Avto
572 ogledov

Napake, ki jih pri vzdrževanu delajo lastniki jaht in jadrnic

16. Internautica v Portorožu Žurnal24 main
„Palubo je treba čistiti, že zato, da je čista. Sol, mikroorganizmi, plesen, so negativni dejavniki, ki jih lastniki plovil pogosto zanemarijo,“ pravi specialist za vantiko Dejan Kastelic iz podjetja Kastelic bike, ski and nautica LTD, s katerim smo se pogovarjali o pravilih nege in vzdrževanja plovil.

Sezona plovbe po morju se je že začela. Serviserji imajo tik pred zdajci polne roke dela. Predvsem zaradi tega, ker lastniki jeseni ne poskrbijo za red in čistočo. Plovila pogosto pustijo umazana, z ostanki soli, zato se na površinah nabirajo mikroorganizmi. Že jeseni je treba poskrbeti, da plavilo zapustimo čisto, tako palubo, kot notranje prostore.

Sol, dež, mikroorganizmi, umazanija ...

"Palubo je treba čistiti že zato, da je čista. Kadar je barka dalj časa neočiščena, se nabira umazanija. Prinese jo veter, dež, razni drugi vremenski vplivi, ljudje sami umažemo palubo," pravi Dejan Kastelic, strokovnjak za vzdrževanje plovil, ki dodaja, da gresta nega in čiščenje skupaj: "Predvsem je treba paziti pri izbiri čistil. So nekatera, ki dobro operejo površine, in ne delajo škode, in druga, ki dobro operejo in dolgoročno naredijo škodo. Škoda se vidi tako, da paluba postane matasta, zato jo je obvezno treba spolirati. Dolgoročno, če redno čistimo z agresivnimi čistili, uničujemo strukturo površinskega sloja in prodremo do laminata – dolgoročno to ni dobro za barko."

slovenija 09.05.13. marina, portoroz, plovila, colni, privezi, foto: suzana kos | Avtor: Suzana Kos Suzana Kos
Strokovnjak svetuje, da je dobro preveriti, ali so čistila primerna. Navtična čistila imajo certifikate in so po pravilu dražja. "Če bo čistilo nagrizlo material, se bo to videlo že v roku 14 dni," pravi strokovnjak in dodaja, da se je treba izogibati čistilom, ki vsebujejo groba zrna, saj z njimi ne le čistimo, ampak tudi brusimo.

"S tem se dela velika škoda, ker je paluba matasta in še bolj umazana. Vsekakor je dobro pred in tudi med plovbo oprati barko. Ob slani vodi mikroorganizmi na palubi povzročajo dodatno umazanijo in drsenje na palubi. Včasih je dovolj, da se paluba splakne s curkom vode, zelo priporočljivo pa je tudi, da se enkrat na leto cela paluba, kjer je mogoče, ali polira ali povoska, saj to prepreči prijemanje raznorazne umazanije. Dejansko nam to olajša čiščenje med letom, saj lahko čistimo površine le z vodo," svetuje Kastelic.

Kaj naj ne naredijo sami in katero opravilo zaupati strokovnjakom?

Če ne znamo polirati, je to opravilo bolje prepustiti strokovnjakom, ki imajo prave paste in pravo orodje, zato delo naredijo prej. "Tudi, če uporabimo napačno orodje se bo barka svetila, čez en mesec pa bo še slabše. Paste so tudi drage, serviser pa pogosto računa samo porabljeno pasto, kar je lahko cenejše od nove paste, ki jo kupimo," pravi Katelic, ki je svetoval tudi glede tika: "Tudi tikove palube je pa treba prati. Ljudje napačno mislijo, da se jih le brusi. Tik je les, ki se obrablja. To je naravni material. Potrebno je očistiti vse pore, po pranju s katerimkoli čistilom je treba obvezno nanesti premaz, tikovo olje. S tem se ga zaščiti in se mu povrne izgubljena maščoba." Strokovnjak pravi ,da se da s tika odstraniti vsa umazanija.

 | Avtor: Žurnal24 main Žurnal24 main


Lastniki na dopustu pogosto zanemarijo zunanjo opremo, sedežne garniture in podobne stvari. Večina sedežnih garnitur je vodoodpornih. Če so narejene iz materialov, ki pijejo vodo, je dobro, da se jih pospravi pod zimske zaščite, ali pod sončne tende. "Najbolje jih je pospraviti na suho, vendar pa je realnost drugačna. Ko gremo z barko na dopust, je ponavadi že vse ostale prtljage preveč v plovilu. Na misel nam ne pride, da bomo pospravljali še spužve. Je pa res, da ko ne uporabljamo več barke, je dobro sneti prevleke in jih oprati. S tem preprečimo nastajanje plesni, neprijetne vonjave in pokvarljivost materiala. Moje osebno mnenje je, da, ko jeseni zapustimo plovilo, vse, kar ni fiksno pritrjeno na palubo, pospravimo na suho in varno mesto. Zima in zunanji vremenski vplivi počasi načenjajo material, s tem pa imamo nepotrebne stroške. Namesto, da bi določeni predmeti trajali pet ali deset let, moramo potem pred sezono spet kupovati nove," zaključuje sogovornik

Komentarjev 0
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.

Sorodne novice