Vsi tisti, ki spremljajo motoristična dirkaška dogajanja dobro vedo, da je večina tekmovalnih motociklov v različnih svetovnih prvenstvih opremljena z izpušnimi sistemi Akrapovič. Ti so izbor tudi tistih najboljših ekip in svetovnih prvakov.
Pri Akrapoviču se lahko pohvalijo z impresivno serijo 190 osvojenih naslovov v različnih zvrsteh motošporta! Ti uspehi pa so plod trdega dela, izkazane kvalitete, vlaganje v znanje, nenehnih izboljšav in prilagajanj. Da bi spoznali kako razvijajo tekmovalne izpušne sisteme, smo za rokav pocukali Miho Jeraja, direktorja oddelka tekmovalne podpore podjetja Akrapovič.
Miha je na tem mestu od februarja 2024, ko je zamenjal dolgoletnega vodjo Alojza Slavka Trstenjaka, ki je ostal v podjetju kot svetovalec predvsem pri strateških odločitvah. Miha, inženir strojništva po izobrazbi in motorist po duši se navdušuje nad dirkami že od malih nog. V podjetju Akrapovič, ki je bilo ustanovljeno pred 34 leti, je od leta 2011.
Kot izkušen vodja projektov v preteklosti, ki je uvedel in izboljšal določene procese v oddelku, je prepričal lastnika in odgovorne v podjetju, da so mu zaupali vodenje celotnega oddelka tekmovalne podpore.
Več izredno zanimivih vpogledov v svet vrhunskih dirkalnih strojev, ki imajo vpliv tudi na Akrapovičeve izdelke za 'klasične' motorje, v spodnjem pogovoru.
Miha, bi lahko predstavili oddelek tekmovalne podpore?
V oddelku nas je 18, načrtujemo pa povečanje, saj se število sodelovanj širi. Sam sem na tem mestu nekaj več kot leto in imam občutek, da sem po Slavku stopil v čevlje številka 52 - a se tega izziva veselim. Organizacija dela v oddelku temelji na ločitvi oddelkov projektne pisarne, konstrukcije, ter sponzorstva in prodaje. Sodelovanja z avto partnerji urejamo mi, razvoj izdelkov za segment dirkanja z avtomobili pa se vrši v OEM R&D oddelku.

Na svetovnih prvenstvih sodelujemo s tovarniškimi ekipami v MotoGP-ju, superbikeu, vztrajnostnih dirkah, motokrosu in enduru, z močnejšimi ekipami pa tudi na lokalnih prvenstvih, kot so denimo britansko superbike prvenstvo, serija MotoAmerica ter japonsko prvenstvo v superbikeu.
Zakaj se tovarniške ekipe sploh odločijo, da vam zaupajo izdelavo izpušnega sistema?
Bom na kratko razložil na primeru Honde, s katero smo v razredu MotoGP začeli sodelovati v sezoni 2023. Japonci so iskali podjetje iz Evrope, ki izdeluje vrhunske izdelke, ki bi bilo odzivno in ki bi jim lahko ponudili nove rešitve. S Hondo smo v preteklosti že sodelovali, poznajo nas način dela, mi pa njihovega.
Sodelujete z več ekipami v istih prvenstvih. Kako poteka logistika dela z njimi?
Naša ekipa mora biti dovolj velika, sistem aktivnosti pa mora biti v oddelku primerno vzpostavljen. To konkretno pomeni, da je denimo za vsako MotoGP ekipo zadolžen en sodelavec, ob tem pa dela še na drugih projektih. Skrbi za tehnični razvoj, obdelavo naročil, sledenje spremembam in za odpremo materiala. Naš odnos do vseh ekip je enak in strogo profesionalen, vsem se posvečamo v največji možni meri. Glede na dejstvo, da sodelujemo z različnimi, tudi konkurenčnimi ekipami, smo si v vseh teh letih pridobili zaupanje ekip.

Kdaj se začne sodelovanje z ekipo za novo sezono? Kakšen je razvojni ciklus?
Prvi koraki se začnejo bistveno prej, kot se to vidi navzven. Pri tem nam ekipe že v prvih fazah razvoja predstavijo svoje rešitve, pa ne zaradi tega, ker mi ne bi tega znali narediti, temveč zaradi dejstva, da je izpuh podrejen ostalim komponentam na motociklu. Celoten paket komponent mora biti usklajen, prostora za izpeljavo izpuha je vse manj, zaradi tega so določene rešitve izpuha izvedene tudi na račun izgube kakšnega kilovata.
Ekipe predstavijo dirkačem motocikel za naslednjo sezono okoli dirke v Misanu, nekje sredi septembra, kar pomeni, da mora biti poleti že pripravljen. Čez poletje naredijo 'shakedown' teste s testnimi vozniki. V primeru, da testi niso dovolj uspešni, nam v mesecu oktobru pošljejo 3D modele z željo po izboljšavah, tako da so do uradnih testov po zadnji dirki v Valenciji, ki sodijo že v novo sezono, motocikli bolj ali ne nared.
Ekipe k nam pripeljejo tudi MotoGP motocikle, kar je še bolj pogosto v superbikeu in motokrosu, saj v teh dveh serijah še vedno iščemo optimalne rešitve tudi na dinamometru.

Bi lahko potegnili vzporednice pri razvoju izpušnih sistemov v različnih tekmovalnih serijah?
Razvoj izpušnih sistemov v posameznih prvenstvih je v prvi vrsti vezan na pravilnike. Glasnost v MotoGP-ju je omejena na 130, v superbikeu pa na 115 decibelov, kar pomeni, da v nasprotju z razredom MotoGP tam motocikel potrebuje neko vrsto dušilca. Pravilnik razreda superbike ne definira oblike, določa število izhodov ali postavitev. Naš interes pa je, da izpuh izgleda podobno kot tisti, ki ga lahko potem kupec tudi kupi.
Konfiguraciji Yamahe R1 v prvenstvih superbike in endurance sta si recimo zelo podobni, se pa nekoliko razlikujeta zaradi različnih pravilnikov o glasnosti in zaradi konstrukcije zadnje nihajne vilice, zato sta izpuha izpeljana nekoliko drugače. V celotni sezoni za ekipo MotoGP v povprečju naredimo dve do tri konfiguracije izpuhov, pri superbikeu pa običajno eno.
Za izdelavo največ uporabljamo titan, karbona je vse manj, predvsem zaradi vse višjih temperatur – temperatura v izpuhu lahko doseže tudi do 1000 stopinj Celzija. V podjetju Akrapovič uporabljamo posebne zlitina titana, ki ga konkurenca nima in tudi to je naša prednost.

Je šport najboljši promotor znamke, še vedno velja »zmagaj v nedeljo, prodaj v ponedeljek«?
Naše podjetje izhaja iz športa, saj je bil lastnik Igor Akrapovič motociklistični dirkač. Filozofija 'zmagaj na dirki v nedeljo, prodaj v ponedeljek' še vedno velja. To se odraža ne več nivojih: vsi najboljši tekmovalci tudi v šibkejših razredih vidijo, da zmagujemo, zato želijo imeti tudi sami naš izpuh, ljudje pa po ogledu dirk želijo imeti podoben produkt tudi na svojem motociklu.
Prav zaradi tega vztrajamo, da so oblike naših izpuhov na tekmovalnih motociklih čimbolj podobne tistim, ki jih lahko kupci kupijo. V MotoGP-ju naš izpuh uporablja 82 odstotkov ekip, v superbikeu pa celo 97 odstotkov, kar je podatek, ki govori sam za sebe.

Kako se je v zadnjih letih spremenila tehnika pri razvoju izpušnih izpuhov?
V zadnjem obdobju se vse bolj uveljavlja uporaba ventila, ki igra vlogo motorne zavore. Nekatere ekipe ga uporabljajo že več let, drugi preizkušanjo različne možnosti, tretji se zanj še niso odločili. V sklopu našega podjetja deluje tudi livarna za precizijsko litje titana, kjer lahko izdelamo produkte, ki jih drugi na ta način ne zmorejo.
Materiali in stene izpuhov postajajo vse tanjši. Tudi način dela se je spremenil: 3D modeli so stalnica, kar v končni fazi pripomore k še boljši kakovosti in posledično še večji vzdržljivosti. Tekmovalne izpuhe izdelujemo v Ivančni Gorici, kjer imamo v prototipnem oddelku ekipo varilcev. Treba je kar nekaj uvajanja, da je varilec sposoben narediti izdelek pričakovane kvalitete.
Spremembe so tako hitre, da ne moreš vzpostaviti sistema popolne industrializacije. Vsaj pri prvih kosih mora biti v procesu izdelave vseskozi prisoten inženir, da varilcu pojasni in razloži določene rešitve.

Kaj prinašajo spremembe pravil v MotoGP v sezoni 2027, ko bodo ekipe uporabljale 850-kubične agregate?
V bistvu se za nas ne bo spremenilo veliko, to je tako kot že sedaj, ko imamo pred sabo nov agregat in zanj naredimo optimalni izpušni sistem.
Redno obiskujete dirke – kakšne so vaše naloge tam, če je ves proces razvoja in izdelave že opravljen pred sezono?
Zelo različne in večnamenske. Na njih preverjamo ali naša tehnika funkcionira tako kot je bilo zamišljeno, če pa je še prostor za izboljšave, lahko z naslednjo odpremo dostavimo izpuh s spremembami. Torej skrajšamo čas dostave novih rešitev, namesto da čakamo na ekipo in proizvajalca: prav odzivni čas pa je v motošportu zelo pomemben.
Tu so še tehnični sestanki z ekipami in poslovni sestanki s proizvajalci, kjer se dogovarjamo o sodelovanju ter o pogojih tega sodelovanja za naprej. Na dirkah preverjamo tudi, če je naše znamčenje, torej uporaba naše tržne znamke, urejeno na način kot smo ga s posamezno ekipo dogovorili. Brez ustreznega znamčenja je namreč naše delo zaman.






🍓 Vroča dekleta čakajo na vas na 👉 𝗦𝗲𝘅𝘁𝗼.𝗹𝗶𝗳𝗲
Bravo Miha in ekipa - cel svet vas pozna. Razturate. Novinarji več fokusa na take mlade ljudi.
kako uspešna firma in znamka je, se vidi po blagostanju delavcev. ve se vse