Svet
27 ogledov

Raptor pokazal, zakaj je pravi ropar

Raptor v elementu. Dobro je vidna nenavadna oblika brez pravih oblin, kar precej Žurnal24 main
V britanskem Farnboroughu, kjer te dni že 60. po vrsti poteka najbolj znani svetovni letalski miting, se je evropski javnosti (in ruski konkurenci) prvič predstavil ameriški ponos, F-22 raptor.

Letalo, ki ga izdeluje Lockheed Martin, je predstavnik pete generacije lovcev, med drugim pa ga odlikujejo nizka vidljivost za radarje ter izjemne manevrske sposobnosti.

Zasluga za slednje gre predvsem dvema Pratt & Whitneyevima motorjema z vektorskim potiskom zraka. Povedano laično, pilot lahko usmerja potisk motorjev za 20 stopinj navzgor ali navzdol, kar omogoča za običajna letala nemogoče manevre in kote letenja. Resnici na ljubo Američani s takšno tehnologijo za več let capljajo za Rusi, ki so vektorski potisk uporabili že sredi 90. let pri svojem lovcu Su-35.

 
Podatki o pravih zmogljivostih enosedega raptorja (roparice) so sicer skrivnost, predvideva pa se, da vsak motor zmore vsaj 156 kN potiska. Najvišja hitrost je najmanj dva macha (2120 km/h), po nekaterih podatkih pa celo več kot 2,4 macha (2574 km/h).

Za radarje neopazna celo čelada
Za svojo slabo radarsko sliko se ima zahvaliti posebni obliki in materialom, ki radarske valove odbijajo stran od radarja, del valov pa vpije trup letala. Kako pomemben je vsak detajl, ki zmanjša opaznost in s tem omogoča globok in neoviran vpad na sovražnikovo ozemlje, priča podatek, da je posebne oblike celo pilotova čelada, ki bi sicer tudi lahko odbijala valove nazaj do radarja. Orožje, vodene bombe ali rakete zrak-zrak, ni pripeto pod krili ali pod trupom, temveč v posebnem hangarju, ki ga pilot odpre dobesedno  sekundo pred izstrelitvijo.

Drag razvoj postal še dražji
F-22 je ameriška vojska razvila kot nadomestilo za že priletne lovske bombnike F-15. Začetni načrt je bil, da jih bodo izdelali 750, a jih bo verjetno zgrajenih le 183, saj je v fazi razvoja že lovec F-35 lightning, ki bo precej cenejši od raptorja, ohranil pa bo veliko njegovih zmogljivosti. Zmanjšano naročilo je za tako drag razvoj ceno za posamezen primerek še dodatno potisnilo v višave. Trenutno ameriška vojska že uporablja več kot sto raptorjev, en pa stane astronomskih 136 milijonov dolarjev (87 milijonov evrov). ZDA raptorja ne nameravajo prodati nobeni tuji državi, celo svojemu tesnemu zavezniku Izraelu ne. Delno razlog tiči v ljubosumnem skrivanju napredne tehnologije, delno pa v že omenjenem F-35, ki bo kot okleščena verzija dostopnejši in bolj izvozno naravnan.

F-22 se je tokrat prvič predstavil mednarodni javnosti v takšni meri in gledalce navdušil tako z manevri na meji mogočega kot z lebdenjem praktično na mestu. Med drugim je sposoben narediti tudi znamenito "kobro", položaj, ko se letalo iz vodoravne lege postavi v položaj kače v napadalni drži in nato pot nadaljuje v vodoravnem letu. Poleg njega kobro lahko izvede le peščica letal na svetu.

Projekt PAK FA oziroma Tu-50 naj bi nadomestil letala mig-29 in su-35. Rusi so o njem še zelo skrivnostni.

 
"Nič kaj posebej boljši od našega suhoja"
Bolj kot Evropejci, ki jim verjetno precej cenejši eurofighter typhoone povsem zadostuje, so si njegove predstave z zanimanjem ogledovali Rusi. In njihovo mnenje? "Kar smo videli, ne presega sposobnosti manevriranja našega su-35," je dejal Mihail Pogosjan, generalni direktor Suhoja, ki je obenem spomnil, da je omenjeni ruski zastavonoša le vmesni člen med četrto in peto generacijo lovcev, ter da bo pravi tekmec raptorju šele prihajajoči radarsko slabo opazni lovec s trenutno oznako PAK FA-Tu-50. Rusi napovedujejo, da bo izjemno zmogljiv – in to za polovico razvojnih stroškov raptorja, ki so v skoraj dveh desetletjih razvoja narasli na 62 milijard dolarjev (40 milijard evrov).
Komentarjev 0
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.