Popotnik
26716 ogledov

Naravne znamenitosti Slovenije, ki jih bo treba v prihodnje plačati

Soča Profimedia
Za nekatere je že sedaj potrebna vstopnina, a seznam se bo v bodoče razširil.

Dolino Soče vsako leto obišče več turistov. Če so še v letu 2010 turistični delavci zabeležili nekaj čez 300 tisoč nočitev, jih je bilo v lanskem letu že več kot dvakrat več. Sedaj velja, da je potrebno plačati dostop do Tolminskih korit, v prihodnje razmišljajo o plačljivem dostopu do izvira Soče, ideje pa so bile tudi o vstopnini za slap Boka.

Po letu 2019 vstopnina za izvir Soče?

"V letošnjem letu novih vstopnin ne načrtujemo, najverjetnejša nova zgodba bo izvir Soče v letu 2019 oz. ko bomo zaključili investicijo," razlaga direktor Javnega zavoda za turizem Dolina Soče Janko Humar . Vstopnina za Tolminska korita znaša šest evrov v juliju in avgustu in pet evrov izven glavne sezone. "Kako se bomo odločali na drugih lokacijah, še ne vemo - višina je odvisna od lokacije, dostopnosti, vlaganj in zanimanja obiskovalcev, zato bomo prilagajali vsaki lokaciji posebej."

V zavodu, ki pokriva območje občin Bovec, Kobarid in Tolmin, razmišljajo, da bodo prioritetno uredili najbolj obiskane in obremenjene točke, tako, da bodo izboljšali tudi varnost obiskovalcev. "Vse naše znamenitosti so v zahtevem naravnem okolju, velik del naših obiskovalcev pa prihaja iz urbanih središč brez primerne opreme in izkušenj," razlaga Humar in dodaja, da je potrebno zaradi zagotavljanja dolgoročne stabilnosti ponudbe zagotavljati primerne standarde, kar pomeni, da morajo v urejanje atrakcij neprestano vlagati. "Ob vseh ostalih potrebah s tovrstnimi vlaganji ne moremo obremenjevati javnih sredstev - naše izhodišče je, da morajo atrakcije pokrivati vsaj svoje lastne stroške."

Dolina Soče v zadnjih štirih letih beleži verjetno največjo rast obiska v Sloveniji, saj smo v vseh treh občinah število obiskovalcev in nočitev podvojili.

Janko Humar, Javni zavod za turizem Dolina Soče

Dobre izkušnje s Tolminskimi koriti

Prakso že imajo z vstopnino v Tolminska korita, ki jo pobirajo od leta 2006. "Vstopnina nam je omogočila, da smo sestavili desetletni razvojni program in ga dosledno izvedli, pokrili zaposlene, vse tekoče stroške in vsako leto vložili preostanek v razvoj in nadaljnje urejanje in zavarovanje poti v tem naravno in stroškovno zelo zahtevnem ambientu," razlaga Humar. "Občina nam je s svojim prispevkom pomagala samo v prvem letu, potem proračuna nismo več obremenjevali. Tolminska korita danes tako spadajo med najbolje urejene in obiskan naravne znamenitosti v Sloveniji in so gotovo odličen primer dobre prakse." Obisk Tolminskih korit se je od dorih 23 tisoč obiskovalcev leta 2010 povečal na 55 tisoč lansko leto.


V Triglavskem narodnem parku je poleg Tolminskih korit plačljiv dostop do Slapa Savice, Korit Mostnice in Blejskega Vintgarja, na Mangartskem sedlu pa pobirajo ekološko takso za motorna vozila. V Kranjski gori razmišljajo, da bi omejili promet v dolino Vrata, ki je v zadnjih letih vse bolj obiskana in zato tudi prometno in okoljsko obremenjena, a za letošnjo sezono še ni predvidenih sprememb.

Takse za vstop motornih vozil

"V zvezi z vstopom v dolino Vrata, občina za letos še ne načrtuje nobenega od ukrepov," pravi podžupan Kranjske gore Bogdan Janša. "Priprava in postopki za celoten projekt 'Umirjanje prometa v dolino Vrata', pa nemoteno teče naprej." Po novem režimu bi bilo še vedno možno parkiranje v Vratih, vendar bi to veljalo za nadstandard. Ko bi bilo parkirišče v dolini napolnjeno, bi zapornica onemogočila dostop v dolino drugim osebnim vozilom. Obiskovalci bi tako lahko parkirali na bolj oddaljenih parkiriščih in se z njih v dolino odpravili peš, s kolesom ali pa s frekventnim okolju prijaznim javnim prevozom.

Vrata Prevelik naval Slovenija To cesto bodo za avtomobile zaprli

O spremembi prometnega režima razmišljajo tudi v dolini Radovne, na cesti v Krmo in Kot ter ob Bohinjskem jezeru. "Posamezne lokalne skupnosti v Triglavskem narodnem parku načrtujejo ukrepe za umirjanje prometa in izboljšanje trajnostne mobilnosti," pojasnjuje Tina Markun iz Triglavskega narodnega parka. "Občina Bohinj načrtuje postopen umik parkirišč od bližine Bohinjskega jezera, zmanjšanje motoriziranega prometa v bližini jezera s spodbujanjem uporabe javnega prevoza, kolesarske steze, ugodnosti pri uporabi javnega prevoza za goste Bohinja, ki v Bohinju prenočijo."

Vstop za motorna vozila je zunaj TNP že omejen v Logarski dolini, kjer je potrebno za avtomobil plačati sedem evrov, za kombi osem, za avtobus 30 in za motorna kolesa pet evrov, vstopnino pa je potrebno plačati tudi za spust v skoraj vse podzemne jame.

Vstopnina za TNP?

In kakšne so možnosti, da bi uvedli vstopnino za vstop v TNP, po vzoru mnogih nacionalnih parkov v tujini? Markunova pojasnjuje, da je po zakonu Triglavski narodni park manenjen omogočanju obiskovanja za znanstvene, izobraževalne, rekreacijske, turistične in duhovne namene v obsegu in na način, ki je za naravo čim manj moteč in združljiv s cilji narodnega parka. "Obiskovanje in ogledovanje narodnega parka sta dovoljeno pod enakimi pogoji vsakomur in sta brezplačna, razen v primeru podeljene koncesije za organizirano ogledovanje delov narodnega parka," poudarja Markunova.

Bohinj Triglavski narodni park Slovenija Za vstop v TNP deset evrov vstopnine?

Leta 2016 so iz izvedli raziskavo Turistični obisk biosfernega območja Julijske Alpe v okviru programa UNESCO MAB – Človek in biosfera. "Osrednji namen raziskave je bil zbrati in analizirati nekatere obstoječe kvantitativne podatke (statistični podatki) in kvalitativne podatke, pridobljene leta 2016 (vprašalnik o obiskovanju Triglavskega narodnega parka)," je razlaga Markunova.

Anketa je vključevala vprašanja z različnih področij, med drugim dolžino bivanja v narodnem parku, motiv za obisk, mnenje o varstvenih režimih, pa tudi hipotetično vprašanje o vstopninah in kvotah, ki je pokazalo, da bi bili mnogi za vstop v park pripravljeni plačati vstopnino, če bi bile v to ceno vključene parkirnine in prevoz. "Razlog zanj je uveljavljena praksa reševanja množičnega obiska v parkih po svetu," pojasnjuje Markunova.

Kranjska Gora | Avtor: Profimedia Profimedia

Obiskovalci cenijo lepoto in mir

Rezultati ankete, v katerih je sodelovalo 1718 posameznikov, od tega četrtina tujcev, so po besedah Markunove med drugim pokazali, da obiskovalci na območju Triglavskega narodnega parka najbolj cenijo lepo pokrajino ter mir in možnost uživanja v naravi. V anketi je sodelovalo 1718 posameznikov, med katerimi beležimo četrtino tujcev. Polovica vprašanih je menila, da je varstveni režim primeren, 20 odstotkov, da je premalo strog, za 10 odstotkov vprašanih pa je režim prestrog.

"Obiskovalci so naklonjeni uporabi javnih prevozov," o rezultatih še pove Markunova. "Obiskovalci bi bili  pripravljeni spremeniti navade obiskovanja in se namesto z osebnim vozilom poslužiti javnega prevoza ali kolesa. Za obisk npr. Bohinjskega jezera, doline Vrat ali Pokljuke je večina vprašanih pripravljena uporabiti nizkocenovni oz. brezplačni javni prevoz."

dezurni@zurnal24.si

Komentarjev 10
  • smejka 12:06 13.maj 2018.

    Odpade...bodo mogli pa že kaj več ponudit kot vstopnino.In potem bojamranje,ker bomo odhajali drugam.

  • Avatar AtaAufbiks
    AtaAufbiks 17:39 10.maj 2018.

    Ponudbe v Sloveniji: 1. taksa, 2. parkirnina, 3. vstopnina

  • Avatar AtaAufbiks
    AtaAufbiks 17:38 10.maj 2018.

    Od mene en dobijo niti centa! Ta banda županska si je že preveč nakradla!