Šport > Moto športi
9038 ogledov

"Problem formule 1 je nerešljiv"

lewis hamilton Epa
Radikalna tehnična inovacija in politika varčevanja se medsebojno izključujeta, v luči predvidenih sprememb v F1 pojasnjuje Niko Mihelič.

V francoski prestolnici so se sestali veljaki formule 1, ki so razpravljali o smernicah za prihodnost elitnega dirkaškega športa. Dirkači bodo tudi v prihodnje dirkali z 1,6 litrskimi turbo motorji s hibridnim sistemom, dirkalniki bodo glasnejši, prozivodnja pa cenejša. Rdeča nit dogovora je zmanjševanje astronomskih stroškov in iskanje alternativ, kako z manj doseči več oziroma kako pred televizijske zaslone spet privabiti takšno število gledalcev kot nekoč. Misija nemogoče?

formula 1 Sestanek Šport To je prihodnost formule 1 Formula 1 (VN Avstralije) Avto Sestanek, ki bi lahko F1 obrnil na glavo

Niko Mihelič. (Foto: Anže Petkovšek) | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek
"To obstaja samo na papirju," je na temo varčevanja, ki je v zadnjih letih postalo glavna smernica v paddocku F1, dejal slovenski strokovnjak za motošport Niko Mihelič.

"Realno gledano se stroški povečujejo. To velja tako za cene dirkačev kot stroške za posamezna moštva. Če pogledamo posamezne mehanske dele, motor, menjalnik in tako naprej, veliko lažje narediti tako, da zdrži dlje časa, kot pa za eno dirko. Tako da vse je samo metanje peska v oči," je dodal in pojasnil, da se bo formula 1 težko znebila okovov, ki si jih je nadela sama. 

"Če bi želeli, da bi formula 1 spet postala atraktivna in zanimiva, kot je bila nekoč, bi morali povečati zmožnost prehitevanja, kar pa je na nek način nemogoče. Danes so razlike tako zelo majhne. To se je videlo tudi na dirkah, ko sta na primer Lewis Hamilton in Sebastian Vettel startala bolj zadaj in sta potrebovala kar nekaj krogov, da sta prehitela tiste, ki jih, takole v narekovanjih, ne omenjamo," je povedal Mihelič.

"Formula 1 se je ujela v svojo mrežo. Z razvojem motorjem, aerodinamike in zavor so dosegli, da se iz zavetrja ne da več prehitevati. To se vidi tako, da mora biti za uporabo sistema DRS ravnina zelo dolga, če se želi nekdo postaviti ob bok in pridobiti mesto. Formula 1 je tehnično na tako visokem nivoju. Če gledaš v živo, si dobesedno šokiran, kako pozno zavirajo. Zračni upor je izkoriščen, da avto pritiska k tlom. Sila trenja je zelo enostavna, odvisna je od lastnosti gume in asfalta, torej količnik trenja in teže, ki pritiska gumo navzdol. Vse to je tehnično zelo izpopolnjeno. Najpomembnejša je postala sobota. Ali si v prvi ali v drugi vrsti in kako preživiš uvodni ovinek."

Manjši stroški pomenijo slabši produkt, ki težko dosega standarde dirkaškega športa, kateremu pritičejo zlasti presežniki. Najhitrejša, najboljša, najprestižnejša. Težko bomo še govorili o elitnem dirkaškem športu, če bodo drugorazredni dirkaški razredi ujeli in prehiteli F1. 

 | Avtor: Epa Epa

"Problem je po mojem mnenju nerešljiv. Z zmanjševanjem stroškov bi se spustili na nivo drugačnih dirk. Na primer v razredu moto2 imajo vsi enake motorje. Razplet je potem odvisen od dirkača in priprave motorja. Pri motoGP so unikati, tako kot pri F1. Posledično je prehitevanja več v kateremkoli nižjem razredu, ampak rekord na krog ima še vedno formula 1, ker je tehnično na najvišjem nivoju. Težko je govoriti, v katero smer bi morali. Dejstvo je tudi to, da tisti, ki vlaga veliko denarja, hoče zmagovati. Mercedes ne bo pristal na predpise, s katerimi bi si pristrigel peruti."

Ferrari Kimi Räikkönen Nočejo sprememb Šport Ferrari zagrozil z izstopom iz F1

Po napovedanih spremembah se je oglasila tudi najbolj prepoznavna ekipa v formuli 1 Ferrari. Šef poskočnega konjička je zagrozil, da bi Ferrari po letu 2021 lahko celo izstopil iz formule 1, vendar Mihelič meni, da se to ne bo zgodilo. "Ferrari je specifičen, ker brez Ferrarija formula 1 ne obstaja," je pojasnil in dodal, da rdeči ne gredo nikamor. "Ne, če bo Ferrari sprejel takšno odločitev, bo to samomor. Kaj bodo potem počeli? Kako bodo prodajali svoje znanje, če ne v F1?"

Ferguson P99 | Avtor: Profimedia Profimedia
Ena od možnih novitet, ki to ni, je uvedba dirkalnikov na štirikolesni pogon. Ekipe bi integrirale dodatno napravo za pridobivanje kinetične energije (MGU-K) na sprednji osi, generator pa bi kinetično energijo spreminjal v električno ter tako omogočal pogon sprednjih koles. Ideja ni nova, prvi dirkalnik na štirikolesni pogon je bil narejen daljnega leta 1961 (Ferguson P99, na sliki levo), skozi zgodovino pa se je v različnih obdobjih pojavilo vsaj sedem tovrstnih poskusov. Mednarodna avtomobilistična zveza (Fia) je štirikolesni pogon prepovedala leta 1982.

"O prednostih takšnega dirkalnika težko govorimo, razen da je precej bolj zapleten," je povedal Mihelič in dodal, da pogon na štiri kolesa ne bi prinesel bistvene spremembe. "Morda na mokri stezi, ampak tudi to težko." Dodatno težavo, predvsem za manjše ekipe, predstavljajo veliki stroški. "Na eni strani govorimo o zmanjševanju stroškov, potem pa bi na drugi gradili dirkalnike s pogonom na vsa štiri kolesa. Na sprednjih kolesih naj bi imel elektromotorje in bi potem to mehansko povezali z zadnjim pogonom. Vse to odpade. Vsaka sprememba pomeni višje stroške. Zahteva razvoj, testiranje, vzdržljivost. Če izgubiš dirko v zadnjem krogu zaradi tehnične okvare, te ni. Nikjer ni pomembno, da si vodil do zadnjega kroga. Formula 1 je v težkem položaju, ker je dolgočasna. Če bi naredili statistiko, na kolikih dirkah se je vrstni red vzpostavil v prvem ovinku, pridemo do glavne težave."

Tyrrell P34 | Avtor: Profimedia Profimedia

V preteklosti so se ekipe poigravale z idejo o dirkalnikih s šestimi kolesi, a tudi to v praksi ni realno izvedljivo. "To sta počela Williams in Tyrell. Tehnično je to bistveno dražje, hitreje pa ne prav veliko. Glavne drastične preskoke je prinesla aerodinamika in uvedba novih materialov. Potem turbo motorji," je povedal Mihelič, ki namesto uvedbe štirikolesnega pogona predlaga drugačne rešitve.

"Prehitevanje je pogostejše po mokrem. Najbolj zanimivo bi bilo, če vedno dirkali na mokrem (smeh). V dežju so stvari bistveno drugačne. Na suhi stezi težavo predstavlja zelo kratka zavorna pot. Lahko bi podaljšali zavorno pot ali pa znova uvedli običajne menjalnike in bi potem v Monaku cel krog odpeljali z eno roko. Tako bi se povečala možnost napak. Ampak takšen dirkalnik bi bil počasnejši. Potem te lahko prehitijo nižji razredi. F1 je vrh avtomobilizma in na dirkah mora biti vse na vrhunskem nivoju," je težavo, s katero se bo v prihajajočih letih spopadal lastnik F1 Liberty Media, še orisal Mihelič.

Primerjava Lewisa Hamiltona in drugih legend F1

"Tega ni možno primerjati. Vprašanje, kaj bi Ayrton Senna počel danes. Verjetno bi bil v vrhu. Kje bi bil Lewis Hamilton, če bi vozil tiste dirkalnike? Če se vrnemo v čas Juana Manuela Fangia, takrat so dirkali po cestah. Dirke niso bile dolge 300 km oziroma manj kot dve uri, ampak precej več. Šoferji so morali biti pravi orjaki. Tisti dirkalniki niso imeli servo volana in polavtomatskih menjalnikov. Tako kot ne moremo primerjati Peleja in Cristiana Ronalda."

 


Molk družine Schumacher

"To je povsem normalno. V formuli 1 je dolgčas in potrebovali bi fotografije reveža, kako leži na postelji, tako kot na milijone ljudi po vsem svetu. Sprejemam njihovo odločitev. To je velik šok za družino. Tragedija. Ampak takšnih tragedij je med manj znanimi ljudmi ogromno. To je njihova stvar. Ko bodo imeli karkoli za povedati, bodo povedali. Res pa je, prihajata dve dirki, ki sta nepomembni. Prvenstvo je odločeno. Treba bo poiskati nove zgodbe, če ne bodo ljudje še bolj pozabili na formulo 1."

Komentarjev 1
  • Harrison 07:22 04.november 2017.

    Res je to en sam dolgčas. Po prvem krogu se pošlihtajo, potem pa se do konca vozijo eden za drugim, kot v Ljubljani na Celovški!

Sorodne novice