Avto
87246 ogledov

Tako enostavno po novem ostanete brez avta, nasankali so tudi kolesarji

Avto na planinski poti, hribi Saša Despot
Spremembe zakona močno zaostrujejo pravila in kazni za nedovoljeno vožnjo po naravnem okolju. Dovolj, da ostanete brez vozila, je že 1.000 metrov nadmorske višine ali območje Nature2000.

Ministrstvo za naravne vire in prostor (MNVP), ki ga vodi Jože Novak, je za sprejem skozi vladni postopek in nato potrditev v državnem zboru pripravilo posodobljen zakon o ohranjanju narave.

Novosti je veliko, od odpravljanja administrativnih ovir glede pristojnosti posameznih javnih služb, hitrejšega odzivanja glede izdajanja dovoljenj za odstrel velikih zveri, uskladitve z novo prostorsko in gradbeno zakonodajo do upravljanja z naravnimi vrednotami.

Ena od ključnih poglavij sprememb pa se nanaša tudi na problematiko vožnje motornih vozil in koles po naravnem okolju. To sicer zakonodaja v različnih zakonih (o planinskih poteh, o gozdovih, o kmetijskih zemljiščih ....) že opredeljuje, vendar to ni ustavilo velikanskega razmaha uporabe novih tipov vse dostopnejših dvo- in štirikoles, ki omogočajo vožnjo izven cest po naravnem okolju.

Del problema so tudi tako zastarele rešitve, kot je tista, da je vozniku motornega vozila doslej za prekršek vožnje izven dovoljenih poti grozila kazen 40 evrov, vozniku kolesa pa za isti prekršek 100 evrov.

Naravovarstveni nadzornik pa kolesarja za razliko od motorista ali avtomobilista trenutno sploh ne sme ustaviti in legitimirati, saj nima pooblastil.

Kazni odslej takšne, da ne bo več šale

Predvsem kazni so v novem besedilu zakona postavljene bistveno ostreje, pristojnosti nadzornih organov pa razširjene. 400 evrov kazni (prej 100 evrov) je po novem predpisane za posameznika, ki se "vozi s kolesom v naravnem okolju zunaj utrjenih poti ali po poteh, ki niso utrjene."

Ista kazen grozi, če se kolesar vozi po sicer utrjenih poteh, a temu nasprotujeta lastnik ali upravljavec poti. Gre pa še vedno za kategorijo tako imenovanih lažjih prekrškov. Za utrjeno pot se po zakonu šteje pas zemljišča, ki se uporablja za hojo ali vožnjo in je za ta namen tudi utrjen.

Poleg zakona o ohranjanju narave se za vožnjo s kolesi (in drugimi vozili) v naravnem okolju po planinskih poteh sicer lahko uporabljajo tudi določbe zakona o planinskih poteh, za vožnjo v gozdnem prostoru v naravnem okolju pa določbe zakona, ki ureja gozdove.

Gorsko kolesarjenje | Avtor: Pixabay Pixabay

Za voznike motornih vozil (motorna kolesa in avtomobile) so predvidene  kazni še precej ostrejše. Kršitve z motornimi vozili namreč sodijo v kategorijo običajnih prekrškov.

Od 800 do 1.200 evrov je predvidena zagrožena kazen za vsakogar, ki "vozi, ustavi ali parkira vozilo na motorni pogon v naravnem okolju in vozilo ne stoji ali ni parkirano v petmetrskem pasu izven vozišča." Doslej je bila kazen za to dejanje komaj 40 evrov, torej enaka neplačani parkirnini sredi mesta.

Pomembna je tudi sprememba določila, ki je že doslej predvidila oteževalne okoliščine, zaradi katerega je kršiteljem grozil obvezen odvzem vozila. Doslej se je kršitev obravnavavala strožje, če je bil avto parkiran nad gozdno mejo. To pa je precej težko določljiva ločnica, saj v Sloveniji gozdna meja lahko sega od 1.300 pa vse do 1.800 metrov.

Po novem je ta kriterij močno znižan, zato se voznikom motornih vozil - kršiteljem - slabo piše veliko nižje. Že na nadmorski višini 1.000 metrov se kršitelju obvezno odvzame vozilo, s katerim je bil zaloten pri zgoraj omenjenem prekršku. Vozilo se preda sodišču.

Enako strogo se obravnava kršitev z vozilom, ki nastane na zavarovanem območju ali na območju Natura 2000. Samo slednja pokriva skoraj 7.700 kvadratnih metrov v naši državi.

Natura 2000 | Avtor: Natura2000.gov.si Natura2000.gov.si

Pozor, vsem tem ste se dolžni legitimirati

Za nadzor nad vožnjo v naravnem okolju so pristojni policisti, inšpektorji s področja varstva narave in naravovarstveni nadzorniki. Tudi inšpektor sme v naravnem okolju ustaviti tako voznika kolesa kot vozila na motorni pogon, ki vozi v nasprotju z določbami zakona. Ob tem mu sme prepovedati njegovo nadaljnjo vožnjo in odrediti odvzem vozila ali kolesa.

Prav tako bo imel tudi naravovarstveni nadzornik po spremembah zakona za namen neposrednega nadzora možnost dostopa do evidenc registriranih motornih vozil, centralnega registra prebivalstva in poslovnega registra.

andrej.leban@styria-media.si

Komentarjev 41
  • bozo197 08:48 12.marec 2025.

    Napisati zakon je eno, njegova uporaba v praksi pa drugo. Pri nas slednje velikokrat šepa. Najprej bi morali urediti odpadne vode iz koč, smeti, ki se velikokrat odlagajo vsepovsod itd. Gospodarsko dejavnost kmetov je potrebno ščititi - lastnik mora imeti ...prikaži več dostop do svoje lastnine, ker je v njegovem interesu, da je ta urejena. Turisti in športni izletniki z raznoraznimi štiri in dvokolesniki pa drugo.

  • Luksi 08:31 12.marec 2025.

    Kit sem že večkrat napisal, vsi pridete na vrsto, zdaj pa še kar podpirajte zblojeno vlado.

  • schala 07:32 12.marec 2025.

    Najboljš je pa, ko vidis kako lokalno prebivalstvo v območje Nature2000 s traktorji vozi gradbene in ostale odpadke in jih stresa v naravo! Noro