Avto
60 ogledov

Spodbudila ga je "topla voda"

Praper ceni vse sposobne oblikovalce, zelo pa so mu pri srcu alfe. (Foto: Alpra Žurnal24 main
Aleksander Praper je slovenski oblikovalec avtomobilov, ki sodeluje tudi pri slovenskem avtu chebela. Med drugim vsako leto izda lastni koledar, ki je zaradi majhne naklade in izvirnih rešitev zelo cenjen.

Koliko časa že ustvarjate koledarje in kaj vas vzpodbuja k temu?

Prvi koledar s tematiko avtomobilskega oblikovanja sem ustvaril leta 1994, na pobudo priznanega fotografa Toma Jeseničnika. Od takrat naprej vztrajam, ker to rad počnem in ker verjamem, da je takšen koledar lahko zanimiva alternativa v poplavi komercialnih avtomobilskih koledarjev. Zelo veliko mi pomeni zvestoba mojih strank. Na to gledam bolj čustveno kot komercialno.

Zakaj so vaši koledarji ekskluzivni?

Ekskluzivna je že tematika avtomobilskega oblikovanja, saj gre za ideje neobstoječih avtomobilov, ki jih lahko vidite le na tem koledarju. Zato je koledar Alpra design nekonkurenčen drugim avtomobilskim koledarjem.

Vedno pa se najde nek impulz, ki sproži misel.
 

Nobene avtomobilske znamke namreč ne postavljam v ospredje in nobene ne zapostavljam. Promoviram umetniški del avtomobilizma, lepoto linij, ustvarjalnost, oblikovanje. Tudi kot izdelek je koledar poseben. Vsak izvod je oštevilčen in podpisan, natisnjen je na kakovosten papir ter vstavljen v kartonsko škatlo. Tudi nizka naklada prispeva k ekskluzivnosti.

Od kje dobite ideje za avtomobile na koledarju, ali gre vedno za unikate ali priredite kakšen serijski avtomobil?

Za enkrat imam idej toliko, da bi lahko delal več različnih koledarjev. Vedno pa se najde nek impulz, ki sproži misel. Letos me je k temi »Coupé« vzpodbudilo popačenje tega pojma s strani priznanih avtomobilskih znamk, katerih komercialisti bi očitno radi "izumili toplo vodo." Z izjemo dveh let, ko sem narisal prav posebne že obstoječe avtomobile, so vedno upodobljene moje ideje vozil prihodnosti.

Včasih je skoraj v vsaki garaži visel koledar z avtomobilsko tematiko. Je povpraševanje po koledarjih močno tudi danes?

Lahko odgovorim za svojega. Doslej sem ustvarjal po en koledar na leto, zato njegova prodaja ni merilo trga. Poleg tega nikoli nisem ciljal na množice. Z nenehnim strmenjem k izboljšanju kakovosti je rasla njegova cena, nižala pa se je naklada.

V splošnem romanske znamke bolj poudarjajo oblikovanje in čustveno plat avtomobila.
 

A ker je izdelek dovolj poseben vedno najde svoj krog kupcev, ki ni širok, je pa večinoma zvest. Ne verjamem pa, da bodo koledarji izginili iz naših zidov.

Serijski avtomobili katerih znamk imajo po vašem mnenju največ dodane vrednosti glede oblikovanja?

V splošnem romanske znamke bolj poudarjajo oblikovanje in čustveno plat avtomobila. Temu primerno pri Alfi Romeo že dolga desetletja vedo, kako se naredi lep avtomobil. A danes se praktično vsi zavedajo, kako je oblika pomembna in izrazito grd avtomobil bi pomenil veliko tveganje. Skoraj vsaka znamka ima svoje labode in malo manj lepe račke. Kar nekaj proizvajalcev pa je v zadnjih par letih oblikovno izrazito napredovalo ter dokazalo, da dober dizajn ni nujno primat prestižnih. Takšen primer je recimo Kia.

Imate kakšnega vzornika med velikimi oblikovalskimi imeni?

Ko sem bil še najstnik sta bila na prestolu Pininfarina in Giugiaro. V Sloveniji je avtomobilsko oblikovanje promoviral g. Georg Goedl. Danes ne razmišljam o "velikih imenih", ampak cenim vse oblikovalce, ki svoje delo opravijo vrhunsko. Med njimi je vsekakor naš rojak Robert Lešnik.

Ali ste v preteklosti že sodelovali s kakšno avtomobilsko znamko?

Ko sem bil star 16 let, so me povabili v oblikovalski center BMW, v München. Nekje do leta 2000 sem bil z vodjo zunanjega oblikovanja v stalnem stiku, z upokojenim vodjem notranjega oblikovanja pa sem še vedno. A misel na življenje v Nemčiji me ni pritegnila. Slovenija mi je bila preveč pri srcu. Čeprav se bi danes verjetno odločil drugače, pa sem vesel, da končno tudi pri nas razvijamo svoj majhen električni avtomobil Chebela in pri tem projektu z veseljem sodelujem.

Komentarjev 0
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.