Zdravje > Fitnes
5121 ogledov

Postava: tako izberite najustreznejšo dieto

Tomaž Kucler Saša Despot
Vedno več je samooklicanih trenerjev, ki s svojim neznanjem svetujejo ljudem.

O trenutnih aktivnostih Fitnes zveze Slovenije (FZS), o pravih in samooklicanih strokovnjakih, vadbi, prehrani in oblikovanju postave smo se pogovorili z vodjo ekipe osebnitrenerji.si in članom strokovnega odbora pri FZS Tomažem Kuclerjem.

Kaj je v tem trenutku na FZS najbolj aktualno? 
Pri nas oziroma na sploh na področju fitnes industrije sta v zadnjih letih najbolj v povpraševanju področje funkcionalne vadbe in področje prehrane. Vedno več je zavedanja, da fitnes pomeni zdrav način življenja in ga ljudje ne enačijo več samo z bodybuildingom, kot je bilo pred desetletji. Zato ugotavljamo, da se vedno več ljudi vključuje v fitnes industrijo. Kar pa potrebuje tudi strokovnjake, ki bodo tem osebam pravilno svetovali. FZS ima, kot vsako leto, tudi v letu 2019 namen izpeljati tečaje za področje fitnesa, skupinskih vadb, pilatesa in prehrane. Poleg tega načrtuje tudi seminarje specialnih tematik, v novembru pa naš največji športni dvodnevni kongres, kjer vadeči dobijo informacije o novostih na področju fitnes industrije. Več o tečajih in pričetkih lahko vsak poišče na spletni strani FZS.

Kako se pri FZS soočate s porastom nestrokovnega kadra na področju osebnih trenerjev, prehranskih svetovalcev ...?
Na trgu je iz dneva v dan več samooklicanih osebnih trenerjev, ki s svojim neznanjem svetujejo ljudem, ki si želijo strokovne pomoči. Ker so naivni ljudje prepričani, da je nekdo, ki se oglašuje kot osebni trener, opravil izpite na tem področju, tega preprosto ne sprašujejo, vse dokler ne pride do neprijetne situacije, kot je poškodba ali trening brez rezultata.

Zavedati se moramo, da je vsaka oseba primer zase, tako pri prehrani kot pri treningu. Nekateri so redni obiskovalci vadb že vrsto let z veliko znanja in bi radi s trenerjem naredili še boljši napredek, zato je pomembno, da je trener strokovno dovolj podkovan. Medtem ko drugi, na primer začetniki, potrebujejo samo osnovno pomoč, da dosežejo cilj, ki so si ga zastavili. A je kljub temu zelo pomembno, da je ta pomoč strokovna. Zaradi različnih tožb zaradi vadbe je FZS s strani sodstva velikokrat pozvana na pomoč, kjer sodstvo zahteva sodne izvedence. Zakon o športu na področju usposabljanj pripravlja spremembe. Upam, da bodo programi kvalitetni z dovolj specialnih vsebin in prakse, da se bodo novi kadri kar najbolj znajdli na trgu in bili v pomoč ljudem, ki jo nujno potrebujejo. Ne glede na vse, gre za telo posameznika, pri čemer je seveda zelo pomembno, kako bomo ravnali z njim. Zato bi moral biti nadzor nad strokovnimi kadri reden in ne samo takrat ko je na žalost že prepozno.

Tomaž Kucler | Avtor: Saša Despot Saša Despot
Zakaj je pomembno dobro znanje osebnega trenerja? 
Osebni trenerji, ki imajo za seboj mnogo ur teorije in prakse, znajo pravilno svetovati in odreagirati v določenih situacijah. Zato je priporočljivo, da si v začetku naberejo kakovostno znanje in izkušnje, ter nato delajo v fitnesih kot fitnes inštruktorji ali pod nadzorom mentorjev. Seveda pa znanje ves čas svojega delovanja dopolnjujejo. Vztrajnost in odločenost postati odličen osebni trener je zelo pomembna za njihovo uspešnost. Več strank, kot imajo, oziroma so bili prisotni pri njihovi obravnavi, več izkušenj dobijo. Prav pri vsaki stranki se naučijo kakšne malenkosti in svoje znanje ob določenih zapletih izpopolnijo ob branju raziskav in obiskovanju tečajev in seminarjev, ki jih v ta namen organizirajo tudi FZS in druge pristojne institucije.

Kaj pa pri hrani?
Za večino ljudi velja, da se zaradi različnih razlogov prehranjujejo napačno. Dejansko se ljudje gibljejo v vsakodnevni rutini, iz katere si želijo, a nekako ne morejo izstopiti. Dan se večinoma prične brez zajtrka, nadaljuje pa z nekakovostnimi prigrizki. Pravo kosilo z izbranimi izdelki iz domače kuhinje se na žalost na krožniku znajde šele čez vikend, če smo doma. Vsi tisti, ki pa si lahko privoščijo redne obroke iz gostinskih obratov, pa kaj hitro zaužijejo preveč kalorij, pa čeprav na prvi pogled ni videti tako. To pa zato, ker ne vemo, kaj točno smo zaužili. Zato ljudje, ki dajo kaj na svoje zdravje in izgled, obroke sami pripravijo doma in jih ob odsotnosti od doma vzamejo s seboj.

Problem je, da dnevni vnos preveč ali premalo zaužitih kalorij in vnos nekakovostne prehrane, vodi do pomanjkanja ali prekomernega izločanja ključnih hranil. To pa vodi do slabšega zdravja in manj kakovostnega življenja.

Seveda pa igra pravilna prehrana veliko vlogo tudi pri dosegu vizualne spremembe posameznika, saj lahko na vadbah dnevno preživimo več ur, kot lahko velikokrat opazimo pri posameznikih. A napredka pri spremembi postave žal ni. Več kot treniramo, več hrane želi naše telo. Koliko pa je dejansko potrebujemo, vedo zgolj strokovnjaki na tem področju. Le ti lahko pravilno razporedijo makrohranila, mikrohranila in količino popite vode glede na potrebe posameznika.

Zato že vrsto let na Fitnes zvezi organiziramo kongrese, kjer povabimo najboljše strokovnjake na področju prehrane in gibanja, za naše kadre in ljudi, ki jih novosti zanimajo. Prav tako zadnja leta organiziramo tečaje o prehrani, saj so naši kadri prvi, na katere se vadeči obračajo po nasvete o zdravi prehrani, hujšanju in z vprašanji o zadevah, ki jih preberejo na različnih portalih in jih velikokrat tudi zmedejo po tem, ko že mislijo, da so pričeli s pravilnim načinom prehranjevanja.

Kaj pa spletni svetovalci, kako prepoznamo ustrezno usposobljene?
Po spletu je zelo veliko svetovalcev, ki želijo kar se da hitro prodati svoje recepte neizkušenim strankam. Ti svetovalci razpolagajo z zelo malo podatki o svoji stranki. Dejansko jo ne poznajo dovolj, ne analizirajo njihove telesne sestave in se z njo v živo ne pogovorijo. To pravim zato, ker iz lastnih izkušenj lahko povem, da se stranka izpove šele po večkratnih srečanjih in treningih, ko ti začne popolnoma zaupati in je dejansko pripravljena na odkrit pogovor o svojih problemih, ki vodijo v nepravilno prehranjevanje. Trenerji moramo ostati ljudje, ki so pripravljeni na pogovor in dogovor in ne računalniki, ki dajejo avtomatske odgovore. Žal pa ne moremo sto odstotno ugoditi stranki, saj drugače ne bi prišlo do želene spremembe in cilj ne bi bil dosežen.

Tomaž Kucler | Avtor: Saša Despot Saša Despot

O prehrani kroži ogromno informacij. Kako prepoznati resnice od neresnic, kakšna je tista zdrava kmečka logika?
Na žalost je res, da je splet postal gora koristnih in nekoristnih informacij, ki nas prevečkrat zmedejo in le redkokdaj pomagajo. Sej veste kako je to, ko vašo kolegico nekaj boli in takrat takoj pomisli na najslabše. V resnici pa ji samo določeno živilo ne ustreza in potrebuje korenite spremembe v prehrani.

Ko ne veste, kaj je prav in kaj narobe, bi bilo včasih res bolje povprašati starejše ljudi in povedali vam bodo kot oni mislijo, lahko bi res rekli, po zdravi kmečki logiki, da vas internet preveč hitro ne zavede. Tako kot najmlajši otroci najbolj pravilno pokažejo osnovne vzorce gibanja in s tem dajo vedeti, da se začnite gibati kot oni. Tako vam tudi najstarejši med vrsticami povedo, da se vrnite k naravi. Da je najboljša oblika hrane tista, ki jo najdemo v naravi. Da je najboljše meso pašne reje iz hribov iz sosedove kmetije, kjer je krava rezervirana že leto v naprej. Zato je pomembno, da se izogibamo hrani, ki zdrži zelo dolgo časa in ki ima med sestavinami zelo veliko besed. Jabolko iz domačega vrta ni prav lepo in lahko ima tudi obiskovalca, a ne vsebuje nobenega dodatka. V trgovinah pa bomo naši le na pogled lepa živila, a osiromašena. Zato prave informacije poiščite pri ljudeh, ki ne zagovarjajo samo trendovskih diet in skrajni način prehranjevanja, ampak vam bodo z uravnoteženo prehrano dokazali, da so z zdravim načinom prehranjevanja in telesno aktivnostjo rezultati najboljši in takšni kot ste si jih želeli.

Kaj menite vi osebno, katere diete za oblikovanje telesa in za hujšanje so najprimernejše?
Vedno se je potrebno vprašati, zakaj je prišlo pri posamezniku do stanja, v katerem trenutno je in ki si ga želi popraviti. Na splošno bi lahko rekel, da vsi ljudje zaužijejo preveč sladkih stvari, procesirane prehrane, izdelkov iz bele pšenične moke in alkohola ter premalo beljakovin.

Ko ljudi vsakodnevno spremljamo, kako se prehranjujejo, najbolj realno vidimo trenutno stanje. Žal pa so ves čas prisotni razni prigrizki na osnovi kruha, sladkega ali v vrečkah pakiranih izdelkov, ki so nam pri vse preveč prisotnih avtomatih vsepovsod na voljo in ob plačilu pri blagajnah na voljo našim očem. Seveda pa na to vpliva tudi cena. Slaba živila so bolj poceni in lažje dostopna, ter seveda veliko bolj privlačna kot dobra.

Tomaž Kucler | Avtor: Saša Despot Saša Despot
Ker so me dvajsetletne izkušnje izučile, da ljudje pojedo prej več kot manj, če pa že premalo pa zelo nekvalitetno, jim svetujemo, da poskrbijo, da pri vsakem obroku zaužijejo beljakovinske izdelke v kombinaciji s sadjem ali zelenjavo ter ob tem zmanjšajo količino prilog. Sej veste, po navadi se ob naročilu rižote ali testenin v gostilni, dobi za odtenek mesa ali morskih sadežev, ter malo kakovostne zelenjave. Podobno je pri sendvičih in pekovskih izdelkih, ki nam samo dajejo trenutni občutek sitosti, kvalitete pa z njimi nismo dobili, poleg tega pa je prisotna še velika količina soli, sladkorja in še marsičesa. V primeru, da se že odločite za neko dieto, je pomembno upoštevati cilj, fizično pripravljenost, telesno kompozicijo, zdravstveno omejitev, stanje aktivnosti, status hranil, metabolne posebnosti in predvsem to, da imate ta hranila radi in da se boste diete držali.

Katere diete so lahko zelo nevarne?
Diete so lahko nevarne, ko nekontrolirano zmanjšamo kalorije in hrana ne vsebuje vseh za življenje potrebnih hranil, a kaj ko obljubljajo hitro hujšanje. Hitro se izgubijo kilogrami, seveda na račun mišic in vode. Tako telo oslabi na moči, pride do slabše krvne slike, motnje pri srčnem utripu, predvsem pa slabšega počutja oziroma slabšega psihičnega stanja in slabe volje.

Ko se to zgodi, se ljudje odločijo z dieto prenehati in se začnejo prehranjevati slabo ali še slabše kot pred tem ter tako pridejo do neželenega rezultata. Posledično pridobijo vse kilograme nazaj, po možnosti zaradi bolezenskega stanja, slabega počutja in nasvetov opustijo vadbe, da si telo hitreje opomore. Vse to pa večinoma traja predolgo in stanje se še poslabša.

Zato naj bodo diete čimbolj podobne prehrani, ki jo lahko vzdržujemo skozi daljše obdobje ali celo življenje. Hrana naj nam da občutek sitosti in bi jo lahko poimenovali zdrava dieta, ki ne vsebuje osiromašene prehrane, le da ste zaužili nekoliko manj kalorij, kot pred dieto.

Kaj svetujete ta trenutek nekomu, ki bi želel narediti čim večjo spremembo do poletja. Je pretiravanje lahko škodljivo?
Do poletje je še zelo dolgo, zato se spremembe na telesu lahko lotimo sistematično in zdravo. Začnemo se prehranjevati zdravo in dodamo gibanje. Telesu damo vsa hranila, ki jih potrebuje v nekoliko manjšem obsegu kalorij, kot ste jih zaužili do sedaj. S kvalitetnimi hranili in zdravo spremembo življenja brez skrbi pridemo do želenega cilja.

Že sprememba preživljanja popoldnevov, ki jih iz neaktivnega spremenimo v aktivnega, tako da vsak dan dodamo 45 minut vadbe, bo vaše telo porabilo kar nekaj kalorij, ki bodo dovolj za zmanjšanje telesne teže. Mišice bodo postale aktivne, če pa boste v prehrano dodali še dovolj beljakovin, pa bodo spremembe še toliko bolj očitne, da vam bodo zavidali tudi prijatelji. Pazite koliko shujšate na teden, saj pri veliki izgubi kilogramov lahko nehote izgubite težko prigarane mišice, ki vam bodo še kako v pomoč pri hujšanju.

Kako je z inšpektorji in preverjanjem strokovnosti kadrov, osebnih trenerjev, vaditeljev aerobike?
Na srečo se gibljem v krogu tistih, ki s tem nimajo izkušenj, saj so se izobraževali na Fakulteti za šport ali se usposobili na Fitnes zvezi Slovenije. Samoumevno je, da so ljudje bolj veseli, da plačajo manj za pomoč pri vadbi, kot da bi poiskali strokovnjaka, ki ni samouk. Ni rečeno, da njegova vadba ne deluje, kaj pa ko se zaplete? Žal pa to nikoli ne bodo izvedeli, če ne poiščejo drugega trenerja, v kolikor na srečo do poškodbe ali drugega zdravstvenega problema ni prišlo. Zato ljudem svetujemo, da si na spletu preberejo o osebi, ki jim bo svetovala. Zato smo se strokovni kadri združili v Društvo osebnih trenerjev Slovenije, kjer ljudem ponujamo preverjen strokoven kader, o katerem si več lahko preberejo na spletnem portalu osebnitrenerji.si.

Kot zanimivost. Povsod, tudi za diete in oblikovanje telesa, se vedno poudarja, da je treba spiti zadostne količine vode. Zakaj je res tako pomembno pri oblikovanju postave?
Že s stalnim dihanjem in znojenjem izgubljamo vodo, v primeru hujšanja, pa je ta količina še večja. A na žalost voda ni zanimiva pijača, prej bomo prvo zjutraj spili kavo, ob kosilu kozarec vina ali sladke gazirane pijače, po vadbi, ob televizorju in druženju s prijatelji pa pivo najbolj paše. Kje pa je voda? Ko se začnemo gibati, ugotovimo, da smo žejni, zato je potrebno na to pomisliti že pred tem, še posebej, če smo na dieti, ko v nekateri prehrani ne dobimo dovolj vode. V normalnem okolju in stanju priporočamo od 2 do 3 litre vode, seveda odvisno od posameznika in aktivnosti in približno 0,7 litra na uro intenzivne vadbe. Potrebno je poudariti, da nekatere tudi zanese in začnejo piti velike količine vode z namenom, da bodo tako hitreje izgubili maščobo, hitro popravili odstotek vode v telesu, po tem, ko so se tehtali z analizatorjem telesne sestave, ali pa da bodo tako manj lačni. Prevelika količina vode lahko ogrozi naše zdravje, zato z njo ne pretiravati. V primeru, da je telo dehidriramo, vodi dodamo natrij in kalij oziroma napitke, ki to vsebujejo in tako lahko hitro nadoknadimo izgubljeno.

Lahko zaupate našim bralcem kakšen trikec glede vadbe ali prehrane, ki bi jim dodatno pomagal pri oblikovanju telesa?
Bralcem svetujem, da na družabni omrežjih ali pri vadbah sledijo preverjenim strokovnjakom, da naj se začnejo gibati in zdravo prehranjevati. Eden najboljših trikov je, da si začnejo pisati vse kar so pojedli in popili in seveda napisati količino dnevne aktivnosti in spanja. Tako bodo že s tem korenito posegli v prehrano in aktivnost, ter se zalotili, koliko dejansko so pojedli in se gibali na tedenski ravni. Tako se bodo prvič zalotili, kaj vse je bilo narobe v dnevu in posledično mogoče ne bo potrebno prav na nobeno dieto. Prav tako si bodo tako lažje izračunali kalorije, če že sledijo kakšnim aplikacijam, ki vodijo skozi hujšanje in pomagajo pri telesnih spremembah. Moj recept pa je, začnite z vadbami za moč od pol ure do 45 min dnevno. To počnite vsaj trikrat tedensko in vmesne dni hodite, tekajte, kolesarite ali si izberite vam priljubljeno aktivnost, ki bo povečala vašo kondicijo in izboljšala srčno-ožiljni sitem. Če bo poleg tega vaša prehrana pravilna, se bo spremenila tudi vaša postava.

Tomaž Kucler | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Kaj pa je tisto kar bo vodilo posameznika, da se bo spremenil, bo vztrajal in dosegel cilje?
Prva je vaša odločnost, da si želite spremembo. Kakšen cilj ste si zastavili in kako ga boste dosegli, pa je odvisno, za kakšno spremembo ste se odločili. Cilji morajo biti postavljeni in načrtovati morate proces spremembe ter to postaviti kot prioriteto. Ne sme vas nič zavesti, kot na primer, saj sem zadovoljen sam s sabo, a kljub temu vsako jutro gledate hlače, ki ste jih včasih oblekli, danes pa na njih ne morete zapeti gumba. Zakaj ne bi bili taki kot pri dvajsetih. Globoko v sebi si vsak želi lepo oblikovano telo z odlično kondicijo, kar pa večina nikoli ne bo priznala. Pa čeprav vsi vemo, da nam to prinese varovanje pred boleznimi, boljšo samozavest in delovno storilnost. Poleg odločnosti si postavite realne in dosegljive cilje za katere se boste nagradili, na poti pa si poiščite prijateljico ali prijatelja, osebnega trenerja, glasbo, lepo okolje ali kaj drugega, ki vam bo v pomoč, da se boste redno udeležili vadbe. Ko boste dosegli zavidljive rezultate in se bolje počutili, vam brez vadbe živeti več ne bo, saj se boste na vse navadili in ugotovili, kako je življenje bolj kvalitetno in predvsem lažje, če ste fit. Vsakokrat znova pa si ponavljajte, da ste najmočnejši takrat, ko vam motivacija popusti, a vseeno najdete moč in odidete na trening.

Kaj svetujete našim bralcem?
Lahko bi rekli, da nas obkroža vsesplošna epidemija utrujenosti še posebno mladih, ki jim primanjkuje energije, splošne kondicije in zdrave prehrane navkljub vedno večji ozaveščenosti. Vse skupaj se začne že pri otrocih in mladostnikih, ki imajo v povprečju preveliko telesno težo zaradi nezdrave prehrane in negibanja. Ti pa se zgledujejo po navadah svoji staršev, ki nimajo časa za kuhinjo kot so jo imeli njihovi starši in gibanje, ki je bilo včasih spontano in predvsem vsakodnevno.

Danes ljudje že mislijo, da z vadbo in prehrano pretiravajo, ko si vzamejo dvakrat tedensko po eno uro za razgibavanje in se na vsake toliko spomnijo, da bi bilo primerno skuhati kakovosten obrok doma v kuhinji. Zato toplo priporočam vsem, da se vrnejo k starim navadam, si sami v naprej pripravijo obroke, ki jih bodo pojedli čez dan in vsak dan poskrbijo, da naredijo nekaj za zdravje, kar se lepše sliši kot za lepo telo. Želim vam veliko mero motivacije in čim boljšo formo v 2019.

Komentarjev 0
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.