Avto > Šofer naj bo
2604 ogledov

Eden najbolj slavnih strojev praznuje 75. rojstni dan

Unimog Mobile.de
19. marca 1949 je bilo prvi stranki predano prvo vozilo unimog. Visoko zmogljivo terensko vozilo Unimog je še danes sinonim za terensko zmogljivost in dostopnost do odročnih lokacij.

Pred 75 leti je bil prvi unimog predan stranki v bližini Stuttgarta. Vozilo so izdelali v tovarni Gebrüder Boehringer v mestu Göppingen na jugozahodu Nemčije. Prvo vozilo Unimog je bilo predano prek splošnega distributerja Kloz v mestu Fellbach 19. marca 1949, le nekaj mesecev po začetku proizvodnje. Tako se je začela 75-letna mednarodna zgodba o uspehu univerzalnega stroja na motorni pogon oz. nemško Universal Motor Gerät – Unimog.

Prvi serijski Unimog iz serije 70200 z identifikacijsko številko vozila 003 in z logotipom znamke Boehringer v obliki stilizirane bikove glave na pokrovu motorja je bil dobavljen stranki v mestu Hößlinswart. Vozili Unimog z identifikacijskima številkama 001 in 002 sta bili izdelani kot testni vozili za izključno interne namene in se nista nikoli prodali. To je bilo prvo vozilo, v katerem so bile združene prednosti traktorjev, nosilcev naprav in tovornjakov, ki se je bistveno razlikovalo od vseh tedanjih običajnih traktorjev na tržišču, in sicer ne le po videzu, temveč tudi po raznolikih možnostih uporabe.

Unimog | Avtor: Unimog Unimog

V zelo kratkem času je povpraševanje po vsestranskem vozilu Unimog v močno opustošeni, povojni Nemčiji tako naraslo, da so proizvodne zmogljivosti tovarne Boehringer hitro dosegle svoje meje. Za nadaljnji uspeh znamke Unimog je od jeseni leta 1950 naprej skrbelo podjetje Daimler-Benz AG. Proizvodnja vozila z vsekolesnim pogonom, ki se je začela junija 1951 v tovarni v mestu Gaggenau, se je leta 2002 preselila v tovarno v Wörthu. Danes terenec in nosilec naprav s svojo dolgoletno tradicijo ni le svetovno znano, temveč tudi tehnično dovršeno vozilo, ki se uporablja za občinske potrebe, pri gašenju požarov, za pomoč pri nesrečah ter na področju kmetijstva in vojske.

Unimog | Avtor: Mercedes-Benz AG Mercedes-Benz AG

Zgodba o legendi in njenem nastanku

Takoj po koncu druge svetovne vojne je Albert Friedrich, tehnični direktor v tovarni izdelkov iz žlahtnih kovin Erhard & Söhne v švabskem mestu Gmünd in pred tem vodja konstrukcije motorjev za zrakoplove v podjetju Daimler-Benz, začel razvijati kompakten delovni stroj z vsekolesnim pogonom, s štirimi enako velikimi kolesi in z motorjem s 25 konjskimi močmi. Najprej je bil namenjen za kmetijsko rabo ter kot stacionaren pogonski sklop in vozilo za dostavo na področju kmetijstva, ki je dosegalo hitrost do 50 km/h. Ti zgodnji vidiki so morali izpolnjevati stroge kriterije Morgenthauovega načrta v ameriški okupacijski coni, s katerim so želeli spremeniti Nemčijo v izključno kmetijsko državo.

unimog, višinski rekord, ojos del salado, atacama, čile | Avtor: Daimler Daimler

Jeseni leta 1945 je Friedrich izdelal prve skice za takšno vsestransko kmetijsko vozilo s kolotekom širine 1270 mm, kar je natanko ustrezalo dvema vrstama posajenega krompirja. Druge značilnosti so vključevale zložljivo platneno streho, zložljivo vetrobransko steklo, pogon za kmetijske priključne stroje na sprednjem delu, vlečni priključek na zadnjem delu in pomožno nakladalno ploščad na ploščadi za voznikovim sedežem. Friedrich je za izvedbo tega koncepta oblikoval posebno skupino razvijalcev, med katerimi je bil njegov nekdanji zaposleni Heinrich Rößler, ki je prej delal tudi na oddelku za razvoj osebnih vozil in motorjev v podjetju Daimler-Benz. Vse se je odlično izšlo: Rößler se je namreč od konca vojne preživljal kot kmetijski delavec, zato je imel ogromno izkušenj na tem področju in je postal glavni načrtovalec prvega prototipa.

Unimog Arnolda Schwarzeneggerja | Avtor: Žurnal24 main Žurnal24 main

Standardna plača inženirjev, vključenih v projekt, je bila 400 mark. Finančno podporo za razvojna dela je zagotovil proizvajalec usnjenih izdelkov Franz Catta. V publikaciji »Geschichten rund um den Unimog«, ki jo je objavil dolgoletni predsednik kluba Unimog Club Gaggenau Michael Wessel, se Hans Zabel iz razvojne ekipe spominja okoliščin v času nastanka vozila Unimog: »Da bi lahko takoj začeli, smo nemudoma ukrepali in zbrali 25.000 mark lastnih sredstev. Med tednom smo bili vsi od doma in bivali v skromnih zasebnih nastanitvah. Zato tudi nismo imeli rednega delavnika. Delali smo najmanj 12 ur na dan, včasih tudi 18 – in sicer brez kakršnega koli dodatnega plačila.«

Unimog | Avtor: Mercedes-Benz AG Mercedes-Benz AG

Že pozno jeseni leta 1945 so ameriške okupacijske sile odobrile redko in zelo želeno naročilo za proizvodnjo Friedrichovega »univerzalnega stroja na motorni pogon za rabo v kmetijstvu«. Ker je Heinrich Rößler koncept za novo vozilo naknadno močno spremenil, je bilo treba naročilo za proizvodnjo po šestih mesecih obnoviti, preden se je lahko začela proizvodnja. Friedrich si je za izdelavo prototipa zagotovil sodelovanje podjetja Erhard & Söhne, medtem ko je podjetje Daimler-Benz prispevalo motor OM 636. Prvi prototip so v švabskem mestu Gmünd dokončali že leta 1946, 9. oktobra istega leta pa je bila opravljena tudi že prva testna vožnja z modelom U 1. Začela se je faza intenzivnega testiranja.

Unimog | Avtor: Mercedes-Benz AG Mercedes-Benz AG

Hans Zabel je še pred prvo predstavitvijo vozila javnosti skrajšal okorni opis »Universal-Motor-Gerät« v »Unimog«. Vozilo je bilo s tem poljudnim imenom prvič predstavljeno javnosti 29. avgusta 1948 na razstavi Nemške kmetijske družbe (DLG) v Frankfurtu ob Majni, kjer je bilo zanj takoj oddanih 150 prednaročil.

Unimog | Avtor: Mercedes-Benz AG Mercedes-Benz AG

1949: začetek industrijske proizvodnje

Serijska proizvodnja vozila Unimog se je začela leta 1949 v tovarni Gebrüder Boehringer v mestu Göppingen ob vznožju Švabske Jure, ko je proizvajalec strojev Rolf Boehringer iz podjetja Erhard & Söhne prevzel proizvodnjo univerzalnega stroja na motorni pogon. Približno 90 zaposlenih je brez proizvodne linije in večinoma ročno izdelovalo do 50 vozil mesečno. V strojni tovarni Boehringer so izdelali skupno 600 vozil Unimog serije U 70200, vključno s 44 enotami za švicarsko vojsko. To je potrdilo, da je Unimog, ki se je prej uporabljal izključno v kmetijstvu, primeren tudi za uporabo na drugih področjih, na katerih je bilo vse večje zanimanje za ta izjemni koncept vozila. Dve od originalnih vozil Unimog, proizvedenih v tovarni Boehringer, sta razstavljeni v muzeju Unimog v mestu Gaggenau: prototip U 6, drugi najstarejši ohranjeni Unimog, in model 70200 iz prve serije vozil Unimog.

Unimog | Avtor: Mercedes-Benz AG Mercedes-Benz AG

1950: podjetje Daimler-Benz AG prevzame proizvodnjo vozil Unimog

Ker so bile zaradi velikega povpraševanja potrebne visoke naložbe, je podjetje Daimler-Benz AG jeseni leta 1950 prevzelo proizvodnjo vozil Unimog skupaj z vsemi patenti in proizvodnimi obrati – vključno z razvojnim oddelkom in novo ustanovljenim prodajnim oddelkom. Prevzem je bil pogodbeno dogovorjen na dvostranskem dokumentu v petih točkah in po nabavni ceni 600.000 nemških mark. Danes bi se ob takšnem dogovoru in dokumentu odvetniki prijeli za glavo. K podjetju Daimler-Benz sta prestopila tudi oba prvotna snovalca koncepta vozila: Albert Friedrich je bil kot tehnični direktor odgovoren za Unimog do leta 1958, Heinrich Rößler, glavni oblikovalec vozil Unimog v podjetju Boehringer, pa je ohranil svoje delovno mesto v podjetju Mercedes-Benz Gaggenau do leta 1976.

Unimog | Avtor: Mercedes-Benz AG Mercedes-Benz AG

Sredi leta 1951 se je v tovarni Gaggenau začela proizvodnja modela Unimog 2010, pri katerem je bila številka povzeta po stroškovnem mestu 2010 na kmetijskem oddelku podjetja Erhard & Söhne, kjer so izdelali prve prototipe. Leta 1953 sta bili predstavljeni seriji 401 in 402 s številnimi izboljšavami: tu je bila platnena streha, ki je bila do zdaj izdelana izključno v zložljivi izvedbi, prvič dopolnjena z zaprto voznikovo kabino, odporno na udarce in v celoti izdelano iz jekla. Delo voznika med vožnjo je bilo tako veliko varnejše, večja pa je bila tudi zaščita, na primer pri uporabi na območju gradbišča. Od maja 1953 so bila nato vozila Unimog označena tudi z Mercedesovo zvezdo in ne le z logotipom bikove glave, ki je bil popolnoma odpravljen šele septembra 1955. Od takrat naprej se vozila Unimog nenehno razvijajo in izboljšujejo ter prilagajajo najsodobnejšim zahtevam.

Unimog | Avtor: Mercedes-Benz AG Mercedes-Benz AG

Številne značilnosti so se spremenile, a osnovna oblika ostaja enaka

Vozila Unimog že več kot sedem desetletij dokazujejo svojo vsestranskost. Od leta 1949, ko je bil predan prvi Unimog, jih je bilo do danes izdelanih že več kot 375.000. In povsem jasno je, zakaj: vozilo Unimog zlahka premaguje ekstremne terene, kot dvosmerno vozilo lahko vleče po tirih celotne tovorne vlake ter ima dovolj priključnih mest in prostora za namestitev najrazličnejših priključnih strojev.

Unimog | Avtor: Mobile.de Mobile.de

Osnovni koncept ostaja enak: štiri enako velika kolesa, oblika okvirja kot pri tovornih vozilih, visoka terenska zmogljivost zaradi togih portalnih prem z vijačnimi vzmetmi, vsekolesni pogon s sprednjimi in zadnjimi zaporami diferencialov, kompaktne mere s štirimi mesti za priključitev in namestitev ter možnost vgradnje karoserij in nadgradenj spredaj, na sredini, ob strani in zadaj ter uporabo prenosne gredi spredaj, na sredini in zadaj. Vse to ob razmeroma veliki tedanji hitrosti 50 km/h, ki danes dosega do 89 km/h, zaradi česar je mogoče vozilo uporabljati tudi za daljše vožnje po avtocesti.

Unimog | Avtor: Mercedes-Benz AG Mercedes-Benz AG

Vedno v koraku s časom

Unimog serij U 219 do U 535 se pri vožnji po cesti, ozkih mestnih ulicah, prevozih na gradbiščih in terenski vožnji odlikujejo po izjemno kompaktnih merah, številnih vmesnikih, najsodobnejših sistemih za upravljanje, celoletni uporabi, varčnem delovanju, visoki ergonomičnosti in varnosti ter združljivosti z različnimi kvalificiranimi proizvajalci priključnih strojev in nadgradenj. Nosilec naprav je z mehanskim menjalnikom za varčevanje z gorivom, hidrostatičnim pogonom in hidravlično vzmetjo za znižanje in stabilizacijo okvirja namenjen predvsem za uporabo v občinskem sektorju in povsod, kjer je zahtevano zanesljivo delovanje priključnih strojev in zlasti kombinacija več priključnih strojev na enem vozilu. 

unimog, višinski rekord, ojos del salado, atacama, čile | Avtor: Daimler Daimler

V okviru projekta »WaVe« se od leta 2023 izvajajo intenzivna testiranja prvega prototipa nosilca naprav Unimog z vodikovim motorjem z notranjim zgorevanjem (WaVe). Razvijalci so vozilo že napolnili na javnih polnilnih postajah, uspešno opravili vožnje navkreber in vožnje s pospeševanjem ter preskusili njegovo zmogljivost pri košnji. Razmišljali so tudi že o tem, ali in v kolikšni meri se lahko vodikov motor z notranjim zgorevanjem uporablja kot smiselna dopolnitev akumulatorsko-električnih pogonov in pogonov na osnovi gorivnih celic.

Za stranke, ki jim je prednostna izjemna terenska zmogljivost, pride v poštev serija vozil Unimog z jekleno voznikovo kabino, ki se izredno dobro obnesejo na zahtevnih terenih. Naj gre za gradbeništvo, gašenje požarov, pomoč pri nesrečah ali odprave: visokozmogljiva terenska vozila Unimog serij U 4023 in U 5023 varno in hitro pripeljejo ekipo, opremo, material in težke priključne stroje tudi na najodročnejše lokacije po najtežavnejšem terenu.

Unimog | Avtor: Mercedes-Benz AG Mercedes-Benz AG

Vozila Unimog navedenih serij so primerna za najrazličnejše načine uporabe. In prav to je glavni pogoj za prihodnjo oskrbo obdelovalnih površin z vodo, ranžiranje lokomotiv po tirnicah, gašenje gozdnih požarov in reševanje življenj v primeru poplav.

dezurni@styria-media.si

Komentarjev 0
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.