Avto
106 ogledov

Kaj lahko danes še vsak popravi pri avtu?

Servis vozil Gregor Prebil
V katerih primerih lahko danes povprečen lastnik sploh še šari pod pokrovom motorja in se loteva popravil v lastni režiji? Avti so včasih tudi načrtno sestavljeni na zakompliciran način.

Včasih je veljalo, da je mogoče s kladivom, navadnim izvijačem in "papagajkami" popraviti pol avta. Danes je pri modernih avtih takšno orodje praktično odveč, saj so avtomobili postali zelo sofisticirani in to že pri obliki utorov za vijake, kaj šele drugih sestavnih delih. V današnjih avtomobilih je neprimerljivo več elektronskih delov, ki se jih v primeru okvare le še redko popravlja, največkrat pa tudi zaradi ugodnega razmerja med obnovljenim in novim delom kar zamenja, a je potem bistvena tudi ustrezna kalibracija. 

Marsikdo meni, da proizvajalci nalašč zakomplicirajo menjavo kakšnega dela, da bi le lastnik moral obvezno peljati avto na servis. "To ni tako daleč od resnice," se strinja Thomas Caasmann iz nemškega urada za tehnično ustreznost vozil GTÜ in daje za primer menjavo čisto običajnih žarnic, ki je pri marsikaterem avtu postalo skrajno zakomplicirano početje. 

K sreči je EU od proizvajalcev že zahteval, da mora biti menjava žarnic v bodoče "relativno enostavno", kar naj bi skrajšalo tudi štoparico, ki meri delovno uro na servisu. Proizvajalci z izgovori, da drugače pač ne gre, marsikdaj neupravičeno "skrivajo" celo palice za preverjanje nivoja olja ali odprtino za dolivanje tekočine v hladilni sistem, še dodajajo poznavalci.

Kaj poleg čiščenja sploh še lahko naredi povprečni Joža pri svojem avtu? 

Strokovnjaki se strinjajo, da je nekaj več možnosti za brkljanje v lastni režiji v pogarancijskem roku pri manjših avtih, ki so praviloma preprosteje izdelani od večjih in dražjih avtov.

Servis avto | Avtor: Shutterstock Shutterstock

Dietmar Clysters, predstavnik avtomobilističnega združenja Rhein-Neckar-Odenwald, pravi, da veliko ljudi želi na vsak način privarčevati in zato vse narediti v lastni režiji. A vseeno vsakomur, ki se loti popravil na avtu, svetuje, naj se najprej pozanima, koliko časa in denarja bi isti poseg vzel v strokovni delavnici. Najslabše in tudi najdražje je namreč takrat, če nekega opravila domači mojster ne zna izpeljati do konca in mora nato njegove napake pri napol podrtem razstavljenem avtu odpravljati nekdo drug. 

Osnovni nasvet pravi - ne obupajte takoj in preverite v knjigi navodil, ali je mogoče enostavno odpraviti težavo. Tistim z več mehanične žilice pa so na razpolago specializirani priročniki, ki jih neodvisne založbe za nek avto praviloma izdajo v roku nekaj let po pojavu novega avtomobilskega modela na trgu. Primer so denimo priročniki družbe Haynes. Veliko je tudi spletnih nasvetov, denimo prek (ameriške) spletne strani AutoMD ali na Youtubu, a je potrebno biti pri slednjem previden glede kvalitete nekaterih.

Olje in filtri brez posebnih težav

Načeloma naj bi lahko z malce vztrajnosti sami poskrbeli za menjavo pregorjenih varovalk, za dolivanje tekočine za pranje stekel in za preverjanje tlaka v pnevmatikah. Pri slednjih so stvari sicer zakomplicirali senzorji za nadzor tlaka, še posebej če spadajo v kategorijo "aktivni", saj ob vsaki menjavi koles potrebujejo kalibracijo z avtom in so dovzetnejši za poškodbe. 

Zavore | Avtor: Profimedias Profimedias
Tudi menjava olja in oljnega ter zračnega filtra ni pretežko, prav tako je z malo truda in znanja moč menjati določene dele izpušne cevi. Niti menjava filtra kabine in filtra prašnih delcev z malo žilice in sledenjem navodilom ob pravem orodju ne bi smelo biti težavno, navaja ugotovitve sogovornikov Motor Talk. 

Sečnino bomo točili sami

Svoj čas je veljalo, da je menjava akumulatorja relativno enostavno opravilo. A so se stvari zakomplicirale, številni avti denimo ob menjavi zahtevajo ponovno programiranje odpiranja stekel, lahko pa celo ključe za vžig. 

V prihodnje lastnike sodobnih nizkoemisijskih vozil gotovo čaka tudi polnjenje tekočine AdBlue v lastni režiji, medtem ko sedaj v veliki večini primerov to opravijo serviserji med rednimi intervali.

Rezervne žarnice | Avtor: Andrej Leban Andrej Leban
Moderna gradnja avtov je prinesla s seboj številne nove nevarnosti, na katere mora biti mehanik ustrezno pripravljen, opominja Jürgen Wolz, tehnični vodja nemške ustanove TÜV Süd. Za primer daje ksenonske žaromete, v katerih je napetost 20.000 voltov, kar je jasno ob menjavi lahko zelo nevarno za nepoznavalce. 

Včasih se je na domačem dvorišču množično množično menjalo tudi zavorne ploščice. A pri novih avtih stvari niso več tako enostavne, postopek mora biti izveden natančno in z veliko znanja. Osnovni nasvet nekaterih strokovnjako je, naj nevešč lastnik drži prste stran od vsega, kar je neposredno povezano z varnostjo. 

dezurni@zurnal24.si

Komentarjev 2
  • Merkava4 08:40 19.januar 2016.

    Tukaj je v prednosti BMW, ki ima zaradi razmerja teže nazaj pomaknjen motor..Pri 318 E46 se žarnice menjajo brez težav...

  • Ronald Reagan 12:18 18.januar 2016.

    Ko zadnjih deset let kupujem avto je prva stvar, da pogledam kako se žarnice menja...jebemomast...tak daleč smo prišli...