Avto
12744 ogledov

Kako vam bodo po novem odpeljali okvarjeno vozilo z naših avtocest

avtovleka Anže Petkovšek Poškodovan avto na avtovleki.
Dars je objavil javni poziv in razpis, s katerima želi dolgoročno napraviti red glede avtovleke avtomobilov in tovornjakov na avtocestah. Največji grešnik med sedanjimi podjetji se ne sme prijaviti.

Od uvedbe organizirane avtovleke na naših avtocestah je to tretji razpis, v katerem skušajo v državnem podjetju Dars nasloviti prejšnje pomanjkljivosti.

Pot do njega je bila dolga, objavljen je z dvoletno zamudo. Državna revizijska komisija (Dkom) je namreč zahtevala umik že objavljenega razpisa iz 2023, Dars pa je z aneksi že dvakrat podaljšal obstoječe pogodbe.

V tem času Dars je na podlagi odločitve Dkoma čakal tudi na zeleno luč vlade. Ta je na koncu sprejela sklep, da mora Dars za vleko vozil z maso nad 3,5 tone (tovorna vozila), objaviti razpis, medtem ko gredo pri vozilih do skupne mase do 3,5 tone lahko v enostavnejšo obliko javnega poziva. 

Sami bi potrebovali 100 dodatnih ljudi

Hkrati sta tako objavljena tako razpis kot javni poziv, oba prinašata nekaj pomembnih novosti v primerjavi z dosedanjo ureditvijo.

Generalni direktor Andrej Ribič je ob predstavitvi novosti izrazil prepričanje, da bo Dars končno vnesel red in transparentnost na področje avtovleke ter omogočil boljšo pretočnost prometa v primeru okvar. Pri tem se bo še naprej zanašal na pomoč zunanjih izvajalcev, saj je naročena študija pokazala, da se Darsu lastna dejavnost avtovleke ekonomsko nikakor ne bi izplačala. "Zaposliti bi morali 100 dodatnih ljudi in vložiti ogromno sredstev v nabavo ustrezne opreme," je bil konkreten Miha Kapelj, vodja Darsove službe za podporo vodenja avtocestnih baz. 

Avtovleka po novem ločeno za do in nad 3,5 tone

Avtocestno omrežje bo še naprej razdeljeno na devet območij. Koncesija se bo po novem za vsako območje podelila ločeno za vozila do 3,5 tone in nad 3,5 tone, kar je novost. Reakcijski čas koncesionarja, glede katerega je bilo v preteklosti veliko pripomb, je pri osebnih vozilih zdaj omejen na samo 45 minut, pri tovornih pa ostaja pri 60 minutah. Izjema je predor Karavanke, tam mora biti vozilo avtovleke na kraju v 25 minutah.

Glede vleke osebnih vozil (3,5 t) je novost glede na besedilo razpisa ta, da je zdaj natančno opredeljeno, kdaj sploh še sme iz avtoceste okvarjena oziroma poškodovana vozila odpeljati vozilo asistence, ki jo imajo vozniki sklenjeni pri zavarovalnicah ali AMZS.

Novi javni poziv potrjuje dosedanjo prakso, o kateri smo že pisali: če je takšno vozilo obstalo na katerem od voznih pasov ali pa na pospeševalnem oziroma zaviralnem pasu, bo moral vozilo na vsak način odpeljati Darsov koncesionar po ceniku, ki je del razpisa. 

Asistenca zavarovalnice bo lahko vozilo odpeljalo le, če bo to zaustavljeno v odstavni niši, na odstavnem pasu ali pa na počivališču. 

Kdaj ste upravičeni do povračila stroška avtovleke, ki jo opravi Darsov koncesionar? Več TUKAJ.

Pri tovornih vozilih lahko ne glede na položaj vozila avtovleko vedno opravi le Darsov koncesionar. Nova pravila zdaj od slednjih terjajo strogo vodenje evidence dogodkov. 

Darsu morajo po novem predložiti natančne časovne in lokacijske podatke, dokaze o uporabi vozil, potne naloge, tudi kopije računov za opravljene storitve. S tem naj bi preprečili podobne dogodke, kot si jih je pred časom privoščilo podjetje Žonta. Zaostrili so tudi pogoj glede izkušenj, ki jih mora podjetje izkazati pri prijavi na razpis.

Cene, ki jih lahko zaračunajo koncesionarji, so javno znane in del pogojev poziva oziroma razpisa. Dars bo glede novosti obvestil tudi tuja veleposlaništva. 

Na novo so opredelili še številne druga merila in zahteve, med drugim glede tehničnih pogojev vozil za odvoz, pa obveznih razpoznavnih oznak koncesionarjev, glede odvoza električnih vozil, obveze sklenjene pogodbe za odvoz večjega števila potnikov ... V prednosti bodo ponudniki, ki lahko ponudijo mobilno delavnico in lastno vozilo za odvoz potnikov.

Avtovleka, nesreča na avtocesti | Avtor: Profimedia Profimedia

Hitreje ob koncesijo

V primerjavi s prejšnjim obdobjem bodo sankcije strožje. Kršitve so po novem razdeljene na lažje in težje, javno so objavljene denarne kazni za različne kršitve. Ob vsaki ponovitvi dogodka lahko Dars izreče pogodbeno kazen, ki je za 20 odstotkov večja od prejšnje. V primeru petih hujših kršitvah znotraj dveh let koncesionarju odpovedo pogodbo. 

Kapelj pravi, da je podjetij, ki se lahko odzovejo na javni poziv za koncesijo do 3,5 tone, v Sloveniji ogromno, glede odvoza težjih vozil pa okoli 10. Tako kot doslej bodo verjetno posamezna podjetja konkurirala za več območij hkrati, v skladu z razpisnimi pogoji.

Prijava na razpisu je mogoča do sredine junija, podpis pogodb naj bi po izbiri najboljših ponudnikov sledil jeseni. Aktualni aneks k dosedanjim pogodbam sicer koncesionarjem poteče marca prihodnje leto. 

Avtovleka, nesreča na avtocesti | Avtor: Profimedia Profimedia

O praksi lupljenja tujcev pri nas je vedela vsa Evropa 

Področje avtovleke je bilo eno bolj perečih v zadnjem desetletju, upravljalec avtocestnega omrežja Dars pa je bil zaradi tega deležen tudi bolj in manj upravičenih kritik. Daleč izven meja Slovenije je odmevala afera, ko je koncesionar, podjetje Žonta, mastno zaračunal vleko pokvarjenega romunskega tovornjaka.

Pred tremi meseci je odmevala še afera z zvočnimi posnetki in sumom pritiskov, ko se je izkazalo, da hišna odvetnica Darsa Nina Zidar Klemenčič sedi na dveh stolih in hkrati zastopa tudi drugega vodilnega koncesionarja, podjetje Draganović. Pojavile so se namigi, da je odvetnica prejemala darila v zameno za ureditev posla avtovleke, sama je izsiljevanja obtožila neizbranega prevoznika Sama Feštajna.

Predsednik uprave Ribič je povedal, da je podjetje Žonta v tožbi proti Darsu, ki mu je odpovedal pogodbo, izgubilo tudi na drugi stopnji in tako ne more sodelovati na novem razpisu. Potrdil je tudi, da Dars poslovno ne sodeluje več z odvetnico Zidar Klemenčič.

dezurni@styria-media.si

Komentarjev 4
  • Laurenaa5891 17:20 18.junij 2025.

    🍓 Vroča dekleta čakajo na vas na 👉 𝗦𝗲𝘅𝘁𝗼.𝗹𝗶𝗳𝗲

  • DasAuto 00:36 07.maj 2025.

    Da bi le bilo res bolje in bolj pošteno... Dvomim, ampak pustimo se presenetiti...

  • ivo5 22:13 06.maj 2025.

    Žal nihče iz državnega sektorja, ki je razpisne pogoje že prej in po novem razpisal...