Avto > Iz druge roke
9289 ogledov

Zadnji velik izdelek jugoslovanske avtomobilske industrije

Zastava
Jugoslovanska avtomobilska industrija, natančneje Zastava, je konec osemdesetih let ponosno predstavila model avtomobila, ki se lahko "enakovredno" spopade z evropsko konkurenco.

Univerzijada, Yugo v Ameriki, močna ladjedelništvo in vojaška industrija, po vsem tem je bila konec osemdesetih let Jugoslavija. Vendar pa se je v takratnem obdobju le redkokatera stvar lahko primerjala s florido, najnovejšim izdelkom jugoslovanske avtomobilske industrije. Na naslovnicah časnikov so se celo bohotili naslovi, da je florida boljša od fiat tipa, ki je bil leta 1989 evropski avtomobil leta.

Pompozno razglašen za ponos domače avtomobilske industrije, se je florida kmalu izkazal za največji neuspeh, saj so v dveh desetletjih v tovarni vozil Zastava izdelali komaj skromnih trideset tisoč vozil.

Novinarji navdušeni

Kot je leta 1987 poročala RTV Revija, se je februarja leta 1987 zbralo okoli 350 domačih novinarjev in tujih dopisnikov, da bi si v živo ogledalo »jugoslovanski čudež«, novi avtomobil znamke Zastava, katerega premiera je bila 19. februarja v slavnostno okrašeni dvorani kragujevškega hotela Šumarice. Takratni prvi mož znamke dr. Radoljub Mičič je točno ob 11. uri ob glasb in hostesah odgrnil zaveso, pod katero so se prej videli le obrisi floride, ki je bila povsem nekaj drugega kot yugo, fičo ali zastava 128. Takrat so ob huronskem aplavzu in ploskanju razkrili tudi ime - yugo florida. 

Zakaj florida?

V Zastavi so dobili več kot 30 tisoč predlogov za ime novega avtomobila, ime florida pa so izbrali, ker so svetu želeli sporočiti, da gre za avtomobil, ki bo zlahka uspel na vseh trgih, tudi ameriškemu. Gre za simboliko in spoštovanje do zaveznice Jugoslavije, ZDA. 
Za obliko vozila je poskrbel eden vodilnih svetovnih oblikovalcev na področju avtomobilskega oblikovanja, slavni Giorgetta Giugiara, lastnika Italdesigna, a »pod kožo« je bil to dosežek strokovnjakov Zastave, zlasti tistih iz Razvojnega inštituta, ki ga je vodil inženir Zdravko Menjak.

Prostoren in sodoben avto

Razvoj vozila je trajal štiri leta, inženirji pa so najboljše primere za florido iskali pri priznanih konkurentih. Govorili so celo o avtomobilu 21. stoletja, ki bo podjetje Zastava uvrstil med velikane svetovne avtomobilske industrije.

Florido so oglaševali kot prostoren avtomobil u udobjem na ravni avtomobila visokega evropskega razreda, saj je bilo prostora za sedenje na prednjih in zadnjih sedežih nadpovprečno veliko, prav tak je bil prtljažnik - 410 litrov, ki ga je bilo mogoče povečati do kar 1280 litrov. In avtomobile je imel steklene površine večje od evropskega avtomobilskega povprečja. Natančneje, imel je 3,59 kvadratnih metrov steklenih površin, zaradi česar so voznik in potniki na cesto in okolico videli veliko bolje kot pri drugih avtomobilih. Uporabnost je povečevala petvratna karoserija. Še en podatek, na katerega so bili ponosni inženirji v Zastavi, je bil nizek količnik zračnega upora 0,32.

Tudi višje rasli potniki so se lahko udobno namestili tako na sprednjih kot zadnjih sedežih. Motor je bil prečno nameščen v nosu avtomobila, menjalnik pa petstopenjski.

Avto je bil opremljen s sodobnimi hidravličnimi zavorami, diski spredaj in bobni zadaj. Majhno silo na zavorni stopalki je omogočila pnevmatska servo naprava. Inženirji Zastave so se posebej posvetili izboljšanju zanesljivosti in varnost. V primeru trka so bili potniki zaščiteni v togi lupini sredinskega dela avtomobila, sprednji del pa se je v primeru trka deformiral in absorbiral udarce.

Glavna težava proizvodnje

Pod motornim pokrovom se je vrtel bodisi 1,4-litrski motor, ki je avto pognal do 160 km/h, 1,6-litrski pa do 170 km/h. Tovarna je oglaševala, da vozilo pri hitrosti 90 km/h porabi le pet litrov bencina na 100 prevoženih kilometrov, kar gre zahvala ravno dosežkom v aerodinamiki in tudi sodobni elektroniki, ki nadzira motor. Prostor pod pokrovom motorja je bil zasnovan tako, da je mogoče namestiti ustrezen dizelski motor

Proizvodnja se je v omejenih serijah začela konec leta 1988 v Kragujevcu, večina primerkov pa so proizvedli v naslednjih dveh letih. Glavna težava je bila, da je bila florida zamišljena kot vsejugoslovanski avtomobil. Večina sestavnih delov na avtomobilu je bila posebej razvitih za florido, proizvajale pa so jih tovarne iz vseh republik nekdanje države, ki je kmalu po začetku serijske proizvodnje razpadla. Kakovost delov je bila zato zelo različna, dobave so se večinoma zavlekle, z začetkom državljanske vojne v Jugoslaviji pa se je proizvodnja tega avtomobila skoraj popolnoma ustavila.

Postopoma so le našli nadomestne dele, tako da avtomobil še naprej proizvajali v zelo majhnih serijah, praktično vse do prevzema tovarne avtomobilov Zastava v Kragujevcu s strani Fiata. Na začetku novega tisočletja je francosko podjetje Heuliez precej neuspešno preoblikovalo vozilo, začeli pa so celo s proizvodnjo različice poltovornjaka, ki so jo poimenovali yugo florida poly. 
Zadnje primerke floride, uradno je šlo za drugo generacijo modela, so proizvedli 4. novembra leta 2008. Skupaj so v dveh desetletjih proizvedli 29.950 primerkov floride, kar ni uspelo oprati grenkega okusa neuspeha modela, ki je obljubil veliko in dosegel zelo malo lastnikov.
 

Komentarjev 4
  • 893013820ee00f6d7f0f6e7ff02849229c05d5dd 16:42 19.julij 2020.

    [ Zadnji velik izdelek jugoslovanske avtomobilske industrije ] Imeli pa so ga. V Novi Švici prvega še čakamo.

  • Laznivi 14:57 19.julij 2020.

    Medtem ko so se zahodne civilizacije v tistih letih vozile z avtomobili smo zahojeni vzhodnjaski rdeci revezi drsali socialisticne dosezke zastave ,skode ,moskvice ,dacie in ostali vzhodnjaski odpad.