Avto > Na Štrom
2508 ogledov

Kako realen je načrt Evropske komisije, da bomo po letu 2030 najemali le še električna vozila?

Avant2GO Anže Petkovšek Uporabniška izkušnja s souporabo vozila Avant2GO.
Evropska komisija načrtuje prepoved prodaje vozil z motorjem z notranjim zgorevanjem za vozne parke in avtomobile za najem že z letom 2030. Govorili smo s predstavnikoma dveh slovenskih podjetij, ki se ukvarjata z najemom vozil.

Evropska komisija pripravlja drastičen poseg na avtomobilski trg: od leta 2030 bodo podjetja za najem avtomobilov ter druga velika podjetja, lahko kupovali le električne avtomobile, je iz virov EU izvedel nemški časnik "Bild". To bi imelo vpliv na 60 odstotkov trga novih avtomobilov, izpostavljajo nemški mediji. Preostali delež prodaje vozil predstavljajo fizični kupci. V celotni EU je bilo lani sicer prodanih 10,6 milijona vozil.

Evropska komisija namerava po navedbah nemških medijev novo uredbo predstaviti že pozno poleti in jo nato predložiti v parlamentarno odobritev. Nato jo morata odobriti Svet EU in Evropski parlament. EU je potrdila, da delo na novi uredbi poteka. Tiskovni predstavnik ni želel komentirati podrobnosti.

Hertz prodaja rabljene tesle | Avtor: Hertz Hertz

Izvršni direktor podjetja Sixt, Nico Gabriel, je načrtovano prepoved motorjev z notranjim zgorevanjem označil za nepraktično. "Dopustniki skoraj ne bodo več uporabljali najetih avtomobilov, potrošniki pa praktično ne bodo mogli več najeti vozil." V celotni EU preprosto primanjkuje polnilnih postaj. Posledica: Najem avtomobilov bo verjetno postal dražji, poročajo tudi drugi ponudniki.

Kako komentirajo predlog slovenski ponudniki najema vozila. Pogovarjali smo se z Matejem Grošljem iz podjetja Avantcar in Leonom Malovrhom, direktorjem C Automobil Import, kjer upravljajo z blagovno znamko Free2move, ki je specializirana za najeme vozil. Sogovornika sta najprej komentirala, kako ali sploh je realno, da bi lahko po letu 2030 najemali le še električna vozila?

Souporaba avtomobila Avant2Go | Avtor: Žurnal24 Žurnal24

Pri podjetju Avantcar že imajo ogromno izkušenj z električnimi vozili, predvsem z izposojo v okviru Avant2Go, kjer imajo v floti le električna vozila. Grošelj pravi, da je vse odvisno od tega, kako se bodo odločevalci, proizvajalci in odjemalci pripravili na to. "V našem primeru to ne bi predstavljalo težav, saj se z e-mobilnostjo aktivno ukvarjamo že več kot desetletje, med drugim so električna vozila v naši floti v različnih programih prevozila že več kot 20 milijonov kilometrov, tako da nam je uspelo zbrati veliko izkušenj, ki jih prenašamo naprej strankam in okolju. Tudi stranke so zelo dobro sprejele električna vozila, saj je denimo pri našem programu upravljanja voznih parkov v povprečju med novimi vozili izmed 10-ih že 7 električnih."

Pri podjetju Avant2Go električna vozila že dolgo niso neznanka in po besedah Grošlja tudi v najemniškem poslu postajajo čedalje večji 'mainstream'. "Delež njihove uporabe raste ne samo pri dolgoročnih najemih, ampak tudi pri t.i. rent-a-car najemih in pa souporabi, kjer beležimo reden prirast novih uporabnikov. Skupaj v podjetju Avant car predstavljajo približno 50 % poslovanja. Električna vozila ljudje danes torej najemajo za različne potrebe, od kratkih skokov po mestu, do poslovnih sestankov, dnevnih izletov in tudi daljših poti med državami, saj je infrastruktura polnilnih postaj v zadnjem obdobju precej napredovala. Kot zanimivost: v naši souporabi 100 % električnih vozil Avant2Go enega največjih povpraševanj beležijo dostavna vozila, ki jih ljudje množično uporabljajo za prevoz različnih stvari."

Free2move | Avtor: Free2move Free2move

Povsem nasprotne izkušnje imajo pri znamki Free2move. Malovrh meni, da je predlog Evropske komisije zelo ambiciozen, vendar v praksi težko izvedljiv oziroma neživljenjski. Po njegovem mnenju prehod na električna vozila za celoten najemni park do leta 2030 zahteva ogromne investicije, ki jih številna podjetja še ne morejo pokriti. Poleg tega polnilna infrastruktura še ni dovolj razvita, da bi omogočila nemoteno uporabo električnih vozil v vseh regijah, kar je ključnega pomena za najemnike. "Prav tako je treba upoštevati, da imajo nekateri segmenti strank specifične potrebe, ki jih trenutno električna vozila še ne zmorejo optimalno pokriti (npr. pri lahkih gospodarskih vozilih je težava z nosilnostjo vozila). Zato menimo, da je popoln prehod na električna vozila v najemnih voznih parkih do leta 2030 zaenkrat nerealen cilj in bo v kolikor bo sprejet, finančno obremenil in zmanjšal konkurenčnost."

Malovrh pravi, da električna vozila pri Free2move najpogosteje dolgoročno najemajo poslovni uporabniki  - zaradi spodbud in davčnih olajšav do katerih so podjetja upravičena. Med fizičnimi osebami pa ne zaznavajo povpraševanja po električnih vozilih. "V našem portfelju je trenutno v floti manj kot 1 % električnih vozil," pravi Malovrh in dodaja, da tudi med turisti, ki prihajajo v Slovenijo, ne opažajo naraščajočega zanimanja za najem električnih vozil. V segmentu kratkoročnih najemov je še vedno povpraševanje tesno vezano na vozila z motorji z notranjim zgorevanjem.

Električni avto na javni polnilni postaji. | Avtor: Profimedia Profimedia

Tudi Grošelj pravi, da se kot primaren najem med dopustniki električna vozila še niso uveljavila, "vendar njihov delež narašča, pa tudi pri večini strank samih opažamo, da nimajo več zadržkov pred električnimi vozili. Pri nas imamo v floti za kratkoročne najeme že približno 25 % vseh vozil električnih." 

Kako pa sogovornika ta hip ocenjujete polnilno infrastrukturo za potrebe vaših strank? Tudi tu smo dobili dva zelo različna odgovora. Pri Avantarju pravijo, da je v Sloveniji in tudi širše polnilna infrastruktura za poslovne uporabnike že danes zadovoljiva. Delno k temu pripomore tudi razvoj tehnologije, ki uporabnikom električnih vozil omogoča preprost pregled razpoložljivih polnilnih postaj in polnjenje samo. To se po besedah Grošlja nanaša tako na programsko opremo in prikaze v vozilu, kot tudi na zunanje rešitve, kakršna je denimo Avantcarjeva aplikacija eFrend, s katero ima uporabnik – posameznik ali podjetje - dostop do več deset tisoč polnilnih postaj po svetu. Sogovornik pravi, da je pomembno tudi smiselno prostorsko umeščeno planiranje novih polnilnih postaj za električna vozila, tako pri novogradnjah, rekonstrukcijah, v podjetjih, kot tudi na letališčih, trgovskih centrih, stanovanjskih soseskah ter drugih interesnih točkah.

Leapmotor T03, električni avtomobil, EV | Avtor: Stellantis Stellantis

"Polnilna infrastruktura v Sloveniji se razvija, vendar še ni pripravljena na množično uporabo električnih vozil, zlasti za najemnike, ki potrebujejo hitro in dostopno polnjenje. Obstajajo lokacije z dobro pokritostjo, a za širši prehod na električne avtomobile bi potrebovali dodatno razširitev polnilnih postaj, predvsem na turističnih destinacijah in ob avtocestah," pa pravi Malovrh.

Eden od pomislekov pri načrtih Evropske komisije je tudi pomislek o rasti cene najema vozil, o čemer poročajo nemški mediji. Malovrh se strinja in pravi: "Trenutno je najem električnih vozil dražji zaradi višjih začetnih stroškov in nepredvidljivosti trga rabljenih električnih vozila, saj ne moremo z gotovostjo oceniti preostanka vrednosti vozilo po letu ali dveh in so iz tega razloga odkupne vrednosti rabljenih vozil konservativne kar posledično dviga ceno najema."

Tudi tukaj je Grošelj ponudil nekoliko drugačen odgovor in pravi: "Skupaj gledano je najem električnega vozila za podjetja lahko cenejši od najema tistega s klasičnim agregatom, saj si pri električnem vozilu lahko odbijejo DDV, poleg tega pa je v veljavi še ničelna boniteta pri uporabi v zasebne namene."

dezurni@styria-media.si

Komentarjev 8
  • Avatar karjola
    karjola 07:22 01.avgust 2025.

    Posiljevanje z e skrpucalom. Avtor članka, formula je zelo preprosta. Natočim 75 evrov nafte in nardim 1000 kilometrov. Ko bo enako ali bolše z električnim pridi nazaj svetit s tem člankom. Do takrat bo dizel kralj!