V začetku meseca smo obiskali Fordovo tovarno v Craiovi, iz katere prihajajo lahki križanec ford puma in lahek dostavnik oziroma enoprostorec ford courier transit oziroma tourneo. Za tovarno predvsem velja, da je v dobrih dveh letih prešla s proizvodnje klasičnih vozil z motorji z notranjim zgorevanjem na kombinirano proizvodno linijo, na kateri se sestavljajo tudi vozila z blagimi hibridnimi in baterijskimi električnimi pogonskimi sklopi.
O tem, s kakšnimi izzivi se je tovarna spopadala v bližnji preteklosti, kakšni izzivi jo pričakujejo in kako so se na spremembe pripravili, nam je v pogovoru pojasnil predsednik in direktor tovarne Firat Elhüseyni. Elhüseyni sicer prihaja iz Turčije kot predstavnik skupine Koc, ki jo je prevzela leta 2021 in jo pod omenom Ford Otosan Craiova upravlja skupaj s še tremi turškimi Ford Otosan obrati.
Ford Craiova je znana po uvedbi naprednih tehnologij. Katere inovacije ste nedavno implementirali in kakšen je njihov vpliv na učinkovitost?
Menim, da je bila naša največja inovacija to, da lahko na isti proizvodni liniji sestavljamo vozila različnih tipov. Kaj imam s tem v mislih? V tej tovarni smo sprva proizvajali le ford pumo, ki je osebni avtomobil. Lansko leto smo ji dodali še forda courierja v različicah transit in tourneo, ki je narejen na isti platformi, a gre za lahko gospodarsko vozilo. Letos pa smo iste proizvodne linije prilagodili še za proizvodnjo baterijskih električnih različic teh vozil. To je bilo možno zaradi izjemnih naporov naših ljudi v sodelovanju z dobavitelji.
Lahko rečem, da v drugih tovarnah ne boste naleteli na takšno kombinacijo proizvodnje na istih proizvodnih linijah. Uspelo nam je, da smo proizvodnjo različnih vozil uredili na istih proizvodnih linijah, kar nam zagotavlja veliko kompetitivno prednost, saj se z lahkoto prilagodimo zahtevam trga. Če so stranke zainteresirane za vozila z motorji z notranjim zgorevanjem, jih lahko izdelamo in dostavimo, če pa se trg obrne v smer električnih vozil, se lahko v proizvodnjo električnih vozil usmerimo tudi mi. Proizvajamo pa lahko tudi kombinacijo vseh.
Kako se je struktura proizvodnje v Craiovi skozi leta spreminjala – od tradicionalnih vozil do sodobnejših modelov?
Velik izziv za nas je bil, da tovarna obdrži enak okoljski odtis, ob tem pa ne izgubi fleksibilnosti za prilagajanje spremembam na avtomobilskem trgu in njegovim potrebam. Organiziranje proizvodnje električnih vozil ni bilo lahek posel. Smo prva avtomobilska tovarna v Romuniji, ki ji je to uspelo.
V tovarni smo že imeli obrat za sestavljanje motorjev z notranjim zgorevanjem, v katerem smo organizirali tudi linijo za sestavljanje visokonapetostnih baterij. Hkrati smo delavce s proizvodnje motorjev prekvalificirali tudi za delo z baterijami. V skladu s spremembami na trgu smo torej sposobni tudi preusmerjati delavce s proizvodnje motorjev z notranjim zgorevanjem na sestavljanje baterij in obratno. Delavci so že izurjeni za delo na obeh področjih in lahko delajo z obema tipoma vozil.
Druga velika sprememba, ki smo jo izvedli, je bila integracija proizvodnje električnih vozil v obstoječo linijo za sestavljanje avtomobilov. Izvedli smo natančno analizo, s katero smo poiskali potrebni prostor za dostavo sestavljenih baterijskih sklopov na lokacije, kjer jih lahko z dvigali dvignemo do spodnjega dela avtomobila in jih privijemo na avtomobil. Za avtomobile in montažo baterij imamo sicer dve liniji, vendar pa smo med njima zagotovili dovolj stičnih mest, da imamo vedno dovolj možnosti za prehod med sestavo avtomobilov z različnimi motorji. Tudi prehod med sestavo obeh modelov lahko izvedemo praktično brez ustavitve tekočega traku, kar nam v tem težkem obdobju zagotavlja veliko kompetitivno prednost.
Kako so se razvijale spretnosti in usposobljenost zaposlenih v tovarni? Je bil v določenih obdobjih poudarek na novih tehnologijah ali avtomatizaciji? Katere ključne kompetence iščete pri novih zaposlenih glede na smer, v katero se tovarna razvija?
V tovarni smo razvijali spretnosti tako delavcev v upravi kot tudi delavcev v proizvodnji. Delavce v proizvodnji šolamo tako, da jim vodimo skozi nujne programe za razvoj in trening. V sodelovanju z mestno upravo Craiove izvajamo tudi vajeniške programe, s katerimi dijake, še preden zaključijo srednjo šolo, pripravimo za delo na prihodnjih projektih in programih.
Trenutno svoje delavce pripravljamo na delo v avtomatizirani proizvodnji. Avtomatizacija v našem primeru ne pomeni, da zmanjšujemo število zaposlenih. Namesto tega poskušamo s procesi avtomatizacije pridobiti več dodatne vrednosti od istega števila ljudi. Tako torej delamo s svojimi ljudmi.
Sodelujemo tudi z univerzami. V Craiovi imamo kar dve dobri univerzi in v sodelovanju z njima že v času njihovega študija študente pripravljamo na delo pri nas. Po zaslugi teh sodelovanje nimamo težav pri iskanju kvalificiranih delavcev, ki bodo obvladali trenutno proizvodnjo in tovarno popeljali tudi v prihodnost.
Poglejmo še v prihodnost. Kako se bo tovarna razvijala v naslednjih petih, desetih ali dvajsetih letih?
Menim, da imamo trenutno svežo in sodobno proizvodno linijo. Lani smo jo prilagodili proizvodnji vozil z motorji z notranjim zgorevanjem in blage hibride, letos pa smo obseg povečali ša s proizvodnjo baterijskih električnih vozil. Poleg tega sami sestavljamo tudi motorje in baterijske sklope.
Na kakršnekoli izzive, na katere bi lahko naleteli v prihodnjih letih, smo torej pripravljeni s svežo modelno ponudbo in prilagodljivostjo na prihodnja pričakovanja naših kupcev. Menim torej, da smo dobro pripravljeni na prihodnost.
romuni so dobri delavci. pustmo romunske cigane k se fijakajo po slo. AC.