Avto
3561 ogledov

Najboljši nasveti, ki jih lahko dobite glede zimskih pnevmatik

Continental Continental
Tudi o tem, kako se na preprost način izogniti 30-odstotnemu skrajšanju življenjske dobe pnevmatik in kakšne preparate uporabljati za njihovo nego.

Avto se s podlago hkrati stika na le nekaj kvadratnih centimetrih. Zato je še kako pomembno, da je teh nekaj "zaplat" vrhunsko pripravljenih na izzive spolzkega cestišča, snežne brozge ali celo ledu, ter da zmorejo ne glede na velikost avta, hitrost in ovinek obdržati stik s podlago, varno usmerjati in ustaviti vozilo. V ozadju so desetletja razvoja in stalnih nadgradenj.

Ena najbolj jasnih današnjih ločnic med klasičnimi in vrhunskimi zimskimi pnevmatikami je uporaba napredne tehnologije 3D lamel pri slednjih. Zaradi zasnove in posebne oblike takšne 3D lamele omogočajo odlično spodrivanje vode in brozge čez celotno življenjsko dobo ter celo zmožnost stiskanja suhega snega med lamele, da se s tem pridobi več oprijema.

Z uporabo sodobnih zmesi pa najboljše pnevmatike nudijo tudi vrhunsko razmerje med oprijemom in obrabo, kar pomeni podaljšanje življenjske dobe in znižanje stroškov za gorivo in emisij.

Da bo pnevmatika dolgo in dobro služila, jo je treba znati pravilno vzdrževati. Pri tem pa se uporabniki velikokrat zanašajo na napačne nasvete in prakse ter hkrati pozabljajo na najbolj osnovna priporočila. Nekaj zelo dobrih nam je razkril Luka Širovnik, vodja tehnične službe pri podjetju Continental Southeast Europe.

O pravilni odločitvi za tip pnevmatik

"Pri nakupu pnevmatik potrošniki velikokrat pozabijo na priporočila proizvajalcev, ki se nanašajo na specifične tipe različnih modelov pnevmatik," pravi Širovnik. Ti tipi so povezani z načinom vožnje potrošnikov. Za običajnega uporabnika je poseganje po bolj športni različici lahko hitro metanje denarja stran, saj prednosti takšnih pnevmatik morda sploh ne bo mogel izkoristiti, se bo pa moral soočiti s kompromisi glede obrabe. Na dolgi rok bo za veliko kupcev primerneje, da posežejo bo bolj uravnoteženih modelih. Kdor veliko vozi po mestu ali po slabih cestah, bi moral pomisliti na gume z ojačanimi bočnicami, ki bolje varujejo pred poškodbami zaradi pločnikov ali udarnih jam. Glede novodobnih suvov in križancev je treba biti pri izbiri obutve zanje zelo pozoren na indeks dovoljene mase.

Najbolje pri izbiri pnevmatik je, da se sledi priporočilu proizvajalca vozila in zapisu v homologaciji. Izbira nepravilnih pnevmatik, morda celo nehomologiranih mer, lahko pomeni tudi napačno delovanje asistenčnih sistemov, kar je še posebej v zahtevnih zimskih razmerah izredno nevarno.

Continental je podjetje s 150-letno tradicijo, ki je prav na področju zimskih pnevmatik poskrbelo že za številne inovacije. Danes skoraj vsak tretji novi avto v Evropi pride na cesto na Continentalovih pnevmatikah za prvo vgradnjo. 

"Zelo pomembno je, da potrošnik izbere pravilen tip pnevmatike glede na njegove potrebe oziroma specifike vožnje ter relacije, na katerih se vsakodnevno vozi. S pravilno izbiro tipa pnevmatika lahko zelo vplivamo na življenjsko dobo in obrabo pnevmatik," še dodaja Širovnik.

O temeljnem ukrepu, ki ga mora upoštevati vsak

Prenizek tlak zraka ima daleč največji vpliv na vozne karakteristike pnevmatik in njihovo življenjsko dobo. Tlak zraka je namreč tisti, ki nosi obremenitve vozila, ne pa pnevmatika. Prenizek tlak zraka pnevmatiko naredi bolj fleksibilno, kar zelo vpliva na vozne lastnosti. Med vožnjo v zavojih je potrebna čvrstost profila kotalne površine in prenizek tlak zraka to zelo zmanjša. Vozilo je zaradi tega precej manj stabilno.

Enako velja za zavorne poti, ki se zaradi prenizkega tlaka zraka zelo podaljšajo, ob zaviranju se zmanjša tudi stabilnost vozila.

Continental je za zimsko sezono 2021/2022 pripravil novo generacijo zimske pnevmatike WinterContact TS 870, ki je na dveh odmevnih primerjalnih testih neposrednih premijskih konkurentk takoj zasedla prvo mesto za svoje zmogljivosti in uravnoteženostjo. Gre za pnevmatiko dimenzij med 14 do 17 palcev in od 175 do 245 milimetrov širine, tudi v XL različici za suve. 

Različica WinterContact TS 870 P pa je z zmesjo in profilom prilagojena za tiste avtomobile, ki potrebujejo še večje pnevmatike.

"Kar se tiče življenjske dobe, ta drastično pada z nižanjem tlaka zraka," opozarja tehnični strokovnjak Continentala. "Vlogo pri tem ima tudi referenčni tlak zraka, ampak ko je govora o tlaku zraka, ki je za 0,3 do 0,6 bara nižji od priporočenega s strani proizvajalca vozila, življenjska doba pnevmatike pade za okoli 10 do 30 odstotkov," je pojasnil Širovnik. Seveda pa na te vrednosti zelo vpliva čas vožnje s tem nizkim tlakom zraka.

Redno preverjanje tlaka v pnevmatikah z manometrom vsaj enkrat na mesec je zato obvezno. Nekateri lastniki se zanašajo na vgrajeni sistem TPMS, vendar pa številni ob tem sploh ne vedo, ali imajo vgrajen direktni ali indirektni sistem. V primeru manj natančne tehnologije posrednega ali indirektnega TPMS tlak v pnevmatiki lahko pade celo za 20 odstotkov, pa sistem še vedno ne bo opozoril voznika.

TPMS | Avtor: Žurnal24 main Žurnal24 main

O (ne)smotrnosti nege pnevmatik z raznimi spreji in mazili

"Pnevmatik ni treba mazati z raznimi preparati ali mazili," je jasen Širovnik. "Materiali pnevmatike skrbijo za zaščito pred ozonom in ostalimi zunanjimi dejavniki. S tem, ko na pnevmatike nanašamo razne preparate,  pnevmatiki kvečjemu škodimo oziroma v najboljšem primeru to delamo popolnoma nepotrebno in brez učinka."

O poškodbah in možnosti popravil

Dogajajo se ves čas. Najpogostejše so mehanske poškodbe, kjer med klasične spadajo mehanske udarne obremenitve, ki nastanejo kot posledica naleta na višje ovire (na primer robnik) ali pa kot posledica udarnih jam. Veliko je tudi predrtin profila kotalne površine, ko zapeljemo preko ostrih predmetov (žeblji, vijaki, ...). Pri zimskih pnevmatikah pa so zelo pogoste obrabe profila kotalne površine, ki so povezane z vožnjo zimskih pnevmatik v letnem času. Mehke zimske zmesi se namreč pri visokih letnih temperaturah pogosto trgajo. "Dodatno pa stanje poslabša prisotnost zimskih lamel, ki se pri visokih temperaturah močneje deformirajo in posledično lahko trgajo oziroma krušijo," je o škodljivosti uporabe zimskih pnevmatik prek poletja še povedal Širovnik.

Popravila pnevmatik se nanašajo izključno na preboje profila kotalne površine, kjer se manjši preboji lahko popravijo, če to stori za to pooblaščena oseba. Poškodb na bokih torej ni mogoče ustrezno sanirati. "Se pa moramo zavedati dejstva, da je večina najpomembnejših delov pnevmatike prekritih z gumeno zmesjo, tako da v primeru raznih mehanskih poškodb ne vidimo potencialnih celotnih poškodb notranjih delov pnevmatike."

O pravilni hrambi pnevmatik 

Po sezonski menjavi odmontirane pnevmatike vedno shranjujemo v temnem prostoru z minimalno prisotnostjo vlage. "Na vsak način pnevmatik ne shranjujemo na odprtem, s soncem obsijanem področju, saj UV žarki in sončna toplota gumenim zmesem zelo škodita."

Pravilna shramba je odvisna od tega ali pnevmatike hranimo montirane na platišča ali brez. Tista na platiščih skladiščimo tako, da se postavijo ena na drugo z bočnimi stranmi. Če so pnevmatike platišč, potem jih skladiščimo stoje drugo ob drugi. Pnevmatik, ki so demontirane s platišč, v nobenem primeru ne skladiščimo na kavljih, saj s tem tvegamo deformacijo pnevmatik.

Razlika med zimsko gumo letnika 2016 in 2021

"Tehnologije v svetu pnevmatik konstantno napredujejo. Izboljšujejo se zmesi pnevmatik, izboljšuje se konstrukcija profilov kotalne površine. Vse te izboljšave so zelo vidne pri zimskih pnevmatikah, kjer so zmesi profila kotalne površine ključnega pomena za krajše zavorne poti in oprijem na snegu ter ledu pri nizkih zimskih temperaturah," je o hitrem in stalnem napredku pnevmatik povedal Continentalov tehnični strokovnjak. 

"Zimske lamele, ki spadajo v konstrukcijski del razvoja, povečajo odvodnjavanje vode, predvsem pa brozge iz cestišča. Nudijo pa tudi prostor, kamor se stisne sneg in tako se izboljša oprijem sneg na sneg. Napredek pri razvoju zimskih lamel je velik, saj smo recimo  iz klasičnih lamel, ki so bile nekoč v uporabi, prišli do specialnih lamel (na primer 3D lamele), ki so danes že nekaj običajnega pri premium pnevmatikah. Zaradi teh izboljšav tehnologij ima vsaka nova generacija pnevmatike izboljšane praktično vse bistvene karakteristike, ki so povezane z varnostjo na cesti."

Continental | Avtor: Continental Continental

dezurni@styria-media.si