Avto
53375 ogledov

V Kranju dobili merilnik hitrosti, po katerem se Darsu lahko kolca

Odsekovni merilnik hitrosti
1/5
Andrej Leban Z odsekovnim merilnikom so v Hrastju (na fotografiji) merili hitrost od marca do konca oktobra 2021. Pilotni projekt umirjanja hitrosti, ki ga je MO Kranj izvajala v sodelovanju s Telekomom, se je končal.
V Kranju začenja delovati prvi urbani odsekovni merilnik hitrosti pri nas, za katerim stoji nihče drug kot Telekom Slovenije. Sistem merjenja hitrosti je primeren tudi za avtoceste.

V kranjskem predmestju Hrastje bo v prihodnjih dneh začel delovati novi slovenski merilnik hitrosti, potem ko je že dobil vsa potrebna dovoljenja za obratovanje. Ime mu je Rapidus P2P. Njegova posebnost oziroma prednost v primerjavi z dosedanjimi stacionarnimi dopplerskimi ali laserskimi merilniki, ki jih uporabljajo policija in mestna redarstva po državi, je, da gre za tehnologijo merjenja hitrosti vozil na daljšem odseku v naselju.

Način odsekovnih meritev, za katerega si že leta neuspešno prizadevajo na Darsu z več kot 600 kilometri avtocest in hitrih cest, in ki so ga pri slovenski policiji pred tremi leti tik pred zaključkom razpisa zavrnili z izgovorom, da jih bo preveč zasulo z delom, so zdaj uvedli v eni od slovenskih mestnih občin.

Slovenija 30.10.2013 avtocesta, avtomobili, voznja, hitrost, cesta, promet; foto Polom z radarji! Avto Polom naprednih meritev hitrosti na naših avtocestah!

Kranju za dosego cilja - upoštevanje omejitev na nevarnem odseku in s tem izboljšanje prometne varnosti predvsem za šibkejše udeležence - ne bo treba zaposliti nobenega dodatnega sodelavca, saj gre za visokoavtomatizirani sistem zaznave in procesiranja kršiteljev.  

P2P odsekovni merilnik | Avtor: Urad za meroslovje Urad za meroslovje

Zakaj odsekovni merilnik?

Namesto, da bi vozniki spoštovali hitrost le na točki, kjer je klasični merilnik ali običajno stoji redarska kontrola, nato pa spet stopili na plin, odsekovni merilnik voznike spodbuja k spoštovanju omejitve na daljšem odseku omejitve. V kranjskem primeru hitrost spremlja na okoli 600 metrih v naselju, na katerem se na skoraj ravnem odseku Smledniške ceste zvrsti več prehodov za pešče, cesta je tudi zelo priljubljena kolesarska trasa.

"Gre za odsek, na katerem vozniki pogosteje kot na drugih prekoračujejo hitrostno omejitev. Na odseku smo že postavili prikazovalnik hitrosti, ki je deloma pripomogel k zmanjšanju hitrosti, a s tem nismo bili povsem zadovoljni. Pričakujemo, da se bo povprečna hitrost, ko bo postavljen sistem za umirjanje prometa, še dodatno znižala," so razloge za izbiro lokacije pojasnili na Mestni občini Kranj. Ob tem dodajajo, da bo v začetni fazi sistem deloval zgolj za umirjanje prometa in zato kršiteljev ne bodo sankcionirali. Meritve se sicer izvajajo le v smeri proti Kranju.

Ker gre za pilotni projekt, občina vsaj na začetku ne bo imela nobenih stroškov z najemom.

Odsekovni merilnik hitrosti | Avtor: Andrej Leban Andrej Leban

Kako deluje

Ko vozilo prevozi točko, ki jo pokriva prva ANPR kamera, sistem z avtomatsko prepoznavo tablice zabeleži registrsko oznako in ji doda umerjeno GPS časovno oznako. Ko voznik zapelje mimo točke druge kamere, sistem glede na porabljeni čas in vnaprej znano razdaljo odseka izračuna, kakšna je bila voznikova povprečna hitrost. 

Če je spoštoval omejitev, njegove podatke skupaj s fotografijami takoj izbriše, v nasprotnem pa podatke pošlje dalje po brezžični povezavi. "Prenos podatkov poteka po kriptiranih prenosnih poteh, shranjeni so v oblačni infrastrukturi Telekoma Slovenije, v kateri je nameščena tudi ustrezna programska oprema," so razložili kranjski mestni redarji. "Sistem je v celoti avtomatiziran, zato ne bo potrebno dodatno angažiranje redarja. Sistem seveda deluje tudi ponoči."

P2P odsekovni merilnik | Avtor: Urad za meroslovje Urad za meroslovje

"Uporabljena oprema je certificirana, zanjo smo pridobili vsa potrebna dovoljenja, izdana s strani Urada RS za meroslovje," pa so za Žurnal24 dodatno pojasnili pri Telekom Slovenija. "Uporabniki, ki imajo pooblastila za dostop do podatkov (redarske službe), pridobijo poročila o meritvi hitrosti in v primeru kršitev lahko postopajo v skladu z zakonskimi pooblastili."

Vsa tehnična in programska oprema je sicer delo slovenskega IT podjetja, ki pa ga pri Telekomu ne izpostavljajo. "Ostale podrobnosti in poslovni dogovori so zaupni, zato vam jih ne moremo posredovati, lahko pa izpostavimo, da gre za model, pri katerem občina lahko rešitev tudi najame, tako da ne potrebuje začetne investicije."

Neuradno smo izvedeli, da bodo odsekovni merilnik kmalu zagnali še v eni mestni občini.

Kakovost bivanja prek upravljanje prometa postaja IT posel

Telekom Slovenija torej s kranjskim odsekovnim merilnikom uradno vstopa na področje meritev hitrosti, kar utegne precej premešati zdajšnja razmerja na trgu merilnikov, še posebej ob dejstvu, da je imel en posrednik skorajda monopolni delež tako pri prodaji in najemu dopplerskih merilnikov za občine, kot dobavljanje teh meril za potrebe policije. Številni razpisi so bili namreč prilagojeni na način, da je pogojem ustrezalo samo eno merilo. O spornih poslih slovenske policije in občin z "ljubljenim dobaviteljem" je med drugim v enem od poročil pisala tudi organizacija Transparency International.

In zakaj se je Telekom Slovenije sploh odločil vstopiti v to dejavnost? "S sodobnimi IKT-rešitvami omogočamo digitalizacijo in avtomatizacijo poslovanja, kamor sodijo tudi rešitve interneta stvari (IoT – Internet of Things) in pametnih mest, ki so namenjene celostnemu upravljanju infrastrukture, storitev in procesov v naseljih," so za Žurnal24 pojasnili v tehnološkem velikanu. 

"Na ta način občine in lokalne skupnosti poenostavljajo uporabo javnih storitev in izboljšujejo kakovost bivanja. V okviru rešitev pametnih mest nudimo tudi tehnično sistemsko rešitev za umirjanje prometa, ki mestnim in občinskim organom omogoča upravljanje prometa z namenom zagotavljanja večje varnosti v prometu. V Telekomu Slovenije smo v tem primeru ponudnik tehnične rešitve in skrbimo za upravljanje in vzdrževanje sistema."

Radar Nova praksa policije Avto Ženska z očali, zaradi katere so potencialno nasankali vsi slovenski vozniki

Urad za meroslovje s posebnim sporočilom

Odsekovni merilniki so v zadnjih letih po številnih državah postali eden najbolj učinkovitih načinov umirjanja hitrosti in tudi takšni, ki že delujejo v mestih, niso redkost. Z njimi je na primer posejana Praga, nanje so gotovo naleteli že vsi, ki so se v zadnjih letih peljali po predorih skozi München... Da gre v kranjskem primeru resnično za novost pri nas in da je merilnik bistvena nadgradnja tovrstnih merilnikov za avtoceste, so s posebnim sporočilom za javnost pojasnili tudi na Uradu za meroslovje, kjer so zapisali, da so overili prvi odsekovni merilnik hitrosti, namenjen za naselja.  

"Bistvena razlika od ostalih odsekovnih merilnikov hitrosti je v tem, da omogoča tudi vzpostavitev različnih oblik odprtih odsekov ter je tako usmerjen predvsem na spremljanje tranzitnega prometa skozi naselje. Izvozi iz odseka so odprti, kar pomeni, da se vozilom, ko zavijejo iz glavne tranzitne poti, ne izmeri hitrost," so pojasnili.

Odsekovni merilnik hitrosti | Avtor: Andrej Leban Andrej Leban

Dokumentacija tipske odobritve slovenskega merilnika Rapidus P2P sicer razkriva še nekaj zanimivih lastnosti, ki jih omogoča naprava. Tako je prestal ustrezne preizkušnje, da lahko meri časovno razliko med vozili, kar ga uvršča med redka certificirana merila za izmero "varnostne razdalje" pri nas.

Prav tako programska oprema omogoča prosto premeščanje senzorjev med različnimi odseki, kar precej olajša in poceni uporabo merilnika na različnih vnaprej overjenih lokacijah. To je še posebej primerno za nekatere izpostavljene lokacije, kot so odseki s predori, kjer sta hitra montaža in samokalibracija na podlagi GPS signala velika prednost.

Omogoča tudi uporabo več senzorskih modulov hkrati, s čimer pokriva več pasov (avto)ceste. V certifikatu o odobritvi tipa piše še, da je merilno območje povprečne hitrosti med 30 in 250 km/h.

Pri zunanjih enotah gre za razmeroma kompaktne naprave, ki jih je mogoče brez posebnih prilagoditev nameščati kar na ulične svetilke. Spomnimo, dobavitelj dopplerskega stacionarnega merilnika je Mestni občini Ljubljana samo za eno prazno radarsko ohišje zaračunal kar šest evrskih tisočakov.

Od (klasičnih) odsekovnih merilnikov je doslej v Sloveniji odobritev tipa dobila le še ena naprava in sicer proizvajalca 3M, ki pa ni bila tako vsestranka kot je Rapidus. Leta 2017 sta 3M merilnik Dars in policija po številnih peripetijah uporabljala za poskusno merjenje hitrosti v trojanskih predorih. Po koncu preizkusa, ki je sicer vplival na bistveno zmanjšanje povprečne hitrosti na tem nevarnem odseku, so napravo odmontirali. 

Na Darsu so nam povedali, da danes že potekajo priprave na nov razpis, ki naj bi pokril sedem avtocestih odsekov. "Tehnične zahteve usklajujemo s policijo, ki bo sistem upravljala," so še dodali na Darsu in potrdili, da je za tehnično ozadje razpisa, ki ga bo sicer v celoti plačal upravitelj avtocest, pristojna policija. Zato bo zelo zanimivo videti razpisne pogoje, ki si jih bodo tokrat zamislili v Uradu za informatiko in telekomunikacije znotraj Generalne policijske uprave.

andrej.leban@zurnal24.si

Komentarjev 21
  • 12eff014c29ca722a057c328295587e6dc8f9b05 19:17 15.marec 2021.

    Samo miljon nas je ali bo narod zdrzal vse te omejitve in kazni

  • sam1 13:16 15.marec 2021.

    Se je tudi telekom postavil v službo puljenja denarja iz žepov naroda. Predlagam,da se tisti,ki je proti temu,nemudoma prenese svojo naročnino telekomovih storitev h kakšnemu drugemu ponudniku.....

  • matjaz18 11:22 15.marec 2021.

    Če mislijo pri Telekomu, da jim je zmanjkalo dela na njihovem primarnem področju.. Se motijo. Naj nehajo prdajati hladilnike in radarje in začnejo delati tisto za kar so bili ustvarjeni!