Avto
13056 ogledov

Madžari šokirani nad kitajsko zaušnico

BYD tovarna vozil BYD
Ker je Evropska unija začela raziskovati investicije kitajske avtomobilske znamke BYD na Madžarskem, so se Kitajci začeli umikati iz nje.

BYD je namreč nenadno spremenil načrte za razvoj proizvodne mreže v Evropi. Tovarna v madžarskem Szegedu, v katero je kitajska znamka doslej vložila že štiri milijarde evrov, bo začela s polno kapaciteto v najboljšem primeru delati šele leta 2028 namesto sprva predvidenega leta 2026.

BYD tovarna vozil | Avtor: BYD BYD

Čeprav bo poskusna proizvodnja v BYD-ovi madžarski tovarni stekla že konec letošnjega leta, bodo prihodnje leto predvidoma izdelali le nekaj deset tisoč avtomobilov, kar je močno pod začetnimi načrti za proizvodnjo 150.000 avtomobilov leta 2026 in polno proizvodnjo do 300.000 avtomobilov na leto.

Odziv na potencialne sankcije

Kljub drugačnim uradnim razlagam gre za opozorilo Evropski uniji, ki je proti kitajskemu proizvajalcu sprožila preliminarno preiskavo zaradi suma izdatne kitajske državne podpore pri gradnji madžarske tovarne. BYD-u zaradi tega grozijo kazni, vračilo subvencij, zmanjšanje proizvodnih kapacitet, v skrajnem primeru pa celo prisilna prodaja določenih kapacitet.

BYD se odzval tako, da je madžarsko tovarno začasno postavil na stran in strateške načrte prestavil v Turčijo, kjer bo pospešil začetek proizvodnje avtomobilov. Kot uradne razloge za to navajajo nižje stroške proizvodnje in energije ter boljše logistične pogoje. Tovarna v Manisi z investicijsko vrednostjo okoli milijarde evrov naj bi proizvodnjo zagnala prej, kot pa je bilo sprva predvideno.

BYD tovarna vozil | Avtor: BYD BYD

Sprva so jo nameravali zagnati konec leta 2026 s ciljno proizvodnjo 150.000 vozil letno, vendar pa naj bi po novih načrtih že četa 2028 močno presegla načrtovano proizvodnjo, leta 2028 pa pričakujejo dodatna povečanja. Turška tovarna naj bi že leta 2027 močno presegla proizvodnjo madžarske tovarne.

Carinska unija

Za BYD pri prodoru na evropski avtomobilski trg pravzaprav ni preveč pomembno, če imajo tovarno na Madžarskem ali v Turčiji. Turčija je z Evropsko unijo v carinski uniji, kar pomeni, da se na avtomobile, ki so izdelani v Turčiji, ne obračunava uvoznih dajatev. To je tudi razlog za to, da imajo v Turčiji tovarne Toyota, Stellantis, Hyundai, Renault in Ford. Turška vlada je sicer letos objavila, da bo milijardo evrov v gradnjo tovarne pri njih vložil tudi drugi kitajski proizvajalec Chery, ki bo tam izdeloval 200.000 avtomobilov na leto.

BYD tovarna vozil | Avtor: BYD BYD

Prenos proizvodnje z Madžarske v Turčijo je sicer čisto kazanje geopolitičnih mišic, s katerim hočejo Evropsko unijo prisiliti k širšemu sodelovanju. Za Bruselj je to nezaželeni scenarij, saj so z uvedbo carin hoteli kitajske proizvajalce motivirati, da tovarne gradijo v Evropski uniji. S tem bi ustvarili nova delovna mesta in povečalo suverenost Evropske unije na področju elektromobilnosti.

Trenuten premik kitajskih prioritet kaže prav nasprotno, saj namesto okrepitve evropske proizvodnje daje prednost prenosu investicij zunaj Evropske unije, ki zagotavljajo bolj ugodne poslovne pogoje, hkrati pa tudi dostop do evropskih trgov. Preložitev madžarske investicije je sicer le opozorilo, saj je evropski trg za BYD zelo pomemben. Agencija S&P Global Mobility je namreč izračunala, da naj bi BYD-ova prodaja v Evropi leta 2025 dosegla 186.000 vozil, kar je veliko več od  83.000 leta 2024. Do leta 2029 pa naj bi se prodaja približala 400.000 vozilom.

dezurni@styria-media.si

Komentarjev 6
  • atamama 10:59 26.julij 2025.

    Tole okoli oteževanja ''življenja'' Kitajcem na Madžarskem ni samo usmerjeno proti Kitajcem temveč bolj proti Madžarki. Orban in madžarska politika preveč razmišlja s svojo glavo ali pa po ''kmečki zdravi pameti''. In kaznovati jih je treba. In EU komisija na ...prikaži več čalu z VDL bo storila vse da spravi na kolena Madžare, če ne zlepa bodo pa celotno ekonomijo EU sesuli. Samo da dokažejo svoj prav....

  • ToSmJest 09:05 25.julij 2025.

    Zakaj pa ne naredimo tako kot Kitajci? Mi je pravil kolega na eni vodilni funkciji v večjem slovenskem podjetju, da so bili pred leti na Kitajskem, da bi tja preselili del proizvodnje. Dogovoriti se niso uspeli, ampak Kitajci so nekaj ...prikaži več mesecev za tem kar sami začeli proizvajati te proizvode. Po pritožbi so se Kitajci naredili francoze, da je verjetno kdo od njihovih inženirjev narobe razumel vse skupaj in samoiniciativno zagnal proizvodnjo.