Popotnik
33341 ogledov

Podatki zaskrbljujoči, a Slovenija izstopa

zbiljsko jezero Saša Despot
Turizem eden izmed glavnih krivcev za visok ogljični odtis. Kakšno pa je stanje v Sloveniji?

Domači in mednarodni turizem skupno ustvarita osem odstotkov vseh globalnih izpustov ogljikovega dioksida. Po raziskavi iz leta 2018, objavljeni v reviji Nature Climate Change, bodo te rezultati z leti še slabši, saj se turizmu v prihodnosti obeta višja rast kot vrsti drugih gospodarskih sektorjev. Prihodki turistične panoge naj bi se do leta 2025 letno namreč povečevali za štiri odstotke, to pa bo za seboj potegnilo tudi negativne posledice na okolje. Predvsem na račun letalskih potovanj se že zdaj z izjemno hitrostjo povečuje ogljični odtis, ki ga ustvari turizem.

Da je tudi Slovenija že priča vplivu množičnega turizma na okolje, kar med drugim potrjuje slabo ekološko stanje Blejskega jezera, ni skrivnost. Ker pa se želi Slovenija promovirati kot zelena dežela, a hkrati pritegniti večje število turistov, že vrsto let skuša delovati v smeri razvoja odgovornega turizma. Na področju celovitega upravljanja trajnostnega turizma na nacionalni ravni je vzor številnim evropskim državam, ki se nanjo pogosto obrnejo za nasvete.

Negativne posledice mačehovskega odnosa do našega planeta opažamo že desetletja, napovedi okoljevarstvenikov za naslednje generacije so vse bolj črne. Če ne spremenimo svojih navad in če ne začnemo takoj, ne bomo uspeli ustaviti katastrofalnih sprememb na našem planetu. K temu lahko pripomore vsako podjetje, vsaka občina, vsaka družina, vsak posameznik … Zato je naša nova misija na Žurnalovi rubriki Glas generacije: “Zmanjšaj svoj ogljični odtis”, kjer bomo glasno ozaveščali o problematiki, spregovorili z zanimivimi sogovorniki in tudi tako poskrbeli za generacije, ki pridejo za nami. 

Eden izmed projektov, ki si prizadeva za trajnostni razvoj turizma v Sloveniji in k temu spodbuja tudi destinacije ter ponudnike, je Zelena shema slovenskega turizma (ZSST). Ta je zaživel leta 2015 in se od takrat razširil s svetlobno hitrostjo. Sedaj je vanj vključenih že več kot 162 članov, med njimi 59 destinacij in 103 ponudnikov turističnih storitev.

Zelena shema slovenskega turizma | Avtor: zajem zaslona zajem zaslona
Lanska in letošnja situacija pa po opažanjih Slovenske turistične agencije (STO) na njeno razširitev nista imeli slabega vpliva, prav nasprotno: "Tudi v zadnjem letu, ki je bilo za turistično gospodarstvo izjemno težko, se nam je pridružilo kar nekaj novih ponudnikov. V zadnjem letu je znak Slovenia Green pridobilo več kot 40 novih ponudnikov in štiri nove destinacije. Izstopalo je predvsem povečano zanimanje med turističnimi agencijami. Smo pa zaradi epidemije Covid-19 v Shemi nekoliko prilagodili kriterije; še več poudarka smo dali tistim, ki ocenjujejo skrb za zdravje in varnost v destinaciji."

 

Ciljev še veliko

Destinacije, vključene v Shemo, ustvarijo že okrog 80 odstotkov vseh turističnih prihodov. Čeprav so z odzivnostjo destinacij in turističnih ponudnikov na agenciji zadovoljni, visokoletečih želja ne skrivajo: "Da bi se v Shemo vključile prav vse večje turistične destinacije in čim več ponudnikov, in da bi gostje lahko v vsakem koncu države našli možnosti za oddih, odgovoren do naravnega in družbenega okolja."

Ponudniki in destinacije so enakomerno razporejeni po celi državi, nekoliko več jih je na območjih, kjer je turizem ena od pomembnejših gospodarskih panog. Med destinacijami po besedah STO izstopa Bohinj, ki je letos maja kot prvi v Shemi prejel platinasti znak Slovenia Green Destination, kar je najvišje možno priznanje. "Bohinj res izjemno veliko pozornosti posveča odgovornemu razvoju turizma in se trudi za zadovoljstvo tako gostov kot lokalnega prebivalstva. Bohinj je velik napredek naredil na področju trajnostne mobilnosti in trajnostne gastronomije," razlagajo na STO in dodajo, da je prejemnikov zlatega znaka Slovenia Green Destination v Shemi dvajset.

Bohinjsko jezero | Avtor: Profimedia Profimedia

Poleg pridobivanja novih članov je njihov cilj v prihodnosti predvsem napredek destinacij, ki so v Shemo vključene že dalj časa, in razvoj produktov, ki bi odražali zeleno zgodbo Slovenije. V letošnjem letu so v Shemo vpeljali novo področje – gastronomijo, ki si jo želijo v prihodnje še nadgraditi. 

supermarket trgovina intervju Slovenija "V navadno trgovino sem v zadnjem letu odšel zgolj dvakrat"

"Shemo bomo razširili tudi z drugimi novimi orodji, kot so smernice za organizacijo bolj zelenih dogodkov in orodjem za merjenje ogljičnega odtisa; gre predvsem za konkretna orodja, ki bodo destinacijam na voljo, da še izboljšajo svoje zeleno delovanje. Verjetno najpomembnejši projekt v bližnji prihodnosti pa bo digitalizacija sheme, ki bo omogočila številne prednosti, predvsem bolj kvantitativno spremljanje napredka in primerjavo stanja," cilje za prihodnost še razkrijejo na STO, kjer bi si želeli tudi to, da bi bila prizadevanja za zeleno okolje in odgovorni turizem še bolj očitna tudi na terenu, in da bi z aktivnostmi ter z zgledom motivirali in osveščali turiste in prebivalce.

 

Komentarjev 10
  • Fulmmer 08:00 02.avgust 2021.

    A fižol tudi vpliva na ogljični odtis? Poraba se je sumljivo zvišala....

  • miho 15:31 01.avgust 2021.

    Kaj potem pomeni, da je turizem zelen? Da zaenkrat med čakanji v zastojih, ko se pelješ na želeno destinacijo, vidiš še zeleno naravo. Na destinaciji pa večinoma samo še železo in beton, kamor greš.

  • rd2dmk2 15:27 01.avgust 2021.

    meni gre na smeh te akcije zeleni turizem pa bio pa tralala. država daje , ne meče denar iznajdlivcem, ki pa samo poberejo davkoplačevalski denar , na koncu pa njihova dejanja so katastrofalna. recimo zero vaste občine. pa kaj naredijo. ...prikaži več. za svojo vem, da ni zahtevala nič da bi se kaj spremenilo. in turistični ponudniki, Ha recimo projekt marjetica, ko pridobivaš certifikat, ja seveda, vse eco, bio, ko pa diploma pride pa, če druzga ne, kofe v kapsulah. marš.

Sorodne novice