Avtomobilske znamke oziroma znotraj njih modeli se različno dobro starajo. To pomeni, da eni v določenem časovnem obdobju izgubijo večji odstotek nakupne vrednosti kot drugi. Na padec lahko vplivajo številni dejavniki, seveda tudi opremljenost nekega avta ali pa vrsta pogona.
Kot je znano, je predvsem za povsem baterijska vozila v zadnjih letih veljalo, da generalno izgubljajo vrednost hitreje od tradicionalnih modelov na termični pogon. Deloma je za to kriv tudi zelo hiter napredek pri baterijah z daljšanjem dosega ter vse sodobnejšimi digitalnimi stroritvami.
Električni avti seveda niso med najbolj prodajanimi. Danes so tudi na slovenskem trgu med najbolj prodajanimi kategorijami avtov takšni s tehnologijo blagega hibrida (mild hybrid), čeprav so bili tudi takšni še deset let nazaj v času vladavine dizlov in klasičnih bencinarjev velika eksotika.
Blagi hibrid je pogonska kombinacija, kjer majhen 48-voltni elektromotor in baterija podpirata klasični bencinski ali dizelski motor. Elektromotor, vgrajen v menjalnik, pomaga pri speljevanju, pospeševanju in regenerativnem zaviranju, kar znižuje porabo goriva in emisije. V določenih izvedbah lahko avto kratek del poti, predvsem pri nizki obremenitvi, prevozi tudi na elektriko. Še posebej pri nepremijskih znamkah so hibridi skorajda že povsem spodrinili dizelske motorje, saj lahko hibridi tako po prožnosti kot porabi dosegajo podobne ali še boljše vrednosti od vse bolj zahtevne tehnologije dizelskega pogona. Zato blage hibride danes najdemo tako v manjših kot srednje velikih in tudi nekoliko večjih avtih vključno z družinskimi križanci, kot je peugeot 5008.
Tehnologija blagega hibrida se nekoliko razlikuje od pristopa 'pravega' oziroma 'trdega' hibrida, ki ima običajno večjo baterijo in zmogljivejši elektromotor, s katerim lahko opravi tudi po več deset kilometrov brezemisijske vožnje hkrati. Ta pristop danes na trgu najdemo predvsem v priključnih hibridih (PHEV), kakršnega kot opcijo ponuja tudi peugeot 5008.
Kaj pomeni tehnologija blagega hibrida za dolgoročno vrednost avta? Kako se bo staral avto, kot je peugeot 5008, ki v novi generaciji ne ponuja več niti klasičnega bencinskega, niti dizelskega pogona, temveč se vse začne že s hibridom.
Za pojasnila smo zaprosili Primoža Škrabo, tehničnega svetovalca za znamko Peugeot v Sloveniji. Škraba uvodoma glede vzdrževanja izpostavlja predvsem dejstvo, da je tehnologija blagega hibrida razmeroma preprosta, zanesljiva in tudi cenovno sprejemljiva. "Vzemite 0,9 kWh litij-ionsko baterijo v peugeotu 5008. Degradacije baterij se nekateri še vedno neupravičeno zelo bojijo. A realnost kaže drugo sliko. Na našo baterijo jamčimo z dolgim jamstvom, najverjetneje pa bo popolnoma brez težav delovala celotno življenjsko dobo avta. Pa tudi če bi res šlo kaj narobe z njo, bi bila njena menjava cenejša kot pa je danes menjava turbine polnilnika zraka pri nekem dizlu," je ponazoril.
Nobene posebne tehnologije ni niti pri ostalih ključnih sklopih hibridnega pogona. Še več, Peugeot uporablja novo generacijo kombinacije elektromotorja in 1,2-litrskega bencinskega motorja. Trivaljnik ima glede na prejšnjo generacijo kar 40 odstotkov sestavnih delov novih, ob tem pa so mu spremenili način delovanja, tako da zdaj teče po varčnejšem Millerjevem ciklu. To pa hkrati pomeni, da so termične obremenitve motorja v povprečju precej zmanjšane, saj pri najbolj napornih delih vožnje pomaga vozilo vleči elektromotor, vgrajen neposredno na pogonsko gred. Zaradi manjših obremenitev se termični motor pri blagem hibridu na dolgi rok precej manj obrablja, nepredvideni servisi na tem motorju pa glede na dosedanje izkušnje praktično ne obstajajo.
"Ob vsem povedanem bi glede ohranjanja vrednosti hibridov lahko trdil, da je povsem ista kot pri termičnih motorjih," je glede te razmeroma še mlade, a vse bolj uveljavljene tehnologije prepričan Škraba.
Besede Peugotovega tehničnega svetovalca potrjujejo analize znanih namenskih podjetij za izračune preostale vrednosti rabljenih vozil. Aktualna poročila, kot so na primer tista iz baz Autovista, Schwacke/JD Power ali Eurotax, navajajo, da (blagi) hibridi držijo odstotek preostale vrednosti bolje kot priključnih hibridi in klasični bencinarji, velikokrat tudi bolje od dizla.
Kompromisov malo oziroma nič
Zaradi prisotnosti tehnologije blagega hibrida ni bistvenih sprememb niti pri splošni uporabnosti ali masi avta. Kot kaže primer peugeota 5008, je celotni hibridni sestav povsem skrit in ga uporabnik sploh ne opazi. Litij-ionska baterija, ki v tem primeru služi tudi za zagon, je shranjena pod voznikov sedež in se ne zajeda v prtljažni del, kot je to pogosto pri klasičnih (trdih) hibridih. Masa se temu primerno od avta s klasičnim termičnim pogonom razlikuje le za nekaj deset kilogramov. "Celo več, maso novega dvosklopčnega menjalnika EDTC 6, ki je posebej prilagojen za blagega hibrida, so pomembno zmanjšali v primerjavi s prejšnjo generacijo klasičnega osemstopenjskega menjalnika." (na spodnji fotografiji)
Kako je s servisom blagega hibrida?
Servisiranje po besedah Škrabe ostaja zelo klasično, znotraj predpisanih intervalov je treba na enak način kot pri avtu zgolj na bencin ali dizel skrbeti za redno menjavo olja in po potrebi drugih tekočin. Glede hibridnega dela je predpisana redna kontrola stanja baterije, na daljše intervale je treba menjati olje v dvosklopčnem menjalniku. Zaradi manjše obrabe zavor, kar je posledica tehnologije regeneracije oziroma zaviranja s pomočjo elektromotorja, pa so se precej podaljšali intervali menjave zavornih ploščic in diskov.
Osnovna tovarniška garancija pri hibridnem 5008 je dve leti ob neomejenem številu prevoženih kilometrov. Ob nakupu vozila sicer kupec prejme jamstvo, ki velja sedem let oziroma do 100.000 prevoženih kilometrov. To jamstvo je mogoče še dodatno podaljšati ob upoštevanju pogojev.
Nekaj običajnega pri vseh znamkah avtov so postale redne posodobitve programske opreme, bodisi takšne, narejene ob servisnem obisku, ali pa OTA posodobitve, torej tiste, ki jih avto samodejno naloži kar ob pomoči vgrajene podatkovne povezave. Posodobitve zaobjemajo predvsem infozabavni vmesnik in možnosti nadgradenj aplikacij.
Kot pri pametnih telefonih ali računalnikih pa se tudi pri avtih v programski opremi pojavljajo hrošči in morda kakšna posodobitev celo sproži določene napake oziroma slabo delovanje. "Na splošno je danes pri večini novih avtov ne glede na vrsto pogona že postalo tako, da je strojnih težav vse manj, v ospredje pa stopajo izzivi v povezavi s programsko opremo," komentira Škraba.
Avto sicer ostaja vozen, a lahko med vožnjo gori to ali ono opozorilo, za odpravo napake pa je treba počakati na novo posodobitev.
"Tako danes deluje industrija oziroma celo več - to danes od avtov pričakujejo in želijo kupci sami. Za vse več ljudi namreč ni več toliko pomemben motor pod pokrovom, temveč velikost zaslonov in kako hitro se avto poveže z njegovim telefonom ter kaj zna še drugega narediti," na spremenjene trende opozarja tehnični strokovnjak.
Peugeot 5008
Lahko se še tako trudite, mene ne boste prepričali
Saj razumem, da morajo novinarji tudi služiti. Razumem tudi, da novinar pove, da je kozarec lahko na pol poln ali na pol prazen. Ampak te primerjave, turbina, hibrid, baterija, morda za popolnega laika pa še ta bo povprašal kako to… ...prikaži več da tako mali motor nima turbine. Pa jo ima, ima vse kar imajo veliki. Pa povprašal bi, škodljivost bencinskih hlapov, bencina? Diesel na prangl ampak peljite se Brežice-LJ ali MB -LJ, neprekinjene kolone tovornjakov. Potem pa je en passat problem, ker troši 5l/100km?
Novinar se sprasuje kaj je cenejse za zamenjavo dizlska turbina al hibridna baterija….istocasno propagira da je hibridna baterija cenejsa in bolj vzdrzljiva…seveda pa pozabi povdarit, da na teh kavnih mlinckih je tudi turbina, ki pri vsej navitosti dostikrat odpove!