tega. Pojasnila mi je tudi, da prijavo lahko odjavi, a se je potem v treh dnevih potrebno naročiti drugje," pojasnjuje bralec.

Da v sistemu eNaročanje le 27 odstotkov podatkov glede čakalnih dob verodostojnih, so strokovnjaki razkrili pred mesecem dni,  vendar pa nadaljni zapleti našega bralca dokazujejo, da ni težava le v beleženju čakalnih dob.

Pacienti bodo prek spleta imeli pregled nad čakalnimi vrstami v slovenskih bolni zdravstvo Zdravje 35 milijonov za čakalne dobe o katerih sploh ne vemo, dolge so

"Potem sem raje poklical po telefonu"

Sistem eNaročanja je bralcu pokazal, da so v Ljubljani le trije izvajalci dermatoloških pregledov, poleg Železniškega zdravstvenega doma še Dermatovenerološka klinika UKC, ki sodeč po podatkih na spletni strani eNaročanje naroča za maj 2020 ter Dermatologija Bartenjev - Rogl, ki naroča za junij 2019. "Pogledal sem torej, kje so čakalne dobe najkrajše, a sem tokrat vse poklical po telefonu, saj se na verodostojnost podatkov ni zanašati," pravi bralec.

Najkrajša čakalna doba je bila v Zdravstvenem domu Murska Sobota, kjer pa naročajo le med 13. in 15. uro. Na spletu je objavljeno, da bi bil za prvi dermatološki pregled z napotnico redno na vrsti 4. septembra, a so nam po telefonu povedali, da paciente za napotnico redno naročajo konec septembra.
V Dermatovenerološki ambulanti Marko Vok v Izoli so nam povedali, da podatki, ki so na spletni strani eNaročanje, držijo, prve proste termine imajo sredi septembra.

Precej hitro, že oktobra, naj bi sodeč po podatkih eNaročanja prišli na vrsto tudi v postojnskem zdravstvenem domu. Ali podatki držijo, nismo uspeli preveriti, saj naročanje poteka le vsak ponedeljek in četrtek od 13. do 15. ure. Te informacije sicer ni na spletni strani eNaročanja, ampak na spletni strani zdravstvnega doma, kjer je poleg tega objavljeno, da se v dermatološki ambulanti čaka 91 dni, torej bi prišel na vrsto konec novembra.

Nov problem: Tridevni rok

"Ko sem se želel odjaviti od majskega termina v Ljubljani, je bila ambulanta že zaprta, a sem ugotovil, da se lahko sam odjavim prek eNaročanja, a se je pojavil zaplet, saj se nisem mogel prijaviti v Izoli, sistem mi je napisal, da ni nobenega prostega termina. Bil je petek popoldan, tudi njih nisem mogel več priklicati," pripoveduje braec, ki je nato poklical pomoč uporabnikom eNaročanja, kjer so mu povedali, da sistem pri nekaterih ambulantah ne deluje, kar pomeni, da jih bo treba poklicati v ponedeljek. A nov problem, tridnevni rok, v katerem se je treba po odjavi znova naročiti, teče tudi ob sobotah in nedeljah, kar pomeni, da bi v ponedeljek napotnica potekla in bi moral po novo.

"A tudi za ta problem obstaja rešitev: za vikend sem se naročil v klinični center, kjer naročajo za leto 2020, potem sem ga v ponedeljek odjavil in ga po telefonu naročil v Izoli," se je znašel bralec, ki je za naročanje prek eNaročanja potreboval približno teden dni, opravil pet telefonskih klicev in se uspešno naročil v tretjem poskusu.

Odkrili nekaj večjih odklonov

Nacionalni inštitut za javno zdravje (NIJZ), ki je skrbnik sistema, je zadnje podatke glede čakalnih dob objavil aprila. "V sistemu eNaročanja smo v obdobju maj–avgust 2018 odkrili nekaj odklonov pri nekaterih storitvah in nekaj izvajalcih, ki jih trenutno razčiščujemo skupaj z izvajalci in ponudniki informacijskih storitev. Menimo, da bi bila objava neverodostojnih podatkov zavajajoča in bi posledično povzročila škodo tako pacientom kot tudi celotnemu sistemu," pojasnjujejo na NIJZ.

"Kakovost podatkov se dejansko izboljšuje"

Poudarjajo pa, da se te težave  nanašajo na število čakajočih pacientov, kar vpliva na objavo statističnih poročil, ne pa na dostopnost podatkov o prvih prostih terminih za paciente. "Sistem je živ, vanj se stalno vključujejo izvajalci z novimi storitvami in se prilagaja potrebam uporabnikov in njihovim vrstam storitev," pravijo na NIJZ. Po njihovih podatkih za netočne informacije v sistemu niso odgovorni niti izvajalci zdravstvenih storitev, ki morajo podatke o čakalnih dobah poročati NIJZ.

Podatkov o čakalnih dobah ne poroča le 12 izvajalcev od 547

Po podatkih s konca julija je bilo v sistem eNaročanja vključenih 547 izvajalcev zdravstvene dejavnosti, od tega je aktivnih 535. "Vsi ti tudi poročajo o prvih prostih terminih oziroma čakalnih dobah in številu čakajočih, saj centralni sistem redno pridobiva podatke z izvajalčevih informacijskih sistemov (prvi prosti termini vsako uro, število čakajočih enkrat dnevno). Med dvanajstimi neaktivnimi
ustanovami ni javnih zavodov,"
pojasnjujejo na NIJZ. "S sprejemom novele zakona o pacientovih pravicah, ki je zaostrila zahteve po poročanju izvajalcev, se kakovost podatkov v eNaročanju dejansko izboljšuje."

NIJZ: Še vedno lahko pokličete neposredno k izvajalcu

Na NIJZ, ki je skrbnik sistema eNaročanja na vprašanje, kako naj se torej pacienti informirajo glede čakalnih dob, odgovarja: "Paciente vzpodbujamo, da uporabijo možnosti, ki jih ponuja eNaročanje. To je e-naročanje s pomočjo portala zVem ali preverjanje dolžine čakalnih dob na spletni strani cakalnedobe.ezdrav.si. Lahko pokličejo tudi brezplačno telefonsko številko 080 2445, kjer jim bodo pri teh postopkih pomagali oz. jih izvedli v njihovem imenu. Z novim sistemom je pacientom le ponujena dodatna možnost. Zato še vedno ostane tudi možnost neposrednega kontakta s posameznim izvajalcem zdravstvene dejavnosti, kot je bilo to potrebno narediti pred uvedbo eNaročanja."

Iz Zavoda za zdravstveno zavarovanje (ZZZS), ki je plačnik zdravstvenih storitev pa novi vladi medtem sporočajo, da bo morala bolj učinkovito bdeti nad čakalnimi dobami, oziroma NIJZ, če bo želela imeti relevantne podatke.

Komentarjev 16
  • ginko 14:51 01.september 2018.

    Tako je in tako bo v komunizmu pod vodstvom stare in mlade garde komunistov. Pa čakajte še naprej, brez jamranja in spite na dan volitev ali žurirajte. Saj enkrat boste že na vrsti

  • Avatar Leon
    Leon 13:46 31.avgust 2018.

    Družinski zdravniki ,ki delujejo pod ZD MB imajo termin za obisk ,ki ni nujno en teden ! Ne vem zakaj je to ?

  • Laznivi 12:37 31.avgust 2018.

    Smo v venezueli mafija krade in 25 milionckov za en programcek ki ne deluje ni slab zasluzek