Avto
132788 ogledov

Prihajajo nova, bistveno strožja pravila glede vašega tehničnega pregleda

tehnični pregled Saša Despot
Evropska komisija je predstavila velike popravke glede tehničnih pregledov vozil, s katerimi namerava odpraviti zdajšnje iskanje bližnjic in zlorab pri lastnikih. Če ste iz avta odstranili DPF filter, raje razmislite, kako ga boste vrnili ali pa se znebili avta.

Evropska komisija je zaradi hitrega tehničnega napredka vozil ter težav z nadzorom škodljivih emisij predstavila predlog novosti na področjih tehnične brezhibnosti vozil, poenostavitve opravljanja tehničnih pregledov in zmanjšanja emisij. Gre za predloge, ki jih morajo v nadaljnjem usklajevanju potrditi še Evropski parlament in članice, šele nato bodo prešle v zakonodaje držav.

Komisija hkrati spreminja tri direktive (glede rednih tehničnih pregledov, glede registracijskih dokumentov, glede nadzora komercialnih vozil), s katerimi želi izboljšati zdravje in varnost ljudi ter zmanjšati določene administrativne obremenitve. Po ocenah komisije bi lahko z uvedbo in izpolnjevanjem predlaganih sprememb v naslednjih 25 letih obvarovali okoli 7.000 življenj in 65.000 težkih poškodb. 

Treba je vedeti, da posamezne predlagane ukrepe nekatere članice morda že izvajajo. Tako v Sloveniji na tehničnem pregledu že vpisujejo stanje kilometrov, kar pa je brez prave vrednosti, saj teh podatkov država ne deli z drugimi članicami ali jih kako drugače uporablja za nadzor nad potvarjanjem števcev prevoženih kilometrov.

DPF filter: meritve trdnih delcev v izpuhu dizelskega avtomobila | Avtor: MatijaJanežič MatijaJanežič

Precejšnja novost tudi v Sloveniji pa bo glede nadzora emisij pri starejših vozilih. Komisija namreč generalno predvideva precej strožji nadzor nad emisijami NOx in trdnih delcev. 

To bo v praksi pomenilo, da nekoliko starejša, predvsem dizelska vozila, pri katerih DPF filtri ne delujejo več ali pa so lastniki filtre celo odstranili zaradi prihranka stroškov popravila, brez ustreznih popravil ne bodo več mogla opraviti tehničnega pregleda in se vrniti na cesto.

DPF filter, izpušni sistem Mehanik razkril Avto Ali nam grozi množični odpis dizelskih avtomobilov?

Naša poizvedovanja v preteklosti so pokazala, da je takšnih 'predelanih' vozil tudi v Sloveniji ogromno, celo registrirani serviserji pa za zdaj brez posebnih omejitev nudijo storitve, kako zaobiti obstoječe tehnične pravilnike in opraviti tehnični pregled.

Tovrstne teste v nekaterih članicah že izvajajo. Rezultati so porazni, saj tehničnega pregleda ne opravijo niti relativno mlada vozila. 

Ključne novosti, ki jih predlaga komisija, so:

  • Prilagoditev testiranja novim vozilom: uvedba tehničnih pregledov za električna vozila in dodatno preverjanje delovanja varnostnih sistemov ter programske opreme, ki vpliva na varnost in emisije.
  • Novi emisijski testi: napredne metode za zaznavanje vozil z visoko emisijo ultrafinih delcev in dušikovih oksidov, tudi če so bila manipulirana.
  • Ukrepi proti goljufanju s prevoženimi kilometri: zabeleženi podatki števcev kilometrov v nacionalnih bazah, ki bodo omogočali čezmejno izmenjavo zgodovine kilometrov. V Sloveniji to pogojno že izvajajo.
  • Letni pregledi: obvezni vsakoletni tehnični pregledi za avtomobile in kombije, starejše od 10 let. V Sloveniji to trenutno velja po osmem letu starosti vozila.
  • Digitalizacija: elektronske registracije in potrdila o tehničnih pregledih, z izmenjavo podatkov po EU preko skupne platforme.
  • Vzajemno priznavanje tehničnih pregledov: če bo lastnik avta pregled opravil v eni državi članici, bodo veljali še najmanj pol leta tudi v drugi.
  • Dostop do podatkov: poenostavljen dostop tehničnih centrov do podatkov o vozilih za učinkovitejše testiranje.

Marsikateri avto ne bi več opravil novega tehničnega

Glede napovedanih sprememb, ki bodo imele gotovo precejšnji vpliv tudi na slovensko zakonodajo in postopke opravljanja tehničnega pregleda, so se že vsule prve kritike in opozorila. 

Številni lastniki svojih vozil niso vzdrževali v skladu z navodili proizvajalcev oziroma so celo nepooblaščeno posegali v sestavo. Predvsem bodo zaradi novih pravil na udaru lastniki dizelskih vozil.

Gre tudi za posledico nepravilne uporabe vozil. Lastniki z dizelskimi avtomobili namreč pogosto vozijo le na kratke razdalje in izpušnemu sistemu ne dajo možnosti, da bi izvedel regeneracijo DPF filtra. V tem primeru se zmožnost DPF filtra, da zadržuje saje, zmanjša in ravno to je razlog, da tisoče avtomobilov že po treh letih ni opravilo tehničnega pregleda, na katerem so merili tudi vsebnost trdnih delcev v izpuhu.

Zaradi prakse lastnikov vozil in mehanikov nastala socialna bomba

"Na veliko vozilih, za katera se bo na tehničnem pregledu pokazalo, da nimajo pravilno delujočega DPF filtra, bomo zelo verjetno morali najprej veliko vložiti v popravilo, da bomo nanje sploh lahko vgradili novi DPF filter. Pri nas je namreč problem v tem, da mehaniki DPF filtre dejansko odstranijo z avtomobila. To ne pomeni, da so DPF filtri slabi, ampak jih na avtomobilih preprosto ni več, kakor tudi ne EGR filtrov in drugih komponent, ki so potrebne za pravilno delovanje sistema," je za Žurnal24 že pred časom opozoril specializirani serviser izpušnih sistemov Peter Caserman. 

DPF filter | Avtor: Profimedia Profimedia

Ob tem pa dodaja še dodatni vidik, kakšne razsežnosti bi lahko imela nova vseevropska zakonodaja: "Težava je v tem, da motorji sami ne bodo več zdržali vgradnje novega DPF filtra, saj imajo za seboj preveč prevoženih kilometrov in so preveč 'zdihani', da bi sploh še lahko delovali v kombinaciji z novim filtrom."

"Morda se bomo zato soočali tudi s socialnimi problemi, saj bomo veliko avtomobilov, od katerih so danes odvisni ljudje z nizkimi dohodki, morali odpisati in jih dati v razgradnjo. Velik odstotek vozil, ki imajo zdaj odstranjene DPF filtre, bo dejansko izločenih iz prometa, saj jih ne bo več mogoče popraviti."

Motorna kolesa A1 in AM izvzeta iz pravil

Evropski svet za prometno varnost (ETSC) kot nevladna organizacija pozdravlja določen napredek glede sodobnejšega testiranja brezhibnosti vozil, po drugi strani pa je v svoji kritiki razočaran nad predvidenim predlogom glede tehničnih pregledov za lažja motorna kolesa. Te uporabljajo predvsem mladi.

V skladu s predlogom Komisije bodo namreč morala na redni pregled samo motorna kolesa s prostornino motorja nad 125 ccm in nad 11 kW moči. 

Motorist | Avtor: Profimedia Motorist na cesti v Sloveniji. Profimedia

ETSC se sklicuje na različne študije, od tistih, ki kažejo na zelo razširjeno tuniranje mopedov in posledično doseganje precej večje hitrosti od homologiranih, do drugih, da je velik del nesreč z udeležbo lahkih motornih dvokoles posledica slabih zavor in pnevmatik.

Neka študija iz Danske je ugotovila, da je bilo 17 odstotkov mopedov, ki so bili udeleženi v nesrečo, nezakonito predelanih. 

andrej.leban@styria-media.si

Komentarjev 24
  • bobubob 11:44 01.maj 2025.

    Volimo jih in jim ploskamo. Le čemu ne bi nadaljevali, plačujemo jih mi, plačujejo jih 'lobisti'. Odgovornosti pa nobene. Kar tako naprej, jedno odgovorni levodesni volilci. Bruseljska kamarila ma vas rada.

  • ferddo 08:05 27.april 2025.

    Ko bi bili pri cigaretih tako rigorozni in pri drogah. Naši poslanci še tega niso hoteli uzakonit, da se jih testira na droge. A to bedarijo za avte bomo imeli prej kot ostala Evropa. Slovenistan- Butalistan.

  • Benessa 01:22 27.april 2025.

    Ali želite najti žensko za eno noč? Pojdi na -- Sexy24.mom

Sorodne novice